Peniaga dikritik jual kucing tepi jalan dengan harga yang tinggi. Sekali ini yang warganet minta pada orang ramai.

Seorang lelaki yang juga merupakan peniaga makanan mendapat kritikan ramai apabila didkwa menjual kucingnya dalam keadaan haiwan itu seperti diabaikan pada harga RM800 di tepi jalan Bandar Sri Permaisuri, Cheras baru-baru ini. Beberapa ahli kumpulan Facebook Kucing Hilang Jumpa Malaysia antara yang terawal membangkitkan isu tersebut dan menggesa orang ramai supaya tidak membeli kucing berkenaan. […]

Continue Reading

Tak pelik macam mana tikus boleh berkeliaran dalam rumah lepas tahu benda ni. Rupanya ini punca tikus berkeliaran di kawasan rumah.

Tikus tertarik kepada makanan kucing dan anjing kerana ia mempunyai bijirin dan nutrien lain yang diperlukan olehnya. Tanpa kita sedari, banyak perkara yang dilakukan dalam kehidupan seharian menyebabkan kawasan rumah menjadi kotor dan menyebabkan kehadiran haiwan perosak seperti tikus dan lipas. Menurut seorang doktor haiwan, Pedro M. Aponte, tabiat tidak membersihkan bekas makanan haiwan peliharaan setiap […]

Continue Reading

Akibat beli makanan di platform dalam talian terkemuka. Akhirnya Kucing sendiri jadi mangsa.

Kuala Lumpur: Bulu gugur dengan banyak, cirit birit dan ada yang kehilangan nyawa. Itu nasib dialami kucing peliharaan Presiden Kelab Kucing Malaysia (KKM) Khalid Rashid, 55, selepas termakan makanan tiruan yang dibeli secara dalam talian. Khalid berkata, makanan itu dibeli beberapa bulan lalu di sebuah platform jualan dalam talian terkemuka. “Kebiasaannya, saya membeli makanan kucing […]

Continue Reading

Mengapa kucing suka tunjuk perut. Tapi dicakar dan digigit bila dah dipegang.

Jika anda pernah membela kucing, pasti anda perasan perangai haiwan comel ini yang suka baring dan mendedahkan bahagian perut mereka kepada kita. Ia seolah-olah meminta kita untuk mengusap di bahagian perut. Namun apabila diusap atau dipegang, tangan kita pula dicakar dan digigit sehingga meninggalkan kesan luka. Ini menimbulkan persoalan misteri kepada pencinta kucing, apa yang […]

Continue Reading

Tiba tiba oyen manja lain macam dengan tuan lepas vksin. Sekali ada satu benda pulak yang warganet perasan.

Gelagat Yeyen yang terlebih manja dengan ‘papanya’ mencuit hati warganet. Kucing ‘Oyen’ sememangnya sinonim dengan sifat nakal ataupun ragamnya yang sering memeningkan kepala si pemilik. Begitu jugalah dengan Oyen milik pasangan suami isteri ini yang terlebih manja sehingga mahu berkepit dengan ‘bapanya’ setiap masa. “Nak bayar duit minyak pun sibuk nak ngikut!” demikian kapsyen yang ditulis […]

Continue Reading

Gadis ini sanggup senyap senyap bawa kucingnya untuk pergi ke kolej. Tapi lihat apa yang terjadi.

“GELAGAT mereka itu yang membuatkan saya gembira,” itulah kata-kata seorang gadis yang menjadikan kucing sebagai penyeri hidupnya Video yang dimuat naik oleh gadis berkenaan menunjukkan dia sedang membawa kucing peliharaannya di atas motosikal sambil memakai helmet. Perkongsian tersebut setakat ini meraih sebanyak 1.3 juta tontonan di aplikasi TikTok. Berkongsi cerita kepada mStar, Liyana Amalina Zainal, 23, […]

Continue Reading

Jenis kucing tidak bersyukur. Kucing lain elok pula makan tapi si gebus ni buat hal sendiri.

Buat yang memelihara lebih dari seekor kucing di rumah pasti tahu keadaan riuh dan meriahnya macam mana. Malah tanggungjawabnya bukan mudah, haiwan-haiwan jenis manja ini memang sukakan perhatian tuannya. Menerusi satu perkongsian video yang telah mencuri perhatian ini, kelihatan banyak kucing sedang makan di luar sebuah rumah. Makanan dihidangkan di dalam pinggan dan kucing-kucing ini […]

Continue Reading

Warganet geli hati dalam masa yang sama seram tengok gelagat kucing ini.

Setiap kali melihat kucing melakukan perkara di luar jangkaan, pastinya ramai tertanya-tanya apa sebenarnya yang berada di dalam fikiran mereka. Sama macam gelagat seekor kucing ini yang dilihat dengan selambanya duduk bersantai di tempat tinggi. Bukan sahaja tidak takut dengan ketinggian, malah kucing tersebut juga langsung tidak menghiraukan pemiliknya yang merakamkan aksinya ini. Video tular […]

Continue Reading

Pelik kucing ini masih bernyawa walaupun terperangkap dalam rumah kosong selama 52 hari.

Seperti mana yang kita semua tahu, kucing sememangnya sinonim dengan kata-kata bahawa mereka ada sembilan nyawa. Mungkin sebab ni la kita selalu tengok kucing ni berani terjun dari aras yang tinggi untuk turun ke bawah bangunan. Mungkin ada betulnya juga kata-kata tu sebab baru-baru ini, seekor kucing yang terperangkap dalam sebuah rumah kosong di Vlaardingen, […]

Continue Reading

Disebabkan ini lebih 1000 ekor kucing hidup terbiar dan kebuluran di pulau kecil ini.

BANGKOK – Lebih 1,000 ekor kucing hidup terbiar di Koh Phi Phi yang merupakan gugusan pulau kecil  terletak dalam wilayah Krabi, lapor laman berita The  Thaiger semalam.  Kucing-kucing itu ditinggalkan oleh pemiliknya selepas pandemik Covid-19 menjejaskan industri pelancongan di Koh Phi Phi. Laman berita Thai PBS melaporkan bahawa pemilik haiwan tersebut yang sama ada bekerja […]

Continue Reading