Hayati balik lirik lagu raya Tokti, pemuda ni dedah ada sesuatu pada lagu tu sampai kritik golongan miskin

Viral

Sudah lebih 20 tahun Sesuci Lebaran dendangan Datuk Seri Siti Nurhaliza memeriahkan sambutan Aidilfitri, maka tidak hairanlah ia digelar lagu ‘berhantu’. Namun baru-baru ini tular di media sosial seorang lelaki mempertikaikan lirik lagu penyanyi tersohor itu. Menerusi video berdurasi 15 saat yang dimuatnaik individu terbabit, dia mendakwa bait lirik ‘bantulah miskin hina’ sebagai penghinaan kepada golongan rentan.

“Hina ke jadi miskin? Aku seorang sahaja ke yang rasa lagu ni toksik?” demikian tulis individu terbabit. Perkongsiannya itu menyebabkan dia dikritik teruk warganet sehingga terpaksa memadam video tersebut dari akaun aplikasi TkT0k miliknya. Bagaimanapun, beberapa warganet telah menularkan video berkenaan di Twtt3r sejak 26 April lalu. Ada yang memintanya untuk kembali ke alam persekolahan kerana tidak memahami erti ‘h.1na’ yang ingin disampaikan dalam lagu tersebut.

“Orang celik tengok lirik betul-betul, bermesra tua muda… tua muda tu dua entiti berbeza. Bantulah miskin h.1na. Miskin satu pihak, yang hina satu pihak. Bukannya dia cakap miskin itu (adalah) hina. Kenapa bahagian tua muda tu boleh bezakan dua entiti,” luah seorang pelayar Twitter yang dikenali sebagai Lita.

Ciapannya itu menyebabkan warganet mula ‘berkumpul’ dan berdiskusi mengenai perkataan-perkataan yang digunakan dalam lirik Sesuci Lebaran ciptaan Allahyarham Datuk Suhaimi Mohd Zain atau Pak Ngah. Ada juga yang tidak memahami maksud sebenar selain mempersoalkan kriteria golongan yang dipanggil hina. “Golongan miskin faham la, yang golongan h.1na tu macam mana ya? Apa kriteria golongan hina?

Pertanyaan tersebut kemudiannya dijawab Lita yang turut menyertakan gambar petikan maksud daripada kamus. Jelasnya, h.1na bukanlah hanya bermaksud perkara keji semata-mata sebaliknya merangkumi individu yang bertaraf rendah. “Kalau dahulu, orang tahu maksud h.1na ini sebagai orang yang rendah tarafnya. Jadi lirik ‘bantulah miskin h.1na’… h.1na yang dimaksudkan adalah orang yang rendah taraf,” ulasnya lanjut.

Dalam pada itu, sekumpulan netizen pula mengaitkan lagu Kelepok Raya dalam perbincangan tersebut dan menyifatkan ketidakfahaman erti sebenar perkataan mendorong kepada kemunculan lirik lagu sebegitu. “Patut la lirik lagu sekarang banyak yang kubang. Lirik lagu lama macam ni mereka sukar nak faham rupanya. Sedihnya tengok anak muda buta bahasa tapi gigih nak lontarkan pandangan. Sebab tu lagu dulu-dulu best! Lirik dia sangat mendalam dan bermakna. Yang tidak faham pastu putar belitkan maksud ni, tahu-tahu saja la tahap kefahaman masing-masing kat mana.

Lagu Malam Semalam nyanyian Slam pun guna pakai lirik ‘miskin h.na’ untuk menceritakan keadaan manusia yang dibezakan taraf dan darjah disebabkan harta. Macam-macam la adik-adik zaman sekarang ni, nama Melayu tapi kiasan seperti itu pun tidak tahu,” ujar beberapa warganet. Secara ringkas, Sesuci Lebaran mengajak pendengar membersihkan jiwa, berdoa kepada Ilahi, memohon restu ayah dan ibu, membantu golongan susah selain bergembira. Sumber, MSTAR

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published.