Bukan main cakap macam anti betul dengan B40, kini bekas pelajar pulak tampil dedahkan sesuatu buat ramai terkedu

Viral

Tindakan seorang pensyarah Intitusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) melampiaskan amarahnya kepada pelajar kelasnya kini menjadi bualan hangat dalam kalangan pengguna media sosial. Pensyarah marah pelajar masuk kelas ‘online’ pakai telefon. Dalam sorotan yang dikongsi oleh pengguna Twltter, memaparkan video tangkap layar pensyarah wanita berkenaan memarahi pelajarnya setelah mendapati dia menghadiri kelas ‘online’ menggunakan telefon. Martabat golongan B40 direndahkan. Tidak dengan itu, pensyarah yang juga berpangkat Doktor itu juga akui tidak gemar bersekedudukan dengan golongan B40 kerana beranggapan mereka Iebih suka menghabiskan wang untuk kepentingan sendiri daripada pelajaran.

“Kau cakap dengan kakak kau, kalau dia ada gelang emas… pergi jual gelang emas tu pergi bell komputer… Kejap lagi aku nak ajar excel, sebab tu komputer tu sangat-sangat penting—Hanya RM800 sahaja bell komputer apa masalah kau? Pasal itu aku tak boleh duduk dengan orang B40, dia lebih memikirkan pasal lain daripada pelajaran… Pernah masuk kelas dia…” Bukan ingin menyelar, namun rata-rata warganet kurang berkenan dengan sikapnya berbuat demikian terhadap pelajar.

@langkawi. ak la hlna B40. BaranPulak aku. Mentang-rnentang pangkat prof terus takde empati dgn student yg susah ye. B40 bukan taknak fikir pasal pelajaran. Nak makan pun takde duit. inikan pula nak bell alat belajar. @bxshrimuhaiedin. as much as I hate this prof attitude. But still dah semester 5 takda laptop? Aku sendiri ada kawan yg fam susah. 1st sem je pinjam laptop member. pastu part time boleh bell laptop second. Ni dah 3rd year? Melihat diruang twitter ada memuat naik surat dari pihat uitm berkenaan lsu ini yang dikongsikan nama akaun @smffbmawesome

Berikut pula ulasan Prof Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar

Sekarang ini ramai tak rasa bersalah mengh.1na orang miskin kerana perkataan miskin itu digantikan dengan B40. Teguran kepada murid adalah lazim bagi seorang guru, pensyarah dan pendidik tapi kita kena bezakan teguran dan penghinaan. Saya masih teringat pesan YBhg. Dato Dr Md Hamzah Md Kassim, CEO Hong Leong Islamic Bank yang menjadi mentor kepada USIM. Katanya “Jika pelajar yang masuk ke USIM adalah dari kalangan B40, tanggungjawab universiti untuk pastikan mereka keluar sebagai graduan yang berupaya mengeluarkan status keluarga mereka dari B40”. Jadi tugas kita mendidik, mendalami dan menyelesaikan masalah anak-anak pelajar kita bukan menjadikan status B40 sebagai bahan kemarahan dan stereotyping. Dan harta yang paling berharga pada saya ialah anak-anak pelajar yang hadir kelas dan menyertai perbincangan. Ramai warganet bersetuju.

Sumber, limauasamboi

Lepas Tukar Rakaman Pensyarah Anti B40, Kini Cikgu Tampil Buat Sesuatu Gara Gara Tak Puas Hati Dengan Tindakannya

Memang sudah kita ketahui perkembangan teknologi telah mempengaruhi pelbagai sudut kehidupan manusia sehingga mengubah gaya hidup masyarakat konvensional menjadi lebih progresif dan global. Antara ciptaan teknologi yang memberi impak yang sangat besar kepada kita adalah komputer. Secara umum, komputer adalah peralatan elektronik yang menerima masuk data, mengolah data dan memberikan hasil keluaran dalam bentuk informasi berbentuk gambar, teks, suara atau video. Kini ia telah menerima inovasi sehingga tercipta pelbagai variasi komputer seperti komputer riba dan tablet. Kepelbagaian jenis komputer ini telah dicipta bagi memenuhi kehendak pengguna yang menggunakan gajet ini pada perkara yang berbeza sama ada untuk pekerjaan, permainan atau pembelajaran. Baru baru ni tular video pensyarah universiti awam dipercayai memarahi pelajarnya kerana tidak mampu memiliki komputer riba. Sifatkan golongan B40 tak pentingkan pelajaran.

Berikut antara kata kata pedas Prof tersebut kepada Pelajar

Memang tak boleh diterima langsung dengan apa yang dibicarakan ,“Kau pakai apa, kau pakai phone ke”, “Mana kau punya komputer”, “Kau tinggal kat mana? bapa kau kerja apa? mak kau kerja apa?”, Kau cakap dengan kakak kau, kalau dia ada gelang emas, pergi jual beli komputer”,“Pasal kau tak boleh belajar dengan baik sebab kau tak ada komputer”. Katanya lagi, “Semester 5 kau tak ada komputer, Aku sanggup tak ada pakaian, aku ada 5 helai sahaja pakaian, komputer sangat penting kepada aku”, “Selepas ni aku akan ajar kau Excell sebab tu kau akan jadi drop out student sebab tak ada komputer”,“Komputer harga rm800 sahaja, apa masalah kau”,“Sebab tu aku tak boleh duduk dengan b40, Sebab mereka lebih memikirkan pasal lain selain daripada pelajaran”. Setakat artikal ini di tulis, video tersebut telah mendapat sebanyak 7.5 ribu reaksi, 3.3 ribu perkongsian dan 5.3 komen dari warganet. Video, klik link

Berikut reaksi dari warganet

Ini antara komen “Sesiapa kenal pelajar laki ni, suruh dia hubungi saya. Saya nak bagi laptop percuma. InsyaAllah ada rezeki lebih Allah bagi, saya nak kongsi sedikit dengan dia.” komen Cikgu Fadli Salleh. “Jagalah tutur kata dgn sebaik mungkin..sepatutnya Prof tidak mengeluarkan kata2 sedemikian rupa. Kita tidak duduk d tmpt student tu, semoga ALLAH limpahkan rezeki yg mencurah curah pada student ni, buat student ni, kuatkan iman tabahkan hati, cekalkan diri anggaplah semua ujian ini utk kau terus melangkah ke hadapan”. “Kesian kat pelajar tu, makcik ni ada masalah peribadi ni sebenarnya, belajar bersungguh ye dik jadikan ini sebagai satu semangat dan cabaran utk kamu semoga Allah sentiasa lindungi kamu”.

Rata rata memang menunjukkan kemarahan dari warganet “Indahnya bahasa kau seindah nama zaman lani tak mcm zaman dulu2 zaman dulu guru menegur dgn bahasa yg baik tak hairan lah kenapa guru dulu2 di hormati anak murid, sabar yer dik teruskan usaha mu moga kejayaan menjadi milik mu”.“Kalau dia tak pentingkan pelajaran dan ilmu takkan dia sampai ke universiti byk halangan lain di luar sana, apa kita tolong belikan sedekahkan bawa pegi baitulmal minta bantuan bukan dgn cara lancarnya percakapan kita sampai satu masa percakapan kita tidak lg lancar bru kita tahu percakapan kita membuatkan hati org terasa”. Kata warganet lagi, “nasib dan rezeki setiap org tidak sama, matlamat tidak pernah menghalalkan cara. Tunjukkan tahap adab yg tinggi sepertimana tingginya kelulusan dan pangkat kita. Moga Allah permudahkan urusan adik ini dan jadikan kata2 prof ini menjadi pemangkin utk adik ini lbh kuat dan lbh berusaha utk berjaya ..buktikan golongn b40 jgk ada masa dpn”.

Macam Dalam Filem

Antara komen lagi “cara lecturer tu cakap mcm dalam filem plak.. sy pernah kena camni suatu ketika dulu tapi bukan dgn lecturer tp dgn seseorang..tp ayat itu aku ingat sampai la..jadi pembakar semangat utk diriku.. dik sabar ye dik, doa je yg baik2 walau prof cakap camtu, pasti adik akan berjaya dunia akhirat satu masa nanti. Pasti adik akan merubah nasib keluarga adik insyaAllah..amiinn.. jadikan kata2 itu pembakar semangat..dont give up”,“Kalau dia tak pentingkan pelajaran dan ilmu…takkan dia sampai ke universiti…byk halangan lain di luar sana….apa kta tolong belikan…sedekahkan….bawa pegi baitulmal…minta bantuan…bukan dgn cara lancarnya percakapan kita…..sampai satu masa percakapan kita tidak lg lancar…bru kita tahu…percakapan kita membuatkan hati org terasa ” Jika ditelusuri dengan mendalam, komputer telah memberi kesan yang positif terhadap penggunaannya dalam sektor pendidikan khususnya di institusi pendidikan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.