Tragedi Oktober. Sekali selamba je Syamsul Debat bahan peminat Man Utd.

Viral

Seperti yang kita tahu, Ustaz Syamsul Debat merupakan antara penceramah selebriti ternama di Malaysia. Beliau dikenali dengan gayanya yang begitu ‘semp0i’ dan sering menyelitkan jenaka-jenaka sinis dalam perkongsian ceramahnya. Baru-baru ini, beliau berkongsi sebuah video yang dilihat dalam mood menyayat hati melalui akaun Tiktok miliknya, @saudagarsusu.

Pada awalnya, beliau mengetengahkan rasa s1mpati terhadap pasukan bola sepak Negeri Sembilan yang tidak dapat menyertai Piala Malaysia. Ini kerana sebahagian besar daripada para pemainnya diser4ng wab4k c0v1d-19, menyebabkan pasukan itu tidak ada pilihan selain menarik diri dari kejohanan tersebut.

Selepas memberi penekanan terhadap isu tersebut, beliau menyatakan bahawa perkara itu belum cukup menyedihkan lagi. Macam ada udang di sebalik batu je ni… Masih dengan intonasi yang menyed1hkan, beliau kemudian membuka topik berkenaan pasukan Manchester United yang baru-baru ini kalah teruk kepada musvh ketat mereka, Liverpool.

Tak sangka pula kita akan dikejvtkan dengan berita yang tak disangka-sangka yang berlaku nun di Old Trafford sana. Kesian, tuan-tuan..”

Dalam pada beliau terus ‘bahan’ pemain-pemain Man Utd yang rata-ratanya merupakan pemain terkemuka, Syamsul Debat juga secara perlahan-lahan membuka jaketnya, menonjolkan jersi Liverpool yang dipakai dari awal video lagi. Amboi, halus je ustaz punya troll, ya?  Kepada penyokong-penyokong Liverpool, sama-sama kita sampaikan ucapan kepada penyokong-penyokong Manchester United dengan ucapan, You Never Walk Alone.

Rata-rata warganet di ruangan komen turut menyambung troll dari beliau. Bukan saja penyokong Liverpool, malah penyokong Man Utd turut terhibur dengan gelagat Syamsul Debat. Jarang tak kelakar tau Ustaz Syamsul Debat ni. Harap-harap fans Man Utd banyakkan bersabar lah ya. Sumber : LOBAKMERAH

Baru je PU Syed dan Ustazah Asma tegur Kak KM. Sekali Ustaz Abdullah Khairi pula tampil beri komen padu.

Tujukan kepada usahawan sensasi Liana Rosli atau lebih mesra disapa Kak KM. Menurutnya, apabila seseorang itu sentap dengan teguran, maka ia menunjukkan mereka mempunyai iman dalam diri.

“Berubahlah kerana ny4wa ini bukan dalam kawalan kita. Sekejap je Allah boleh tarik. Ramai yang jadi jutawan dengan berniaga dan membuat iklan yang patuh syariah. Maka rezeki mereka akan berkat, tetapi jika sebaliknya pasti tiada keberkatan dalam rezekimu, sekali pun banyak,” katanya.

Biarpun tidak menyebut nama Kak KM, namun rata-ratanya bertanggapan ia dituju kepada usahawan tersebut. Ini kerana baru-baru ini, Kak KM muncul di sebuah video portal yang menyatakan tindakan PU Syed hanya untuk menumpang popularitinya. Malah, Kak KM dikatakan ber4ng apabila PU Syed mengatakan dia berniaga dengan cara d0sa.

“Aku bukan jual ba**, bukan jual benda har4m. Kenapa nak cakap aku berd0sa duit tak berkat Kau jangan ambil kerja tuhan, aku dah cakap banyak kali,” katanya. Terdahulu, isu antara PU Syed dan Kak KM mula tercetus apabila pendakwah itu memuat naik satu posting menasihati usahawan tersebut.

“Untuk makluman ambe dah beberapa kali tegur Kak KM ni, namun tiada hasil. Kita hanya mampu doa, moga dia sedar. Tubvhnya itu bukan seperti haiwan yang boleh ditonton senang-senang oleh makhluk lain, kecuali mahramnya sahaja. Bahagian dunia ni sementara sahaja, celaka di akhirat adalah yang paling sengsara. Berniaga dengan cara dosa, maka rezekimu tidak berkat bahkan mendatangkan d0sa,” katanya.

KOMEN USTAZ ABDULLAH KHAIRI :

Giliran Ustazah Asma’ pula tegur Kak KM “kami bukan melakukan kerja tuhan tetapi..”

Selepas Pencetus Ummah (PU) Syed, kini tiba giliran pendakwah terkenal, Ustazah Asma’ Harun mene.gur aksi keterlaluan seorang pen.gasas dalam mempromosikan produk.

Tulisnya dalam satu hantaran di Facebook, dalam memberi te.gu.ran tiada siapa yang mengambil kerja Tuhan, sebaliknya mereka sedaya upaya melaksanakan tugas yang telah diperintahkan sebagai saudara Islam.

Saya juga sayang dan hormat kamu, tapi lebih sayang kepada masyarakat dan generasi anak-anak kita yang telah dirosak.kan minda dan akhl.ak oleh sebahagian selebriti, influe.ncer, founder produk dan sesiapa sahaja yang tidak bermoral di media sosial.

Jelas Ustazah Asma’ lagi, teguran yang dibuat para pendak.wah juga tidak bertujuan untuk menumpang popu.lariti. Baginya pen.garuh bukanlah satu kebanggaan sebaliknya hanya amanah untuk digunakan ke arah kebaikan.

Menurutnya, sebelum ini beliau kerap menerima aduan mengenai aksi-aksi ghairah usahawan berkenaan yang dilakukan secara terbuka. Bukan usahawan itu sahaja, malah ramai dalam kalangan netizen yang melakukan perkara sama.

Pendakwah ini turut menolak dk.waan teguran yang dibuat untuk menerakan sege.lintir orang. Katanya, sebagai umat Islam, adalah wajib untuk kita menyelamatkan saudara seagama seramai mungkin.

Ustazah Asma’ turut menegur usahawan itu yang seolah-olah menyalahkan Allah SWT kerana belum diberikan hidayah oleh-Nya. Malah, usahawan itu diminta berhenti mempromosikan maksiat secara terbuka di media sosial.

Kesalahan nyata dan sengaja dalam perkara agama oleh seorang ternama, selebriti, pembesar dan seumpamanya yang dilakukan di khalayak, maka pandangan paling kuat ialah ditegur di khalayak ramai.

Seandainya kita sentiasa diberikan nikmat yang melim.pah-ruah tanpa henti walaupun hidup dalam keadaan fasiq iaitu berterusan melakukan maksi.at yang nyata, berhati-hatilah dengan rezeki yang dikurniakan Maha Pemberi Rezeki kepada kita. Pendakwah ini turut menyarankan institusi bertanggungjawab mengambil tin.dakan segera dalam menangani isu kelv.c.h4n secara terbuka ini. Sumber : Gempak

Pakaian terlalu menjolok mata. Sekali Pu Syed mula luahkan dah puas tegur Kak Km dan ini yang perlu dilakukan.

Selepas kerap disebut (tag) oleh seorang pengguna media sosial di laman Instagram pada akaun anak pelakon veteran Normah Damanhuri yang dikenali sebagai Kak KM, Pencetus Ummah(PU)  Syed meluahkan dirinya sudah puas menasihati wanita tersebut dan kini hanya mampu berdoa buatnya.

Suami Dan Ahli Keluarga Wajib Tegur

Kontroversi mengenai Kak KM atau nama sebenanya Liana Rosli sudah tidak asing lagi di Malaysia, penampilannya yang menjolok mata sering menjadi bualan hangat orang ramai apatah lagi usahawan tersebut kini sedang sarat berbadan dua.

Untuk rekod, ramai pihak sudah memberi teguran dan menasihatinya termasuklah pendakwah terkenal ini namun usaha tersebut tidak membuahkan hasil. PU Syed juga meluahkan, seharusnya suami dan ahli keluarga terdekatnya wajib menegur dan menasihati wanita tersebut agar dapat menutup aurat dari tatapan umum.

“Untuk maklumanmu, @duniaakhirzamankita ambe dah beberapa kali tegur kak KM ni. Namun tiada hasil.. Kita hanya mampu doa.. Moga dia sedar.. Tubuhnya itu bukan seperti haiwan yang boleh ditonton senang-senang oleh makhluk lain.. Kecuali mahramnya sahaja.

Jika dia ada suami.. Maka suaminyalah yang perlu tegur dan jika tak ditegur.. Berdosalah dia.. Bahkan dyus! Tetapi jika dia tiada suami.. ibu ayahnya.. Adik-beradiknya wajib menegur beliau..” tegas PU Syed. Selain itu, PU Syed turut menyentuh soal perniagaannya di mana jika perniagaan yang dijalankan dengan cara berdosa pasti akan memiliki rezeki yang tidak berkat.

“Bahagian dunia ni sementara sahaja.. Celka di akhirat adalah yang paling sngsra.. Berniaga dengan cara dosa.. Maka rezekimu tidak berkat.. Bahkan mendatangkan dosa.” katanya lagi. Mahu Pihak Berwajib Kuatkuasa Pemakaian Patuh Syariat. Menyentuh soal pemakaian menjolok mata Kak KM, pendakwah bebas ini berkongsi cadangan kepada pihak berwajib agar menguatkuasakan pemakaian patuh syariat kepada semua umat Islam di Malaysia.

Ini adalah kerana di Malaysia, dosa mendedahkan aurat dirasakan ‘normal’ dalam diri masyarakat Muslim dan disifatkan menormalisasikan dosa seperti ini sangat merbahaya. “Ambe mohon pihak berwajib agar kuat kuasakan pemakaian patuh syariat kepada semua umat Islam di Malaysia.. Gubal undang-undang agar boleh saman atau tahan mereka yang mendedahkan aurat dikhalayak!!

Walaupun tak ada hkman hudvd dalam isu ini.. Namun takzir masih wujud.. Kerana menjaga maslahah.. Namun apa yang pasti.. Mendedahkan aurat adalah salah satu perbuatan dosa yang terasa ‘normal’ sahaja bila dilakukan.. Inilah normalisasikan dosa yang sangat berb4haya..” ujarnya

Warganet Setuju Dengan Cadangan PU Syed

Melihat hantaran pendakwah tersebut di Instagram, ramai yang bersetuju dengan pandangan PU Syed agar kerajaan dapat menggubal semula undang-undang dan menguatkuasakan pemakaian patuh syariat di hadapan umum.

“Iya! Saya sokong agar pihak berwajib kuatkuasakan pemakaian patuh syariat di tempat umum iaitu di khalayak ramai terutamanya.” “Saya sokong perenggan ke-4.. Kerajaan patutnya kuasakan pemakaian patuh syariat.. Jangan melampau sangat dalam membuka aurat, seolah-olah macam bukan orang Islam lagaknya.” “Harap negeri lain dapat ikut contoh negeri Kelantan….. Setiap wanita wajib bertudung….” komen mereka

Kak KM Ditegur Gara Gara Hiking Waktu Sarat Mengandung. Sekali Ada Satu Benda Yang Buat Warganet Bimbang.

Tindakan usahawan ko.ntroversi, Liana Rosli menyertai aktiviti mendaki bukit atau hiking ketika sedang sarat mengandung tujuh bulan mengundang pelbagai reaksi daripada warganet di laman sosial. Menyedari bahaya kepada diri dan kandungannya itu, Liana atau lebih mesra disapa Kak KM memberitahu dia mengikuti aktiviti lasak itu kerana ingin memenuhi permintaan anak-anak.

“Cerita sebenarnya, rancangan awal nak mendaki bukit dalam enam kilometer saja, jalan santai-santai… tapi tak sangka la pula tukar laluan 20 kilometer dan kena melalui laluan yang lebih mencabar. Jadi nak tak nak kena ikut sajalah sebab dah masuk laluan itu, kena habiskan la.

Sebenarnya memang berbahaya untuk saya sampaikan coach (jurulatih) pun terkejut tak sangka saya mampu hiking sebab keadaan perut pun dah besar, tunggu masa nak beranak sahaja. Tapi sejujurnya bukan saya nak pergi sangat pun!

Anak-anak yang nak pergi, takkan nak biarkan mereka pergi sendiri, jadi saya pun kena ada sekali. Lagi pun ada dalam 15 orang ahli keluarga lain yang menyertai hiking itu, mereka pun banyak membantu sepanjang meredah laluan mencabar itu,” katanya.

Sebelum itu, menerusi Facebook, Kak KM berkongsi video dia menyertai aktiviti hiking di sebuah bukit yang terletak di Ampang, Selangor, baru-baru ini. Perkongsiannya itu mengundang pelbagai komen daripada warganet

dan rata-ratanya menegur tindakan Kak KM melakukan aktiviti lasak yang boleh mendatangkan b.ahaya kepada dirinya dan bayi dalam kandungan. Ada juga pengikut memberitahu kawasan hutan tidak selamat untuk ibu mengandung kerana turut didiami oleh makhluk halus.

Saya nak nasihatkan orang yang mengandung janganlah pergi hiking atau buat aktiviti lasak sebab sangat b.ahaya, lebih-lebih lagi kalau tak biasa! “Alhamdulillah semuanya baik-baik sahaja, tak ada apa-apa yang jadi.

Hantu tu tak ada tapi manusia boleh jadi hantu… kita pun pergi dah siap doa dan ilmu di dada. Sejak remaja lagi saya memang selalu join hiking dan kerap masuk hutan, jadi kita tahu apa nak buat… bukan nak cakap besar, cuma dah biasa dalam hutan.

Kalau kenal saya sebelum ini pun saya memang aktif menari, tak reti duduk diam… makan pula jamu itu agaknya kandungan kuat dan lasak sekali,” ujarnya.

Kak KM dah biasa aktiviti lasak dan aktif menari sebelum ini.

Dalam pada itu, anak kepada dramatis Normah Damanhuri ini menasihati ibu hamil lain supaya tidak mengikuti tindakannya itu kerana ia boleh mendatangkan bahaya kepada kandungan. “Tapi saya nak

nasihatkan orang yang mengandung janganlah pergi hiking atau buat aktiviti lasak sebab sangat b.ahaya, lebih-lebih lagi kalau tak biasa. Orang sedang mengandung ni emosi pun tak stabil, badan berat dengan perut ke depan… memang senang penat! Apa-apa pun terima kasih kepada mereka yang mendoakan dan beri nasihat kepada saya,” katanya. Sumber: mstar

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *