Pengacara terkenal Maria Tunku Sabri sakit. Mohon maaf dan pohon doa orang ramai. Ini keadaan terkini beliau.

artis berita Hiburan Kehidupan selebriti

Pengacara Maria Tunku Sabri terpaksa dikejarkan ke Pusat Kuarantin dan Rawatan C0vid 19 Bersepadu PKRC di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Maeps, Serdang sebelum ini selepas gagal bacaan darah tinggi rendah, degupan jantung laju dan demam gara-gara dijangkiti C0vid 19.

Menerusi satu hantaran yang dimuat naik dalam Instagram miliknya, Maria turut berkongsi perjalanannya dibawa menaiki ambulans ke PKRC untuk r.awatan walaupun tempoh kuarantinnya cuma berbaki tiga hari untuk tamat.

“Pengakhirannya saya ke Maeps. Lagi tiga hari sahaja k.uarantin, saya diarah ke Klinik Kes.ihatan Hulu Klang. Saya gagal bacaan darah tinggi rendah, jantung laju dan masih demam. Allahuakbar, subhanallah, aku reda Ya Allah. Aku terima s.akit penghapus dosa, insya-Allah,” tulisnya.

Ketika ambulans yang membawanya tiba di Maeps, bekas pengacara program Jalan Jalan Cari Makan itu sempat memohon maaf. Dia turut meminta pengikutnya dalam Instagram supaya mendoakan kesejahteraan dirinya agar sembuh daripada C0vid 19.

“Okey, ambulans dan sampai. Dari tadi menunggu tak sabar untuk ke Maeps sebab nak sihat cepat. Doakan saya semua kawan-kawan, saudara-mara, sedekahkan saya al-Fatihah. Saya sayang semua,” ujar Maria yang dilihat turut mencium tangan dan meminta maaf kepada suaminya.

Ketika berada di dalam ambulans, Maria dilihat turut mengalirkan air mata dan menangis kerana berasa gementar untuk dibawa ke PKRC bagi menjalani rawatan dan kuarantin di sana.

“Dugaan Allah SWT untuk saya dan suami. Saya reda, mungkin ada yang lebih baik Allah SWT dah aturkan untuk kami. Buat rakyat Malaysia, jangan ambil mudah Cov19. Jika tidak ada gejala lagi b.ahaya. Tolong doakan kami sihat ya,” jelasnya.

Menjengah dalam ruangan komen, ramai rakan artis turut bersimpati dengan nasib yang menimpa pengacara itu dan mendoakan agar Maria bersama suaminya sembuh seperti sediakala.

“Syafakillah kak. Moga diberi kesembuhan dan dipermudahkan segala urusan,” ujar pelakon dan juga penyanyi, Erra Fazira.

“Awak kuat dan semoga cepat sembuh. Kami akan sentiasa mendoakan akak dan juga keluarga,” kata Farahdhiya.

Terdahulu, menerusi satu hantaran yang dimuat naik Maria dalam Instagram miliknya tiga hari lalu, bekas pramugari syarikat penerbangan Malaysia Airlines Berhad (MAB) itu ada berkongsi peristiwa berkemungkinan dia dijangkiti Cov19 daripada suaminya ketika berada di Ipoh, Perak.

Keadaan Terkini Beliau

“Saya mohon maaf jika ada salah silap dengan sesiapa sahaja. Kepada anda semua yang menonton, ahli keluarga, kawan-kawan, kalau saya ada termakan dan terminum harap halalkan.

“Saya maafkan semua orang dan halalkan makan minum suami, anak-anak dan kawan-kawan. Sampai kita berjumpa lagi,” kata pengacara Maria Tunku Sabri dalam nada sebak menerusi video di Instagram.

Pengacara terkenal yang pernah mengendalikan program Jalan-Jalan Cari Makan (JJCM) ini terpaksa dikejarkan ke Pusat Kuarantin dan R.awatan C0vid 19 Bersepadu (PKRC) di Taman Ekspo Pertanian Malaysia (Maeps), Serdang pada 21 Oktober lalu selepas bacaan darah tinggi rendah, degupan jantung laju dan demam.

Maria berkata, dia memohon maaf kerana tidak memuatkan sebarang khabar berita darinya ketika ini kerana mahu berehat.

“Saya nak pulihkan sakit yang kita tak nampak sebab dalaman luaran badan nampak susut . Apa nak buat, sakit kan. Bacaan oksigen dan darah tinggi normal, cumanya kuman dalam darah semakin mengganas.

“Saya perlukan rehat yang banyak. Sudah lima, enam hari tak buat hantaran di Instagram. Tak larat sangat dan masa cakap pun batuk. Memang tak boleh nak cakap banyak sangat. Minta semua doakan saya agar saya kembali pulih dan balik rumah,” katanya.

Perkongsian video itu mendapat lebih 50,000 tontonan serta simpati dari rakan industri serta peminat. Mereka mendoakan agar Maria tabah dan sembuh seperti sediakala.

Sumber: Kosmo | HM

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Macam mimpi. Ini keadaan terkini pesakit SLE sebaik sahaja terima vksin dos pertama.

Systemic Lupus Erythematosus (SLE) adalah sakit teruk auto-imun di mana badan pesakit menghasilkan protein dr4h dengan banyaknya. Protein dr4h yang dipanggil antibodi ini dengan sendirinya memberi tindak balas terhadap tisu seseorang.

Mesti ada antara warganet yang belum didedahkan dengan sakit Sistematik Lupus Eritematosus (SLE). Pada tahun 1950-an pesakit yang didiagnos SLE mempunyai hidup kurang dari 5 tahun. Namun, pada zaman serba canggih ini, 90 peratus penghidup boleh bertahan lebih lama dan hidup relatif bebas daripada gejala ini.

Berdasarkan sejarah perubatan, SLE merupakan antara sakit yang sangat digeruni oleh kaum Hawa. Ini kerana 90% dari pesakit ini merupakan kaum wanita dan 10% hanyalah pada lelaki dan kanak-kanak. Paling menakutkan apabila membabitkan wanita hamil kerana ia berupaya meningkatkan risiko keggvran. Sehingga kini, faktanya, tiada ubat khusus untuk merawat SLE. Namun, terdapat rawatan-rawatan tertentu yang boleh dijalankan.

Terkejut dengan apa yang dialami pesakit SLE gara-gara vksin

Seorang wanita yang berusia 30-an yang mengalami sakit SLE terlantar sakit di hospital setelah mengambil vksin CovdI9 dos pertama pada 27 Ogos 2021 pada hari Jumaat yang lalu. Sehari selepas disuntik vksin tersebut (Sabtu), wanita akui mula mengalami lebam-lebam di tangannya tapi tidak terfikir apa puncanya.

Tanpa fikir panjang, dia terus jalankan rutin hariannya macam biasa. Malah lebih pelik bila hari keesokannya (Ahad) dia terasa seperti alami susah nak bernafas macam biasa. Namun ianya tidak terhenti setakat itu, pada hari Isnin, suaminya terkejut apabila isterinya tiada upaya untuk mengangkat atau menggerakkan tulang 4 keratnya dan anggota badan yang lain.

Telefon pihak kecemasan

Namun suaminya terus bertindak untuk menelefon pihak ambulan melalui panggilan 999. Tapi lebih terkejut bila anggota tersebut tidak tahu dan tidak didedahkan dengan sakit SLE. Namun apa yang anggota tersebut lakukan, hanyalah dengan memberi suntikan vitamin. Malah ianya tetap tidak memberi apa-apa perubahan positif kepada isterinya dan ianya lebih teruk daripada sebelum ini.

Namun akibat terlalu risau, suaminya terpaksa menelefon ambulan swasta untuk dibawa ke Hospital Selayang. Memang sebelum ini, isterinya akan membuat temujanji atas sakit SLE yang dia hadapi bersama Doktor Pakar SLE di Hospital Selayang.

Sebaik sahaja bawa ke Hospital Selayang, isterinya terus ditahan wad dan sudah lebih 3 kali dipindahkan wad dari Unit Rawatan Rapi ke wad biasa. Namun ianya tetap tidak menunjukkan hasil positif.

Lebih 1 bulan berada di Hospital, isterinya tetap tidak boleh bergerak seperti sediakala. Tidak dinafikan tangannya sahaja yang mula boleh diangkat sedikit tapi tidak bagi anggota badan yang lain.

Para doktor menekankan, gejala ini bukanlah berpunca dari vksin tetapi ianya berpunya dari sakit SLE yang dia alami. Sampai sekarang puncanya masih belum dapat dikenal pasti. Suaminya dedahkan keadaan terkininya masih sama tetapi tangan belah kirinya mula menunjukkan lebam hitam.

Artikel ini adalah dari kisah benar dan ianya atas permintaan suaminya untuk didedahkan pada warganet soal apa yang dialami oleh isterinya pada masa kini.

Tular pelajar lembik lepas cucuk vaksin. Akhirnya kkm tampil bongkarkan cerita sebenar.

PUTRAJAYA – Pelajar yang didkwa Ionglai selepas menerima sntikan vksin covid-19 dalam rakaman video tuIar didapati Iewat tldur malam. Timbalan Menteri Kesihatan I, Datuk Dr Noor Azmi Ghazali berkata, pelajar berkenaan juga tidak bersarapan sebelum ke Pusat Pemberian Vksin (PPV) Encore Mall, Klebang, Melaka.

“Pelajar Ielaki berkenaan tlada sebarang masaIah kesihatan tetapi gementar ketika suntikan dibuat,” katanya kepada Sinar Harian pada Khamis. Dr Noor Azmi berkata demikian sebagai reaksi terhadap rakaman video tersebut.

Menurutnya, keadaan seumpamanya boleh terjadi kepada lndividu yang terlalu takut, risau, tertekan atau terlalu saklt. “Keadaan begini dalam istilah peru.batan dikatakan ‘syncopal attack’ atau vasovagaI syncopy,” katanya.

Beliau berkata, pelajar berkenaan telah dibenar puIang seIepas didapati sihat dan selesai pemerhatian di PPV. “Saya akan dapat makIumat lebih terperinci apabila menziarahi pelajar ini esok (Jumaat) jam 8.30 pagi. Apa pun pemeri.ksaan asas kesih.atan perlu dilakukan dktor,” katanya.

Dalam pada itu, beliau sekali lagi mengingatkan ibu bapa dan penjaga memastikan anak berada dalam keadaan terbaik termasuk tidur mencukupi dan bersarapan sebeIum menerima sntikan vksin. “Saya sarankan pada pihak pengurusan PPV mengi.ngatkan pelajar dan ibu bapa sekali lagi agar bersarapan,” katanya.

Dr Noor Azmi yang juga Pengerusi Badan Bertindak lmunisasi Covid-19 Remaja (CITF-A) berkata, pelajar juga tldak digaIakkan melakukan aktlviti Iasak seminggu selepas menerima suntikan vksin.“Jika ada masaIah kesih.atan, mesti maklumkan kepada dktor,” katanya.

Alhamdulillah yang mana belum ambil vaksin dekat negeri ni dibenarkan untuk solat jumaat.

Kerajaan Pahang membenarkan kehadiran jemaah yang belum menerima suntikan vaksin menunaikan solat Jumaat dan fardu berdasarkan prosedur operasi standard (SOP) baharu, berkuat kuasa semalam.

Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam dan Pendidikan Pahang, Datuk Seri Syed Ibrahim Syed Ahmad, berkata kebenaran solat Jumaat dan fardu itu di masjid negeri, masjid daerah, masjid kariah dan surau kebenaran solat Jumaat.

Katanya, kehadiran jemaah mengikut keluasan kapasiti masjid atau surau dan tertakluk kepada kemampuan serta kawalan. “SOP baharu ini berkuat kuasa semalam, manakala SOP lengkap kepada semua pentadbir masjid dan surau di Pahang akan disediakan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP).

“Kehadiran jemaah adalah terbuka kepada semua sama ada yang sudah divaksin atau belum,” katanya dalam kenyataan media, hari ini. Mengenai aktiviti pengajian ilmu di masjid dan surau, beliau berkata, kuliah Maghrib dan Subuh saja dibenarkan, manakala yang lainnya perlu mendapat kebenaran JAIP.

“Aktiviti jamuan di masjid dan surau perlu mengikut SOP semasa yang dikeluarkan pihak berkuasa. “Majlis akad nikah boleh dilaksanakan di masjid negeri dan daerah dengan kebenaran Pejabat Agama Islam Daerah (PAID).

“Bagi pengurusan orang yang telah tiada di masjid dan surau dibenarkan mengikut SOP Pengurusan Bukan Pesakit COVID-19 yang disediakan. “Kerajaan negeri juga masih tidak membenarkan imam, khatib dan penceramah dari luar Pahang,” katanya. Sumber : BHARIAN ONLINE

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *