Tular 2 pelajar pergi buat selamanya gara gara vksin. Sekali Polis Perak tampil dedahkan punca sebenar yang berlaku.

Viral

Polis menafikan kehilangan dua pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tasek Damai, di sini disebabkan vks1n CVDI9 sebagaimana didkwa menerusi rakaman video tular. Ketua Polis Perak, Datuk Mior Faridalathrash Wahid, berkata kehilangan dua pelajar berkenaan masing-masing disebabkan jangkitan CVDI9 dan sakit jntung. Beliau berkata, kehilangan pertama direkodkan pada 18 Julai lalu membabitkan seorang pelajar perempuan sekolah itu yang disahkan positif CVDI9.

Katanya, pelajar itu menghidap knc1ng mn1s dan dr4h tngg1 tahap teruk selain dua bulan berada dalam keadaan yang teruk di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) Ipoh. Menurutnya, kehilangan kedua direkodkan pada 17 September lalu membabitkan seorang pelajar lelaki yang telah pergi buat selamanya disebabkan sakit jntvng.

“Maklumat disebarkan tidak benar dan mengelirukan. Memang ada dua orang pelajar SMK Tasek Damai telah pergi buat selamanya tetapi bukan disebabkan vksin. Kedua-dua kejadian tiada kena-mengena dengan vksin kerana Program Imunisasi CVDI9 Kebangsaan Remaja bermula 20 September lalu,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Katanya, polis akan memanggil individu dipaparkan dalam video berkenaan bagi membantu siasatan memandangkan dkwaan tidak benar itu menimbulkan kegusaran awam. Klip video berdurasi satu minit 38 saat memaparkan seorang wanita sedang berucap kepada sekumpulan individu sebagai tanda solidariti untuk menuntut hak supaya pelajar sekolah tidak diwajibkan mengambil vaksin COVID-19. Dalam ucapannya, wanita itu mendkwa berlaku dua kes kehilangan pelajar SMK Tasek Damai disebabkan vksin, selain dua lagi pelajar di lokasi berlainan termasuk di Lahad Datu, Sabah, serta dua lagi remaja di Ipoh yang mengalami alahan serius selepas divksin.

Polis buka kertas siasatan dakwaan dua pelajar mati akibat vaksin

Polis telah membuka dua kertas siasatan berhubung dkwaan dua pelajar sebuah sekolah di negeri ini yang dikatakan telah pergi buat selamanya disebabkan suntikan Vks1n CvdI9. Dkwaan tersebut tular di media sosial menerusi video berdurasi satu minit 38 saat yang dirakam dalam sebuah majlis dipercayai diadakan sebagai tanda tidak menyokong langkah kerajaan mengenakan pengambilan vksin kepada pelajar sekolah.

Ketua Polis Perak, Datuk Mior Faridalathrash Wahid berkata, siasatan dijalankan mengikut Seksyen 504 Kanun Keseksaan iaitu dengan sengaja mengaibkan dengan niat membangkitkan pecah ke4manan. Katanya, siasatan turut dijalankan mengikut Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan kerana mendatangkan khianat awam dengan niat hendak menyebabkan ketakutan kepada orang awam.

“Kita telah menerima dua laporan polis hari ini masing-masing daripada pegawai pendidikan (kesihatan) daerah Ipoh dan Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tasek Damai. Laporan dibuat kedua-dua pihak itu adalah berkaitan ketidakpuasan hati mengenai dkwaan kehilangan dua pelajar sekolah berkenaan adalah disebabkan suntikan vks1n Covid-19,” katanya dalam kenyataannya hari ini. Menurut beliau, berdasarkan siasatan, kehilangan dua pelajar tersebut tidak mempunyai kaitan dengan vks1n CovdI9 kerana kedua-duanya belum pun menerima suntikan berkenaan.

Katanya, pelajar perempuan tingkatan lima yang telah pergi buat selamanya pada 18 Ogos lalu di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) adalah disebabkan masalah kesihatan iaitu knc1ng mn1s dan positif CvdI9. Jelasnya, kehilangan pelajar lelaki tingkatan lima itu pada 17 September lalu di hospital sama pula kerana sakit jntung berlubang.

“Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan Remaja (PICK Remaja) di Perak bermula 20 September lalu manakala kematian dua pelajar itu disahkan sebelum PICK Remaja dilaksanakan. Oleh itu, orang ramai dinasihatkan tidak mudah percaya dengan kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan tanpa merujuk kepada pihak yang bertanggungjawab bagi memastikan kesahihan maklumat,” katanya Sumber: UTUSAN

Kalau Salah Polis Laju Saja Orang Viral. Ramai Yang Sebak Melihat Kesan Penggunaan Penutup Muka Di Muka Polis Ini.

Pandemik COVID-19 ancaman terbesar manusia dengan kadar mortaliti tinggi. Kini, masalah COVID-19 begitu kritikal sehingga Yang di-Pertuan Agong memberi perkenan pengisytiharan darurat dilaksanakan sehingga 1 Ogos sebagai langkah proaktif membendung wabak itu di Malaysia.

Petugas barisan hadapan paling banyak berurusan dengan orang ramai semasa pandemik dan ternyata COVID-19 memberi kesan kepada masalah kesihatan mental seperti stres, selain kebimbangan dan kemurungan.

Di saat kita berhadapan dengan virus covid 19 yang makin hari makin teruk ini, pasukan barisan hadapan merupakan pasukan yang paling banyak berkorban. Antaranya ialah polis, doktor, jururawat dan banyak lagi hero yang tidak didendangkan. Pasukan barisan hadapan berjuang siang dan malam untuk memastikan kita semua selamat dan selesa bersama keluarga masing-masing sedangkan mereka bertungkus lumus sepanjang hari.

Satu perkongsian video telah dimuatnaik oleh pengguna media tiktok yang jelas memaparkan keletihan dan dapat dilihat di wajah salah seorang pasukan barisan hadapan iaitu seorang polis yang siap ada kesan penggunaan penutup muka yang berpanjangan pada wajahnya itu jelas menunjukkan bahawa beliau berkerja keras.

Wajah yang letih dan tidak bermaya itu membuatkan ramai warganet yang meluahkan rasa sedih dan berbangga kerana negara kita ini ramai yang sanggup berjuang siang malam untuk melawan virus cov1d 19 ini.

Hasil perkongsian tersebut mendapat beribu tontonan dan komen daripada warganet yang masing-masing memuji usaha tersebut. Semoga hasil usaha kita semua ini berbuah dan berhasil untuk menurunkan jangkitan yang hari demi hari semakin menaik walaupun jangkitan tersebut tidaklah pada tahap yang membimbangkan.

Dah Lewat Malam Pun Masih Lagi Semangat Bekerja. Warganet Terhibur Lihat Gelagat Frontliner Hilangkan Tekanannya.

Menjadi frontliner bukanlah perkara yang mudah. Mereka terpaksa tinggalkan kehidupan mereka demi menjaga pesakit-pesakit bagi pekerja penjagaan kesihatan. Ada yang terpaksa memakai pakaian perlindungan peribadi (PPE) yang panas untuk melindungi diri mereka daripada dijangkiti Covid. Bukan semua orang mampu jadi frontliner. Tapi lain pula dengan cerita kalini. Dalam kepayahan yang dihadapi oleh mereka, ada juga pekerja garis hadapan yang gembira dengan kerjanya. Siap menari-nari lagi ye.

“Seronok betul tengok dia orang ni”

Semalam, dalam perkongsian @Rafi.Aimann, dia telah memuat naik satu video di akaun Tiktoknya.  Dalam video tersebut, Rafi menunjukkan enam orang rakan frontliner nya sedang menari mengikut rentak lagu Tiktok. Mereka merupakan pekerja barisan hadapan yang ditugaskan di Pusat Belia Antarabangsa Cheras. Walaupun mereka bekerja hingga lewat malam tapi mereka masih kelihatan bersemangat. Aksi yang ditunjukkan dalam video tersebut buat warganet yang menontonnya geli hati. Ada yang panjat tong sampah dan ada juga yang menari sambil angkat tong sampah. Min pun terhibur tengok. Haha.

“Ramainya bagi support

Rata-rata warganet yang menonton video yang mendapat lebih daripada setengah juta tontonan ini memberi kata-kata semangat kepada mereka. Ada yang mengucapkan terima kasih kerana membantu dalam menangani kes Covid di Malaysia. Thank you frontliner! Min tertarik untuk berkongsi beberapa komen daripada warganet tentang video ini.

Meskipun kerja yang dilakukan mereka agak mencabar, namun ianya mengajar mereka erti peng0rbanan. Warganet berharap agar ramai lagi anak muda yang turut serta dalam aktiviti sukarelawan dengan niat yang baik. Jangan mengalah, kami sentiasa ada di belakang. Fighting! Sumber : Lobak Merah

Pesakit COVID19 Dan Frontliner Selamba Berzumba. Warganet Terhibur Dengan Perkongsian Yang Dibuat.

Seperti yang sedia maklum, bilangan kes Covid-19 di Malaysia masih bertambah saban hari. Usaha kerajaan untuk mengasingkan mereka yang terkena Covid-19 adalah dengan menempatkan mereka di hospital kerajaan atau di dewan yang besar seperti MAEPS, Serdang, Selangor.

Walaupun dalam kuarantin, pesakit Covid-19 di MAEPS Serdang masih boleh menghiburkan hati mereka dengan usaha dari barisan frontliner. Korang boleh tengok dorang berzumba dalam video @abampareh kat bawah ni. Ceria betul!Amboi, bukan main enjoy semua ye. Dah macam kem jati diri zaman sekolah dulu admin tengok. Harap semua pesakit cepat sembuh dan frontliner diberikan kekuatan untuk bekerja ye.

Betul, kita patut ucapakan terima kasih kepada forntliner yang tak berhenti-henti bekerja bagi mengekang wabak ini. Sempat lagi tu nak bersenam dengan pesakit. Memang terbaik lah!Itulah yang admin cakapt tadi. Macam kem zaman sekolah dulu. Masing-masing enjoy dan dapat kawan baru.Extra effort macam ni bagus sebab kita kena kekal positif dengan enjoy. Kalau menyendiri takut jadi sakit lain pulak. Biar Covid je negatif, mntal kekal positif. 

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *