Anak tidak dapat taraf kerakyatan . Loca B Kesal Wanita Sering Menjadi Mangsa Diskriminasi.

artis ISU SEMASA Keluarga selebriti

Penyanyi rap terkenal, Loca B meluahkan rasa kesal apabila usahanya untuk mendapat taraf kerakyatan anaknya Yusuf seolah-olah telah menemui jalan buntu.

Dia berkongsi perasaan kecewanya itu menerusi sebuah hantaran Instagram di mana dia difahamkan sedang dalam perjalanan ke Pesuruhjaya Sumpah untuk menyelesaikan beberapa hal berkaitan dokumen permohonan kerakyatan Yusuf.

Ujar Loca B atau nama sebenarnya Nabilah Hani Azali,29, dia sudah berkali-kali turun naik mahkamah namun usahanya itu masih gagal.

“Benda ni dah tertangguh selama dua tahun kerana PKP dan apabila lepas berusia 7 tahun nanti hampir mustahil untuk dia mendapat kerakyatan.”

“Yusuf akan berusia 6 tahun pada tahun hadapan dan saya risau dengan masa depan dia di negara ini. Saya cuma mahu dia bersama dengan saya, ia tidak sepatutnya sesukar ini untuk anak saya tinggal saya di negara ini”

Tambahnya lagi, anaknya itu sepatutnya telah mendapat kerakyatan sejak dia dilahirkan namun karena birokrasi menyebabkan Loca berasa seperti didiskriminasi hanya kerana dia bergelar seorang wanita.

Kalau lelaki boleh direct kenapa wanita tidak boleh? Kita tinggal di negara yang kerajaannya mendiskriminasi wanita. Kerajaan okey untuk menerima rayuan, untuk menidakkan hak saya sebagai wanita di negara saya.

Penyanyi lagu Gila ini turut merasakan kepayahan yang dirasakan olehnya kini pasti lebih sukar buat wanita di luar sana yang kurang bernasib baik seperti dirinya.

Difahamkan, Visa milik Yusuf akan luput berikutan operasi pejabat imigresen yang tidak membenarkan sebarang temujanji kerana pandemik COVID-19.

Bagi tujuan pembaharuan Visa, Loca B perlu mendapatkan surat hak penjagaan anaknya itu menerusi prosedur mahkamah namun tarikh perbicaraan mengenai kes itu telah dipindahkan dari bulan Jun ke bulan Disember.

Loca B bagaimanapun tidak memperincikan mengenai tempat kelahiran Yusuf.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan ketinggalan untuk mengikuti kisah-kisah menarik di bawah.

50 Peratus Dari 2411 Rakyat Malaysia Alami Diskriminasi Dalam Pendidikan.

Sekolah Semua dan Persatuan Pendidikan Diversiti Malaysia (AOD Malaysia) menerusi satu tinjauan nasional yang dilakukan terhadap 2,441 responden mendapati kira-kira 50% daripada jumlah tersebut telah mengalami diskriminasi dalam pendidikan.

Daripada jumlah tersebut, 36% mengalami diskriminasi lisan, 21% mengalami gangguan atau buli, dan 18% dinafikan akses kepada peluang disebabkan identiti mereka.

Diskriminasi pendidikan

Responden muda (18-30) melaporkan lebih banyak pengalaman mengenai diskriminasi (59%) dalam pendidikan berbanding orang Malaysia yang lebih tua (46+ 43%; 31-45 45%).

Sementara itu, responden India melaporkan kadar tertinggi mengalami diskriminasi lisan (54%) dan dinafikan akses kepada peluang disebabkan identiti mereka (40%) berbanding dengan kumpulan kaum lain.

Responden bukan Bumiputera (Cina 82%; India 85%) lebih cenderung daripada responden Bumiputera (66%) untuk mengklasifikasikan pengambilan berdasarkan kaum untuk kemasukan ke sekolah sebagai bentuk diskriminasi.

Diskriminasi berdasarkan tahap sosio-ekonomi dalam pendidikan dialami oleh semua kaum, jantina dan kumpulan umur pada tahap yang sama (43-51%).

Majoriti daripada mereka yang melaporkan mengalami diskriminasi dalam pendidikan tidak melaporkannya kepada guru, pentadbiran sekolah, ibu bapa ataupun polis (54%) kerana mereka berasa laporan tidak akan membawa perubahan.

Sekolah Semua ialah kempen sukarelawan anjuran AOD Malaysia yang bertujuan untuk membanteras diskriminasi berdasarkan identiti dalam pendidikan, yang merangkumi pelbagai identiti seperti bangsa, agama, jantina, bahasa dan kelas sosio-ekonomi. Sekolah Semua telah melancarkan platform pelaporan kes diskriminasi di sekolah serta menjalankan penyelidikan untuk mengembangkan pemahaman masyarakat mengenai masalah diskriminasi.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan ketinggalan untuk mengikuti kisah-kisah menarik di bawah.

Manakah hati perut anda wahai manusia. Peniaga tidak vaksin ditarik lesen perniagaan. Rita Rudaini anggap ini satu tindakan diskriminasi.

Pelakon popular Rita Rudaini berangapan tindakan menarik lesen peniaga yang tidak mengambil vaksin adalah satu bentuk diskriminasi.

Perkara berkenaan dikongsikan sendiri oleh pelakon berkenaan menerusi satu perkongsian di Insta Story miliknya.

“Diskriminasi… bukankah masih dalam ujian klinikal? Kena ada paksaan ke atas tubuh orang lain? Dan kalau jadi sesuatu, tanggung sendiri..

“Ambik lesen pun duit pensaga, renew lesen pun duit mereka… paksaan apakah ini? Perut anak bini mereka harus disuap. Kalau macam ni, di manakah hati perut anda wahai manusia?” tulisnya.

Sebelum ini, Rita merupakan antara barisan pelakon yang dilihat menolak untuk pengambilan vaksin Covid-19 sehingga dilabel sebagai anti vaksin oleh segelintir warganet.

Malah, pelakon berkenaan juga beberapa hari lalu memaklumkan namanya telah digugurkan oleh satu produksi untuk berlakon dalam sebuah drama 100 episod kerana tidak mengambil vaksin. –

Sumber: KopiPlanet.com

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan ketinggalan untuk mengikuti kisah-kisah menarik di bawah.

Difitnah sedang menjalani penggambaran .Rita Rudaini percaya rezeki Allah kerana semua orang mempunyai rezeki tersendiri.

PETALING JAYA: Pelakon terkenal, Rita Rudaini memberitahu ada rakan industri mendakwa dia sedang menjalani penggambaran walaupun belum mengambil vaksin Covid-19.

Tidak mengambil pusing terhadap dakwaan tersebut, pelakon itu percaya dengan rezeki yang akan diberikan Allah kerana semua orang mempunyai rezeki tersendiri. Malah, Rita memberitahu dia kini masih berada di rumah menjalani kehidupan seperti biasanya.

“Sudahlah itu menggelupur sangat dengan rezeki orang lain fasal apa… semua itu Tuhan sudah tulis untuk sekian hambanya. Kalau kau menyalak dengar sampai ke Perlis pun, jika Allah dah kata itu rezeki orang itu, rezeki dia lah.

“Ada rakan industri fitnah saya, dia cakap saya tengah menjalani pengambaran tetapi tiada vaksin. Kecoh ini tengah menjaja, alahai sabarlah wahai teman. Jangan takut dengan rezeki awak. Rezeki awak dan saya berbeza.

“Tuhan sudah asingkan. Tidak perlu nak berebut wahai teman. Saya di rumah sahaja, tidak pergi ke mana-mana pun. Saya percaya dengan rezeki Tuhan dah tetapkan,” katanya di Instastory.

Mengulas lanjut, dia menyifatkan dirinya sentiasa bersangka baik dengan kurniaan yang Maha esa.

“100 episod nama saya digugurkan pun okey. Sebab bagi saya, Allah dah tulis macam itu. Saya sentiasa bersangka baik dengan Dia.

“Sebab apa yang Dia tidak beri itu, ada sebabnya. Malah, Dia tidak pernah menghampakan hamba-hambanya.

“Jadi, percayalah. Apa yang dengki sangat saya? Tak rileks ke?” tulisnya.

Rita Rudaini persoalkan kenapa warga emas pun wajib terima suntikan vaksin. Sekali tak pasal pasal kena balik dengan warganet.

Tindakan pelakon jelita, Rita Rudaini yang didkwa memberikan pendapat mengenai v4ksinasi bagi mengekang penularan w4b4k C0vid-19 di InstaStory miliknya mengundang perhatian warganet di laman Twitter. Menerusi dua InstaStory tersebut, pelakon berusia 45 tahun itu mendkwa sesebuah keluarga akan melalui jurang perbezaan dan boleh menjadi ‘berpuak-puak’ kerana terdapat golongan v4ksin dan anti-v4ksin. Sekarang umat Islam dah jadi berpuak2.

“Yang tak nak v4ksin tak semestinya dia anti-v4ksin. Hak masing-masing kan, hebat permainan dunia memecah-belahkan manusia dengan benda ni je,” tulis Rita. Malah, pelakon filem Kerana Korona itu turut mempersoalkan mengenai golongan warga emas yang perlu dipaksa oleh orang sekeliling mereka untuk menerima suntikan vaksin. Menurut Rita, golongan berkenaan terutama yang menggunakan kerusi roda sudah tidak berdaya untuk kemana-mana. Jadi mengapa perlu ‘diangkut’ ke pusat v4ksinasi, adakah ‘larat’ untuk melancong ke luar negara selepas div4ksin? Apa agenda? Paksa orang tua2 v4ksin.

“Mereka dah tua nak jalan pun tak boleh, jadi nak v4ksin pergi mana? Paris? Milan? Daftar mak bapak yang dah uzur. Otak mana? Korang nak cucuk, cucuklah. Tak payah nak risikokan mak pak. Kalau boleh pergi melancong pun, korang bawak ke mereka?,” soal Rita. Berikutan itu, seorang pengguna Twitter @HermyRahim memuat naik semula tangkap layar InstaStory tersebut yang membidas kenyataan ‘tidak masuk akal’ ibu kepada dua cahaya mata berkenaan.

“Nanti bila ada artis lain perli dia mer0yan lima hari lima malam kata tak anti-v4ksin lah apa lah. Followers ramai-ramai pun gila. Dia ni ingat kita atau orang tua kita pergi v4ksin sebab nak suruh travel ke apa? Bo.doh gi.la. Membaca malas lepas tu sebar bukan bukan. Gi.la!,” kata @HermyRahim. Warganet lain turut mengkritik pendapat Rita dengan tingg4lkan kata-kata k3sat dan tidak memahami apa yang ‘bermain’ dalam fikiran pelakon tersebut. Hak masing2 jugak nak pergi v4ksin!Masalahnya bukan sebab melancong, nak elakkan dapat virus la!

Kena C0vid, baru sedar diri kot. Menerusi laporan media sebelum ini, Rita meluahkan rasa bengang apabila pengacara Fara Hanim Razak mendkwanya seorang anti v4ksin dan menganggap C4vid-19 adalah ilumin4ti.

Semua bermula apabila pengacara terbabit memuat naik ciapan di Twitter dengan menulis ‘Cuba teka jiran-jiran saya yang anti v4ksin? Dua pelakon bermula dengan RR dan LL. Selalu duk sebar dakyah rebus bunga cengkih untuk elak C0vid dan serta C0vid adalah ilumin4ti’.

“Begini kah sikap seorg muslimah..org muslim…dtg la jumpa depan2..bukan xpernah sembang pon kan… Sisturr lg lama duduk kawasan ni berjiran dgn schawal,lutfya..xpernah plak jumpa jiran mcm ni..elok je kita org…klau xpuas hati mai la sembang…kita org islam kn brjiran…apa masalah hang ni? Sisturr pon xpernah tulis sisturr antivac..pastu? Sisturr nak rebuih rumput ka,nak rebuih taik ka…itu sisturr punya pasal la..xpernah kacau hidup org pon…Eh nampak sgt tidak bijak,pasal v4ksin sj pon nk pandang serong kt org…islam plak tu…ayooo org mcm ni xle buat jiran…suka ckp belakang …dpn bukan main manis mulut…belakang busuk jugak ye…xyh la tulis RR LL..tulis je la nama…apa salahnya…klau nak cari publisiti… lps ni naik la follower ..jahat juggk mulut awak ye sis”

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan ketinggalan untuk mengikuti kisah-kisah menarik di bawah.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *