Lambat kongsi gambar anak bukan sebab malu. Andika Putera cerita keadaan anaknya.

artis Keluarga KESIHATAN Kisah Rumahtangga selebriti

Personaliti media sosial, Andika Putera akhirnya berkongsi foto anak sulungnya, Alisha Puteri yang baru dilahirkan bulan lalu.Menegaskan bukan malu untuk berkongsi keadaan anaknya yang mengalami sumbing, kata Andika dia sebaliknya menantikan usia anaknya mencecah 44 hari sebelum berkongsi kepada umum.

Anak hebat, anak luarbiasa, anak yang kuat. Anak kami @ananda_natashaaa , adalah seorang cleft lips (sumbing), kami dah tahu waktu baby masih lagi kandungan umur 5 bulan.

“Dika tak post gambar Alisha, bukan malu, bukan takut mulut orang, tapi nak tunggu Alisha besar sikit, baru Dika akan post.”Harini cukup 44 hari umur Alisha, Dika post. Adakah terfikir banyak nak post? Tak. Sebab Dika bersyukur apa sahaja yang Allah bagi. Dika bersangka baik dengan apa sahaja Allah bagi. Kita ini hamba Allah, kita ikut jalan Allah, bukan Allah ikut apa yang kita nak,” jelasnya menerusi hantaran di Instagram.

Dedah Andika, isterinya Tasha pada mulanya bersedih apabila mengetahui keadaan bayi mereka dalam kandungan.”Pada mulanya, kami tahu , kami cek scan , baby ada cleft, pilu sangat hati Tasha.

Menangis yang teramat nangis, kesian terhadap Alisha, apa yang akan terjadi when dia dah besar, apa yang akan terjadi dengan rakan-rakan dia nanti.”Dika pulak mcm mana? Dika tak berhenti memberi kata-kata positif dekat Tasha.

Seminggu jugak lah dia bersedih. Dika tak sedih ke? Gila ke tak sedih.”Tapi tak lama, Alhamdulillah. Dika bahagia di dalam. Nampak kasih sayang Allah di setiap ujian. Di sinilah kasih sayang Allah, nak kita bergantung padanya. Nak kita teguh tauhid hati kita.”Tak kisah lah, mak ayahnya, Alisha. Mesti ada sebab baik. Mesti ada hikmah yang sangat indah Allah cipta macam ni.

Tidak mungkin saja saja sebab Allah adalah Maha Pencipta yang Sempurna, sebaik-baik ciptaanNya,” tambahnya.Maklum Andika, puteri mereka bakal menjalani pembedahan dalam tempoh tiga bulan akan datang dan mengharapkan sokongan serta motivasi daripada pengikutnya.

Sumber: Gempak

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan ketinggalan untuk mengikuti kisah-kisah menarik di bawah.

Dulu Tengok Muka Dia Pun Tidak Sanggup Nak Terima. Kini Ibu Anggap Anak Istimewa Anugerah Terindah.

VIDEO keletah anak syurga yang berusia setahun tiga bulan ini sering dikongsi oleh ibunya menerusi aplikasi TikTok.

Selain telah mengumpul hampir 200,000 pengikut, video-video mereka turut meraih jutaan tontonan di platform berkenaan.Menurut Azmanina Azihan atau Chibby, 23, anaknya yang diberi nama Nur Ariana Hessa Nor Azlan dilahirkan pada 6 Jun tahun lalu.

Imbas Chibby, dia menerima perkhabaran bahawa bayi sulungnya itu menghidap slndrom d0wn ketika kandungan berusia tujuh bulan.

Biarpun sukar menerima hakikat pada awalnya, Chibby reda dengan ketentuan takdir dan menganggap si comel yang mesra disapa Hessa itu sebagai anugerah terindah dalam hidupnya.

“Saya dapat tahu ketika dia masih dalam perut. Saya buat imbasan lima dimensi (5D) ketika kandungan berusia tujuh bulan. Masa tu kami dapat lihat dia ada simptom slndrom d0wn, jantungnya juga ada masalah.

“Suami banyak bagi kata-kata semangat pada saya pada waktu itu. Ketika dilahirkan, doktor sekali lagi maklumkan kepada kami bahawa Hessa menghidap slndrom d0wn. Masa tu saya tak boleh terima, tapi nak tak nak kena terima.

Video: Tiktok @yawhessaaa

Hessa kini berusia setahun tiga bulan.

“Bila tengok muka dia, automatik jadi tak sanggup untuk tak terima dia. Selepas kelahiran Hesa, Alhamdulillah rezeki tak putus datang. Hessa pun senang jaga. Dia seorang anak yang ceria dan susah menangis.

“Masa Hessa lahir, ada tiga lubang pada jantungnya. Alhamdulillah, masa habis berpantang, kami pergi check semua dah tertutup sendiri. Jantung dia dah OK,” ujarnya kepada mStar.

Anak-anak tak minta dilahirkan begitu. Kita kena terima, anak merupakan pembawa rezeki.

CHIBBY

Bercerita lanjut, Chibby bersyukur apabila dia meraih banyak sokongan netizen sejak berkongsi video keletah anaknya menerusi TikTok.

Selain itu, ramai ibu muda termasuklah yang mempunyai anak slndrom d0wn turut menghantar mesej dan bertanya pelbagai soalan kepadanya.

Dalam pada itu kata Chibby, dia turut berdepan situasi yang mana ada segelintir individu yang ‘bercakap-cakap’ mengenai keadaan anaknya itu.

Chibby bakal menimang cahaya mata kedua tidak lama lagi.

“Di TikTok, ramai yang mesej minta pendapat dan kata-kata semangat dengan saya kerana mereka tengok saya positif membesarkan Hessa.

“Pesanan saya kepada ibu-ibu di luar sana, anak-anak tak minta dilahirkan begitu. Kita kena terima, anak merupakan pembawa rezeki. Abaikan saja mulut orang mengata, mereka tak alami sendiri.

“Awal-awal dulu ada yang cari pasal, sekarang makin berkurang. Saya tak tahu sekiranya mereka tak takut kalau kata-kata tu berbalik semula kepada mereka,” ujarnya lagi.

Berkongsi khabar gembira, Chibby kini sedang hamil tujuh bulan dan bakal menerima cahaya mata kedua tidak lama lagi.

Video pasangan ibu dan anak ini sering tular di TikTok.

Bercerita mengenai dirinya, Chibby sudah empat tahun menjalankan perniagaan pakaian.

Ujarnya, dia tiada masalah menguruskan anak dan bisnes serentak serta berharap ibu di luar sana juga mampu melakukan perkara yang sama.

“Saya dah empat tahun jual baju, sejak belum kahwin lagi. Dari bujang sehinggalah dah ada anak. Memang susah nak handle dua-dua. Tapi kita kena cari duit lebih pada musim pandemik.

“Alhamdulillah, masih ada permintaan walaupun Covid-19 sedang melanda. Kalau ada ibu-ibu yang nak buat bisnes, anak bukan alasan. Ia merupakan kehendak sendiri. Yang penting kena pandai urus,” ujarnya yang turut memiliki saluran youtube sendiri.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber: Mstar

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan ketinggalan untuk mengikuti kisah-kisah menarik di bawah.

Ada Warganet Yang Bertanyakan Soal Adiknya. Kini Kakak Dedahkan Apa Sebenarnya Sakit Adiknya.

Nelysa berkongsi mengenai sindrom ‘rare’ yang dihidapi adiknya, Akif menerusi TikTok. Bukan calang-calang cabaran yang dilalui bagi sesebuah keluarga yang mempunyai anak istimewa. Sudah pastinya membesarkan anak seperti ini memerlukan dan kesabaran yang tinggi. Meskipun tidak sempurna insan lain, namun satu hal yang pasti adalah anak tersebut sudah dijanjikan syurga kelak.

Menerusi satu perkongsian di aplikasi TikTok, seorang wanita berkongsi kisah mengenai adik lelakinya yang menghidap sejenis sakit yang dikenali sebagai ‘cri du chat’ atau tangisan kucing.

Menerusi video yang dimuat naik di aplikasi berkenaan, wanita tersebut menerangkan sakit tersebut terjadi disebabkan oleh kelainan genetik di mana bayi yang dilahirkan dengan sindrom ini mengalami kehilangan kromosom nombor 5 di tubuhnya. Tambah wanita tersebut, meskipun sudah berusia 17 tahun namun tumbesaran adiknya terbantut dari segi perkembangan fizikal mahupun mental.

Akif menghidap sakit ‘cri du chat’ di mana bayi yang dilahirkan dengan sakit ini mengalami kehilangan kromosom nombor 5 di tubuhnya.

Berkongsi cerita, wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Nelysa berkata dia terbuka untuk berkongsi perihal adiknya, Akif Naquiddin di media sosial kerana mahu memberi kesedaran dan juga pendedahan kepada umum mengenai sindrom berkenaan.

“Sebenarnya ramai yang tak tahu dan tak pernah dengar mengenai sakit ‘cri du chat ni’… selalunya orang tahu pasal autisme dan Sindrom Down saja. Jadi saya selalu share mengenai Akif untuk memberitahu serba sedikit mengenai sakit ini dan pengalaman kami,” katanya. Berkongsi serba sedikit mengenai satu-satunya adiknya itu, Nelysa berkata Akif adalah seorang yang peka meskipun perkembangannya tidak seperti remaja seusia.

“Dia boleh bertutur tapi sepatah-sepatah, tidak mampu bertutur dengan ayat yang panjang. Dia memahami apa yang kita sampaikan tapi sukar nak balas semula. Dia juga peka, contohnya walau tak tengok jam, dia tahu bila rancangan kegemarannya akan bermula. Kalau lihat saya pakai tudung, dia akan cakap tudung Neelofa. Dia juga ingat Datuk Vida dan pelawak Nabil Ahmad. Dia senang ‘catch up’ kalau tengok Maharaja Lawak… dia akan ketawa pada lawak-lawak yang dituturkan.

Tumbesaran Akif tidak seperti remaja seusianya, namun dia mampu memahami apa yang diperkatakan selain mempunyai kebolehan mengingati sesuatu perkara.

“Cuma dia cenderung sakitkan diri sendiri kalau dia dipaksa buat benda yang dia tak suka atau sewaktu bosan. Dia akan kopek muka dia sampai keluarkan cecair merah dan juga hentvkkan kepala,”cerita wanita dalam lingkugan usia 20-an ini.

Sebagaimana pengalaman keluarga lain yang berdepan cabaran membesarkan ahli keluarga yang istimewa, Nelysa juga mengakui hakikat berkenaan. Menurut wanita yang bekerja dalam sektor korporat ini, Akif memerlukan pemantauan yang teliti kerana dibimbangi melakukan perkara yang boleh membahayakan kesihatan dirinya.

Pernah bawa Akif berjalan-jalan, kemudian akan ada mata yang merenung seolah-olah Akif ni ‘monster’

“Pernah masa kecil, dia tertelan skru, terminum pencuci lantai Dettol… memang berderau juga. Bukan sebab kami cuai tapi Akif ni dia terlebih ‘laju’. Jadi memang selepas insiden-insiden itu, kami perlu lebih pantas daripadanya. Bercakap tentang penerimaan orang pula, memang tak semua dapat faham. Pernah bawa Akif berjalan-jalan, kemudian akan ada mata yang merenung seolah-olah Akif ni ‘monster’. Ada juga pernah cakap ‘eeeii tengok air liur dia meleleh’. Pernah sekali bawa dia pergi kolam renang. Sebaik saja Akif turun, budak-budak lain terus naik. Sedih dan kecil hati juga. Sebab itu saya cuba beri pendedahan mengenai sakit ini supaya ramai lebih peka,” ujar anak sulung daripada dua beradik ini.

Nelysa mahu menjaga Akif dan menjalankan tanggungjawabnya sebagai anak sulung sungguhpun apabila sudah mendirikan rumah tangga kelak.

Menjadi satu-satunya anak tempat ibu bapanya bergantung, Nelysa berkata dia berikrar untuk menjaga Akif selagi hayatnya masih ada dan sedaya upaya cuba memberikan yang terbaik buat keluarganya.

“Andai bertemu jodoh nanti, saya mengharapkan sangat bakal suami serta keluarganya dapat menerima Akif. Saya hanya akan terima insan yang dapat menerima Akif seadanya. Saya juga berharap diberi kekuatan untuk menjaga satu-satunya adik yang saya ada. Selain itu, tiada apa yang diharapkan melainkan masyarakat lebih terbuka dan hormat keluarga yang ada anak istimewa. Janganlah tenung umpama anak istimewa ini raksasa. Moga lebih ramai yang buka mata mengenai sindrom ini dan saya sendiri akan kerap berkongsi mengenai Akif di media sosial,” katanya lagi.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan ketinggalan untuk mengikuti kisah-kisah menarik di bawah.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *