Pemuda ini sampaikan trauma gara gara 2 ekor kucing telah pergi sebab satu sakit ini. Nasib baik dah jumpa petua mujarab.

Haiwan kucing Viral

Selepas dua ekor kucing milik Faizal telah tiada akibat parvo, dua lagi kucing yang lain turut dijangkiti sakit sama. Perasaan pilu di hati, tak siapa mampu mengerti. Begitulah luahan seorang jejaka apabila dua ekor kucing miliknya telah tiada, dipercayai terkena jangkitan virus parvo baru-baru ini. Menurut Mohd Faizal Maklip, 32, kehadiran kucing-kucing itu bagaikan melengkapi kehidupannya selama ini. Namun kini, semuanya tinggal kenangan dan sukar untuk dia menerima hakikat bahawa dua bulus kesayangan sudah pergi buat selamanya, tinggalkan dia dan dua ekor kucing lain.

Si Hitam merupakan kucing pertama yang dibela Faizal sekali gus memberi kesan cukup mendalam buat dirinya

“Kucing pertama saya bela merupakan kucing liar yang selalu datang ke kawasan rumah. Hari-hari saya bagi makan, sangat manja. Setiap kali balik kerja, kucing tu sambut di pagar. Jadi saya ambil keputusan untuk bela sejak lebih setahun lalu. Saya gelarkan ia ‘Si Hitam’. Akhirnya Si Hitam telah pergi pada 30 Mei lalu. Seekor lagi kucing saya, baka Munchkin, pun telah pergi kerana parvo beberapa hari sebelumnya,” ujarnya.

Mesra disapa Faizal, perancang perkahwinan dan jurusolek itu bagaikan tr4um4 selepas dua kucing miliknya telah tiada dalam tempoh yang singkat. Lebih pilu, dua lagi kucing belaannya yang masih hidup, turut menderita virus itu sehingga perlu diberi rawatan dan perhatian tanpa henti setiap hari. “Ketika dua ekor kucing saya yang telah tiada tu menghidap parvo, saya berhabis ribuan ringgit pergi buat rawatan dan beli ubat, tapi tak sembuh sehinggalah mereka mati.

Lepas ia pergi, saya tiga hari tak makan. Kering air mata, memang melalak pada malam ia tiada.

“Kemudian dua lagi kucing saya kena virus sama. Saya ambil nasihat pemilik-pemilik kucing lain, mereka suruh saya rebus ‘daun helikopter’ dan beri kepada kucing. Setiap jam bagi mereka minum air rebusan itu serta beri makan. Benda tu macam magic, mujarab. Hari ketiga dah nampak perubahan. Saya baca komen, semua cakap benda sama. Kucing ketiga dan keempat diberi air rebusan daun itu, sekarang dah back to normal.

Faizal cukup terkesan dengan kematian dua kucing itu.

“Namun saya difahamkan virus itu bertahan enam bulan ke setahun. Jadi saya akan cuci rumah dengan cecair peluntur setiap hari. Saya masih takut ia akan berjangkit lagi. Saya juga masih kuarantin dua kucing itu dalam sangkar mereka,” ujarnya. Menurut jejaka yang menetap di Melaka itu, dia juga masih sedih setiap kali mengimbas detik kehilangan dua kucingnya. “Si Hitam tidur atas badan saya setiap malam. Lepas ia , saya tiga hari tak makan. Kering air mata, memang melalak pada malam ia tiada. Tiga jam saya pangku ia n4z4k, saya terbaca mesej seorang kenalan, dia minta saya berbisik kepada kucing.

Faizal menetap di Melaka dan mula membela kucing sejak lebih setahun lalu.

“Saya berbisik, kalau nak pergi, saya izinkan. Kalau tak, kena lawan sakit tu. “Si Hitam pergi sambil pandang muka saya,” ujarnya dalam nada sebak. Dalam pada itu, Faizal turut berkongsi video kehilangan kucingnya menerusi Facebook. Untuk rekod, mStar menerusi segmen Xpose (I-SUKE) turut berkongsi mengenai virus itu menerusi laporan pada 28 Mac lalu.

Panleukopenia atau parvo adalah keadaan di mana sel darah putih kucing berada pada tahap rendah dan ia berbahaya jika berlaku terutamanya pada anak kucing. Sakit ini disebabkan oleh virus dan dapat tersebar melalui air liur, air kencing, najis dan air mata. Kucing jalanan atau kucing peliharaan yang bebas berkeliaran sangat berisiko dengan sakit ini. Parvo boleh menyebabkan kehilangan terutamanya bagi kucing yang berusia setahun ke bawah.

Sumber : dedah.co

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Macam Macam Cara Dah Guna Tapi Tkde Rezeki Lagi. Penantian Hampir 2 Tahun Untuk Ada Anak. Akhirnya Wanita Ini Disahkan Hamil Sebab Laki Selalu Minta Kucing Doakan.

TIDAK dinafikan anak pelengkap ikatan perkahwinan namun bukan semua pasangan yang berkahwin dimurahkan rezeki dengan kehadiran cahaya mata. Jika minggu lalu kisah seorang pemuda beri kucing makan dikejutkan dengan tawaran pekerjaan, minggu ini kisah seorang wanita dikurniakan zuriat pula kerana perbuatan sama dan ia menghangatkan timeline media sosial.

Tampil berkongsi detik indah itu, wanita menggunakan Tweethandle @heerawahab atau nama sebenarnya Nurul Thahira Abd Wahab memaklumkan dia berjaya hamil selepas sebulan memelihara haiwan itu. “Saya dan suami sudah dua tahun berkahwin namun belum dikurniakan zuriat. Sebelum ini saya pernah hamil tapi keguguran.

“Akibat terlalu sunyi, saya dan suami bersepakat untuk bela kucing dan kami beli daripada salah seorang rakan kami. “Alhamdulillah, sebulan selepas itu saya disahkan mengandung, ujarnya ketika dihubungi mStar Online pada Isnin. Menurut wanita berusia 24 tahun ini, pelbagai usaha dan kaedah telah dilakukan untuk mendapatkan zuriat termasuk mencuba perubatan secara tradisional namun ia tidak berhasil.

“Sebutlah apa sahaja, semuanya sudah kami lakukan. Saya ada berjumpa doktor ambil ubat kuatkan rahim, malah berurut pun kami buat sehingga terpaksa berulang-alik dari Pulau Pinang ke Kedah, namun tak berjaya. “Saya dan suami juga cuba ubah cara kehidupan. Kami berhenti ambil minuman berkafein, makan makanan yang sihat, makan vitamin, tapi semua seperti tidak menjadi.

“Benarlah kata orang, kalau bela kucing rezeki semakin bertambah dan ia memang terbukti,” katanya yang tinggal di Gelugor, Pulau Pinang. Bercerita lanjut, Thahira atau lebih mesra disapa Herra yang kini sudah 11 minggu hamil memberitahu suaminya, Mohd Shidee Jahli, 31, seorang yang penyayang dan sangat sukakan kucing.

“Setiap kali ke kedai makan, dia mesti akan order ikan untuk diberi pada kucing. “Even dalam bakul motor, kereta dia akan ada bekalan makanan untuk diberi pada kucing. “Setiap kali beri makan pada kucing, suami akan cakap dengan kucing minta doakan supaya kami juga dikurniakan zuriat. Memang itulah satu-satunya perkara dia akan kata pada kucing,” ujarnya yang tidak menyangka perkongsian itu akan menjadi viral.

Menurut anak jati Pokok Sena, Kedah ini lagi, beberapa individu lain turut tampil berkongsi nasib sama dengannya. “Selepas share pengalaman itu ramai pula yang tampil berkongsi masalah. Ada yang sudah 11 tahun kahwin tetapi tidak dikurniakan cahaya mata,” katanya.

Selain itu Heera mendedahkan dia pernah mengalami kemurungan gara-gara terlalu inginkan zuriat sehingga terpaksa menjalani beberapa sesi terapi. “Rakan-rakan yang berkahwin masing-masing dah ada anak dan besar. Kita dekat sini terasa apabila orang tanya bila nak ada anak, tak teringin ke nak ada anak.

“Saya asyik menangis sehingga tak lalu makan. Sampai satu tahap saya berasa amat tertekan dan berputus asa. Kalau berjalan ke mall dan lalu depan kedai babysaya akan rasa terlampau sedih. Dah macam tak betul. “Sehingga saya tidak mahu berjumpa dengan sesiapa dan memilih untuk menjauhkan diri, ujarnya.

Heera bagaimanapun menasihati wanita khusunya mereka yang belum dikurniakan zuriat untuk tidak tertekan dan berputus asa dan sentiasa percaya akan dikurniakan ganjaran jika berbakti sesama makhluk tuhan. “Saya tak sangka akhirnya saya mengandung kerana sebelum ini setiap kali lewat datang bulan saya teruja buat ujian kehamilan namun keputusannya selalu menghampakan.

“Tapi kali ini suami perasan kelakuan saya berbeza. Saya sering mengadu ubat gigi tak sedap, dah expired ke? Kemudian dia suruh saya buat ujian kehamilan dan betul saya mengandung. Saya buat ujian itu sehingga lima kali sebab saya betul-betul tak sangka.

“Yang penting kita usaha, selebihnya berserah kepada Allah, ujarnya. Pada 7 Februari lalu mStar Online ada menyiarkan kisah pemuda berusia 22 tahun iaitu Mihd. Fikri Iman Ridwan yang dua bulan menganggur mendapat tawaran kerja sehari selepas dia memberi makanan kepada beberapa ekor kucing. Perkongsian kisah itu mendapat respons positif daripada orang ramai yang berpendapat ia merupakan ganjaran Allah kerana berbuat baik terhadap haiwan terutamanya kucing, haiwan kesayangan Nabi Muhammad SAW.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Ketahui Tips Mudah Untuk Latih Kucing Gunakan Tandas. Ini Antara Tips Sangat Berkesan.

Bagi pembela kucing pasti letih kalau rumah tiba-tiba berbau hancing sebab kucing suka kencing merata-rata. Nak cari tempat dia kencing tu dah satu hal. Ini tips untuk latih kucing anda kencing dalam tandas. Memang mudah. Sejak berpindah rumah empat bulan lalu, suami tiba-tiba ada hobi baru iaitu memelihara kucing. Mula-mula dia mengambil seekor kucing yang bernama Abu yang diberi secara percuma oleh salah seorang kenalan di laman sosial. Sejak itu sumi dan anak-anak mula memberi perhatian dan manjakan Abu.

Saya pula jenis yang tak suka kucing sebabnya takut pada kucing tapi pasrah saja sebab suami dan anak-anak minat pada si bulus. Sebulan selepas itu tambah lagi seekor kucing yang diberi nama Loma dan dibeli oleh suami dengan harga RM 120. Bertambahlah kawan Abu dan saya yang memang tak suka kucing ni terpaksalah akur dengan minat mereka. Paling sedih, masa Loma bunting dia mengalami kegvgvran dan anak-anak Loma seramai 5 ekor telah tiada ketika dilahirkan. Ketika itu suami dan anak-anak memang sedih apatah lagi bila lihat Loma lemah. Selepas semingu barulah saya lihat Loma aktif semula seperti selalu.

Rupa-rupanya dalam diam suami beli seekor lagi kucing dan kali ini diberi nama Ten Ten dengan harga RM 200. Maka bertambahlah lagi kucing peliharaan kami sebanyak 3 ekor. Walaupun saya jenis tak tahan bau busuk kucing tapi kena tahan juga. Sejak bela kucing ni anak-anak saya bukan main manja dengan haiwan kesayangan mereka.

Oklah disini saya nak berkongsi tips bagi mengelak kucing membuang air merata-rata di dalam rumah yang saya perolehi dari sumber internet. Tips ini juga menjadi panduan dan juga pengetahuan buat saya begitu juga anda yang cukup bermanfaat…

  • 1. Segera bersihkan n4jis kucing

Jika anda terlihat tempat di mana kucing anda baru sahaja kenc1ng, anda perlu membersihkannya segera. Kucing cenderung pergi ke tempat yang sama berulang-ulang kali, oleh itu anda perlu bertindak segera. Gunakan kain bersih untuk mengelap air kencing hingga kering. Setelah bersih, bilas dengan menggunakan sedikit air dan cuka. Cuka membantu menghilangkan bau yang tidak menyenangkan dan sangat berkesan menghilangkan bau dari air kencing kucing.

  • 2.Toilet Training

Sediakan kawasan yang berpasir untuk kucing dan ajarkan mereka untuk menggunakannya dengan kerap. Kebanyakan kucing mempunyai kebolehan belajar dengan agak cepat. Saya takde pun mende tuh sebab saya suka kucing ber4k kencing ditempat- tempat tersorok diluar kawasan rumah.

  • 3.Serai

Orang cakap bau serai adalah sejenis bau yang benar-benar tidak disukai oleh kucing. Anda boleh membeli beberapa produk berasaskan serai atau serai wangi di pasaraya berdekatan dan semburkan di kawasan di mana kucing sering kencing di dalam rumah ataupun anda boleh letakkan sahaja di tempat yang strategik seperti di dalam bilik atau di dapur.

Sumber : Majalah Perdana

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *