Terkejut apabila disahkan menghidap sakit ini. Tapi remaja ini tetap tabah lalui debaran tunggu result SPM di katil hospital.

Dunia Semasa Viral

Keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) baru sahaja diumumkan pada Khamis lalu. Justeru media sosial ‘meriah’ dengan perkongsian video dan gambar para pelajar, termasuklah foto-foto menunjukkan debaran menanti keputusan peperiksaan berkenaan sambil ditemani ibu bapa masing-masing. Namun berlainan situasi remaja ini apabila dia hanya bersendirian tanpa ditemani sesiapa, menanti penuh debaran keputusan peperiksaan tersebut di atas katil h0spital.

“Bila orang lain tunggu result SPM macam biasa… meanwhile aku dalam h0spital berlawan dengan k4nser,” demikian kapsyen pada perkongsian video yang dimuat naik di TikTok yang sehingga kini meraih lebih 85,000 jumlah tontonan. Menurut Muhammad Nur Farhan Abd Manap, dia dimasukkan ke hospital lebih 20 hari lalu bagi menjalani raw4tan selepas didiagnos menghid4p sakit barah atau Leukem1a. Bercerita lanjut, dia yang senang disapa sebagai Farhan berkata, segala-galanya bermula apabila dia diser4ng dem4m sehingga suhu badan mencecah 40 darjah celcius sebelum Ramadan lalu.

Muhammad Nur Farhan dimasukkan ke h0spital lebih kurang tiga minggu lalu kerana didi4gnos mengh1dap k4nser d4rah.

“Saya dapatkan raw4tan di klinik pada mulanya. Doktor di klinik mengesy4ki saya berkemungkinan dem4m dengg1 namun mereka merujuk saya ke h0spital. Di hospital, doktor ambil air tulang belakang untuk mengenalpasti sakit dan beberapa hari kemudian, doktor memaklumkan bahawa saya mengh1dap sakit barah,” cerita remaja berusia 18 tahun ini. Terkejut dengan perkhabaran berkenaan, Farhan mengakui pada hari-hari pertama selepas mengetahui keadaan diri, semangatnya merudum lantaran memikirkan betapa berat ujian yang ditanggung ketika usianya masih muda.

“Mula-mula memang ‘down’. Bukan saya saja terkejut tetapi keluarga juga sama. Saya seorang remaja yang sihat saja sebelum ni, tapi tiba-tiba did1agn0s sakit barah. Rasa down juga bila fikir kawan-kawan sebaya dah plan macam-macam untuk masa depan, nak sambung belajar, nak kerja… tapi saya pula masih belum pasti dan perlu fokus kepada kesihatan. Namun saya positif dan reda bahawa ini adalah ujian untuk saya,” ujarnya yang kini sudah menjalani tiga kali pusingan rawatan kem0terapi.

Mula-mula memang ‘down’. Bukan saya saja terkejut tetapi keluarga juga sama. Saya seorang remaja yang sihat saja sebelum ni, tapi tiba-tiba did1agnos sakit barah.

Selain sokongan daripada ibu bapa dan rakan-rakan, Farhan berkata dia turut membaca kisah-kisah inspirasi individu pejuang sakit barah (c4ncer survivor) sebagai salah satu cara untuk memotivasikan diri sendiri. “Tak boleh terus down… kena positif dan saya nak fokus untuk sembuh supaya cepat sihat dan cepat boleh balik. Menurut doktor, selepas ini akan ada lagi pusingan kem0ter4pi,” ujarnya yang kini menerima raw4tan di H0spital Tuanku Ja’afar, Seremban, Negeri Sembilan. Menurut anak bongsu daripada empat adik beradik ini, dia bersyukur meskipun memperoleh keputusan yang sederhana dalam SPM baru-baru ini.

Sokongan ibu bapa yang tidak berbelah bahagi menjadi penguat semangat Muhammad Nur Farhan.

“Malam sebelum keputusan keluar tu saya tak boleh tidur. Esoknya saya muat naik satu video sedang berdebar-debar menunggu keputusan peperiksaan berseorangan. Terharunya ramai yang beri kata-kata semangat dan komen positif. Alhamdulillah, saya lulus semua mata pelajaran. Saya sebenarnya target biasa-biasa saja tapi tak sangka, keputusan yang diperoleh melebihi jangkaan asal saya. Niat saya, jika ada rezeki, saya mahu menyambung pelajaran dalam bidang seni sebab ia adalah minat saya. Bagi mereka yang sama situasi macam saya, sedang berjuang dengan peny4kit, saya faham ia sukar. Tapi mahu tak mahu kita kena bangkit dan teruskan langkah. Usah mudah mengalah dan fikirlah ada insan sekelilingn terutama keluarga yang menyayangi dan mahu kita sembuh seperti sediakala,”ujarnya mengakhiri bicara.

Sumber : mStar

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Baik Betul Wawa Zainal Ni. Nekad Nak Raikan Kejayaan Pelajar Spm Dengan Bagi Reward Sebanyak Rm200. Tapi Minimum Kena 7A Keatas.

Bagi meraikan kejayaan pelajar Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang menerima keputusan cemerlang semalam, pelakon dan usahawan muda, Wawa Zainal dengan baik hati memberi ganjaran sebanyak RM200 seorang. Wawa secara rawak menerusi akaun Instagram (IG) miliknya meminta pelajar SPM yang cemerlang menerima 7A ke atas untuk menunjukkan keputusannya di mesej peribadi untuk diberi hadiah saguhati tersebut.

“Congratulations my adik-adik yang dapat result SPM tadi. Siapa dapat 7A? Meh DM (mesej peribadi) Kak Wawa result sebab nak bagi reward. “Minimum 7A ok! PM result adik-adik. Kena tunjuk result baru dapat ok. Kak Wawa bagi RM200,” katanya di Insta Story. Lewat malam tadi menerui kemas kini terbaharunya, Wawa memuat naik foto bukti pemindahan RM200 ke beberapa akaun bank yang dipercayai pelajar cemerlang yang dipilihnya.

Entri tersebut mendapat perhatian pengikutnya yang rata-rata memuji caranya dalam memberi reward atau ganjaran kepada pelajar cemerlang. “Alhamdulilah semoga murah rezeki…”- puji salah seorang pengikutnya. Wawa mendirikan rumah tangga dengan pelakon Aeril Zafrel dan mereka dikurniakan tiga orang cahaya mata.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! TTK

Sumber: GEMPAK

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Disebabkan Aeril Zafrel kerap TikTok dengan Hayla sekali ada pula yang bertanyakan anak lelakinya. Dengan tenang Aeril tampil dedahkan sesuatu soal anak lelakinya.

Keluarga selebriti, Aeril Zafrel dan Wawa Zainal bersama tiga orang anaknya iaitu Ahmad Fakhruddin Attar, Hayla Maghrifatul Adzkiyaa dan Aya Soffya sering menjadi perhatian ramai. Pasangan sama cantik sama padan ini bersama tiga cahaya mata comel itu mengundang ramai seronok mengikuti perkembangan mereka sekeluarga yang bukan sahaja Aeril Zafrel dan Wawa Zainal sahaja yang sporting malah anak-anak mereka juga.

Walau bagaimanapun, nampaknya selepas Aeril Zafrel memuat naik video TikTok terbaharu bersama anak keduanya, Hayla mengundang tanda tanya mengenai anak lelaki, Attar pula. Bagi sesetengah peminat Aeril Zafrel akui merasa tertanya-tanya mengenai hal itu berikutan lebih sering melihat dia bersama anak perempuannya.

Sehubungan Aeril Zafrel memuat naik satu rakaman video baharu dia bersama Hayla membuat rakaman TikTok bersama, peminatnya mengutarakan pertanyaan terbabit diruangan komen menerusi posting terbabit. Pun begitu, Aeril Zafrel sempoi membalas pertanyaan mengenai anak lelaki kepada peminat-peminatnya dimana dia tinggalkan komen positif sehinggakan sikapnya itu dipuji ramai. “Maaf Aeril, jarang sekali nampak Aeril bersama anak lelaki bertiktok, bergurau or bermain-main ya. Maaf ya”

“Ooo patutlah. Nak tahu juga, terima kasih sudi bagitahu. Memang ada anak-anak payah nak ajak depan kamera ni”

Sumber :http://www.terengganutv.bbn.my/

Buat hal betul pesakit covid 19 di Maeps. Sampai ada yang dah dapat kebenaran balik tapi tak mahu balik.

PANAS, aircond terlampau sejuk, bersesak-sesak – ini antara luahan negatif yang seringkali dikongsikan pesakit Covid-19 yang ditempatkan di pusat-pusat kuarantin dalam negara. Namun Muhammad Nazirul Hakim Arman, 26, mempunyai sisi yang berbeza untuk dikongsikan.

“Makan sedap, tak nak balik! Hari-hari menu kayangan, ” tulisnya di video TikTok lengkap dengan #makansedap dan #nursecantik sebelum posting itu menjadi tular. Nazirul yang menjalani tempoh kuarantin di Pusat Kuarantin dan

Rawatan Covid-19 (PKRC) di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (Maeps) di Serdang turut berkongsi video yang memaparkan antara lain, suasana dewan yang menjadi tempat tidur pesakit, barisan panjang untuk ke bilik mandi dan kemeriahan setiap kali waktu makan.

“Dekat sini kita dapat kawan baru, dan yang paling saya tak sangka makanan dekat sini semua sedap-sedap. “Contoh dua tiga hari ni kita makan nasi tomato sedap sangat, lauk macam-macam, ada ikan tongkol, ayam masak merah, ikan goreng, memang berselera dekat sini.

“Tepi katil kita ada meja panjang jadi bila waktu makan, kami akan makan beramai-ramai, memang seronoklah, ” katanya ketika dihubungi mStar.

Antara makanan yang dihidangkan di Pusat Kuarantin Maeps. Tambah Nazirul pesakit yang beragama Islam juga berpeluang untuk menunaikan solat secara berjemaah setiap hari.

Pesakit covid-19 yang beragama islam berpeluang bersama-sama menunaikan solat secara berjemaah. Dengan adanya rakan-rakan pesakit yang peramah serta prihatin secara tidak langsung membantunya melawan penyakit yang setakat ini telah mengrbnkan hampir 3,000 nywa di Malaysia.

Nazirul (kiri sekali) bersama rakan-rakan yang barunya di Pusat Kuarantin Maeps

“Semuanya bergantung kepada individu, kalau sebelum datang sini kita dah letak mindset negatif kita akan sakit, maka automatik kita akan sakit, sama juga kalau kita rasa kita akan tak gembira, kita pun jadi tak nak bergaul dengan orang.

“Saya Alhamdulillah, walaupun ada simptom tapi tak teruk, memang masuk tu ada demam, sakit tekak tapi bila ada kawan-kawan sekeliling sedikit sebanyak lupa rasa sakit tu, ” katanya yang berkerja sebagai ‘content creator’.

Dia turut memuji pihak barisan hadapan yang dilihat menjalankan tanggungjawab sepenuhnya dengan penuh komited. “Mereka komited untuk bantu pesakit dari saat pesakit sampai sehingga pulang.

Saya sendiri agak risau sebab saya dibawa oleh ambulans dari Sabak Bernam, jadi apabila saya dijangka dibenarkan untuk pulang, saya dimaklumkan bahawa pihak Kementerian Kesihatan Malaysia tidak menyediakan pengangkutan pulang.

“Ramai yang balik menggunakan Grab, bila saya tengok tambang dari sini ke Sabak Bernam RM250 dan itu satu angka yang sangat besar bagi saya.“Saya maklumkan kepada perawat di sini dan saya dijangka akan dihantar pulang ke rumah dengan ambulans, “ katanya yang dibenarkan keluar dari pusat kuarantin pada hari ini (Rabu).

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Lepas Sungai Buloh Kini Giliran Hospital Selayang Pulak Terpaksa Sediakan Kontena Untuk Orang Yang Pergi Menghadap Illahi Gara Gara Positif Covid 19.

Peningkatan kes jangkitan Covid-19 pada hari ini berada pada tahap membimbangkan apabila mencatatkan bilangan yang hampir mencecah 8,000 kes sehari. Kenyataan tersebut terbukti apabila Kementerian Kesihatan (KKM) berkongsi mengenai sebuah lagi hospital yang terpaksa menyediakan kontena khas untuk menampung jnzh pesakit Covid-19.

Selepas Hospital Sungai Buloh, kini Hospital Selayang pula terpaksa menyediakan kontena khas untuk menyimpan jnzh yang pergi menghadap illahi akibat COVID-19. KKM menerusi laman sosial rasmi mereka memberitahu kontena terpaksa disediakan selepas peti untuk menyimpan di Hospital Selayang tidak lagi mampu untuk menampung jumlah kes pemergian yang semakin meningkat.

“Kontena khas yang disediakan Unit Perubatan Fornsik Hospital Selayang ini boleh menempatkan 20 orang yang telah pergi menghadap illahi tambahan memandangkan peti di hospital itu sentiasa penuh,” jelas KKM. Pertengahan Mei lalu, peningkatan kes COVID-19 yang semakin membebankan sistem kesihatan negara menyebabkan Jabatan Perubatan Forensik Hospital Sungai Buloh terpaksa menyediakan kontena khas sebagai tambahan tempat menyimpan orang yang telah pergi menghadap illahi yang akibat COVID-19.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *