Gara gara tular pekerja dikompaun tak update profil MySejahtera. Kini KP MKN tampil beritahu siapa yang sebenarnya perlu update.

berita Dunia Viral

Pada 5 Jun lalu, 31 pekerja di Kawasan Perindustrian Kampung Acheh di Sitiawan, Perak telah dikompaun dari RM1,500 ke RM2,000 gara-gara gagal mengemaskini status kesihatan di aplikasi MySejahtera meraka. Malah, ada juga tular mesej di WhatsApp meminta agar orang ramai untuk update profil MySejahtera mereka sekiranya tak mahu didenda. Ekoran ini, Majlis Keselamatan Negara (MKN) menjelaskan bahawa orang ramai tak perlu mengemaskini status kesihatan mereka di aplikasi MySejahtera.

Menurut Ketua Pengarah MKN Datuk Mohd Rabin Basir, berdasarkan prosedur operasi standard (SOP) status kesihatan ini tak perlu dikemaskini kecuali berhadapan dengan empat pengecualian ini iaitu ; Sekiranya seseorang individu mula mengalami gejala Covid-19. Membuat perjalanan ke luar negara. Ada kontak rapat dengan pesakit Covid-19 atau Seseorang itu positif dijangkiti Covid-19

Menurut SOP MKN, jika sesebuah kilang mempunyai pekerja yang disahkan positif, kesemua pekerjanya perlu mengemaskini status kesihatan mereka melalui MySejahtera.” Oleh kerana ini, Mohd Rabin mengatakan kejadian 31 pekerja dikompaun itu perlu diklasifikasikan sebagai tiada tindakan lanjut diambil dan menasihati pihak berkuasa untuk mengambil tindakan sewajarnya dan menasihati pejabat kesihatan daerah untuk membatalkan denda tersebut.

Sumber : Lobak Merah

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Tular Suami Gunakan FB Isteri Dan Beri Komen Negatif Di Live MKN. Sekali Rupanya Ini Yang Berlaku.

PETALING JAYA – Seorang wanita kesal selepas akaun Facebooknya digunakan oleh suaminya untuk memberi komen berbaur lucah di siaran langsung Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri semalam. Perkara tersebut menjadi tular selepas komen berkenaan dikritik teruk oleh ramai pengguna Facebook. Bagaimanapun, pemilik sebenar akaun tersebut yang dikenali sebagai Dilla, telah memuatnaik satu hantaran status bagi menjelaskan keadaan sebenar.

Isteri luah perasaan

“Akaun Facebook itu milik saya, Puan Dilla. Tiada kata-kata untuk saya ungkapkan sebagai seorang perempuan yang beragama islam, seorang guru, seorang anak, seorang isteri. Apa tindakan saya sebagai seorang isteri yang bila mana suami menggunakan akaun Facebook saya meluahkan kata-kata seperti itu. Walaupun saya telah padam, benda dah tersebar. Dan saya rasakan ini ujian bagi saya. Allahuakbar,” katanya.

Suami wanita itu pula tampil jelaskan cerita sebenar

Beberapa jam selepas kenyataan pemilik akaun sebenar itu dimuat naik, seorang lelaki yang mendakwa dirinya merupakan suami kepada wanita terbabit telah memuatnaik sebuah klip video pengakuan dan memohon maaf.

“Saya sebenarnya yang menulis komen itu menggunakan telefon isteri saya tanpa pengetahuannya. Sebenarnya, komen itu ditujukan kepada pihak kerajaan agar segera tamatkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Saya tidak berpuas hati dengan pengumuman yang dibuat oleh kerajaan. Jadi, saya minta abaikan komen tersebut. Saya akui status itu tidak elok dibaca oleh orang ramai,” jelasnya dalam sebuah video berdurasi lapan minit.

Menurutnya, komen itu telah dipadam kira-kira sepuluh minit kemudian tetapi sempat dirakam oleh pengguna lain. Difahamkan, akaun Facebook milik kedua-dua pasangan suami isteri itu kini telah dinyahaktif.

Tangkap layar di twitter ciapan berkenaan dengan kes ini..

Semoga Allah bantu puan ni..

Kesian..

Antara komen-komen warganet

Sepatutnya suami lindungi marvah isteri..

Sumber: K! ONLINE, Twitter

Isteri Minta Teman Beli Kertas A4 Tapi Bila Keluar Banyak Barang Dibelinya. Ini Respon Paling Win Suami Dia Beri

Lazimlah kebanyakan wanita suka berbelanja. Senang cerita ada sahaja yang nak dibeli mereka dari sekcil kecil sehinggalah benda yang besar. Di sini,seorang suami berkongsi pengalaman menemani isterinya untuk membeli barang di sebuah kedai tetapi kemudian berbelanja lebih daripada apa yang dihajati.

“Hari tu, bini saya suruh teman dia beli kertas A4. Saya pun bawalah dia pergi kedai buku. Punyalah lama saya tunggu, lepas tu bila dia masuk kereta punyalah banyak dia beli kertas A4 la, kertas warnalah, fail, kertas liminate, pen dan segala macam barang yang ada kat kedai buku tu.

“Saya macam nak marah juga, buat apalah beli banyak-banyak. Membazir saya kata. Kata nak beli kertas A4 je,” tulis seorang guru di laman Facebook Muhammad Yusof.Pada sebelah malam hari kejadian, guru tersebut mempunyai tugasan yang perlu diselesaikan.”Kena buat laporan tu, laporan ni, kertas kerja tu, kertas kerja ni. Masa nak print (cetak) saya cari kertas dalam rumah..

Last-last saya jumpa kertas yang bini beli tadi jadi saya print guna kertas tu. Lepas tu nak cantik saya print guna kertas glossy. Ambil fail dia satu. Lepas tu saya liminate poster Covid pakai kertas liminate yang bini beli tadi,” katanya.Kisah seorang isteri bermula dengan pembelian kertas A4.

Hasilnya begitu memuaskan selepas dia menggunakan peralatan yang dibeli isterinya di kedai buku.Bagaimanapun, selepas itu kata Muhammad Yusof, isterinya dapat mengesan barang-barang miliknya seperti diselongkar.”Dia terus tanya sinis kat saya, Ai tadi bukan main marah, membazirlah apalah. Ni siapa yang banyak guna ni?” ujarnya mengimbas kembali perbualan bersama isteri.Menurut Muhammad Yusof, kejadian seumpama itu bukanlah kali pertama berlaku antara mereka.

“Sebelum ni, bila bini saya kata nak main kutu beli iron Philips dan periuk Noxxa, saya kata buat apalah beli mahal-mahal, pakai je apa yang ada.”Tapi bila dah ada rupa-rupanya saya yang banyak guna. Sebab mudah pakai benda alah tu. Sungguh. Lepas tu dia kata nak beli printer Epson, mahal sikit… lebih RM500.”Saya kata beli Canon jelah murah. Tapi bila dah ada, saya pula yang banyak print sebab mudah. Dakwat pun murah,” katanya.

Muhammad Yusof memberitahu, dia seperti biasa pada mulanya membantah terhadap setiap pembelian itu sebelum akhirnya dia yang paling banyak menggunakannya.”Lepas daripada itu, saya dah tak berapa nak bangkang apa yang dia beli sebab saya tahu apa yang dia beli semua untuk memudahkan kerja dia dan juga kerja saya.”Ini point pentingnya. Saya akui pemikiran perempuan ni sebenarnya 10 tahun ke depan. Serius!” katanya.

Anak Gerak Bangun Pukul 3 Pagi Ajak Main Layang Layang. Sekali Ini Ayah Dann Ibu Kepada Budak Ini Buat

Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mula berlangsung,karenah dan ragam anak anak ini memang sangat luar biasa dan sukar untuk dijangka. Macam kita sedia maklum,anak adalah anugerah yang sangat bernilai kepada pasangan suami isteri dan tidak dinafikan segala permintaan mereka sentiasa dipenuhi.

Demikianlah kisah si bapa yang berusia 32 tahun ini apabila dia berusaha sedaya upaya untuk memenuhi permintaan anaknya yang digelar Bambam walaupun berasa ia sesuatu yang mustahil untuk dilakukan lebih-lebih ketika ramai sedang dibuai mimpi.“Bambam buat hal lagi… kalau tengah malam minta nasi goreng ikan bilis itu perkara biasa, tetapi lain macam pula perangai kali ini. Boleh pula awak kejut ayah nak ajak main layang-layang, ” tulisnya di laman Facebook miliknya.

Shahrul Ridzuan Abu Hassan yang menetap di Banting, Selangor berkata anaknya, Muhammad Asy-Syakirin yang berusia tiga tahun memang banyak sangat gelagat dan semuanya dilakukan secara spontan.Si bapa itu memberitahu bahawa sebenarnya dia langsung tidak jangka perkongsiannya itu akan tular dan mendapat banyak komen dalam kalangan ibu bapa biarpun yang positif atau negatif.

Sehingga kini perkongsian di laman Facebook itu mendapat 12,000 tanda suka dan rata-rata ramai yang terhibur.“Saya pun pelik kadang-kadang anak saya ini memang banyak kerenah dan ada masa sangat melucukan. Apa yang dia buat semuanya tak tahu dia belajar dari mana atau entah ikut siapa, memang spontan.

“Perkongsian itu biasa sahaja, kenangan untuk saya anak beranak tetapi kalau ada yang terhibur tu baguslah.. kalau yang tak berapa suka sebab ingat saya terlalu manjakan anak, mereka salah, ” ujarnya.Jurutera teknikal ini mengakui kerap tiada di rumah kerana bekerja di luar kawasan (outstation) dan terasa sedih jika tidak dapat melayan permintaan anaknya.

Bercerita lanjut mengenai kejadian lucu bersama anaknya yang tular di laman Facebook, Shahrul berkata ketika dia nyenyak tidur Bambam mengejutkannya pada Khamis lalu, kira-kira dalam pukul 3 pagi.“Saya mula agak terkejut dia gerak pukul 3 pagi dan masa tu saya ingat dia mengigau tetapi bila tengok muka, senyuman dia nampak cergas semacam ja.

Shahrul bersama isterinya, Nur Asyikin dan dua orang cahaya mata Muhammad Asy-Syakirin, 3 dan Nur Asy-Syifa Husna yang kini berusia tujuh bulan.“Selalunya dia akan bangun kalau nak susu atau lapar sahaja tetapi lain pula jadinya kali ini, boleh pula ajak saya main layang-layang.

“Saya masa tu buntu tak tahu nak buat apa, saya kejutkan isteri dan tanya nak buat macam mana. Kalau tunggu esok pun bukan boleh main kat luar dan sebagainya. Saya pun bangun solat sunat dua rakaat. Lepas sahaja bagi salam saya nampak kerusi. Masa tu datang idea, ” ujarnya.Kemudian, Shahrul bersama isterinya iaitu Nur Asyikin Abdul Khak Salim, 32 terus bangun ke ruang tamu, menutup kipas siling, seterusnya mengambil kipas kecil dan layang-layang untuk melayan anak sulung mereka itu.

Shahrul sentiasa melayan kerenah anaknya dan menganggap gembira anaknya itu satu kebahagian besar baginya.“Dapat sahaja idea guna kipas untuk main layang-layang tu, saya terus ajak isteri ke ruang tamu untuk bermain dengannya.“Yang terkejut, dia boleh buat tanda ‘peace’ padahal isteri saya tak cakap pun nak ambil gambar atau apa.

“Saya sebenarnya bukan apa nak gembirakan hati dia sahaja. Saya tegas cuma takut apa-apa terjadi kalau tak sempat penuhi permintaan dia. Selagi saya mampu buat, apa salahnya, ” katanya.Dalam pada itu, Shahrul juga berkongsi bersama mStar bahawa sebelum ini anaknya itu pernah tular kira-kira tiga minggu lepas apabila dia menggantikan ikan laga Shahrul dengan ikan bilis.

“Sejujurnya saya gembira tengok perkembangan dia membesar. Dia pernah tukar ikan laga saya dengan ikan bilis dan dia ambil ikan laga saya letak dalam kolam yang agak besar depan rumah sebab dia cakap mimpi ikan laga nak hidup bebas, ” ujarnya sambil ketawa.Pada Disember lalu, pernah tular kisah si bambam ini menggantikan ikan laga ayahnya dengan ikan bilis.

Biarpun ramai warganetyang memuji tindakan si bapa ini tetapi ada juga yang tinggalkan komen negatif dengan berkata Shahrul terlalu manjakan anak.“Saya terima semua komen itu dengan hati yang terbuka. Biasalah ada yang boleh terima tindakan saya, ada yang tak.

“Sebenarnya anak saya ini dulu dia kerap sangat sakit, tiga bulan sekali masuk hospital sampai kena duduk di wad seminggu dua tetapi alhamdulillah sekarang dah sihat banyak sebab itu saya nak dia ceria selalu, ” jelasnya.Shahrul mendirikan rumah tangga bersama Nur Asyikin pada tahun 2016 dan selain Bambam, mereka dikurniakan cahaya mata perempuan Nur Asy-Syifa Husna yang baru berusia tujuh bulan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *