Semua pelajar perlu sambung belajar di rumah selama 25 hari ini bermula pada tarikh ini. Tertakluk pada situasi ini.

berita Dunia ISU SEMASA

Sesi PdPR akan berlangsung selama 25 hari selepas berakhirnya cuti penggal pada 13 Jun ini. Semua pelajar di negara ini akan terus mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR) bermula 13 dan 14 Jun ini. Sesi ini akan diteruskan sehingga cuti penggal persekolahan yang seterusnya yang bermula pada 16 dan 17 Julai 2021. Perkara itu diumumkan Menteri Pendidikan Datuk Dr Radzi Jidin menerusi sidang media khas pada Ahad pagi.

Menurut beliau, sesi PdPR itu akan berlangsung selama 25 hari selepas berakhirnya cuti penggal pada 13 Jun ini. Bagi sesi persekolahan selepas cuti penggal 16 dan 17 Julai ini berakhir, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) akan mengumumkan seminggu sebelum itu sama ada ia diteruskan secara PdPR atau bersemuka, tertakluk kepada situasi semasa Covid-19.

Sumber : Mstar

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

KPM Benarkan Pelajar Ke Sekolah Dengan Pakaian Begini Sekiranya Belum Ada Seragam. Ini Maklumat Lanjut Soal Isu Ini.

KUALA LUMPUR: Murid yang belum mempunyai pakaian seragam sekolah diberi kebenaran memakai pakaian biasa sehingga cuti pertengahan penggal persekolahan 2021. Kementerian Pendidikan memaklumkan kebenaran itu diberikan bermula 1 Mac hingga 26 Mac depan.

“KPM menerima banyak pertanyaan daripada ibu bapa mengenai peraturan pemakaian pakaian seragam sekolah apabila sesi persekolahan dibuka kelak. Untuk makluman, murid perlu memakai pakaian seragam sekolah untuk hadir ke sekolah seperti yang dinyatakan dalam Surat Pekeliling Ikhtisas 3/1983: Pakaian Seragam Murid-Murid Sekolah. Bagaimanapun, mengambil kira keadaan semasa, kementerian ingin memaklumkan murid yang belum mempunyai pakaian seragam sekolah diberi kebenaran memakai pakaian yang sesuai dan kemas serta sopan untuk hadir ke sekolah,” katanya.

Katanya, kementerian berharap kebenaran ini akan membolehkan semua murid kembali hadir ke sekolah bagi mengikuti pembelajaran secara bersemuka. Pada 19 Februari lalu, kementerian mengumumkan tarikh pembukaan sekolah untuk sesi pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara bersemuka yang dilaksanakan secara berperingkat mulai 1 Mac depan.

Polis Sanggup Bina Sesuatu Untuk Memudahkan Pelajar Untuk Menghadiri PDPR Sekolah Mereka. Ketua IPD Ranau Akui Isyarat Internet Agak Kurang Baik.

RANAU: Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ranau mengambil inisiatif membersihkan kawasan dan membina khemah di atas bukit setinggi 100 meter di Kampung Paus, di sini, bagi membantu pelajar mendapatkan capaian Internet untuk mengikuti pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR).

Ketua Polis Daerah Ranau, Deputi Superintendan, Sammy Newton, berkata ketiadaan isyarat internet yang baik di kampung itu menyukarkan pelajar mengikuti sesi PdPR.

“Justeru pihak kami menyediakan khemah di atas bukit yang juga di dalam ladang kelapa sawit bagi memberi manfaat kepada lebih 30 pelajar di kampung itu. Semua peralatan khemah lengkap dengan meja dan kerusi adalah sumbangan daripada pegawai dan anggota IPD Ranau, selain menyumbangkan pelitup muka, cecair sanitasi tangan dan bakul makanan untuk pelajar di situ,” katanya kepada Bernama.

Sammy berkata, Kampung Paus terletak kira-kira 70 kilometer dari Pekan Ranau dan lebih 20 kilometer dari jalan utama. Sehubungan itu, katanya, bagi memastikan keselamatan pelajar di khemah berkenaan rondaan pemantauan polis dari IPD Ranau juga dijalankan.

Bersesuaian dengan tema ‘Polis dan Masyarakat Berpisah Tiada’, Sammy berkata khemah berkenaan dibina pada Jumaat lalu hasil gotong-royong petugas IPD Ranau bagi menyediakan keselesaan kepada pelajar dan secara tidak langsung memberi kelegaan kepada ibu bapa pelajar di kampung berkenaan. Sementara itu, Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Sabah, Datuk Dr Mistirine Radin memuji usaha IPD Ranau yang turut membantu melancarkan proses PdPR meskipun kekangan capaian kemudahan Internet. Beliau berkata, bantuan itu sangat diperlukan oleh pelajar yang sanggup ke lokasi bagi memudahkan mereka mendapat talian internet dan pesanan pembelajaran daripada guru sekolah.

“Dengan cara itu, pelajar dapat menerima dan menghantar semula latihan yang disemak oleh guru masing-masing melalui aplikasi WhatsApp yang paling popular digunakan pada masa kini,” katanya. – BERNAMA Sumber BHOnline

Polis Tak Puas Hati Dengan Rider Hanya Sebabkan Mi Goreng Ini. Rupanya Ini Yang Berlaku.

Pang bekerja sebagai runner penghantar makanan ‘mi bodo’ di kawasan berdekatan gerai makan tersebut. Kisah  rider sering kali menarik perhatian orang ramai lebih-lebih lagi ketika pelaksanaan tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Bermacam-macam gelagat dan pengalaman yang dikongsikan geng rider cepat sahaja dapat dihidu warganet sehinggakan ia tular di laman media sosial.

Begitulah yang terjadi kepada seorang pemuda berusia 34 tahun dari Pengkalan Rama Pantai, Melaka apabila dia berkongsi pengalamannya berdepan dengan pihak berkuasa dalam pemeriksaan sekatan jalan raya baru-baru ini.

Berkongsi kisah itu, Nazarrudin Abdullah berkata, kejadian berlaku pada pagi Jumaat lalu dalam sekatan jalan raya di Jalan Semabok, Melaka ketika dia dalam perjalanan menghantar pesanan makanan ke rumah pelanggan di kawasan berdekatan. Pemuda itu memberitahu, ketika dia berhenti di sekatan jalan raya itu, ada anggota polis bertanya apa ada di dalam tempat isi makanan yang dibawanya. Selepas dia selamba menjawab ‘mi bodo’, anggota terbabit mengulangi soalan sama dua kali dan dia tetap memberi jawapan sama.

Pang bersama isterinya Izwanie yang sedang hamil lapan bulan dan dua orang cahaya mata perempuan.

Ketika itulah, polis bertugas terbabit dengan muka menahan marah mengarahkan dia untuk ke tepi. “Dia suruh saya buka beg makanan tersebut. Spontan dia tanya nama mi ni bodo ka? Aku ingat kau bodohkan aku. Dah jalan! Bila saya dah jalan depan sikit baru saya terfikir, oh… dia ingat saya cakap bodoh dekat dia, ” ujarnya yang mengakui gemuruh ketika melalui detik itu.

Minta maaf sangat kepada pihak polis itu, saya pun blur, masa tu pagi lagi kan biasalah. Ingat dia tahu.

Nazarrudin atau lebih dikenali sebagai Pang berkata, mungkin anggota polis tersebut bukan berasal atau tinggal di Melaka kerana rata-rata orang di negeri Hang Tuah itu tahu kewujudan ‘mi bodo’ ini. “Sejak PKP ini memang saya buat runner untuk Mee Goreng Haji Hassan aka Mee Bodo Tengkera ini. Sebelum ini saya berniaga burger sepenuh masa.

“Saya tak buat Foodpanda atau GrabFood. Baru dua minggu saya buat runner dan ini kali pertama saya ditahan dan berdepan situasi macam ini. Minta maaf sangat kepada pihak polis itu, saya pun blur, masa tu pagi lagi kan biasalah. Ingat dia tahu, ” jelasnya.

Mee Goreng Haji Hassan aka Mee Bodo Tengkera yang popular di negeri Melaka.

Dalam pada itu, bapa kepada dua cahaya mata perempuan itu, Irdina Raisya dan Airish Raika yang masing-masing berusia enam dan lima tahun berkata sejak status yang dimuat naiknya itu tular, banyak pesanan ‘mi bodo’ diterima sehingga dia tidak menang tangan dan terpaksa menolak. Sehingga kini posting itu meraih 600 likes dan 100 share di laman Facebook. “Sejak tular gerai mi hadkan sehari 100 bungkus sahaja untuk saya buat penghantaran, sebab yang beratur kat gerai pun ramai.

Tular perkongsian yang dibuat Pang mengenai perbualannya bersama salah seorang anggota polis ketika membuat sekatan jalan raya.

“Sekarang mereka bayar saya mengikut kilometer penghantaran. Alhamdulillah.. cukuplah untuk makan anak bini, ” ujarnya. Bagaimanpun, kata Pang, buat masa ini kerja sebagai runner untuk mengumpul wang sampingan dan akan memulakan operasi gerai burger jika situasi kembali pulih kerana perlu membuat persiapan untuk menyambut ahli baharu dalam keluarganya kerana isterinya kini hamil lapan bulan.

Wanita Ini Sanggup Menyediakan Snek Percuma Untuk Menghargai Geng Rider. Tak Sangka Usahanya Itu Memberi Aura Positif Pada Rider.

Usaha murni Natasha dimulakan sekitar dua minggu lalu. Setiap orang ada cara tersendiri dalam menzahirkan rasa syukur dan apresiasi mereka terhadap orang lain. Terbaharu, tular di Twitter mengenai usaha seorang wanita yang menyediakan makanan ringan dan minuman buat golongan penghantar barang serta makanan di hadapan kediamannya yang terletak di ibu negara.

Menurut Natasha Hidayah Hashim, 29, usaha murni itu tercetus menerusi Twitter, sebagaimana yang turut dilakukan oleh penduduk di Amerika Syarikat (AS). “Saya dapat idea daripada Twitter, orang dari AS letak snek di luar rumah untuk golongan rider. Saya sebenarnya jarang membuat pembelian online. Tapi sekarang makin kerap sebab kes Covid-19 meningkat, ditambah dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di negara kita,” ujarnya kepada mStar.

Selain inspirasi masyarakat luar negara, dia juga sedikit tersentuh apabila terserempak dengan penghantar barang yang membawa anak ketika bertugas baru-baru ini. Jelasnya, pemberian makanan dan minuman percuma itu baru dimulakan sekitar dua minggu lalu. “Saya nak tunjuk apresiasi kepada mereka. Baru-baru ini saya nampak penghantar barang tu bawa anak-anak dalam kereta. Memang terasa sedih. Bermula dari situ saya letak makanan di luar rumah. Mula-mula letak biskut sikit, tak sangka habis.

Dengan situasi negara macam ni, kita perlu berbuat baik sesama kita.

“Kemudian saya beli makanan ringan, air mineral… sekarang nak tambah air laici pula. Tambah-tambah cuaca panas, jadi mereka tak perlu pergi ke kedai, mereka pun nak cepat,” ujarnya lagi. Menurut penerbit kandungan sebuah portal gaming itu, dia gembira apabila makanan serta minuman yang disediakan dapat memberi manfaat buat golongan berkenaan. Mereka happy kami buat macam tu. Saya suruh ambil, dia tanya betul ke? Saya juga ada letak nota di situ,” ujarnya lagi.

Foto yang tular di laman Twitter.

Kata Natasha, dia tidak sangka posting berkenaan tular namun berharap ia dapat memberi inspirasi kepada orang di luar sana. Tambahnya, dia juga berharap agar perjalanan semua rider dan penghantar barang dalam tugasan mereka dilindungi dan sentiasa selamat.

“Pada saya, mereka juga frontliner. Dengan situasi negara macam ni, kita perlu berbuat baik sesama kita. Kerja mereka juga bahaya, risiko tinggi. Saya cuma nak cakap terima kasih sebab pastikan kami dapat makanan. Moga sentiasa hati-hati,” ujarnya lagi. Sehingga kini, posting Natasha di Twitter menerima lebih 1,500 ulang kicau (Retweet).

Gadis Ini Sebak Bapa Sanggup Whatsapp Tiada Pelanggan Dan Makanan Tak Laku. Perkongsian Gadis Ini Ternyata Meraih Perhatian Orang Ramai Di Twitter

Pandemik Covid-19 bukan sahaja membahayakan nyawa orang ramai, malah turut memberi kesan yang besar kepada ekonomi sesebuah negara. Ada yang kehilangan kerja, ada yang terpaksa menutup perniagaan dan tak kurang jugak yang terpaksa menjual aset dimiliki bagi menampung kehidupan.

Tidak terkecuali mereka yang mengusahakan perniagaan secara kecil-kecilan. Di Twitter, seorang gadis berkongsi tangkap layar perbualan bersama bapanya yang sebak menceritakan perniagaan mereka yang kurang mendapat sambutan.

Perkongsian di Twitter itu mendapat sambutan yang positif dan dibanjiri komen warganet yang prihatin. Sabby Idham turut menyatakan perasaan sebak dan sedih apabila melihat kedua ibu dan bapanya bertungkus-lumus mencari rezeki untuk menanggung keluarga. 

Dalam perkongsian itu juga, bapanya menghantar satu gambar kepadanya menerusi aplikasi WhatsApp untuk menunjukkan restoran mereka tiada pelanggan. Menurut mesej yang dihantar oleh bapanya itu, makanan yang ada di kedai mereka tidak luak kerana kekurangan pelanggan. Nasi lemak banyak lagi.. lontong tak sentuh langsung.. kueh pun banyak.

Rata-rata warganet yang membanjiri ruangan komen turut menzahirkan sokongan kepada restoran tersebut untuk terus beroperasi di samping mendoakan semoga keluarganya dikurniakan rezeki yang melimpah ruah.Di ruangan komen perkongsian itu, ramai juga warganet yang berkongsi pengalaman sedih kerana menghadapi kesukaran untuk mencari rezeki akibat pandemik Covid-19 yang semakin membimbangkan. Semoga peniaga kecil di luar sana dipermudahkan segala urusan untuk teruskan mencari rezeki yang halal dalam waktu yang sukar ini.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *