Pasti antara anda yang sudah tidak tahan dengan bau urin kucing di rumah. Ini antara tips untuk anda hilangkannya.

Haiwan kucing Petua tips

Anda boleh menghilangkan bau kucing kucing jika anda menderita. Kencing kucing boleh menjadi bau yang sangat tidak menyenangkan. Mengeluarkannya dari rumah, perabot, dan permaidani, atau hanya udara boleh menjadi tugas yang menakutkan. Kucing lelaki mungkin memilih beberapa tempat yang tidak biasa dan tersembunyi untuk membuang air kecil untuk menandakan kawasan mereka, tetapi dalam kebanyakan kes, air kencing mereka berbau walaupun di dalam sampah mereka.

  • 1. Tangkap kucing anda dalam tindakan
  • 2. Selalu tukar Cat Litter
  • 3. Pilih Jenis Litter yang betul
  • 4. Pencegahan adalah ubat terbaik
  • 5. Gunakan Citronella

Anda boleh menghilangkan bau kucing kucing jika anda menderita. Kencing kucing boleh menjadi bau yang sangat tidak menyenangkan. Mengeluarkannya dari rumah, perabot, dan permaidani, atau hanya udara boleh menjadi tugas yang menakutkan. Kucing lelaki mungkin memilih beberapa tempat yang tidak biasa dan tersembunyi untuk membuang air kecil untuk menandakan kawasan mereka, tetapi dalam kebanyakan kes, air kencing mereka berbau walaupun di dalam sampah mereka. Menghilangkan bau kencing kucing memerlukan banyak usaha kerana terdapat sumber bau yang berbeza, dan sasaran yang berlainan bagi kencing. Berikut adalah beberapa petua tentang bagaimana untuk menghilangkan bau kucing kucing dari rumah anda.

1. Tangkap kucing anda dalam Tindakan

Jika anda melihat tempat di mana kucing anda baru sahaja membuang air kecil, anda perlu membersihkannya dengan segera. Sesetengah kucing cenderung pergi ke tempat yang sama berulang kali, oleh itu anda perlu bertindak dengan cepat. Gunakan kain bersih untuk menyerap air kencing, sehingga tempat kering. Jangan gosok tempat itu, cuma keluarkannya. Sebaik sahaja ia bersih, gunakan air sejuk dengan cuka untuk membilas kawasan itu lagi. Cuka membantu menghilangkan bau yang tidak menyenangkan dan sangat berkesan dengan kencing kucing juga.

2. Selalu tukar Cat Litter

Sampah kucing adalah bahan yang digunakan untuk menyerap kencing kucing. Sekiranya anda mempunyai kucing, mencari jenis sampah yang terbaik dan paling selamat untuk haiwan kesayangan anda boleh menjadi tugas yang menakutkan, terutamanya jika anda tidak biasa dengan beberapa jenis yang ada. Sehingga beberapa tahun yang lalu, orang biasa mengisi kotak sampah dengan pasir; walau bagaimanapun teknologi telah memperkenalkan bahan penyerap dan bau baru percuma yang melindungi kucing dari jangkitan kencing dan pemiliknya dari bau yang tidak baik. Apa saja jenis sampah kucing yang anda gunakan, anda perlu mengubahnya dengan kerap supaya bau tidak tersebar.

3. Pilih Jenis Litter yang betul

Oleh kerana teknologi telah maju, terdapat pelbagai jenis sampah yang terdapat di pasaran hari ini; jenis sampah yang paling biasa adalah tanah liat. Ia terdiri daripada mineral tanah liat yang agak menyerap dan mengurangkan bau. Walaupun ia agak berkesan untuk menghalang bau air kencing yang mengganggu, terdapat banyak produk yang dapat digabungkan dengan sampah ini untuk mencapai penyerapan maksimum. Sampah tanah liat perlu sentiasa dibersihkan dan diganti, jika tidak, kucing khususnya jantan cenderung mendapat jangkitan.

Pilihan lain ialah sampah berasaskan kristal; peningkatan kawalan bau air kencing dan tahap penyerapan yang memuaskan adalah ciri utama jenis ini. Ia tidak memerlukan penggantian yang kerap; sebenarnya anda boleh menukarnya sekali atau dua kali sebulan. Kekurangan utama jenis ini ialah air kencing mungkin muncul di bawah longgokan kristal, yang akan menjadi sarang bakteria jika tidak dibersihkan dengan serta-merta.

4. Pencegahan adalah ubat terbaik

Latihan tandas kucing itu sememangnya perlu. Kebanyakan kucing belajar menggunakan kotak sampah kucing dengan cepat, tetapi dengan beberapa orang lain anda perlu menegaskan lebih lanjut mengenai kencing di dalam kotak mereka.

5. Gunakan Citronella

Citronella adalah jenis bau yang kucing tidak suka; anda harus mempertimbangkan untuk membeli beberapa produk dengan citronella dan meletakkannya secara strategik di dalam bilik dan di atas karpet.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Warganet Puji Individu Ini Siap Edar Makanan Bersempena Majlis Untuk Kucingnya. Tetapi Ini Pula Reaksi Warganet Yang Lain

Bagi pencinta kucing, mereka sanggup melakukan apa apa sahaja termasuk berbelanja besar demi anak kucing masing masing. Perkongsian yang dibuat oleh pemilik kucing, Khairul Faizi Dalaiil, pernah menjadi tular di Twitter apabila sahabatnya sendiri memuat naik gambar sempena ” Majlis Kesyukuran Berkh4tan ‘ buat tiga ekor anak kucingnya itu.

Jika dilihat di dalam gambar yang dimuat naik, kelihatan beberapa makanan khas seperti pulut, telur burung puyuh dan rendang dikatakan bakal diedarkan kepada rakan rakannya sebagai tanda kesyukuran.
Yang bertambah menarik, paket makanan tersebut lengkap dengan pelekat khas yang mengumumkan ‘Majlis Kesyukuran Berkh4tan’ disertai nama ketiga-tiga ekor kucing beliau yang dimandulkan iaitu Achilles, Atlas dan Arez.

Tak dinafikan gambar-gambar itu menarik tumpuan warganet yang memuji tindakan beliau memandulkan kucingnya. Beliau juga dipuji kerana sanggup berbelanja besar menganjurkan majlis berkhatan tersebut.’Comel g1la, kucing pun buat majlis makan pulut kuning’ kata seorang warganet. ‘Alamak, jangan bagi kucing aku Nampak, nanti dia pun tuntut’ kata seorang lagi.

Namun begitu, tak semua warganet bersetuju dengan tindakan beliau. Ada yang mendakwa majlis itu satu bentuk pembaziran dan meng3jek gelagat kucing, ada pula yang berkata memndulkan kucing adalah haram dalam Islam.’Hukum memndulkan haiwan yang tidak dimakan ialah haram’ kata seorang warganet.Namun, ramai yang menyokong tindakan pemilik kucing ini sebagai satu usaha memastikan kesihatan kucing dan mengelakkan kucing membiak tanpa kawalan.

Tiada Keupayaan Untuk Berjalan Sejak Dari Lahir. Gadis Ini Kongsi Tentang Kucing Istimewanya

Memiliki wajah yang comel dan manja, tiada siapa yang sangka kucing comel ini sebenarnya tiada upaya untuk berjalan. Difahamkan kucing ini menghidap sakit swimmer syndrome sejak dari lahir. Sebak sekali kucing ini tiada keupayaan untuk berjalan sama seperti kucing kucing yang lain

Kata penjaga , dia sudah semestinya mahukan yang terbaik untuk kucing kesayangan mereka sama juga seperti pemilik kucing yang berkongsi detik gembira apabila kucing peliharaannta itu kini sudah boleh berjalan. Gadis yang dikenali sebagai Zee telah kongsikan gambar kucing istimewa tersebut.

Menerusi laman FB dapat diperlihatkan anak kucingnya itu kini sudah boleh berjalan dengan bantuan wheelchair DIY yang direka sendiri. Kata gadis itu lagi, dia berasa kasihan bila kucing kesayangannya yang diberi Lea itu mampu menyeretkan kaki belakangnya untuk bergerak.

Menurut gadis itu, dia berasa kasihan apabila kucing peliharaannya yang diberi nama Lea itu hanya mampu menyeretkan kaki belakangnya untuk bergerak. Disebabkan itu, dia terfikir pula idea untuk membuat ‘wheelchair’ sendiri untuk memudahkan pergerakan Lea.

Sebab kesian tengok dia jalan seret kaki, so kita buatkan wheelchair tuk dia. Lepas pakai je wheelchair, kan main laju dia lari.Berdasarkan kreativiti yang dimiliki olehnya, Nor Zee hanya menggunakan sebuah lori mainan sahaja untuk diubah suai menjadi kerusi roda untuk Si Lea.

Menarik sekali, gadis ini menggunakan roda yang terdapat pada lori mainan itu sebagai base wheelchair, manakala badan Si Lea pula diikat dengan menggunakan reben di atas base tayar lori tersebut seolah-olah sama seperti kerusi roda yang sebenar.

Walaupun kelihatan melucukan, namun rekaan wheelchair DIY itu ternyata mampu memudahkan pergerakan kucing kesayangannya itu. Bukan setakat mampu berjalan, malah Si Lea juga kelihatan ‘laju’ berlari gara-gara teruja akhirnya dapat berjalan.

Tambahnya lagi, Si Lea yang kini baru berusia 4 bulan dikatakan tidak mempunyai sebarang kesukaran untuk membuang air seperti biasa.Namun, disebabkan keadaan kakinya yang tak mampu bergerak disamping tidak mampu untuk mengangkat punggung menyebabkan ia terpaksa dipakaikan lampin pakai buang untuk memudahkan urusan ‘sisa buangan’.

Ada Individu Kongsi Kaedah Untuk Jadikan Kucing Lebih Berisi. Tetapi Ini Respon Seorang Doktor Tentang Hal Itu

Kepada pencinta haiwan, sudah semestinya anda mahu kucing kesayangan anda untuk lebih berisi dan sedikit montel. Terbaru tular satu kaedah untuk jadikan kucing kesayangan lebih berisi dan montel. Berdasarkan tips yang dikongsi, pencinta kucing hanya perlu gaul roti dengan ikan sebelum diberikan kepada kucing.

Difahamkan kaedah itu dikatakan bakal menjadikan kucing lebih berisi dan sihat. Namun hal itu tidak dipersetujui oleh seorang doktor di Twitter.Menerusi satu postingnya semalam, doktor tersebut memberitahu tindakan itu sebenarnya tidak tepat.“Miau (kucing) ni dah obesiti dah ni.“Miau kalau obes, mudah dapat kncing manis, keradangan sendi, sakit jantung, masalah hati dan lain-lain. Kasihan miau”

Tambahnya lagi“Kucing adalah haiwan ‘obligate crnivore’, maksudnya fisiologi hakiki dia, adalah pemakan daging.“Ia tak patut makan karbo (roti/nasi) sebab dia tak ada enzim amilase dalam air liur dia. Jadi ia sukar hadam karbo,” katanya.Jelasnya, sekiranya kerap mengambil karbo, ia akan jejaskan kesihatan kucing.

“Sikit-sikit tak apalah. Dia kena makan protein! Itu makanan ruji hakiki seekor kucing.“Apapun, jangan jadikan kucing peliharaan kita obes!“Kita nak kucing yang tegap dan aktif! Bukan montel dan malas,” katanya. Dan rata-rata warganet kelihatan agak terkejut dengan pendedahhan tersebut.

Teringin Nak Buat Makanan Kucing Yang Boleh Jimatkan Wang. Ternyata Ini Cara Mudah

Buat pencinta kucing dan pemilik kucing, anda sudah semestinya inginkan yang terbaik buat kucing peliharaan mereka. Macam yang kita tahu, kucing kita perlu diberikan perhatian. Terutama sekali harus diberi makanan secukupnya dan makanan yang sihat bagi elak sakit perut atau jatuh sakit.

Kalau nak tahu, makanan kucing sebenarnya boleh buat sendiri dengan gunakan ikan sardin, lobak merah dan sayur bayam. Malah ia lebih menjimatkan. Berikut adalah cara cara yang anda boleh guna.

Mula mula, rebus sardin yang telah dibersihkan dan simpan air rebusan itu. Kemudian, rebus lobak merah dan bayam bersama air rebusan tadi. Selepas itu, masukkan semua bahan rebusan tadi dan k1sar. Jangan lupa letak lebih.

Seterusnya, letakkan kesemua bahan yang telah dikisar ke dalam plastik ikut kuantiti yang anda mahukan untuk diberikan kepada kucing anda. Kalau nak tahu makanan kucing homemade bukan sahaja mempunyai khasiat tetapi dapat berjimat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *