Bulu kucing boleh jadi gebu bila guna satu barang ini. Individu ini kongsi cara mudah untuk pastikan bulu kucing anda gebu

kucing

Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat pencinta kucing. Lazimlah pencinta haiwan sanggup habiskan duit bagi mencantikkan haiwan peliharaa mereka. Contohnya kucing, banyak penjagaan yang diperlukan bagi memastikan bulu bulu mereka kelihatan sihat dan cantik. Bagi pemilik kucing yang berduit, selalunya mereka akan menghantar kucing ini ke pet shop bagi sesi grooming.

Manakala bagi mereka yang gaji cukup cukup makan, pastinya tak mampu nak hantar kucing kesayangan mereka untuk sesi grooming. Bahkan, syampu khas buat kucing juga tak murah. Susulan masalah itu, FB Excite Cats, mereka kongsikan cara untuk mencantikk bulu kucing anda dengan RM8.50. Berikut merupakan posting penuh dari Excite Cats yang boleh membantu anda untuk selesaikan masalah anda.

Saya sering ditanya syampu apa yang patut diguna untuk mandikan si bulu, terutamanya customer yang beli kucing dengan saya.Dorang dah try syampu murah, bau okay tapi macam tak bersih. Bulu tak pecah macam melekit-lekit. Sebab tu tak gebu.Nak beli syampu professional takut salah pilih pulak. Busuk-busuk kena RM 40++ untuk sebotol isipadu dalam 400ml. Dah la mahal, lepas beli tak puas hati kang …—HABIS, SYAMPU APA NAK GUNA JEFF?—Korang jangan terperanjat tapi ni la yg saya dah guna bertahun-tahun..PENCUCI PINGGAN JOY (Hanya yang anti bakteria warna biru)

Ye, JOY yang iklan Sharifah Shahirah susun pinggan kat stadium tu. Result dia? Tengok sendiri gambar post bawah ni…—Apa yg best dgn JOY ni?—+ Harga RM 8.50 utk sebotol 500ml:Fuh, lebih 100ml drpd syampu memahal dan 5x ganda lebih murah tu.+ Ada bahan antibacteria Triclosan 0.1%:Triclosan adalah bahan aktif antibacteria dan 0.1% dapat menghalang bakteria drpd membiak (bakteriastatik)+ Melembapkan kulit dgn moisturizer:Bahan pelembap dalam JOY ni memberi efek kondisioner pada bulu kucing+ Memang power utk hilangkan kesan minyak:Bila bulu kucing tidak berminyak maka akan nampak gebu

Selain itu admin facebook yang dikenali sebagai Jeff ini juga turut berkongsi cara untuk menggunakan sabun pencuci Joy pada kucing;Foto: Carian GoogleAla… macam syampu biasa la gosok-gosok pastu bilas. Takde apa yang special.Cuma teknik yang saya guna untuk bagi bulu kucing betul-betul bersih, bulu pecah dan gebu adalah gosok dan bilas tu saya buat 2 kali.Ye daripada letak banyak-banyak sabun tu untuk gosok sekali, saya buat 2 kali. Tu ja..Menarik kan? Bagi sesiapa yang membela kucing di rumah, boleh lah mencuba tips ni. M

Setiap Pecinta Kucing Pasti Inginkan Kucing Yang Gebu Dan Bersih. Ini Tips Untuk Anda Amalkan Pada Si Bulus Anda.

Kucing merupakan antara haiwan peliharaan pilihan ramai orang. Ianya bukan sahaja menghiburkan hati buat pencinta kucing. Malah ianya juga dapat mengurangkan tekanan seseorang tersebut setelah melihat sahaja telatahnya.

Malah, bermain dengan kucing yang memiliki bulu gebu pasti buat anda berasa geram serta memiliki pelbagai ragam yang mencuit hati juga menjadi antara sebab utama ramai orang memeliharanya. Ini tips untuk anda yang inginkan kucing yang memiliki bulu yang gebu dan bersih.

1. Mandikan dengan air suam

Si Meowy perlulah dimandikan sekurang-kurangnya 2 minggu sekali dengan menggunakan air suam kerana jika gunakan air sejuk, kucing anda tidak dapat menahan kesejukan air. Bukan itu sahaja, gunakan mandian khas iaitu shampoo keratin untuk Si Meowy dan jangan lupa keringkan ia serta sikat bulu-bulu mereka selama 5 minit. Nak mudah, hantar sahaja kucing anda ke spa kucing, barulah mereka rasa dihargai juga.

2. Pastikan Si Meowy bebas parasit (kutu atau cacing)

Anda perlu pastikan kucing anda bebas parasit untuk kucing anda memiliki bulu gebu dan cantik. Kutu badan diluar menyebabkan bulu dan kulit tidak sihat lalu mudah gugur. Cacing dalam badan pula menyerap nutrisi yang sepatutnya Si Meowy anda dapat. Oleh itu, buat pemeriksaan dengan pakar veterinar dan pastikan kucing anda dilindungi dengan mengambil vaksin.

3. Makanan

Makanan yang kaya dengan Omega 6 dan Omega 12 sememangnya bagus dan memberi kilauan pada bulu kucing. Ikan salmon, sardin, parang, tuna dan kembung adalah contoh ikan yang bagus untuk melebatkan dan mencantikkan bulu kucing anda.

Dalam pada anda memastikan pemakanan Si Meowy, tidak ada salahnya sekiranya anda hadiahkan Si Meowy dengan sesuatu yang membuatkan mereka teruja untuk menjamahnya. Makanan yang kami maksudkan tidak lain dan tidak bukan iaitu makanan kucing jenama Me-O.

Ada apa dengan makanan kucing Me-0?

Makanan kucing Me-O merupakan pilihan terbaik untuk kucing anda. Terdapat 5 seleksi perisa yang anda boleh pilih iaitu daging dan sayuran, ayam dan sayuran, seafoodgourmet dan mackerel. Walaupun berbeza daripada segi rasa, kesemua 5 variasi ini tetap menawarkan khasiat yang sama buat Si Meowy anda. Dalam erti kata lain, bolehlah anda beli kelima-lima perisa ini untuk mengetahui perisa manakah yang paling menyelerakan buat Si Meowy anda. Malah, makanan kucing Me-O ini bukan hanya tampil dengan makanan jenis kering tetapi juga hadir dengan makanan jenis basah dan cat treats.

Mesti Si Meowy anda makan dengan gembira jika anda berikan makanan kucing jenama Me-O ini. Untuk pengetahuan anda, bahan-bahan yang digunakan dalam makanan kucing Me-O ini mengandungi pelbagai khasiat iaitu taurina, vitamin C, FLUTD, Omega 3,6 dan Zinc, sodium rendah, kalsium, fostor dan Vitamin D yang baik untuk pertumbuhan dan kesihatan kucing anda.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Siap Guna Sudip Yang Ada Dekat Tangan Tapi Tak Berjaya. Wanita Ini Cerita Tentang Dia Dan Kucingnya Berhadapan Dengan Seekor Ular

Buat sesiapa yang sememangnya pencinta kucing, haiwan tersebut bukan sahaja dianggap sebagai haiwan peliharaan semata mata malah sudah dianggap seperti ahli keluarga sendiri. Tambahanpula,golongan ini tidak kisah menghabiskan wang demi haiwan peliharaan mereka kekal sihat.

Bukan sahaja menghabiskan wang,ada juga yang mempertruhkan nyawa sendiri demi selamatkan kesayangan. Demikianlah perkongsian oleh wanita ini di FB Kucing Sepahkan Apa Hari Ini. Wanita tersebut,rozza Zainal sempat berkongsi kisahnya pernah berglut dengan seekor ular sawa yang cuba makan salah seekor kucing peliharaannya,Belang.

Ternyata prrkongsian tersebut nyata mengundang rasa sebak dan terharu warganet yang kagum dengan kasih sayang antara manusia dan haiwan.Menurut Rozza Zainal, sungguhpun kisah berkenaan sudah hampir lima tahun berlalu, namun ia tetap segar dalam ingatannya kerana ia antara detik-detik paling teruk yang pernah dialaminya.

“Ketika itu saya baru je balik kerja. Selepas bagi tujuh ekor kucing makan termasuk Belang, saya pun ke dapur untuk memasak. Sedang memasak, tiba-tiba saya terdengar Belang mengiau cukup kuat. Biasanya kalau macam tu, mesti dia berbalah dengan seekor lagi kucing, Uteh.

“Saya pun pergi jenguk dari mana datangnya suara tu, tiba-tiba nampak Uteh berlari masuk. Peliklah, siapa yang berbalah dengan Belang? Makin lama makin perlahan bunyi hinggalah ke belakang rumah, mata saya terpaku lihat Belang sedang diblit seekor ular sawa.”Lemah lutut saya dibuatnya. Masa tu saya tinggal seorang saja jadi memang panik. Dalam kalut, saya hampiri ular tu dan ketuk dengan sudip yang ada dekat tangan tapi tak berjaya.

“Masa tu air mata pun mengalir laju sambil panggil nama Belang. Lihat matanya berkedip-kedip buat air mata makin laju. Tak berjaya pukul dengan sudip, saya berlari ambil parang, ketuk dengan gayung, siram dengan air… semua tak berjaya,” kata wanita berusia 30an ini kepada mStar.Entah dari mana keberaniannya datang, Rozza berkata dia akhirnya nekad menarik badan ular sawa berkenaan sekuat hati sambil mencari-mencari kepala ular berkenaan untuk diketuk dengan parang.

“Dengan lafaz Bismillah saya ketuk kepala ular sawa tu. Berganjak ke belakang ular tu… sekali lagi dia tegakkan kepala. Saya ketuk kuat lagi, bukan ketuk dengan mata parang, tapi ketuk dengan belakang parang. Niat saya cuma nak dia lepaskan Belang, bukan untuk cederakan dia.

“Saya hayunkan sekali lagi parang lebih kuat. Ular sawa tu terus menunduk, perlahan dia menyelinap masuk dalam lubang tandas tu. Terus saya berlari dapatkan Belang saya sambil memeluknya. Syukut Belang selamat,” katanya yang menetap di kawasan perkampungan di Bukit Gambir, Johor.

Tambanya lagi, apabila peristiwa berkenaan terimbas di mindanya, dia sendiri tidak dapat menjelaskan bagaimana dirinya memperoleh kekuatan dan keberanian untuk berdepan dengan seekor haiwan yang berbahaya.”Saya pun tak boleh nak cerita… apa yang saya tahu, saya nak selamatkan ‘anak’ saya saja. Tapi sebenarnya selepas kejadian itu, saya termuntah beberapa kali kerana terbayang lagi geli geleman masa pegang ular sawa tu.

“Saya sekadar kongsi group Kucing Sepahkan Apa Hari Ini kerana tiba-tiba teringatkan Belang. Tiga tahun lepas kejadian tu, Belang hilang. Saya balik kerja, panggil nak beri makan tapi Belang tak ada. Dari petang membawa ke malam saya cari keliling rumah, tapi tak jumpa.”Selama dua minggu saya cari Belang… akhirnya saya reda walaupun sedih sangat. Tak tahu sama ada dia mati atau apa nasibnya. Bila ke pasar atau pergi mana-mana, kalau nampak kucing iras Belang, mesti saya pergi belek untuk pastikan tapi hampa… saya cam Belang sebab ekornya bengkok,” ujarnya lagi.

Walaupun dia ada memelihara kucing baharu selepas kehilangan Belang, namun si bulus kesayangannya itu tetap di hati dan tiada pengganti kedua.”Belang saya pelihara dari kecil. Sanggup saya ambil dia dari longkang di pekan, masuk pasar raya beli tuala untuk balut dia sebelum bawa pulang. Tambahan pula dialah satu-satunya kucing yang saya pertaruhkan nyawa… memang takkan saya lupakan.”Bagi pencinta kucing, jagalah si bulus dengan penuh kasih sayang… jangan memilih antara kucing jalanan atau kucing baka. Layanlah sama rata,” katanya lagi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *