Pasti yang baru mahu bela kucing tertanya tanya jantina apa yang lebih manja. Rupanya ini dia jawapannya.

Haiwan kucing tips Viral

Korang ada bela kucing tak kat rumah? Pernah tak perasan tingkahlaku kucing jantan dengan betina berbeza?  Kalau korang nak tahu, binatang pun ada perbezaan dalam tingkahlaku mengikut jantina masing-masing sama ada jantan atau betina. Contohnya seperti kucing. Sifat kucing jantan dengan betina tak sama yer guys.

Saya paling menyampah kalau bela kucing jantan. Sebab dia suka ‘pancut’ buang air kecil dia kat merata-rata. Kira nak tanda Kawasan abang long laaa tu. So disebabkan perbezaan tingkahlaku tu, ada penggemar kucing yang cenderung untuk membela kucing ikut jantinanya sebab ada perbezaan tingkahlaku yang khusus antara kucing jantan dan kucing betina. Sama juga macam manusia, sifat dan tingkahlaku antara lelaki dengan perempuan tidak sama. Jadi apa perbezaan tingkahlaku antara kucing jantan dengan betina yer? Jom kita baca

Hormon memainkan peranan besar dalam menentukan tingkahlaku kucing mengikut jantina. Kalau kucing jantan yang tak diberi (sunat), selalunya kucing tu ada keinginan yang kuat untuk membiak dan menjadikan kucing tersebut lebih bersikap agresif untuk cari pasangannya. Sifat kucing jantan ni, kalau dah tiba waktu dia mengawan, dia takkan duduk diam-diam kat rumah jer. So dia akan merayau-rayau mencari pasangannya. Kalau kucing jantan tu bertembung dengan kucing jantan yang lain, ,maka satu pertarungan hebat akan berlaku sebab masing-masing nak buktikan mereka adalah kucing jantan yang hebat!

Kucing betina pula berbeza. Kucing betina yang tak dimandulkan akan mempunyai keinginan untuk membiak. So korang akan dengar kucing betina korang mengeluarkan bunyi aneh yang kuat untuk menarik perhatian kucing jantan. Gatal! Tapi ada sesetengah kucing betina akan memancutkan kencing  untuk menarik perhatian kucing jantan.

  • Menanda Kawasan

Kucing jantan akan memancutkan urin (air kencing) untuk menandakan Kawasan mereka. Biasanya kucing jantan yang akan buat macam tu. Tapi kucing betina yang tidak dimandulkan juga akan memancutkan urin kerana tak nak berkongsi satu-satu Kawasan tu dengan kucing lain. Tapi tujuan utama kucing betina berbuat demikian sebab nak Tarik perhatian kucing jantan.

  • Tingkahlaku terhadap kucing lain

Kucing jantan selalunya akan menerima dan menyayangi kucing lain selepas diberi. Selain tu, kucing jantan juga mempunyai sifat istimewa dengan kucing-kucing lain yang tinggal bersamanya, atau kucing yang kerap dia jumpa. 

Kucing betina yang dah dimandulkan pula, sifat dia akan lebih berhati-hati  dengan kucing lain. Kucing betina yang dah dimandulkan juga akan mendekati kucing jantan dengan cara yang berbeza. Kalau memilih kawan pun, kucing betina akan cenderung untuk memilih kucing jantan berbanding kucing yang sama jantina dengannya. Kucing betina yang dimandulkan akan lebih berdikari berbanding kucing jantan. Selain tu, kucing betina yang dah dimandulkan akan mempunyai sifat keibuan yang kuat dengan anak kucing walaupun tu bukan anaknya.

  • Tingkahlaku dengan pemiliknya

Kucing jantan yang telah dikasi juga akan mempunyai perubahan positif pada tingkahlakunya terhadap manusia. Selepas ‘dipotong’, kucing jantan ni biasanya akan menjadi lebih penyayang dan manja. Tetapi tidak bagi kucing betina yang telah dimandulkan.

  • Kedua-dua kucing jantan dan betina biasanya akan rapat dengan pemilik mereka tidak kira sama ada sebelum atau selepas dimandulkan. Tapi, kucing jantan biasanya akan lebih mudah berkongsi kasih berbanding kucing betina, bahkan dua ekor kucing jantan boleh tidur di riba pemiliknya dalam masa yang sama. 

Kebiasaan kucing betina:

  • Senang berdiam diri dalam rumah
  • Senang bermain dengan benda-benda yang kecil
  • Senang bersolek kerana sering menjilat-jilati bulunya
  • Senang berada ditempat yang tinggi
  • Senang dengan suasana yang tenang dan bersih
  • Senang tidur terlentang di tempat yang empuk

Kebiasaan kucing jantan:

  • Suka bermain dan jalan-jalan di luar rumah
  • Suka bermain serta bermanja-manja dengan sesiapa
  • Suka menggigit apapun dan mencakar
  • Suka bergaduh dengan kucing lain
  • Suka berada ditempat yang gelap
  • Suka berlari-lari dan lompat-lompat

So, sebagai pencinta kucing, korang sepatutnya tahu perbezaan tingkahlaku antara kucing jantan dengan betina. Bagi pendapat saya, lagi prefer bela kucing betina kot, sebab bentuk dan muka dia lagi kiut! Jantan nampak cam garang sikit walaupun hakikatnya kucing jantan lagi manja berbanding betina.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Tidak Semua Kucing Yang Berasa Selesa Sekiranya Berada Di Dalam Kereta. Ini 8 Cara Untuk Anda Selesakan Si Bulus Berada Dalam Kenderaan.

Masa untuk bercuti, perjalanan, dan melihat kawasan desa, tetapi perjalanan kucing mungkin atau patut tinggal di rumah? Jawapannya ialah … ia bergantung kepada kucing anda.

Mengapa Kucing Membenci Kereta

Kucing kita tidak dapat membayangkan sesuatu yang tidak pernah berlaku kepada mereka sebelum ini. Sebaliknya, mereka mengingati pengalaman lalu dan percaya perkara yang sama akan berlaku lagi. Kerana perjalanan kereta anak anjing atau anak kucing tidak selalu menyenangkan, sesetengah haiwan kesayangan mengembara.

Perjalanan pertama di dalam kereta membawanya keluar dari satu-satunya keluarga yang pernah dikenalinya. Beberapa tunggangan seterusnya berakhir di doktor haiwan untuk rawatan perubatan menakutkan. Walaupun anda tidak mempunyai pilihan tetapi untuk mencuba dan menghibur haiwan baru anda, apabila anda merenging kembali pada anak kucing yang menggigil, anda telah memperkuat ideanya bahawa perjalanan kereta adalah mengerikan.

Sebaliknya, membantu kucing mengaitkan kereta dengan keseronokan, pengalaman gembira dan bukan hanya perjalanan ke doktor haiwan. Proses yang dipanggil desensitization menggunakan pengkondisian klasik, mengambil kesabaran dan masa tetapi berfungsi sama ada kucing anda bertindak menakutkan, sakit, atau hanya hiper. Gunakan tetulang positif dan apabila dia menyedari naik kereta bermakna perkara yang indah untuknya, dia akan menantikan setiap perjalanan.

8 Tips untuk Perjalanan Kereta Kucing

Demi keselamatan, anak kucing dan kucing mesti menunggang di dalam pembawa sementara di dalam kereta. Binatang longgar menjadi peluru berbulu sekiranya terjadi kejadian yang tak diingini. Pemandu perlu menumpukan perhatian pada jalan dan lalu lintas, bukan bayi di pangkuan anda atau di bawah pedal. Malah kucing yang berkelakuan baik di dalam kereta boleh luka, kerana beg udara akan menghancurkan peti dan haiwan kesayangan jika di tempat duduk depan semasa kejadian yang tak diingini berlaku. Oleh itu, pastikan peti melatih kucing sebelum anda melayari jalan untuk bercuti.

Walaupun dia akan berada di dalam peti, sangat berguna untuk kucing untuk mengalami perkara positif mengenai kereta sebelum memulakan enjin. Kucing sensitif terhadap alam sekitar dan wilayah yang itulah sebabnya mereka lebih suka tinggal di kawasan sekitarnya. Oleh itu, buatlah kereta yang biasa dengan membenarkan Kitty merapikan sapu dan menyebarkan aromanya untuk menuntut kereta sebagai wilayah purr-sonal, dan dia akan berasa lebih santai dan bahagia semasa perjalanan.

Letakkan katil kucing, selimut, atau tuala yang anda petted dia di dalam kereta di tempat duduk belakang. Dengan cara itu, bau beliau sudah ada di dalamnya. Menyemprot Zone Comfort dengan Feliway pada tuala atau pelapis kereta juga dapat membantu kucing merasa lebih santai. Masuk ke dalam kereta dengan kucing anda, tutup pintu, dan biarkan dia menghidu dan meneroka sedikit. Berhati-hati bahawa anak-anak kecil tidak menggeliat ke dalam cubbyholes di bawah papan pemuka. Lima minit sudah cukup lama. Bersiaplah untuk mendapatkan kucing itu kembali ke persekitaran yang selamat, tidak menakutkan sekiranya dia bertindak terharu. Anda mungkin melihat bulu berbulu, telinga bawah, ekor aktif atau penyuaraan. Ulangi kereta selama lima minit ini berkunjung beberapa kali sehari selama beberapa hari, memperpanjang waktu kucing tetap tenang.

Buat waktu makan waktu makan. Sebaik sahaja dia tenang di dalam kereta, makan semua makanannya di dalam kereta selama seminggu, atau menawarkan makanan yang sangat bernilai tinggi sehingga kucing tidak mendapat masa lain. Jika kucing anda lebih bermotivasi dengan bermain atau catnip, nikmati dia dengan kegemaran semasa masa kereta. Dia harus belajar bahawa hanya perkara-perkara baik dalam kehidupan ini berlaku ketika anda berada di dekat kereta.

Anda perlu menggabungkan latihan peti dengan lawatan kereta. Apabila kitty menerima kereta itu sebagai wilayahnya, letakkan dia di dalam pembawa, letakkannya di tempat duduk belakang (jauh dari bahaya beg udara), dan mulakan kereta. Kemudian matikan motor dan keluar tanpa pergi ke mana-mana sahaja. Lakukan ini tiga atau empat kali sepanjang hari sehingga haiwan kesayangan mengambilnya sebagai perkara yang sudah tentu. Setiap kali, anda akan memberi dia banyak bermain atau ganjaran lain sebaik sahaja dia dibebaskan dari peti.

Akhirnya, selepas anda memulakan kereta, balikkan kereta itu ke hujung jalan masuk dan berhenti. Lakukan ini dua atau tiga kali berturut-turut, sentiasa membiarkan haiwan peliharaan keluar selepas anda kembali. Sekiranya haiwan itu menangis atau menimbulkan tekanan, anda mungkin bergerak terlalu cepat untuknya. Proses ini selamanya tetapi ia berfungsi. Teruskan meningkatkan masa kereta dengan kenaikan – perjalanan di sekeliling blok dan kemudian ke rumah, kemudian perjalanan ke jalan dan belakang, dan sebagainya. Jadikan setiap perjalanan kereta bertambah baik dan positif sehingga pengalaman membuat kucing menantikan perjalanan seterusnya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Kucing Ini Dapat Pecah Rekod Dunia Jadi Kucing Paling Panjang Di Dunia. Pemilik Kucing Ini Cerita Serba Sedikit Tentang Barivel

Dilaporkan kucing yang bernama Barivel, kucing MAine Coon daripada Itali ini berukuran 120cm. Cuba bayangkan beraoa buah Iphone Xr atau Samsung Note9 boleh susun secara memanjang. Cuba bayangkan kucing ini berdiri di hadapan bonet kereta dan menutup pandangan cermin hadapan kereta. Untuk pengetahuan anda, kucing ini berumur 2 tahun, ia merupakan umur kucing dewasa dan mungkin berumur 24 tahun dalam pengiraan tahun manusia.

Berdasarkan kalendar kucing lagi, saiznya mungkin akan bertambah sedikit demi sedikit sehingga mencapai umur 3-5 tahun bergantung kepada tumbesarannya. Ukuran panjangnya diambil oleh Guiness Book of World Record pada 22 Mei 2018. Difahamkan Barivel tinggal bersama pemiliknya, Cinzia Tinnirello dan Edgar Scandurra  di Vigevano, Pavia. Mereka berdua sentiasa mengetahui kucing mereka istemewa. Mereka menamakannya Barivel kerana dalam bahasa dialek Itali, Barivel bermaksud badut. Barivel sangatlah dimanjakan pemilliknya, diberi makanan ikan, ayam dan biskut. 

Semasa dibawa berjalan-jalan, Barivel akan masuk ke dalam kereta buggy. Memang amat janggal bagi orang yang memandang mereka. Akan tetapi, setelah memerhati Barivel, barulah mereka faham mengapa pemiliknya amat menyayangi kucing tersebut.”Barivel sangat istemewa untuk kami sebab dia pemalu… Bila orang lihatnya mereka sangat terkejut, tapi untuk kami Barivel adalah anugerah.. anugerah yang besar!” Kata Edgar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *