Pasti anda tertanya apa yang sebabkan si bulus anda muntah. Rupanya ini sebabnya.

Haiwan KESIHATAN kucing tips

Anda mungkin pernah melihat kucing anda muntah. Muntah adalah masalah yang umum yang dialami kucing dan boleh terjadi kerana banyak penyebab. Kemungkinan penyebabnya mulai dari makan sesuatu yang bahan terlarang atau tidak boleh dimakan, infeksi saluran kemih, atau diabetes. Kucing yang muntah juga boleh disebabkan karena hairball atau gumpalan bulu yang menyumbat pencernaan kucing. 

Gejala muntah pada kucing sebenarnya boleh terlihat jelas, termasuk mengeluarkan air liur dan perut yang naik-turun. Muntah dapat membuat kucing dehidrasi dan apabila kucing kesayangan kamu muntah atau sakit, sebaiknya segera menghubungi doktor haiwan. Lalu, apa yang menyebabkan kucing muntah?

Penyebab Kucing Muntah 

Penyebab muntah atau sakit yang teruk adalah perkara yang sama saja. Bahan terlarang umumnya bukan penyebab muntah yang teruk, kecuali kucing secara langsung terpapar bahan terlarang. Menelan benda asing, biasanya juga bukan penyebab muntah yang teruk, meskipun jika benda asing tersebut tetap berada di perut.

Hanya saja, perlu diketahui bahwa muntah adalah sebuah gejala dan penyebabnya sangat beragam. Hampir semua penyakit kucing dapat menyebabkan muntah. Secara umum, penyebab muntah dapat dibedakan dalam kategori:

  • Racun: Bunga bakung.
  • Obat-obatan: Kemoter4pi, antibiotik, antiradang.
  • Diet: Intoleransi diet terhadap sesuatu dalam makanan, perubahan diet mendadak, makan benda asing.
  • Lambung: Ada benda asing, maag, radang lambung. 
  • Usus: Ada benda asing, radang akut, penyakit radang usus, kanker, atau sembelit. 
  • Disfungsi organ: Sakit hati, penyakit ginjal, pankreatitis.
  • Endokrin: Hipertiroidisme, peningkatan kalsium, diabetes ketoasidosis. 
  • Neurologis: Penyakit vestibular (dapat dikaitkan dengan penyakit telinga bagian dalam), ensefalitis (radang selaput otak), kanker. 
  • Menular: Peritonitis menular pada kucing, panleukopenia kucing, cacing jantung. 
  • Kanker: Bisa jadi penyebab langsung, seperti kanker usus, atau penyebab tidak langsung, seperti tumor sel mast di kulit. 

Jika kucing kamu muntah, tapi ia tetap melanjutkan aktivitas rutin, terus makan, dan tampak sehat, maka kamu mungkin tidak perlu khuatir. Namun, pada beberapa keadaan, muntah yang terlalu sering atau berlebihan boleh jadi akibat keadaan yang serius. Warna muntah dan isinya menentukan penyebab kucing muntah. Misalnya, muntah berwarna kuning dan berbusa biasanya disebabkan hairball. Jika muntahan berwarna kuning disertai kondisi tubuh lesu, kehilangan nafsu makan, nafsu makan meningkat, atau perilaku tidak normal, kamu harus segera mencari pertolongan medis untuk memeriksa kucing kamu. 

Ada juga kucing yang memuntahkan makanan yang tidak dicerna. Terkadang haiwan peliharaan makan terlalu cepat dan mengeluarkan seluruh makanannya. Keadaan ini disebut regurgitasi, yang terjadi pada banyak kucing dan biasanya bukan masalah yang mengkhuatirkan. Kamu hanya perlu memberinya makan dengan porsi yang lebih sedikit dan lebih sering untuk meyakinkannya agar tidak terburu-buru. Pada keadaan yang jarang terjadi, parasit internal dapat menyebabkan muntah. Doktor haiwan perlu melakukan pemeriksaan darah untuk menyingkirkan parasit pada kucing. 

Jika kucing kamu mengalami muntah dan kamu tidak mengetahui penyebabnya, kamu boleh bertanya dan menjelaskannya pada doktor haiwan melalui aplikasi Haladoc untuk mendapatkan saran penanganan. Makanan atau ubat khusus yang diberikan oleh doktor haiwan juga dapat membantu meringankan masalah kesehatan atau alergi yang menyebabkan kucing muntah. Pastikan juga kucing kamu menemui doktor haiwan secara teratur. Selain itu, jangan biarkan kucing memakan muntahan yang dikeluarkannya. Jika kamu tidak yakin apa yang menyebabkan kucing muntah, pertimbangkan untuk menyimpan sampel muntahan untuk diberikan kepada doktor haiwan untuk diuji klinik.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Banyak Nutrien Yang Diamalkan Oleh Si Bulus. Ini Antara 5 Buah Dan Sayur Yang Baik Untuk Si Bulus Kesayangan Anda.

Kucing memerlukan serat yang terdapat dari sayuran dan buah-buahan demi menjaga sistem kekebalan tubuhnya. membutuhkan asupan serat yang didapat dari sayuran dan buah demi menjaga sistem kekebalan tubuhnya. Daging menjadi salah satu nutrien penting untuk kucing. Namun, spesies bernama ilmiah Falis catus ini pun boleh menerima nutrien daripada sayur dan buah yang nampak baik pada kesihatannya

Pada dasarnya, kucing merupakan haiwan karnivora yang memerlukan nutrien daging untuk memenuhi keperluan energi dan protein. Kucing tak memerlukan karbohidrat, tapi mereka memerlukan serat. Dokter haiwan Gerald Buchoff mengatakan kucing boleh mendapatkan nutrien fitonutrien yang sehat dari konsumsi sayur. Fitonutrien dapat memberikan manfaat kesehatan seperti mencegah kanver, penyakit autoimun, dan infeksi.

Namun, ada beberapa sayur yang harus dihindari kucing seperti lada dan bawang. “Jauhi lada dan bawang. Itu adalah dua makanan yang harus dihindari kucing,” kata Buchoff, mengutip laman Martha Stewart. Lada akan menyebabkan diare pada kucing, sementara bawang bisa memicu anemia. Jauhkan juga kucing dari nutrien kentang dan labu yang merupakan sumber karbohidrat. Nutrien karbohidrat hanya akan menyebabkan obesiti jangka panjang dan penyakit metabolisme lainnya. Berikut lima sayur dan buah yang bisa diamalkan kucing.

1. Brokoli

Brokoli mengandungi antioksidan seperti vitamin C dan bioflavonoid yang membantu menjaga sistem kekebalan tubuh kucing. Brokoli juga menawarkan serat yang sihat untuk kucing kesayangan Anda. Tak perlu dilenyek dan dimasak, sajikan brokoli dalam keadaan mentah dan bersih.

2. Wortel

Wortel memiliki kandungan likopen yang tinggi dan kaya akan antioksidan. Makanan kaya likopen menawarkan perlindungan dari risiko beberapa jenis kanker. “Likopen adalah pertahanan yang hebat terhadap penyakit degeneratif dan pertumbuhan sel kanker,” ujar Buchoff. Perlu diketahui, satu dari setiap lima kucing di dunia terkena sakit kanker. Tak hanya itu, likopen juga dapat membantu menjaga penglihatan kucing tetap sihat seiring pertambahan usia. Semakin bertambah usia, penglihatan kucing akan semakin keruh. Likopen dapat mengatasi hal tersebut.

3. Kubis

Sayuran hijau satu ini memiliki banyak vitamin dan nutrisi yang bermanfaat untuk kucing. Kubis diketahui kaya akan vitamin A dan zync. Anda bisa mengukus kubis dan mencampurnya dengan daging untuk disajikan sebagai menu santapan kucing kesayangan.

4. Pakchoy

Meski sedikit pahit, tapi pakchoy memiliki banyak manfaat untuk kucing. Buchoff mengatakan, diet makanan mentah dan sayuran sihat untuk kucing. Sayur dapat memanjangkan jangka hayat harapan hidup kucing. Pada umumnya, kucing sihat memiliki rentang hidup rata-rata hingga 18-20 tahun. Dengan hanya mengamalkan makanan-makanan olahan yang tersedia di pasaran, kucing pada umumnya dapat bertahan hidup selama 12-15 tahun. Sayuran atau diet makanan mentah dapat menambah angka harapan hidup tersebut.

5. Epal, pir, dan plum

Apel, pir, dan plum adalah buah yang baik untuk diaamalkan kucing. Ketiganya diketahui mengandung vitamin C yang memberikan manfaat kesihatan untuk kucing. Namun, Buchoff menyarankan agar epal, pir, dan plum diamalkan dalam jumlah yang terhad. Alih-alih menyihatkan, pengamalan berlebihan dapat menimbulkan impak buruk bagi kesihatan kucing.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Difahamkan Kucing Lebih Terdedah Dengan Covid19. Ini Penjelasan Dari Pakar

Selepas sahaja dua kes Covid19 dilaporkan di Belgium dan Hong Kong, penyelidik telah mendapati kucing lebih mudah dijangkiti Covid19. Kucing itu difahamkan lebih terdedah dengan covid19 bebanding dengan anjing, Namun perkara itu telah didedahkan oleh penyelidik di Institut Penyelidikan Veterinar Harbin di timur laut China menerusi artikel diterbitkan dalam Biorxiv.org pada 31 Mac lalu yang mengkaji jangkitan virus itu dan penyebaran dalam kalangan haiwan peliharaan susulan kucing di Belgium dan Hong Kong dilaporkan positif Covid-19.

Manakala keputusan itu adalah berdasarkan eksperimen makmal yang mana sejumlah haiwan diberikan dos virus Covid-19 (SARS-CoV-2) dan tidak melibatkan interaksi sebenar antara individu dan haiwan peliharaan mereka.Pasukan itu yang diketuai ahli virologi, Bu Zhigao yang melakukan ujian tersebut ke atas lima ekor kucing domestik dan penyelidik menemui zarah virus berjangkit dan genetik virus (RNA) pada saluran pernafasan dua haiwan yang dimatikan enam hari kemudian.

Dilaporkan tiga kucing lain yang diberikan dos virus itu diletakkan di dalam sangkar bersebelahan dengan spesies sama yang bebas jangkitan. Seterusnya mereka kemudiannya mengesan zarah virus berjangkit pada salah seekor kucing di sangkar berlainan yang dipercayai disebarkan melalui titisan.Kajian mereka mendapati keempat-empat kucing yang dijangkiti juga menghasilkan antibodi terhadap SARS-CoV-2.

Menurut ahli virologi, Linda Saif dari Ohio State University di Wooster, tiada bukti menunjukkan kucing dijangkiti boleh menyebarkan virus itu kepada orang lain.Saintis lain bagaimanapun mendakwa masih tiada bukti konklusif yang menunjukkan virus itu boleh disebarkan daripada haiwan peliharaan kepada manusia.Tetapi, mereka menyarankan supaya haiwan terbabit terus ditempatkan di dalam rumah atau lokasi tertutup untuk mengurangkan risiko ia terdedah kepada jangkitan.Saintis-saintis menyarankan kepada individu positif Covid-19 supaya tidak membuat kontak rapat dengan haiwan peliharaan mereka sebagai langkah berjaga-jaga.

Kucing Tiba Tiba Ada Sakit Ini. Diana Danielle Kongsi Tips Bermanfaat Untuk Atasi Masalah Tersebut

Tanpa ragu Diana Danielle telah berkongsi tips buat pencinta kucing untuk tenangkan kucing sekiranya mereka didatangi sakit s4wan secara tiba tiba. Jelas Diana Danielle, “Kalau nampak kucing-kucing anda macam ni jangan panik. Dia terkena sawn. Pegang dia (dengan towel kalau takut kena ckar), pegang bahagian badan kucing tapi jangan letak tekanan.“Tekan badan dia, dia tengah meronta tanpa sedar, jadi hanya pegang sampai selesai episod sawn dia — supaya tak terlompat ke sana sini dan cederakan diri.

Tambah lagi“Kalau nampak dia bengkok-bengkokkan badan, pegang dengan lembut bahagian yang terlebih stretch tu supaya tak terpatah ke tersenggol.“Jangan letak jari kat mulut dia tau, diorang tak boleh kawal pergerakan jadi kalau dia gigit tak lepas tu itu hanya tindak balas sawn tu.

“Jauhkan jari dari bahagian mulut dia. Panggil nama dia dengan lembut, beritahu segalanya akan bertukar menjadi baik.“Dia akan dapat rasa kalau kita kalut jadi kekal tenang dan berbual dengannya. Dia akan tahu ada seseorang yang boleh selamat dirinya.“Bila dah settle down, belai dia dan bercakap dengan dia sebab dia mesti takut dan keliru. Just love them,” coretnya.

Justeru itu sebagai pencinta haiwan, Diana berharap perkongsiaan ini dapat memberikan manfaat.Diana juga turut mengucapkan terima kasih kepada Haziq Aiman kerana berkongsi ilmu pengetahuan yang sangat penting buat pencinta haiwan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *