Telatah kucing ini di surau dapat perhatian penduduk. Sampaikan ada notis buat jemaah

kucing

Satu perkongsian yang di Twitter raih perhatian bila seorang pengguna ini berkongsi tentang seekor anak kucing menyebabkan heboh di sebuah suaru di Subang Jaya. Ternyata telatah anak kucing ini menyebabkan riuh rendah apabila dia dtang kepada jeemah suray yangbsedang tunaikan solat dengan masuk ke dalam kain jemaah ketika sedang sujud.

Dan yang menarik sekali bila kain pelikat seorang jemaah bergelar Haji hampir terlucut gara gara kucing itu. Sampaikan ahli jemaah surau terpaksa buat notis memberi amaran peringatan kepada jemaah yang datang ke surau itu untuk memakai seluar dalam bila mengenakan kain pelekat ke surau. Difahamkan ini dalah untuk elakkan sebarang peristiwa yang tidak diingini berlaku

Kucing Ini Sering Mengiau Pukul 3 Pagi Dan Ganggu Pemiliknya Tidur. Sekali Ada Yang Cuba Dia Nak Sampaikan.

Kucing Sofeah akan mengiau setiap kali pukul 3 pagi. Setiap hari lebih kurang pukul 3 hingga 5.30 pagi, Sofeah Razak dan suaminya akan terjaga kerana dua ekor kucing mereka akan mengiau-ngiau tak henti-henti.

Menurut wanita berusia 35 tahun ini, dia dan suaminya sebelum ini menetap di Kuantan, namun terpaksa berpindah ke Selangor kerana tuntutan kerja. Jelas Sofeah, dia bertuah kerana perpindahannya berjalan lancar dan mereka menyewa rumah teres dua tingkat di Puncak Alam.

Dua minggu bertahan

Jelas wanita yang baharu mendirikan rumah tangga Disember lalu, dia dan suaminya turut membawa dua ekor kucing kesayangan ke rumah baharu itu. “Dua ekor kucing ni (Tommy dan Tuti) memang sudah lama saya bela, sebelum berkahwin lagi. Mereka berdua ni dah macam anak saya sendiri. Jadi bila nak pindah tu, kami bawa la sekali. Mana boleh tinggal di sana (Kuantan).”

“Sepanjang minggu pertama kami berada di rumah baru, memang tidak ada kejadian pelik yang berlaku. Namun masuk malam kelapan saya dan suami menjadi ‘huru-hara’ sewaktu tidur. Setiap malam, lebih kurang pukul 3 hingga 5.30 pagi, kami terjaga disebabkan bunyi bising kucing mengiau-ngiau. Lebih pelik lagi si Tommy dan Tuti asyik mengadap salah satu sudut ruang tamu di rumah,” kongsinya.

Jelas Sofeah, jenuh dia memanggil dua ekor kucingnya itu masuk bilik tidur, namun kedua-duanya tetap berbuat bising dengan terus mengiau seperti berada dalam kesakitan.

Lebih pelik lagi si Tommy dan Tuti asyik mengadap sudut ruang tamu di rumah.

“Keesokannya saya membawa mereka ke klinik veterinar, namun doktor memberitahu kedua-dua kucing ni sihat sahaja. Pada malam seterusnya, sebelum tidur saya membawa mereka masuk bilik tidur bersama. Peliknya pada waktu yang sama, mereka tetap mengiau-giau,” ujar Sofeah.

Panggil ayah

Susulan kejadian pelik itu berterusan Sofeah memutuskan untuk panggil ayahnya dari kampung agar datang ke rumah. “Sebaik sahaja sampai, ayah terus melakukan solat sunat di rumah. Pada malamnya kami membuat sedikit majlis doa selamat dan menjemput jiran-jiran berdekatan. Selepas sahaja majlis tamat, ada seorang pakcik ni datang berborak dengan suami dan ayah saya.

“Pakcik ni jiran selang empat rumah dari kediaman kami. Dia ada beritahu rumah yang saya tinggal itu sudah lama kosong dan tidak pernah ada yang kekal lama di sini. Katanya ada sahaja benda pelik berlaku dan pakcik tu cakap pernah dengar wanita mengilai di tengah malam. Kadang-kadang terdengar bunyi bising walaupun ketika itu tidak ada penghuni,” cerita Sofeah.

Pindah rumah

Selepas berborak panjang dengan jirannya itu, Sofeah dan keluarga mengambil keputusan untuk mencari rumah lain. “Saya tidak sanggup untuk terus berjaga malam. Kucing-kucing saya pun tidak aktif seperti dulu. Tommy dan Tuti kelihatan takut sepanjang masa. Saya memberitahu tuan rumah mengenai perancangan kami untuk tamatkan kontrak sewa lebih awal, dan dia bersetuju malah memulangkan semula wang deposit sewa rumah. Mungkin dia faham situasi yang kami hadapi ini. Peliknya dia tidak bercerita panjang,” akhiri Sofeah.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Semata 27 Kucing Kesayangan. Ibu Ini Sanggup Tak Buat Sesuatu Ini Dan Ternyata Perkongsiannya Raih Perhatian

Tak sangka perkongsian Aida tentang telatah ibunya telah mencuit hati warganet. Macam yang kita semua tahu,kucing adalah antara satu haiwan yang menjadi kegemaran ramai kerana telatahnya yang manja dan comel. Buat encinta kucing, kehadiran si kucing bukan dianggap haiwan peliharaan tetapi ada yang menganggap mereka seperti ahli keluarga mereka sendiri.

Bagi pencinta kucing, mereka tidak kisah berhabis wang ringgit semata untuk penjagaan haiwan kesayangan. Terbaru, perkongsian seorang pelayar di Twitter berkaitan tempat kucingnya beradu menjadi tular di kalangan warganet.

“Mak aku ajak pi Ikea semata-mata for this,” tulis pelayar berkenaan sambil memuatnaik gambar dua katil comel yang dibeli khusus untuk si bulus peliharaan mereka.Perkongsian itu meraih sehingga 23,400 retweet dan 43,500 like.

Pelayar yang hanya mahu dikenali sebagai Aida berkata, ibunya sememangnya amat rapat dengan kucing peliharaan mereka apatah lagi haiwan berkenaan menjadi peneman apabila dia dan adik beradik lain keluar bekerja.

“Semua dalam rumah kami suka kucing. Tapi mak yang sangat rapat dengan kucing sebab teman dia hari-hari ketika kami semua keluar bekerja.”Mak dan ayah dua-dua dah bersara jadi banyak masa dihabiskan di rumah. Sebab tu mereka rapat dan sayang sangat dengan kucing-kucing ni,” ujar wanita berusia 30 tahun ini.

Ujar Aida, keluarganya memelihara 27 ekor kucing yang kesemuanya merupakan kucing jalanan (stray cat) yang ditemui di pelbagai lokasi.Bercerita mengenai katil comel tersebut, Aida berkata ibunya memang berhasrat untuk membelinya kerana ada beberapa ekor kucing peliharaan mereka yang gemar tidur bersama-sama di dalam bilik.

“Mula-mula dah pergi Ikea pada hujung minggu lalu, tapi sebab ada beli barang-barang lain, terlupa nak beli katil comel tu. Keesokan harinya, ibu sanggup ajak pergi lagi sekali semata-mata nak beli katil tu,” ujarnya yang menetap di Sri Damansara.

Dia yang memiliki kucing dalam jumlah yang agak banyak sememangnya memerlukan perbelanjaan yang bukan sedikit yang dikhususkan untuk makanan, perubatan dan penjagaan yang lain.Namun menurut Aida, perkara tersebut tidak menjadi masalah sungguhpun kira-kira suku daripada wang gajinya perlu dibelanjakan untuk tujuan berkenaan.

Aida menambah sejak keluarganya memelihara kucing kira-kira 10 tahun lalu, mereka tidak pernah bercuti serentak kerana perlu menjaga kucing di rumah.”Setakat ini kami tak pernah lagi bercuti serentak. Mesti kena ada seorang atau dua orang di rumah untuk tengokkan kucing.”Kalau berlaku emrgency seperti pemergian dan sebagainya, ia bergntung. Kalau pergi semua, mesti kami akan panggilkan orang untuk jaga sebentar.”Kalau raya pula tak ada masalah sebab kami semua di Kuala Lumpur sahaja. Senang cerita, sebelum rancang ke mana-mana, mesti fikir kucing dulu,” ujarnya sambil ketawa kecil.

Banyak Khabar Angin Soal Kucing Hitam. Ini Antara Sebab Yang Perlu Untuk Anda Bela Kucing.

Setiap orang pasti pernah mendengar bahawa sekiranya kita membela atau terserempak dengan kucing yang bewarna hitam. Maka, kita akan ditimpa nasib buruk. Sejauh mana kepastiannya, tidak ada siapa lagi yang boleh pastikan. Sejujurnya, kucing tidaklah membawa nasib yang buruk untuk seseorang itu. Malah ianya membawa banyak rezeki dan manfaat untuk seseorang itu membela kucing. Bukan sahaja si comel ini boleh dijadikan bantal peluk  untuk digomol, malah ia juga adalah makhluk tuhan yang bagus untuk dijadikan pendamping agar kesihatan mental dan fizikal kita dapat terjaga dengan baik.

Kucing adalah haiwan yang istimewa!

Sebenarnya, kucing tidak kira apa warna sekalipun tidak sesekali akan membawa takdir buruk kepada anda. Sebaliknya, haiwan comel ini akan membawa pelbagai manfaat kepada anda termasuklah dari aspek kesihatan. 

Jadi, buat anda yang memang sudah atau ingin membelanya, jangan takut ya. Kecomelan, kegebuan dan kelembutan haiwan berbulu ini sebenarnya akan memberi anda pelbagai kebaikan terutamanya dalam memperbaiki mood anda yang sering swing itu. Berikut merupakan manfaat bergomol dengan kucing: 

#1. Ia membantu anda melupakan kehilangan

Kehilangan seseorang atau sesuatu yang disayangi adalah sangat menyakitkan. Buat anda yang mengalaminya, boleh cuba terapi membela haiwan peliharaan seperti kucing. Ianya disebabkan haiwan peliharaan yang comel ini mampu membantu seseorang itu untuk mengatasi kesedihan yang dialami akibat kehilangan seseorang yang tersayang.

#2. Ia membantu anda tidur lebih lena

Menurut kajian yang dijalankan di UK, kebanyakan orang terutamanya wanita lebih gemar tidur dengan haiwan berbulu ini berbanding pasangan sendiri. Apakah sebabnya? Mayo Clinic Center menegaskan bahawa 41% daripada jumlah individu tersebut mempercayai bahawa mereka akan tidur lebih lena bersama haiwan kesayangan mereka. Tidak salah jika anda cuba, bukan?

#3. Ia membantu anda mencegah alahan

Jika anda sedang dalam penantian untuk kelahiran cahaya mata, ini mungkin masa yang paling sesuai untuk membela kucing. Mengapa? Menurut kajian National Institutes of Health pada 2002, bayi yang terdedah kepada haiwan berbulu ini lebih kurang risiko menghidapi alahan kelak. Cuma pastikan kucing anda itu bersih sebelum bermain bersama si manja anda ya?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *