Jangan sesekali beri ubat ini pada si bulus anda. Ini yang bakal berlaku jika anda berkeras ingin lakukannya.

Haiwan kucing Petua

Sebagai pecinta kucing pasti akan sentiasa berasa resah apabila daat tahu si bulus anda sakit ataupun demam. Tapi, apa yang kita boleh lakukan, pasti setiap dari anda pernah cuba untuk memberi panadol pada si bulus anda supaya ianya kekal sihat. Sekiranya anda pernah terfikirkan perkara ini, sila berhenti untuk lakukan demikian. Tahukah anda ianya sangat bahaya tanpa kita sedari. Panadol tidaklah memberi kesan sepertimana ia memberi kesan terhadap manusia.

“Tolong jangan bagi panadol pada kucing anda jika mereka sakit. Tubuh mereka tak boleh terima ubat Panadol…” Menerusi perkongsian di Twitter 999 Malaysia, panadol sangat bahaya jika diberikan kepada kucing. Ini kerana tubuh kucing tak boleh menerima panadol kerana ia boleh menyebabkan buah pinggang atau lebih tepat hati si comel ni rosak. Allahu… tengok apa yang jadi kat kucing di bawah ni. 

“Aku bagi panadol kat kucing aku kalau dia demam. Dah 5 generasi kucing aku hidup sihat walafiat. Apesal?”  Well kalau ada yang kata ‘jangan buat’, mesti ada yang melawan cakap ‘sebenarnya okay je’ macam warganet kat bawah ni. Admin tak sure sama ada betul atau tak pengakuan warganet ini, tapi ramai juga yang tak setuju dengannya.

Boleh ikhtiar beri kucing makan minyak zaitun ketika sakit

Kalau nak selamat, admin rasa korang boleh cuba tips ini.

Apa-apapun, admin rasa yang terbaik sekali eloklah korang bawa kucing korang ke vet awal-awal kalau mereka sakit. Takut tersalah beri ubat, tak pasal-pasal kucing sakit dan telah tiada merana macam kat atas tu. Sedih min tengok. 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Siapa Sangka Kucing Mengurut Badan Tuannya Ini Merupakan Satu Tabiat. Tapi Rupanya Maksud Di Sebaliknya.

Pasti pemilik kucing pernah nampak atau merasa gelagat si bulus ini. Siapa sangka si bulus ni suka akan menggerakkan tangan mereka seolah-olah sedang mengurut badan kita. Tapi percayakah anda sebenarnya gelagat itu merupakan mempunyai maksud dan sebabnya yang tersendiri. Pasti ramai antara pemilik kucing yang pernah melihat gelagat si comel menggerakkan tangan seakan mengurut. Kadang-kadang urut tuannya, kadang-kadang urut kucing lain. Tahukah anda, sebenarnya gerakan itu mempunyai maksud dan sebab tersendiri.

Antara sebab kucing berbuat sedemikian ialah kerana naluri haiwan tersebut semenjak mereka kecil. Ketika kecil, anak kucing akan menekan-nekan badan si ibu ketika menyusu bagi menggalakkan pengaliran susu. Malah, sebahagian kucing juga akan menghisap bantal, selimut atau baju sehingga mereka dewasa.

Selain itu, gerakan itu juga dikatakan ‘diwarisi’ daripada nenek moyang mereka yang liar. Kucing liar akan menekan-nekan tapak tangan mereka di atas dedaun atau rumput panjang bagi menjadikan sarang untuk mereka berehat. Tindakan itu dipercayai bagi memeriksa seandainya terdapat bahaya yang bersembunyi di dalam timbunan tersebut. Oleh itu, tindakan kucing peliharaan mengurut anda mungkin sebahagian daripada kebiasaan spesies itu yang diwarisi daripada nenek moyangnya yang liar.

Di samping itu, perbuatan kucing ‘mengurut’ turut dikatakan dengan cara mereka menandakan kawasan. Hal ini kerana terdapat kelenjar yang melepaskan feromon pada tapak kaki mereka. Oleh itu, jika ia mengurut anda, mungkin itu adalah amaran buat kucing lain bagi menjauhi anda. Selain itu, ia juga menandakan kucing anda gembira, selesa dan rasa selamat ketika berada dengan anda, seakan bersama ibu mereka. Sumber: Purina.co.uk

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sanggup Bawa Nasi Digaul Ikan Atau Daging Untuk Sembilan Ekor Kucing. Lelaki Ini Kongsi Cerita

Kelihatan lelaki yang dikenali sebagai Baharudin Ahmad memberi makan kepada kucing terbiar di tempat dia bekerja menjaga tandas di Alai, Melaka. Katanya ” Setiap kali saya sampai semua kucing terbiar itu sudah menunggu seperti anak kecil menanti kepulangan ayah,” ujar Baharudin Ahmad,70, yang merupakan penjaga tandas awam di kawasan Ikan Bakar Alai di sini.

Jelasnya, selain membersihkan kemudahan berkenaan, aktiviti memberi makan kucing terbiar itu sudah menjadi rutin hariannya sejak empat tahun lalu.Katanya, sebelum keluar bertugas dia akan memastikan membawa nasi digaul ikan atau daging rebus untuk sembilan ekor kucing jalanan di situ.

Tambahnya lagi, kebiasaan dia bertugas sekitar jam 5 petang dan hanya pulang kira kira 1 pagi mengikut situasi untuk menambah pendapatan harian.”Namun apa yang penting saya dapat berbakti kepada kucing terbiar itu yang setia menanti kehadiran saya.

“Terdapat kira-kira sembilan ekor kucing dan ada ketikanya jumlah lebih banyak,” katanya yang tinggal di Kampung Kandang di sini.Bagaimanapun, dia sentiasa menjaga kebersihan tandas dan memastikan kucing itu tidak mengotori kawasan serta mengganggu orang ramai menggunakan kemudahan itu.

Menurutnya, ketika ini banyak kawasan kedai di situ ditutup ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan setiap petang akan menghantar makanan bagi memastikan haiwan itu tidak kelaparan.Katanya, dia ikhlas memberi makanan haiwan itu kerana menganggap ia juga seperti manusia yang memerlukan perhatian, kasih sayang dan makanan untuk hidup.

Dua Kucing Selalu Mengiau Setiap Jam 3 Pagi. Lepas Jumpa Doktor Dan Jemput Ayah Baru Tahu Punca

Pelik tapi benar. Kucing Sofeah akan mengiau taip kali jam 3 pagi. Bahkan setiap hari lebih kurang pukul 3 hingga 5.30 pagi, Puan Sofeah dan suaminya akan terjaga gara gara dua ekor kucing mereka akan mengiau tak henti hneti.

Jelas wanita berusia 35 tahun ini, dia dan suaminya sebelum ini menetap di Kuantan, namun terpaksa berpindah ke Selangor kerana tuntutan kerja. Kata Sofeah dia bertuah kerana perpindahannya berjalan lancar dan mereka menyewa rumah teres dua tingkat di Puncak Alam.Jelas wanita yang baharu mendirikan rumah tangga Disember lalu, dia dan suaminya turut membawa dua ekor kucing kesayangan ke rumah baharu itu.

“Dua ekor kucing ni (Tommy dan Tuti) memang sudah lama saya bela, sebelum berkahwin lagi. Mereka berdua ni dah macam anak saya sendiri.”Jadi bila nak pindah tu, kami bawa la sekali. Mana boleh tinggal di sana (Kuantan).”Sepanjang minggu pertama kami berada di rumah baru, memang tidak ada kejadian pelik yang berlaku. Namun masuk malam kelapan saya dan suami menjadi ‘huru-hara’ sewaktu tidur.

“Setiap malam, lebih kurang pukul 3 hingga 5.30 pagi, kami terjaga disebabkan bunyi bising kucing mengiau-ngiau.”Lebih pelik lagi si Tommy dan Tuti asyik mengadap salah satu sudut ruang tamu di rumah,” Jelas Sofeah, jenuh dia memanggil dua ekor kucingnya itu masuk bilik tidur, namun kedua-duanya tetap berbuat bising dengan terus mengiau seperti berada dalam kesakitan.

“Keesokannya saya membawa mereka ke klinik veterinar, namun doktor memberitahu kedua-dua kucing ni sihat sahaja.”Pada malam seterusnya, sebelum tidur saya membawa mereka masuk bilik tidur bersama. Peliknya pada waktu yang sama, mereka tetap mengiau-giau,”

Berikutan kejadian pelik itu berterusan Sofeah memutuskan untuk panggil ayahnya dari kampung agar datang ke rumah.”Sebaik sahaja sampai, ayah terus melakukan solat sunat di rumah. Pada malamnya kami membuat sedikit majlis doa selamat dan menjemput jiran-jiran berdekatan.

“Selepas sahaja majlis tamat, ada seorang pakcik ni datang berborak dengan suami dan ayah saya.”Pakcik ni jiran selang empat rumah dari kediaman kami. Dia ada beritahu rumah yang saya tinggal itu sudah lama kosong dan tidak pernah ada yang kekal lama di sini.

“Katanya ada sahaja benda pelik berlaku dan pakcik tu cakap pernah dengar wanita mengilai di tengah malam.”Kadang-kadang terdengar bunyi bising walaupun ketika itu tidak ada penghuni,” cerita Sofeah.Selepas berborak panjang dengan jirannya itu, Sofeah dan keluarga mengambil keputusan untuk mencari rumah lain.

“Saya tidak sanggup untuk terus berjaga malam. Kucing-kucing saya pun tidak aktif seperti dulu. Tommy dan Tuti kelihatan takut sepanjang masa.”Saya memberitahu tuan rumah mengenai perancangan kami untuk tamatkan kontrak sewa lebih awal, dan dia bersetuju malah memulangkan semula wang deposit sewa rumah.”Mungkin dia faham situasi yang kami hadapi ini. Peliknya dia tidak bercerita panjang,” akhiri Sofeah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *