Si bulus anda kerap tatap wajah pemiliknya tanpa buat apa apa. Tak sangka ini sebab kenapa dia buat begitu.

Haiwan kucing Petua

Ada sesetengah kucing sangat suka menatap wajah pemiliknya. Kucing adalah salah satu haiwan peliharaan yang sangat dicintai ramai orang atas sebab tingkah lakunya yang sangat manja dan mudah memahami manusia. Siapa pernah melihat kadang-kadang si bulus anda suka menatap wajah anda tanpa membuat apa-apa. Apa sebenarnya yang cuba disampaikan oleh si bulus kepada anda?

1. Komunikasi

Seekor kucing mungkin menatap wajah pemiliknya dengan mata terbuka luas ketika ia mendekati anda yang sedang makan kerana ingin berkongsi makanan dengan anda. Selagi permintaannya itu tidak ditunaikan, si comel mungkin akan terus menatap wajah anda dengan raut kasihan atau mengiau serta berjalan mundar-mandir di hadapan anda. Kajian turut mendapati, kucing jalanan yang tiba-tiba menatap wajah anda juga menunjukkan dirinya memerlukan belas kasihan dan lebih mudah didekati.

2. Menunjukkan emosi

Ketika kucing peliharaan menatap wajah anda dalam wajah yang penuh tekanan sambil mengembangkan bulu dan ekornya, mungkin sedang memberitahu dirinya sedang marah. Apabila ini berlaku, jangan memandang ke arah wajahnya kerana ia boleh menambah kemarahannya dan sebaik-baiknya biarkan ia bertenang dengan sendiri. Kucing yang memberi pandangan sayu sambil berbaring, menunjukkan dirinya dalam keadaan takut atau ada sesuatu mengancamnya.

3. Masalah kesihatan

Kucing yang menatap wajah anda juga boleh menjadi petanda dirinya sedang mengalami masalah kesihatan atau sedang sakit. Bagaimanapun dalam situasi biasa yang lain, kucing yang gemar menatap wajah pemiliknya sebenarnya adalah tanda ia mempercayai dan menyayangi tuannya selain ingin bermanja.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Kucing Pun Ada Diet Tersendiri. Ini Antara Sebab Mengapa Ada Kucing Lebih Gemar Makan Sayur

Untuk pengetahuan anda, kucing dewasa lebih gemar makan buah buahan kerana lebih rasa ingin tahu daripada keperluan. Namun begitu, sayur sayuran dan salad hijau diperlukan untuk makanan untuk menjadi lebih berisi.

Diet asas makanan untuk kucing harus terdiri daripada daging, ikan dan produk tenusu. Dengan jumlah ini, haiwan peliharaan anda mampu menerima jumlah protein dan lemak yang diperlukan. Set utama mereka terkandung dalam semua sayur-sayuran segar dan buah-buahan, serta sayur-sayuran. Atas sebab ini, kucing mesti diberi makanan tumbuhan sebanyak yang diminta oleh pemiliknya. Kucing makan sayur-sayuran hijau dengan keseronokan dan kadang-kadang juga makan buah-buahan.

Tambahan pula, haiwan pandai dapat menentukan sendiri jenis makanan tumbuhan yang diperlukan dan pilih dari diet yang dicadangkan oleh pemiliknya. Untuk mengimbangi kekurangan vitamin A dan C, pemngsa kecil boleh makan timun, zucchini atau labu.

Haiwan juga seringkali makan lobak merah dan bit, serta tomato dan juga tembikai dengan tembikai. Ada kucing yang suka kismis dan aprikot kering, yang sangat mengejutkan kepada pemiliknya. Ia juga berguna untuk memberi daun kubis teman, berair dan pasli berkaki empat.

Bagaimana untuk memberi makan kucing dengan sayur-sayuran dan buah-buahan

Doktor haiwan menganjurkan memberi sayuran dan buah-buahan kepada kucing dalam keadaan mentah mereka. Ini akan memberi faedah maksimum dari penggunaannya, walaupun haiwan berbulu dengan keseronokan makan dan sayur-sayuran. Sayur-sayuran perlu dipotong, dan memotong sayur-sayuran halus.


Makanan kilang yang berlebihan berbahaya kepada haiwan, dan jika keping sayur-sayuran yang tidak dicerna muncul di kerusi kucing, anda perlu menghapuskan makanan mentah buat sementara waktu.
Memberi sayur-sayuran kepada anak kucing disyorkan dari 7-8 minggu. Sehingga masa itu, usus mereka tidak akan dapat mencerna massa tumbuhan mentah dengan betul. Sayur-sayuran menggosok pada parutan halus atau potong kecil.

Untuk memberi makan anak kucing dengan sayuran harus berhati-hati, menonton kesihatan mereka. Sekiranya ada pembengkakan usus atau najis longgar, anda perlu menukar makanan sementara ke makanan biasa.
Kucing dewasa akan menghasilkan apa yang diperlukan untuk makanan. Jika haiwan kesayangan anda suka timun atau kentang mentah, tidak perlu menunggu sehingga dia menariknya dari meja dapur, lebih baik untuk meletakkan merawat dalam mangkuk kucing dalam masa.

Bukan Pencinta Kucing Tapi Mampu Selamatkan 13 Kucing Dan Dipindahkan Ke Tempat Lebih Selamat Dan Cerita Pengalamannya Selamatkan Kucing

Amie ketika menyelamatkan kucing ketika banjir pada 2014 (kiri) dan minggu lalu (kanan).KEADAAN banjir di beberapa negeri masih belum berakhir meskipun jumlah mangsa yang ditempatkan di pusat pemindahan sementara (PPS) dilaporkan semakin berkurangan.Bukan sahaja manusia dan harta benda yang perlu diselamatkan, malah haiwan juga terlibat dan perlu diberikan perhatian.

Menerusi video yang tular di media sosial sejak minggu lalu, seorang lelaki dilihat mendayung perahu bagi menyelamatkan beberapa ekor kucing yang terkndas akibat banjir.Pemuda berkenaan, Mohd Amiruddin Mohamad Yusof berkata, kejadian berlaku pada minggu lalu ketika hari kedua banjir di kawasan tempat tinggalnya di Kampung Paloh Hinai, Pekan, Pahang.

Keadaan banjir di rumah ibunya.Pemuda berusia 37 tahun itu memberitahu, kucing-kucing yang diselamatkan merupakan kucing terbiar di sekitar kediaman ibunya.”Hari pertama banjir iaitu pada Isnin saya mengemas rumah dan meletak barang di tempat tinggi. Masa tu kucing-kucing ni semua dah naik atas bumbung sebab air dah keliling rumah.

“Ketika ini, ibu dan adik saya dah saya pindahkan ke pusat pemindahan. Hari kedua air makin naik. Masa inilah saya ambil keputusan nak selamatkan atau lebih tepat lagi pindahkan kucing ke tempat yang lebih selamat,” katanya kepada mStar.Memasuki hari kedua banjir, dia yang lebih mesra disapa Amie berkata, limpahan air di halaman rumah mencecah paras pinggang, manakala di dalam rumah sudah di paras paha.

Sebahagian kucing yang diselamatkan dan dibawa ke tempat selamat dengan perahu.“Kucing-kucing tu dah mencari tempat tinggi macam atas almari, palang-palang dan ada yang atas siling rumah. Masing-masing ketakutan.”Saya umpan kucing-kucing tu dengan makanan dan ambil seekor-seekor masuk dalam bot. Kali pertama saya dapat bawa 10 ekor sahaja sebab lagi tiga ekor lari naik atas bumbung.

“Kali kedua masa saya nak ambil barang, saya dapat ‘pancing’ lagi tiga ekor. Agak mencabar nak mengumpulkan kesemua kucing ni sebab mereka ketakutan.”Ada yang nak terjn. Dalam rakaman video boleh lihat seekor kucing hitam basah sebab terjun dari bot. Nasib baik saya dapat tangkap,” ujarnya yang berasal dari Pekan.

Mohd Amiruddin Mohamad Yusof.Menurut Amie, sebanyak 13 ekor kucing yang berjaya dipindahkan ke tempat lebih selamat berdekatan dengan pusat pemindahan agar mudah untuk dipantau dari segi makanan.Mengakui bukan pencinta kucing, namun bapa dua anak itu mempunyai rasa tanggungjawab untuk memindahkan kucing-kucing terbiar ke tempat lebih selamat.

Pernah menyelamatkan kucing ketika banjir berlaku pada 2014.“Nak kata pencinta kucing tak juga. Cuma rasa tanggungjawab nak selamatkan kucing-kucing tu dan bawa ke tempat selamat, sebab saya dapat jangka air memang akan naik seperti banjir tahun 2014 iaitu paras dada dalam rumah.

“Kasihan kat kucing-kucing tu takut kat air yang dah memenuhi lantai rumah. Setakat banjir kali ni, saya tak nampak lagi kucing yang tak dapat diselamatkan,” ujarnya sambil menambah kediaman ibunya masih dilanda banjir ke paras pinggang setakat Selasa.

Amie yang merupakan kerani bank itu menasihatkan kepada mana-mana individu yang membela kucing di kediaman yang mudah terlibat dengan banjir agar sentiasa berwaspada.”Jangan dilupakan nasib binatang tu. Kalau nampak binatang-binatang peliharaan yang terkandas akibat banjir, harap ia dapat diselamatkan,” katanya.

Jualan Kurang Dapat Sambutan Semasa Awal Perniagaan. Wanita Ini Daripada Bukan Peminat Kucing Terus Jadi Ibu Angkat Kepada Si Bulus Jalanan

Wanita bernama Siti Rabiyatul tidak pernah lokek menjamu kucing jalanan dengan sup ayam, setiap hari.BUKAN seorang peminat atau pencinta kucing pada awalnya, namun siapa sangka wanita ini akhirnya menjadi ‘ibu angkat’ kepada berbelas-belas ekor anak bulus jalanan.

Malah, wanita ini juga langsung tidak lokek atau merasa rugi mengeluarkan belanja bagi menyediakan makanan untuk si bulus setiap hari.Sebagaimana perkongsian yang dimuat naik di Facebook, wanita ini berkongsi rutinnya menyediakan hidangan istimewa berupa sup ayam buat haiwan berkenaan setiap hari sebelum keluar berniaga.

“Rutin seorang mak angkat kucing, setiap hari sebelum pergi niaga Bubur Ayam Malique mesti mak bersilat dekat dapur dulu buatkan sup anak-anak untuk pastikan anak-anak dalam dan belakang rumah tak kelaparan,” demikian tulisnya pada perkongsian yang dimuat naik di halaman Kucing Sepahkan Apa Hari Ini.

Ketika berkongsi cerita dengan mStar, wanita yang dikenali sebagai Siti Rabiyatul berkata, dia mula ‘konsisten’ menyediakan hidangan buat kucing jalanan di sekitar rumahnya sejak tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), Mac lalu.”Saya mula konsisten bagi mereka makan sup ayam semenjak saya mulakan perniagaan makanan ketika awal PKP. Awalnya saya hanya beri sisa makanan dan biskut.

“Semenjak niaga saya merasakan satu kerugian untuk saya buang segala sisa selepas mencuci ayam. Jadi saya rebus organ dalaman ayam dan berikan kepada stray cat di belakang rumah,” katanya kepada mStar.Siti Rabiyatul akan menyediakan sup ayam untuk ‘anak-anak angkatnya’ sebelum dia keluar berniaga.

Bermula dengan hanya beberapa ekor kucing, lama kelamaan jumlah haiwan itu makin bertambah dan kini Siti Rabiyatul sudah menjadi ‘ibu angkat’ kepada 16 ekor anak bulus jalanan.”Portion makanan yang saya hidangkan juga bertambah dari satu kilogram hingga empat kilogram organ ayam termasuk hati, kaki, pedal, leher, perut, jantung serta satu kilogram isi ayam.

“Sup ayam direbus kosong dengan tambahan seketul kiub ayam sahaja. Mereka sangat gemar dengan kuah sup tersebut. Kucing kucing itu akan berkumpul di belakang rumah seawal 10 pagi, kalau lambat semua tenung macam nak telan,” katanya berseloroh.Mengusahakan perniagaan Bubur Ayam Malique di Kebayan Taman Cendana, Pasir Gudang, ibu kepada dua cahaya mata ini berkata rutin yang dilakukan sejak sembilan bulan lalu itu ternyata memberikannya kepuasan kerana dapat berkongsi rezeki sesama makhluk.

Kucing-kucing jalanan ini akan menunggu di rumah Siti Rabiyatul seawal pukul 10 pagi setiap hari.“Semasa awal perniagaan, jualan saya agak kurang sambutan. Saya selalu berikan sisa ayam goreng yang tak terjual kepada kucing dan anjing jalanan.

“Dari situ perniagaan saya mula mendapat sambutan dan mampu bertahan sehingga kini. Alhamdulillah, saya yakin rezeki yang saya terima, ada terselit rezeki untuk mereka juga,” katanya.Menurut wanita berusia 26 tahun ini, dia bukanlah seorang peminat kucing namun ia bertukar sebaliknya sejak melahirkan anak pertama.

“Waktu saya mengandungkan anak pertama pada 2015, saya mula minat dengan kucing. Saya mula bagi makan dan bermain dengan kucing.”Sehingga sekarang, anak saya dah berusia empat tahun dan dia sentiasa ada bekalan makanan kucing seperti biskut. Ke mana mana saja kami pergi, anak saya akan bagi makan pada setiap kucing jalanan yang dia jumpa.

“Sekarang kami ada 10 ekor kucing belaan berbaka British Short Hair dan Domestic Long Hair. Sejak mula berniaga, saya hantar pulang ke kampung untuk jaga kualiti dan kebersihan dalam pengurusan makanan yang saya jual.Siti Rabiyatul meniaga bubur ayam dan ayam goreng sejak PKP, Mac lalu.“Sehingga sekarang hanya ada dua ekor saja kucing belaan di rumah iaitu kucing kesayangan anak saya,” katanya.

Tidak menyangka mendapat reaksi dan maklum balas positif warganet sejak memuat naik perkongsian berkenaan, Siti Rabiyatul turut menitipkan nasihat kepada masyarakat agar tidak lupa berbagi rezeki sesama mahkluk.”Bersedekahlah kepada manusia mahupun haiwan mengikut kemampuan. Mungkin takkan kaya tapi InsyaAllah rezeki itu akan sentiasa ada untuk kita,” katanya lagi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *