Bawa empat ekor kucing. Remaja ini cerita pengalaman tentang pencinta kucing yang sanggup buat macamni

kucing

Perkongsiannya pernah mendapar perhatian di Twitter sejurus sahaja reaja ini berkongsikan tentang seorang lelaki warga emas yang begitu menyayangi haiwan peliharaannya. Admin nak tanya, apa yang bermain di minda anda sekiranya terlihat seseorang membawa kucing menaiki motosikal?

Mesti ada yang berfikir mungkin tuannya ingin membawa kucingnya bersiar siar kerana ha itu jarang dibuat orang. Dan nak dijadikan cerita, remaja ini terserempak dengan warga emas lelaki yang membawa kucingnya bersiar sambil menaiki motosikal.

Ingatkan seekor rupa rupanya empat ekor sekaligus. Kemudian, remaja tersebut turut membuat perkongsian di Twitter dan memuat naik gambar kucing-kucing yang dibawa oleh warga emas itu yang diletakkan dalam sangkar yang d1ikat kemas pada bahagian belakang motosikalnya.

Remaja yang bernama Zukhijjaz Fikri ini menjelaskan pada mualnya dia merasa pelik bila melihat situasi tersebut malah menyangka lelaki warga emas itu mahu membuang kucing kucingnya.

“Masa itu motor kami sebelah menyebelah ketika sedang berhenti di lampu isyarat dekat Bukit Gambir, Johor. Mak yang bawa, saya pula membonceng. Bila tengok kucing-kucing ni, saya ingat pakcik tu nak pergi buang.”Saya ni pula jenis ramah, jadi saya pun tanya pakcik tu ‘kenapa bawa kucing?’ Tapi jawapan yang diberi terus buatkan saya tersentuh.

“Dia kata dia saja je bawak sebab bosan duduk seorang dekat rumah. Saya nak tanya lebih lanjut tapi tak sempat sebab lampu dah hijau,” cerita remaja berusia 16 tahun ini.Terkesan dengan situasi yang dilihatnya itu, remaja yang senang disapa Hijjaz ini berkata dia kemudian membuat perkongsian di Twitter untuk berkongsi cerita dengan pengikutnya.

“Apa yang terlintas di hati pada ketika itu adalah merasakan pakcik ini sangat-sangat baik. Dalam masa yang sama, timbul juga perasaan kasihan sebab pakcik ni kata dia tinggal sorang dekat rumah.”Jadi mungkin dia tinggal sebatang kara saja. Tapi lepas perkongsian tu, ada beberapa kawan yang respon cakap mereka pun biasa nampak pakcik ni sekitar Tangkak.

“Saya hanya doakan agar pakcik ni dikurniakan kesihatan yang baik dan diberkati sebab sifatnya yang sayangkan haiwan. Lagipun kucing ni binatang kesayangan Nabi kita,” Jelas anak ketiga daripada empat adik beradik ini.

Remaja ini juga ada menyimpan keinginan untuk bertemu semula dengan lelaki warga emas berkenaan kerana ingin mencari jawapan bagi beberapa persoalan yang bermain di mindanya.”Kalau ada peluang berjumpa, pertama sekali saya nak minta maaf sebab muat naik gambarnya tanpa kaburkan apa yang tak sepatutnya.”Keduanya, saya teringin sangat nak tahu tentang kisah hidup lelaki yang bersifat penyayang ini,” ujarnya mengakihir bicara.

Bukan Pencinta Kucing Tapi Mampu Selamatkan 13 Kucing Dan Dipindahkan Ke Tempat Lebih Selamat Dan Cerita Pengalamannya Selamatkan Kucing

Amie ketika menyelamatkan kucing ketika banjir pada 2014 (kiri) dan minggu lalu (kanan).KEADAAN banjir di beberapa negeri masih belum berakhir meskipun jumlah mangsa yang ditempatkan di pusat pemindahan sementara (PPS) dilaporkan semakin berkurangan.Bukan sahaja manusia dan harta benda yang perlu diselamatkan, malah haiwan juga terlibat dan perlu diberikan perhatian.

Menerusi video yang tular di media sosial sejak minggu lalu, seorang lelaki dilihat mendayung perahu bagi menyelamatkan beberapa ekor kucing yang terkndas akibat banjir.Pemuda berkenaan, Mohd Amiruddin Mohamad Yusof berkata, kejadian berlaku pada minggu lalu ketika hari kedua banjir di kawasan tempat tinggalnya di Kampung Paloh Hinai, Pekan, Pahang.

Keadaan banjir di rumah ibunya.Pemuda berusia 37 tahun itu memberitahu, kucing-kucing yang diselamatkan merupakan kucing terbiar di sekitar kediaman ibunya.”Hari pertama banjir iaitu pada Isnin saya mengemas rumah dan meletak barang di tempat tinggi. Masa tu kucing-kucing ni semua dah naik atas bumbung sebab air dah keliling rumah.

“Ketika ini, ibu dan adik saya dah saya pindahkan ke pusat pemindahan. Hari kedua air makin naik. Masa inilah saya ambil keputusan nak selamatkan atau lebih tepat lagi pindahkan kucing ke tempat yang lebih selamat,” katanya kepada mStar.Memasuki hari kedua banjir, dia yang lebih mesra disapa Amie berkata, limpahan air di halaman rumah mencecah paras pinggang, manakala di dalam rumah sudah di paras paha.

Sebahagian kucing yang diselamatkan dan dibawa ke tempat selamat dengan perahu.“Kucing-kucing tu dah mencari tempat tinggi macam atas almari, palang-palang dan ada yang atas siling rumah. Masing-masing ketakutan.”Saya umpan kucing-kucing tu dengan makanan dan ambil seekor-seekor masuk dalam bot. Kali pertama saya dapat bawa 10 ekor sahaja sebab lagi tiga ekor lari naik atas bumbung.

“Kali kedua masa saya nak ambil barang, saya dapat ‘pancing’ lagi tiga ekor. Agak mencabar nak mengumpulkan kesemua kucing ni sebab mereka ketakutan.”Ada yang nak terjn. Dalam rakaman video boleh lihat seekor kucing hitam basah sebab terjun dari bot. Nasib baik saya dapat tangkap,” ujarnya yang berasal dari Pekan.

Mohd Amiruddin Mohamad Yusof.Menurut Amie, sebanyak 13 ekor kucing yang berjaya dipindahkan ke tempat lebih selamat berdekatan dengan pusat pemindahan agar mudah untuk dipantau dari segi makanan.Mengakui bukan pencinta kucing, namun bapa dua anak itu mempunyai rasa tanggungjawab untuk memindahkan kucing-kucing terbiar ke tempat lebih selamat.

Pernah menyelamatkan kucing ketika banjir berlaku pada 2014.“Nak kata pencinta kucing tak juga. Cuma rasa tanggungjawab nak selamatkan kucing-kucing tu dan bawa ke tempat selamat, sebab saya dapat jangka air memang akan naik seperti banjir tahun 2014 iaitu paras dada dalam rumah.

“Kasihan kat kucing-kucing tu takut kat air yang dah memenuhi lantai rumah. Setakat banjir kali ni, saya tak nampak lagi kucing yang tak dapat diselamatkan,” ujarnya sambil menambah kediaman ibunya masih dilanda banjir ke paras pinggang setakat Selasa.

Amie yang merupakan kerani bank itu menasihatkan kepada mana-mana individu yang membela kucing di kediaman yang mudah terlibat dengan banjir agar sentiasa berwaspada.”Jangan dilupakan nasib binatang tu. Kalau nampak binatang-binatang peliharaan yang terkandas akibat banjir, harap ia dapat diselamatkan,” katanya.

Dua Ekor Sahaja Dapat Diselamatkan Dan Satu Pergi Buat Selamanya. Pakcik Ini Sanggup Lalui Banjir Paras Pinggang Demi Selamatkan 2 Ekor Kucing

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.Kejadian banjir yang melanda di beberapa negeri termasuk di Pahang ini tinggalkan impak yang mendalam kepada penduduk setempat.Kita boleh lihat, selain kerosakan harta benda, kisah haiwan peliharaan yang sudah tiada akibat lems turut menyentuh hati ramai.Berkongsi tentang peristiwa yang menyayat hati ini, seorang pencinta kucing yang dikenali sebagai Abang Aziz Raub berkongsi detik-detik dia berjaya selamatkan kucing kesayangannya.

Namun, katanya hanya dua ekor sahaja berjaya diselamatkan, lagi seekor telah tiada hnyut dek kerana banjir teruk.“Sempat selamat dua ekor jer sekor lagi dibawa arus hnyut, AllahuAkbar”Siapa yang tidak sedih melihat haiwan-haiwan kesayangan pergi kan, pilu rasa hanya Allah saja dapat membalas kebaikan pakcik ini.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *