Wanita tersebut sanggup melakukan sesuatu ini pada kucing untuk merawat sakit asma. Sekali ini tindakan penduduk setempat.

Dunia Haiwan Kehidupan kucing

Wanita ini mempercayai kononnya kucing boleh merawat orang yang menghidap sakit asma. Tapi tak sangka dia sampai sanggup bertindak untuk menyakiti kucing peliharaan jirannya sebelum ditangkap oleh penduduk setempat. Menurut Sinar Harian menerusi CNN Indonesia, wanita dari Kalideres, Jakarta Barat, Indonesia itu berhasrat untuk merebus kucing tersebut.

Percaya boleh ubat asma

Ketua Unit Siasatan Polis Kalideres, AKP Anggoro, mengatakan kejadian itu berlaku pada Sabtu lalu sebelum rakaman video kejadian tersebut tular di laman sosial dan pihak pollis telah  mendapatkan maklumat daripada wanita berkenaan.

“Difahamkan, wanita itu melakukan perkara sedemikian kerana mempercayai kucing dapat mengubati penyakitnya. Wanita itu merebus dan makan kucing untuk ubati penyakit asma”

Anggoro bagaimanapun berkata, kejadian itu diselesaikan secara muafakat dan dipersetujui oleh pemilik kucing. “Pemilik bersetuju kes ini diselesaikan secara baik dan tidak membawanya ke muka pengadilan,” katanya.

Beberapa hari lepas, tular di negara jiran apabila memperlihatkan wanita tersebut ditangkap, malah ada beberapa ekor kucing sudah tidak bernyawa. Dalam video tersebut wanita itu berkata dia membahayakan kucing-kucing tersebut untuk dimakan.

Kucing Merupakan Haiwan Yang Sering Menjadi Pilihan Untuk Dibela. Tapi Tahukah Anda Ada 6 Masalah Umum Kesihatan Yang Kerap Dialaminya.

Kucing merupakan salah satu haiwan yang banyak menjadi pilihan manusia untuk dijadikan haiwan peliharaan mereka. Binatang berbulu ini sering mempunyai ragamnya yang akan menarik perhatian setiap pecintanya. Namun, tahukah anda setiap kucing juga boleh mengalami masalah kesihatan tanpa kita sedari. Ini antara beberapa masalah kesihatan yang biasanya dihadapi oleh si bulus anda :

1. Muntah

Muntah merupakan masalah kesihatan yang kerap terjadi pada kucing. Adapun penyebabnya boleh beraneka rupa mulai dari makan makanan yang bahan yang membahayakan, benda yang seharusnya tak dimakan, gangguan saluran kemih, maupun diabetes. Kucing yang terus-terusan muntah bisa mengalami dehidrasi. Jika ia terus muntah serta menunjukkan perilaku tampak gelisah , sebaiknya segera hubungi doktor haiwan Anda.

2. Penyakit saluran kemih bagian bawah

Sebanyak 3 peratus kucing yang ditemui doktor mengalami penyakit saluran kemih bagian bawah atau kerap disebut dengan Feline Lower Urinary Tract Disease (FLUTD). Ianya tidak mengenali jantina mahupun kucing jantan ataupun betina. Ianya tetap boleh mengalami penyakit ini. Selain itu, kerap terjadi pada kucing dengan berat badan yang berlebih.

Selain itu keadaan kucing yang mengalami tekanan yang teruk juga boleh mengalami sakit ini. Beberapa gejala FLUTD pada kucing meliputi urin yang mengeluarkan cecair merah, buang air kecil di tempat yang tidak biasa, kurang nafsu makan, muntah, sering menjilati area untuk berkemih,susah mengeluarkan urin , dan terlihat mengalami tekanan yang teruk.

Jika itu terjadi, perkara ini boleh menjadi lebih serious. Segera konsultasikan dengan doktor haiwan jika anda curiga dengan keadaan kucing Anda mengalami FLUTD.

3. Kutu

Kucing berkutu merupakan masalah kesehatan kucing yang paling sering terjadi. Tanda-tanda kucing kutuan diantaranya adalah adanya kotoran kutu di kulit yang terlihat seperti titik-titik hitam kecil. Selain itu, ia berkali-kali menggaru tubuhnya secara terus menerus. Sering menjilat, kulit merah atau teriritasi, bulunya yang gugur dan timbulnya infeksi kulit. Kucing yang mengalami kutuan berisiko anemia jika masalahnya tidak ditangani dengan serius. Malah ianya harus dipandang serious dan teruk berjumpa dengan doktor haiwan untu mengambil ubat yang betul untuk menghilanga kutu di badannya. Secara amnya, perawatan untuk menghilangkan kutu ini adalah denga menggunakan ubat oral mahupun ubat luar

4. Cacing pita

Masalah kesihatan lain pada kucing adalah cacingan. Cacing pita boleh hidup di usus kecil kucing dan kadang tumbuh hingga 2 kaki. Gejala yang boleh dilihat pada kucing yang menderita cacingan adalah muntah dan terjadinya penurunan berat badan. Anda juga boleh melihat pada anus maupun kotorannya. Biasanya cacing pita keluar dari anus saat kucing sedang tidur atau bersantai. Jika Anda melihat cacing putih kecil seperti parutan kelapa maka kemungkinan besar kucing Anda menderita cacingan. Pilihan ubat umumnya merupakan suntikan, oral mahupun topikal (obat luar). Tapi kerana cacingan yang diderita kucing akibat menelan kutu, maka sebaiknya selesaikan dulu masalah kutu pada kucing Anda.

5. Diare

Kucing bisa mengalami diare layaknya manusia. Beberapa penyebab diare pada kucing diantaranya adalah akibat parasite usus, makanan busuk, alergi, infeksi, penyakit hati, kanker, dan masih banyak lagi. Keadaan diare pada kucing boleh berlangsung selama sehari, seminggu hingga berbulan-bulan. Apabila kucing mengalami diare maka berikan ia air tawar segar dan bersih untuk mencegah terjadinya dehidrasi. Serta ganti makanan kucing jangan lebih dari 12 hingga 24 jam. Bawalah kucing ke doktor ketika kucing mengalami diare disertai muntah, tinja yang mengeluarkan cecair bewarna merah atau berwana gelap, demam, lesu, kehilangan nafsu makan mahupun diare berkepanjangan.

6. Masalah mata

Beberapa masalah mata yang muncul pada kucing umumnya adalah konjugtivitis, ulkus kornea, katarak, glaucoma, trauma, virus peradangan dan penyakit retina. Beberapa gejala kucing Anda mengalami penyakit pada matanya adalah mata berair, bulu mata tampak berair, mata keruh, lapisan kelopak mata merah atau putih, bercak di sudut-sudut mata, menyepitkan mata, terus-terusan menggosok mata mahupun munculnya kelopak mata ketiga.

Isu Sama Ada Kucing Perlu Dimandikan Atau Tidak. Doktor Ini Tampil Beri Jawapan Yang Sebenar

Percaya atau tidak, sebenaenya kucong peliharaan anda boleh membersihakan dirinya sendiri. Macam yang kita sedia tahu,untuk memandikan seekor kucing adalah suatu perkara yang amat sukar kerana haiwan itu tidak menyukai air,

Jika anda ingin tahu, sebenarnya kucing tak perlu dimandikan pun. Ujar pakar haiwan, “Seekor kucing yang sihat menghabiskan sehingga 40 peratus waktunya untuk membersihkan diri sendiri,” kata pakar haiwan, Dawn LaFontaine.Dawn berkata, kucing memberikan perhatian berterusan untuk membersihkan diri, justeru pemilik tidak perlu memandikannya.

Namun begitu, masih ada beberapa perkara khusus yang mana kucing perlu dibantu untuk membersihkan diri. Contohnya si bulus dengan masalah arthritis, sakit, berat badan berlebihan dan mengalami kemrungan.Kucing dengan bulu yang panjang juga mungkin memerlukan pertolongan tambahan bagi membersihkan dirinya atau si comel yang akibat terkena kotoran seperti lumpur. Pertolongan itu diperlukan bagi memastikan kucing anda tidak menjliat kekotoran yang boleh menyebabkan masalah lain.

Untuk pengetahuan kucing secara semulajadinya adalah haiwan yang pembersih dan akan menggunakan lidah untuk membersihkan dirinya.”Lidah mereka mempunyai bulu yang mampu memindahkan air liur mereka secara efektif ke bahagian bulu dan kulit untuk membersihkannya. Kucing juga dapat menggunakan kukunya yang dibasahi air liur untuk membersihkan bahagian lain seperti wajah, leher dan telinga.

Oleh itu, Dawn memberitahu tidak salah memandikan kucing tetapi sebaik-baiknya ia tidak dilakukan selalu apatah lagi menggunakan syampu dan sabun.Ini kerana kucing yang kerap dimandikan boleh menyebabkan lapisan bakteria pada kulit mereka hilang sedangkan si bulus memerlukannya bagi menjaga kesihatan usus mereka. Ini termasuklah melindungi diri daripada sakit, meningkatkan sistem imunisasi dan membantu penghadaman.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Ramai Ingat Kucing Boleh Makan Semua Makanan. Doktor Ini Dedahkan Satu Makanan Yang Tidak Boleh Dimakan Kucing

Bagi pencinta kucing sudah tentu mengetahui ada makanan yang tidak boleh diberi sebarangan kepada kucing kesayangan. Dan pasti ada antara daripada korang terfikir yang kucing boleh makan apa sahaja kan. Namun begitu,tanggapan anda salah. Berdasarkan perkongsian Di Twitter,ada seekor anjing yang mula mnth lepas termakan biskut coklat yang diberikan oleh kanak kanak.

Nak salah kan budak pun tak boleh juga. Jadi kita sebagai orang dewasa haruslah mengawasi anak anak supaya perkara yang sama tidak berlaku. Difahamkan doktor yang telah meraw4t anjing itu mengatakan bahan dalam coklat mengalami kafein di mana bahan tersebut tak sesuai dengan sistem pencernaan haiwan

Jika terambil dalam kuantiti yang berlebihan, haiwan itu boleh terkena saw4n. Alahai kesian haiwan tu tau. Seterusnya, lelaki yang dikenali sebagai ATukNature sempat menasihati orang ramai yang memelihara kucing atau anjing untuk elakkan beri coklat.

Buntu Nak Hilangkan Bau Busuk Disebabkan Makanan Kucing. Berikut Antara 4 Cara Untuk Atasi Masalah Tersebut

MEMBELA kucing turut datang dengan pelbagai cabaran seperti perlu sentiasa membersihkan rumah bagi membuang bulunya selain tempat najisnya kerana ia boleh mendatangkan bau kurang menyenangkan.Tidak hanya tempat najis si bulus, makanannya juga boleh mengeluarkan bau busuk dan boleh membuatkan kita berasa tidak selesa dalam rumah sendiri.

Atas sebab itu, pemilik kucing juga perlu memberi tumpuan kepada tempat makanannya apatah lagi jika anda meletakkannya di dalam rumah.Bukan sahaja berbau busuk tetapi ia boleh menyebarkan bakteria dan mungkin menjangkiti kucing kesayangan anda.Terdapat empat cara berkesan untuk menghilangkan bau makanan haiwan peliharaan kesayangan anda;

1. Surat khabar lama.Antara benda yang menyerap pelbagai bau termasuk makanan adalah dengan menggunakan surat khabar lama.Caranya mudah, letakkan surat khabar di sekeliling makanan haiwan peliharaan anda. Ia dapat menyerap bau dengan baik.

2. Baking soda, serbuk kopi.Kedua-dua bahan ini juga boleh digunakan untuk mencuci tempat makanan kucing dan menghilangkan baunya.Selain mencuci, campuran baking soda, serbuk kopi dan minyak essensial boleh dijadikan sebagai penyegar ruang tempat makan kucing.

3. Guna bekas simpanan.Pindahkan makanan kucing berbentuk kering ke dalam bekas simpanan dan tutup rapat selepas memberikan kucing anda makan.Jangan biarkan ia terbuka kerana baunya dapat bertebaran ke seluruh rumah.

4. Letakkan di luar rumah.Antara cara lain adalah meletakkan makanan haiwan peliharaan anda di luar rumah. Ini akan memudahkan anda untuk menjaga kebersihan tempat makanannya selain baunya tidak mencemari ke dalam rumah.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *