Niat pemuda ini untuk bersihkan kucingnya dari sesuatu ini. Tapi setelah dilumur lain pula yang jadi.

Dunia Haiwan kucing

Setiap yang mempunyai haiwan peliharaan pasti inginkan yang terbaik buat mereka. Dari segi makan, tempat tinggal dan kesihatan pasti kita inginkan semuanya sempurna.Baru-baru ini tular di twitter mengenai satu tips ini yang boleh merawat jangkitan fungus pada kucing kesayangan anda. Caranya adalah anda harus menggunakan kunyit. Kunyit tersebut juga perlu dilumur pada si bulus anda yang terkena fungus dan ianya pasti akan baik selepas beberapa hari. Tapi lain pula yang berlaku pada pemuda ini. Korang tengok lah tweet @IsskandarAriffin kat bawah ni.

Boleh ke lumur kunyit?

Admin masih penuh dengan persoalan tentang keberkesanan kunyit ni untuk elak fungus. Berapa lama masa untuk jadikan kucing tu ke warna asal. Kesian tengok kucing putih bertukar jadi Pikachu dalam anime Pokemon tu.

Hahaha admin pun teringat gajah kena lumur dengan serbuk kunyit dulu. Ada yang bergurau kata gajah goreng kunyit ni sedap. Macam-macam lah warganet ni.

Oh yeke. Baru tahu. Bukan binatang je boleh guna, kita manusia pun boleh guna untuk hilang gatal-gatal kat tangan. Lepas ni dah tahu boleh lah try, tapi habis lah nanti phone pun kuning gak.

Naik pangkat lah kucing putih ni. Tak pasal-pasal jadi Oyen Si Kucing Gangster. Kena pantau ni, kalau tak habis dia buat macam-macam, dah tukar warna lah katakan.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Ada Cara Untuk Berbual Dengan Kucing. Profesor Ini Dedah Cara Untuk Berinteraksi Dengan Kucing

Difahamkan saintis mendapati bahawa kecilkan mata anda adalah cara terbaik untuk membina hubungan dengan kucing. Berdasarkan kajian luar negara, penyelidik mendapati teknik ini sebenarnya men1ru senyuman yang diberikan oleh kucing.

Menurut profesor Karen McComb, dari Sekolah Psikologi di University of Sussex yang menyelia penyelidikan itu berkata: “Sebagai seorang yang telah mempelajari tingkah laku haiwan dan merupakan pemilik kucing, gembira apabila dapat tunjukkan bahawa kucing dan manusia dapat berkomunikasi dengan cara ini.

“Ini adalah sesuatu yang telah disyaki oleh banyak pemilik kucing, apabila dapat membuktikannya ia sangat menggembirakan.”Pertama sekali, kajian ini untuk mengkaji secara eksperimen peranan ‘kerdipan mata perlahan’ dalam komunikasi antara kucing-manusia.

Pasukan penyelidik itu yang diketuai oleh Dr Tasmin Humphrey dan Profesor Karen McComb, saintis tingkah laku haiwan di University of Sussex, melakukan dua eksperimen untuk kajian yang diterbitkan dalam jurnal Nature Scientific Reports.

Bagi eksperimen pertama mendedahkan bahawa kucing lebih cenderung melakukan kerdipan mata secara perlahan kepada pemiliknya setelah pemiliknya melakukannya terlebih dahulu, berbanding ketika mereka tidak berinteraksi.

Manakala eksperimen kedua pula, yang mana kali ini seorang penyelidik dari pasukan psikologi mendapati bahawa kucing lebih cenderung mendekati tangan orang yang melakukan eksperimen selepas mereka mengenyit mata kepada si bulus itu, berbanding ketika mereka menggunakan ekspresi neutral.

Akhir sekali Dr Humphrey berkata: “Memahami secara positif bagaimana kucing dan manusia berinteraksi dapat meningkatkan pemahaman masyarakat terhadap haiwan itu, meningkatkan kebajikan dan dapat memberitahu kita mengenai kemampuan sosio-kognitif spesies yang kurang dikaji ini.”Penemuan ini berpotensi digunakan untuk menilai kesejahteraan kucing dalam pelbagai keadaan, termasuk praktis veterinar dan tempat perlindungan,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Antara Sebab Kenapa Kucing Sering Tidur Bersama Pemiliknya. Namun Ianya Tetap Akan Mempunyai Masalah Buat Sesetengah Orang Ini.

Kucing antara salah satu haiwan yang sering menjadi pilihan untuk dijadikan haiwan peliharaan. Tidak kira di mana pun kita berada, pasti akan mempunyai kucing. Tidak kiralah sama ada di bandar mahupun kampung, kucing antara penghuni yang wajib. Bila kucing sudah mulai biasa mahupun selesa,pasti tempat tidur kita juga merupakan tempat tidur buatnya. Tapi tahukah anda apa sebab sebenar kucing suka tidur denga pemiliknya ?

Kini terdapat beberapa sebab yang dapat kita rungkaikan. Antara sebabnya adalah disebabkan haba yang terhasil dari tubuh badan kita. Dari kecil, kucing sangat suka tempat yang menghangatkannya untuk mengekalkan badan mereka kekal panas. Terutamanya pada waktu malam, kucing akan datang pada kita untuk menghangatkan tubuhnya.

Selain itu, ia juga sebagai tanda kucing anda rasa selamat bila tidur bersama. Kucing memang rasa senang terdedah kepada bahaya semasa tidur. Sebab tu kucing-kucing ni dari kecil sampailah ke besar akan cari tempat yang selamat untuk tidur. Dan ia juga sebagai tanda kucing itu sayang kepada tuannya. Walaupun kucing kadang-kadang sombong tak nak main dengan kita, tapi sebenarnya dia akan rindu bila dah lama tak nampak kita.

Lagi satu kenapa kucing suka tidur dengan kita adalah sebagai tanda dia sudah ‘menanda’ kawasannya. Kira macam abang long kawasan juga lah kucing ni. Kalau dia dah tandakan katil atau tilam anda, maksudnya tilam itu sudah menjadi ‘kawasannya’.

Akhir sekali, sebab paling munasabah kucing tidur dengan kita di atas katil adalah kerana selesa. Kucing memerlukan lebih kurang 15 jam sehari untuk tidur. Waktu tidur kucing pula lebih banyak pada waktu siang, dan berjaga lebih pada waktu malam. Sebab itu adanya istilah catnap yang merujuk kepada tidur sebentar di waktu siang, dan kalau nak tidur lama-lama ni paling selesa adalah di atas katil. Anak kucing dengan kucing yang sudah berusia memerlukan lebih daripada 15 jam sehari untuk catnap.

Selamat Ke Tidur Dengan Kucing?

Ada yang merasakan tidur sekali dengan kucing boleh menganggu waktu tidur kita. Ia disebabkan kucing lebih aktif di waktu malam berbanding siang. Sekiranya kucing bergerak-gerak semasa waktu tidur untuk mendapatkan posisi yang selesa, kita berkemungkinan akan terjaga. Disebabkan hal ini, kita akan sukar untuk mendapatkan tidur yang berkualiti dan akan menjejaskan kesihatan kita.

Sekiranya kita mempunyai alahan terhadap bulu kucing, membiarkan kucing tidur bersama kita semalaman akan mengakibatkan alahan yang teruk. Selain itu, kaki kucing yang kotor selepas bermain di luar juga akan menjadi punca kuman-kuman berada di atas katil kita.

Jika tidur anda terganggu ataupun mendapat alahan daripada kucing, lebih baik jangan biasakan kucing tidur sekali di atas katil. Sediakan satu tempat atau ruang khas tidur untuk kucing anda. Tetapi bagi pencinta kucing, mungkin hal ini tidak menjadi masalah. Malahan ada yang merasakan kucing mampu menjadi sumber ketenangan sebelum melelapkan mata, dan menjadikan tidur mereka lebih nyenyak. Tidur bersama kucing juga merupakan cara terbaik untuk lebih rapat dengan kucing kesayangan.

Banyak Perkara Yang Dibenci Oleh Kucing. Mungkin Ini Dapat Bantu Kucing Anda Daripada Stres.

Kucing tidak suka ditinggalkan bersendirian kerana ia boleh membuatkannya berasa tertekan. Menunjukkan rasa sayang kepada si bulus seperti memeluk, mencium dan mendukungnya adalah perkara biasa bagi pemilik kucing. Bagaimanapun kasih sayang yang ditunjukkan boleh ditafsirkan sebagai perkara berbeza oleh kucing. Malah ada beberapa perbuatan kita sebenarnya boleh membuatkan si bulus berasa marah dan jengkel. Pakar dalam perilaku kucing menjelaskan terdapat pelbagai perkara yang boleh mengganggu mood kucing termasuklah;

1. Kehadiran bayi

Perubahan besar dalam hidup kucing seperti berpindah rumah atau menyambut kehadiran bayi dapat membuatkan kucing berada dalam keadaan tertekan. Bagi mengelakkan si bulus berasa tertekan dengan suara bayi menangis, pemilik disarankan untuk memasang suara bayi di dalam rumah sebelum bersalin agar ia terbiasa. Pastikan juga pemilik meluangkan masa bermain dengan mereka sebelum ada bayi lain akan menggantikan tempatnya.

2. Perubahan kecil, kesan besar

Perubahan kecil seperti memindahkan tempat buang air, mengubah kotak makanan serta mengalihkan tempat tidurnya memberi kesan kepada kucing. Ia boleh membuatkan kucing melarikan diri dan sebab itu adakalanya mereka menyorok di bawah kerusi atau di celah almari. Apatah lagi jika pemilik berpindah rumah, ia memberi kesan lebih besar kepada emosinya. Jadi sebaik-baiknya, jika ingin mengubah kedudukan barang miliknya, lakukan secara berperingkat agar ia dapat membiasakan diri.

3. Kebosanan

Rutin yang sama boleh membuatkan kucing rasa bosan dan tertekan. Jadi untuk mengambil hatinya, belikan mainan baharu agar dapat membantu fikirannya lebih tenang dan gembira.

4. Aroma menyengat

Kucing mempunyai deria bau yang tajam sehinggakan aroma kuat seperti minyak wangi atau masakan boleh membuatkan ia berasa tidak senang. Biasanya ia akan melarikan diri bagi menenangkan diri. Jadi jangan kecil hati jika anda sudah pakai minyak wangi, tapi si bulus enggan mendekati anda. Tapi ada bau yang cukup digemarinya seperti catnip, lavendar dan buah anggur.

5. Kostum

Ramai yang gemar memakaikan kostum kepada kucing peliharaan mereka kerana ia nampak comel. Tetapi hakikatnya, kucing tidak gemar memakai pakaian dan sebab itu juga ia sering melarikan diri atau membuat muka monyok apabila dipakaikan kostum.

6. Membelai perutnya

Kebanyakan kucing tidak suka perut mereka dipegang dan kebiasaannya si bulus akan mencakar atau melarikan diri ketika kita cuba memegang perutnya. Bagaimanapun setiap kucing ada tarikan berbeza termasuklah ada yang suka perut mereka dibelai.

7. Berinteraksi dengan orang tak dikenali

Perhatikan reaksi kucing anda ketika seseorang tidak dikenali mendekatinya. Biasanya, ia akan melarikan diri atau tidak memberi respons apabila badannya diusap. Reaksi itu sebenarnya menunjukkan ia tidak selesa dengan orang yang tidak dikenalinya.

8. Ekornya dipegang

Kucing tidak suka ekornya dipegang atau ditarik kerana ia adalah bahagian sensitif. Bagaimanapun ia cukup suka jika bahagian leher atau badannya dibelai.

9. Bersendirian

Seperti manusia, kucing juga boleh berasa sunyi dan bosan apabila ditinggalkan sendirian di rumah. Sebaik-baiknya, jika ia terpaksa ditinggalkan, sediakan makanan kegemaran atau permainan berkonsepkan penyelesaian masalah seperti puzzle bagi membolehkan ia fokus dan tidak memikirkan tentang rasa sunyi.

10. Makanan lama

Biasanya kita akan meletakkan semangkuk makanan kucing ketika keluar bekerja namun apabila pulang ia seolah-olah tidak berusik dan si bulus hanya makan dalam jumlah kecil. Sebenarnya, kucing tidak suka makanan yang terbiar lama dan sebaik-baiknya sediakan beberapa mangkuk dan isi makanannya dalam jumlah kecil.

Buntu Nak Hilangkan Bau Busuk Disebabkan Makanan Kucing. Berikut Antara 4 Cara Untuk Atasi Masalah Tersebut

MEMBELA kucing turut datang dengan pelbagai cabaran seperti perlu sentiasa membersihkan rumah bagi membuang bulunya selain tempat najisnya kerana ia boleh mendatangkan bau kurang menyenangkan.Tidak hanya tempat najis si bulus, makanannya juga boleh mengeluarkan bau busuk dan boleh membuatkan kita berasa tidak selesa dalam rumah sendiri.

Atas sebab itu, pemilik kucing juga perlu memberi tumpuan kepada tempat makanannya apatah lagi jika anda meletakkannya di dalam rumah.Bukan sahaja berbau busuk tetapi ia boleh menyebarkan bakteria dan mungkin menjangkiti kucing kesayangan anda.Terdapat empat cara berkesan untuk menghilangkan bau makanan haiwan peliharaan kesayangan anda;

1. Surat khabar lama.Antara benda yang menyerap pelbagai bau termasuk makanan adalah dengan menggunakan surat khabar lama.Caranya mudah, letakkan surat khabar di sekeliling makanan haiwan peliharaan anda. Ia dapat menyerap bau dengan baik.

2. Baking soda, serbuk kopi.Kedua-dua bahan ini juga boleh digunakan untuk mencuci tempat makanan kucing dan menghilangkan baunya.Selain mencuci, campuran baking soda, serbuk kopi dan minyak essensial boleh dijadikan sebagai penyegar ruang tempat makan kucing.

3. Guna bekas simpanan.Pindahkan makanan kucing berbentuk kering ke dalam bekas simpanan dan tutup rapat selepas memberikan kucing anda makan.Jangan biarkan ia terbuka kerana baunya dapat bertebaran ke seluruh rumah.

4. Letakkan di luar rumah.Antara cara lain adalah meletakkan makanan haiwan peliharaan anda di luar rumah. Ini akan memudahkan anda untuk menjaga kebersihan tempat makanannya selain baunya tidak mencemari ke dalam rumah.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *