Punca hati berlemak bukan lagi kerana pengambilan sesuatu ini. Malah terpaksa jalani operasi bariatrik sekiranya gagal kurus lepas diet dan senaman.

Infomaklumat Kehidupan KESIHATAN

Obesiti adalah antara satu perkara yang paling tidak dikehendaki oleh semua orang. Tidak pernah ada orang yang inginkan satu tubuh badan yang obesiti. Manakala hati adalah salah satu organ terbesar dalam suatu tubuh badan manusia yang tugasnya adalah untuk membantu tubuh mencerna makanan, menapis r4cun dan toksik serta menyimpan tenaga.

Malah, 24 peratus penduduk dalam dunia ini yang mengalami masalah hati berlemak yang antaranya disebabkan lemak terkumpul dalam hati. Kebiasaannya, punca pnyakit hati berlemak ini adalah disebabkan tabiat minum 4lkohol yang antaranya boleh merosakkan sel hati. Ianya juga turut mengakibatkan keradangan dan melemahkan sistem pertahanan semula jadi tubuh manusia.

Pakar Gastroenterologi dan Hepatologi, Pusat Perubatan Sunway, Dr Sheikh Anwar Abdullah bagaimanapun berkata, penyakit ini bukan lagi sinonim dalam kalangan mereka yang minum alkohol sebaliknya peningkatan mendadak melibatkan bukan peminum alkohol juga semakin biasa.

Pakar Gastroenterologi dan Hepatologi, Pusat Perubatan Sunway, Dr Sheikh Anwar Abdullah.

“Bagi punca bukan alkohol ia dikenali sebagai steatohepatitis di mana pesakit mengalami keradangan dan kerosakan sel hati yang boleh menyebabkan ia bertukar menjadi fibrosis atau parut dalam hati. Jika dibiarkan, ia boleh menyebabkan sirosis atau kanser hati,” katanya.

Ketahui punca, risiko dan gejala hati berlemak

Dr Sheikh Anwar berkata, punca berlakunya hati berlemak tanpa alkohol tidak diketahui namun faktor gaya hidup, obesiti serta penyakit sedia ada seperti di4betes dan tekanan darah tinggi boleh meningkatkan risiko kepada masalah itu.

Malaysia sendiri katanya, memegang gelaran negara yang mempunyai kadar obesiti dan berat badan berlebihan yang paling tinggi di rantau Asia yang dihuni 60 peratus penduduk di dunia.

“Hampir 12 daripada 40 peratus yang mengalami masalah hati berlemak akan mengalami keradangan dalam tempoh lapan ke 13 tahun manakala 15 peratus daripadanya akan menjadi sirosis. Bagi yang sudah mencapai tahap fibrosis pula, 25 peratus daripadanya akan menjadi sirosis manakala tujuh peratus daripadanya akan bertukar menjadi k4nser dalam tempoh hanya 10 tahun.

Perbezaan hati yang sihat dan hati berlemak.

“Lebih membimbangkan, 50 peratus lagi akan pergi buat selamanya disebabkan masalah hati yang sudah terlewat ketika mendapatkan rawatan,” jelasnya.

Selain daripada hati berlemak, Dr Sheikh Anwar ada menjelaskan beberapa sebab yang berpunca daripada obesiti. Antaranya, ianya juga boleh disebabkan di4betes jenis dua, kolestrol, sindrom metabolik, genetik, tahap lemak yang tinggi dalam darah seperti kolestrol dan trigliserida dan termasuklah terdedah kepada toksin.

Jelasnya lagi, sehingga kini tiada rawatan khusus untuk penyakit hati berlemak sebaliknya kombinasi diet seimbang, senaman dan menurunkan berat badan ideal adalah jalan terbaik.

“Kalau seseorang itu mengalami masalah kegemukan, kena kurangkan berat badan sekurang-kurangnya 15 peratus. Amalkan diet rendah kalori dan juga rendah karbohidrat. Digalakkan untuk mengamalkan senaman selama 150 minit, lima kali seminggu. Jika semua kaedah tidak berjaya, pembedahan bariatrik adalah disarankan untuk memudahkan proses penurunan berat badan,” katanya.

Rasa tidak selesa di bahagian atas sebelah kanan perut antara gejala biasa hati berlemak.

Hati berlemak kebiasaaannya kata Dr Sheikh Anwar bertindak secara senyap dengan beberapa gejala atau tanpa gejala. Gejala paling biasa adalah mudah rasa letih dan tidak berasa selesa di bahagian atas sebelah kanan perut. Bagi mengesan penyakit hati berlemak, kebiasaannya doktor akan bertanya mengenai sejarah perubatan selain melakukan pemeriksaan fizikal termasuk ujian darah.

Sirosis boleh jadi kanser hati

Pakar Hepatobiliari dan Operasi Pankreas, Pusat Perubatan Sunway, Dr Hairol Azrin Othman berkata, secara umumnya, pesakit hati berlemak tidak perlu menjalani operasi melainkan sirosis tersebut sudah berubah menjadi k4nser hati. Pembedahan katanya adalah jalan terbaik bagi k4nser hati untuk membuang tum0r yang boleh merebak ke kawasan lain dalam badan.

“Tum0r ini seperti parasit dalam hati kita, kalau tidak dibuang, ia akan membesar dan merebak. Jika k4nser hati dapat dikesan awal pada peringkat pertama dan kedua, operasi adalah cara rawatan terbaik. Rawatan terbaik untuk k4nser hati adalah operasi. Ia bertujuan untuk menyembuhkan tetapi jika operasi tidak dapat dilakukan (kerana keadaan pesakit), pilihan terbaik adalah rawatan frekuensi radio ablasi atau kemoterapi embolasi,” katanya.

Katanya, sekiranya k4nser hati itu dikesan pada peringkat akhir, operasi tidak dapat dilakukan kerana kebiasaannya tum0r itu sudah menjadi terlalu besar. Selain operasi, Dr Hairol Azrin memberitahu, rawatan pesakit k4nser hati juga bergantung kepada saiz dan lokasi tum0r tersebut, misalnya jika saiz tum0r masih kecil dan berada pada permukaan hati, kebiasaannya operasi adalah jalan terbaik.

“Kalau saiz tum0r sudah melebihi empat sentimeter dan berada dalam pusat hati, kita akan lakukan rawatan menggunakan ablasi radiofrekuensi.
Doktor akan menggunakan jarum halus yang disambungkan pada mesin untuk membunuh sel k4nser itu dengan haba,” katanya.

Perbandingan hati yang sihat dan yang telah berubah menjadi kanser hati.

Bagaimanapun kata Dr Hairol Azrin, jika tumor itu lebih besar, ablasi radiofrekuensi tidak boleh digunakan tetapi menggunakan kaedah embolasi kemoterapi.

Bahagian hati yang rosak iaitu 60 peratus akan dibuang atau menjalani operasi pemindahan hati jika kebanyakan organ itu sudah rosak dan tidak dapat dipulihkan.

“Untuk menjalani pemindahan hati, pesakit perlu memenuhi kriteria-kriteria tertentu termasuk kriteria Milan iaitu tidak boleh lebih daripada tiga ketumbuhan dan setiap satunya tidak melebihi tiga sentimeter. Atau pun satu ketumbuhan itu tidak boleh membesar lebih daripada lima sentimeter. Terdapat dua jenis pemindahan hati iaitu penderma organ semasa hidup atau penderma organ kadaverik,” jelasnya.

Pembunuh senyap!

K4nser hati kata Dr Hairol Azrin adalah pembunuh senyap dan ia boleh membesar dan merosakkan sehingga dua pertiga organ itu sebelum menunjukkan gejala. Gejala biasa bagi penyakit ini kata Dr Hairol Azrin termasuklah kulit kelihatan kuning, air berkumpul dalam abdomen sehingga menyebabkan perut membengkak, pend4rahan pada gusi dan sebagainya.

Senaman serta amalan gaya hidup sihat cara paling berkesan untuk merawat hati berlemak.

“Kebanyakan pesakit yang datang mereka sudah berada diperingat akhir kerana tidak menyedari tentang penyakit itu atau tidak bergejala. Apabila gejala muncul, kebiasaannya sudah terlewat dan sebab itu saringan untuk pengesanan awal penyakit ini sangat penting terutamanya bagi golongan berisiko dan sudah berusia,” ujarnya.

Selain itu katanya, bagi pesakit hati berlemak dalam peringkat awal, keadaan itu boleh dipulihkan dengan mengamalkan gaya hidup sihat termasuk menjaga pemakanan, bersenam dan mengawal berat badan. Sekiranya hati berlemak sudah mencapai tahap sirosis, pesakit perlu membuat pemeriksaan berkala bagi mengesan sebarang perubahan pada hati.

“Hati berlemak adalah perkara biasa dalam kalangan rakyat Malaysia dan sirosis jarang berlaku. Sekiranya pemeriksaan tidak dibuat untuk mengesan sebarang perubahan, sirosi boleh berubah menjadi k4nser,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Kucingasm Media dan Kucing Media Online

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sumber : M star

Ada Yang Bangga Hilang 50 Kg Dalam Masa 3 Bulan. Pakar Diet Ini Dedahkan Sesuatu Tentang Diet Yang Ramai Tak Tahu Sebenarnya Ada Keburukannya

Salah satu perkara yang ramai orang kita impikan adalah memiliki tubuh badan yang ideal, pasti akan ter inspired bila tengok kebolehan individu yang mampu turun kan berat badan dalam masa yang singkat bukan?Tapi sebenarnya, pakar diet Jazeera Julaili berkata cara itu bukan makin menyihatkan malah akan memudaratkan lagi diri tau!

Memandangkan dah musim-musim hujung tahun dan ramai dah tanam azam nak kurus, hadamkan perkongsiannya ini supaya dapat membuka mata kita semua bahawa penurunan berat badan secara drastik ini bahaya kerana….Boleh rosakkan jantung!

Menurut Jazeera, ada sebab kenapa dietitian/nutritionist menasihatkan seseorang yangt ingin menurunkan berat badan itu, dilakukan secara perlahan-lahan dan teratur. Turun berat tapi tambah sakit lain, untuk apa?”Kata Jazeera, cara dietyang salah boleh membuatkan seseorang itu kekurangan nutrisi dan sekaligus boleh menghilangkan lemak dan secara langsung akan menghilangkan jisim otot juga (muscle mass).

Kesannya, salur darh akan jadi rosak dan membuatkan kadar denyutan jantung (heart rate) akan semakin menurun.Jantung susah nak pump darah, cardiac arrest, jantung in a very fragile mode. kita pulak pergi gym, buat exercise lebih dari HR. Sebab nak turun berat cepat. Push beyond limit katanya.”

Disebabkan itu, risiko untuk menghadapi kegagalan jantung berfungsi amatlah tinggi. Katanya, lagi cepat turun berat, lagi cepat jugalah kena. Maka lagi banyak komplikasi pada kesihatan korang.“Kita bukan sembang saja saja lose 0.5-1.0kg/week berat badan tu. Ada sebab.

This is one of the reason. 500 x 7 hari. = 3500Kcal deficit = 1kg weight lost. Kita nak make sure, lose weight tp nutrient cukup. Tak bagi pressure kat you. Mntal health, physical health terjaga.”Disebabkan itu, Jazeera menasihati untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan, lakukanlah dengan secara teratur dan tak perlu nak terburu-buru.Remember this.

Qoute this if you need this. GREAT THINGS TAKE TIME. Losing weight faster than the other does not make you superior. It does not make you a warrior, oh one more losing weight bukan penyebab you boleh jadi coach orang tiba tiba.”Apa yang boleh dirumuskan diri adalah cara kita ‘catu makanan’ dan bersenam melampaui had kemampuan kita itu sebenarnya boleh memudaratkan kita.Jadi, Jazeera ada pesan adalah lebih baik kalau kita makan secara calorie deficit yang betul. Malah, pesannya lagi, kita boleh membuat pemeriksaan darah dan ujian penanda jantung (cardiac marker).

Terkini Dr Zubaidi Ahmad Bongkarkan Punca Penularan Pandemik Covid 19 Yang Melibatkan Kehidupan Seharian Masyarakat Kini Dan Ini Tips Yang Dikongsikan

SHAH ALAM – Cara hidup dan pemakanan masyarakat hari ini menjadi punca berlakunya penularan pandemik Covid-19 di seluruh dunia, kata pengamal perubatan am, Dr Zubaidi Ahmad. Menurut beliau, sikap sambil lewa orang ramai dalam hal itu memberi kesan kepada kesihatan masyarakat sekeliling.

“Masyarakat hari ini melakukan perubahan kelakuan apabila sudah ramai mula membela haiwan-haiwan yang tidak sepatutnya dibela seperti biawak, ular dan sebagainya yang dikhuatiri mempunyai kuman yang boleh memberi kesan kepada kehidupan kita. “Begitu juga dengan pemakanan di mana ada dalam kalangan masyarakat mencuba makanan eksotik sedangkan kita tahu ada dalam kalangan haiwan ini berisiko kepada kesihatan.

“Jadi tidak hairanlah sekiranya wabak Covid-19 boleh menular di seluruh negara dan sehingga kini belum ada vaksin ditemui untuk menyembuhkan penyakit itu,” katanya di sini semalam. Berikutan itu, Dr Zubaidi berkata, pemilihan makanan yang halal serta bernutrisi tinggi penting dalam kehidupan seharian.

“Dalam Islam sendiri kita sememangnya perlu memakan makanan halal selain mempunyai nutrisi yang tinggi. Kita juga perlu memilih makan yang tidak berlebihan iaitu makanan yang memberi tenaga dan merawat tubuh kita. “Islam juga menitikberatkan soal kebersihan dan dalam amalan seharian kita. Kita sudah terapkan perkara itu melalui wuduk. Lima kali sehari kita membasuh tangan ketika mengambil wuduk untuk menunaikan solat fardu. Selain itu kita turut digalakkan berpuasa dan tidur yang mencukupi bagi meningkatkan daya ketahanan.

“Amalan spiritual seperti bersedekah juga perlu diamalkan. Ada kajian membuktikan manusia yang mengamalkan aktiviti spiritual itu, kadar kesembuhan penyakit lebih tinggi daripada mereka yang tidak mengamalkan amalan itu. Malah sebagai orang Islam, kita perlu meletakkan kebergantungan kita kepada ALLAH SWT agar sentiasa dilindungi,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa Pusat, Persatuan Doktor Islam Malaysia (Perdim) berkata, kawalan pergerakan penduduk di zon merah kes positif Covid-19 perlu diperketatkan bagi mengekang penularan wabak itu di kawasan lain. Ujar beliau, total lockdown atau perintah berkvrung lebih praktikal supaya pihak keselamatan dapat fokus kepada sesuatu kawasan dan penugasan pengawalan yang lebih spesifik.

“Ini adalah pandangan peribadi saya apabila ada jangkitan penyakit berlaku di zon merah, kerajaan perlu perketatkan lagi langkah-langkah keselamatan. Tidak ada aktiviti keluar masuk dibenarkan di kawasan berkenaan bagi mengekang penularan Covid-19,” katanya.- SINARHARIAN

Terkini Dr Noor Hisham minta semua orang duduk di rumah dalam satu tempoh ini jika tidak mahu sesuatu ini terjadi.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, meminta rakyat terus berada di rumah jika tidak ada urusan penting di luar dalam tempoh dua minggu ini bagi memutuskan rantaian COVID-19 dengan lebih berkesan. “Kalau kita tiada urusan penting di luar, kalau boleh duduk di rumah untuk tempoh dua minggu, kalau kita boleh duduk di rumah untuk tempoh dua minggu kita boleh memutuskan penularan COVID-19.

“Kalau kita terpaksa keluar daripada rumah pastikan patuh kepada prosedur operasi standard (SOP), pakai pelitup muka, amalkan penjarakan fizikal sekurang-kurangnya satu meter dan kerap mencuci tangan,” katanya. Mesej itu dinyatakan oleh beliau setiap kali sidang media harian kementerian dan dalam bentuk video dalam media sosial bagi mengingatkan rakyat supaya patuh kepada SOP dan bersama-sama melandaikan lengkuk jangkitan dalam gelombang ketiga ini.

Beliau berkata orang ramai perlu mengamalkan 3C iaitu elakkan berada di tempat sesak dan sempit serta berbual dalam jarak dekat. “Itulah vaksin yang kita ada, sekarang ini kita tidak ada vaksin, kita tiada ubat tetapi kita boleh elakkan dijangkiti kalau kita patuh pada SOP yang diketengahkan,” katanya. Katanya isu utama pada masa ini adalah ketidakpatuhan kepada SOP dan semua pihak harus sama-sama menjaga diri, keluarga, masyarakat dan negara.- BHONLINE

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *