Waktu pandemik ini pasti ramai yang ingin dekorasi rumah sendiri. Ini lubuk buat anda yang ingin mencari barangan rumah yang baru dengan harga murah.

Dunia Kehidupan Keluarga Petua tips

Siapa kata duduk rumah waktu pandemik ni tak boleh buat aktiviti mendekorasi atau menambahbaik kan rumah? Memandangkan sekarang ni kebanyakkan kita terpaksa bekerja dari rumah dan ada juga belajar dari rumah, boleh kata hampir 24 jam hanya berada di rumah. Jadi semestinya banyak idea-idea tercetus dan barangan yang perlu kita tukar untuk bersesuaian dengan keadaan semasa.

“Dah lah jimat, berbaloi pula tu”

Sebenarnya banyak benda boleh menjimatkan tenaga dan penggunaan bil elektrik walaupun kita 24 jam di rumah. Sebagai contoh, tukar kepada “Air-conditioner Inverter”. Bila dah sentiasa ada di rumah, semestinya untuk lebih selesa nak buat kerja atau belajar, kita akan gunakan air-cond. Tapi mesti terpaksa pakai jimat-jimat sebab takut bil akan tinggi. Jadi caranya, jom tukar kepada jenis inverter air – cond yang lebih menjimatkan.

Begitu juga dengan peti sejuk. Peti sejuk juga ada yang jenis inverter tau. Jadi dengan menggunakan inverter ni, sedikit sebanyak dapat mengurangkan bil elektrik korang. Tukar kepada yang besar lagi bagus, dapat simpan makanan snek-snek banyak sikit. Sambil buat kerja, sambil bersnek.

“Lebih besar, lebih selesa”

Keselesaan juga penting untuk kita dan keluarga. Sebagai contoh bila kita bekerja dari rumah ni, tentunya perlu tempat yang sesuai untuk buat kerja, jadi apakata tukar kepada sofa yang lebih selesa dan besar. Boleh lah lepas buat kerja, kita amik masa berehat sekejap untuk melegakan segala urat2 atau stress. Orang kata “take 5”.

Selain dari itu, “meeting” juga benda yang tak dapat di elakkan. Untuk lebih keselasaan, TV screen besar juga boleh di gunakan. Bila besar, memang terasa puasnya. Alaa, tak rugi juga tukar tv kepada lebih besar sebab anak2 juga boleh guna untuk tonton Tv Pendidikan dan pada hujung minggu boleh gunakan untuk tonton movie kegemaran kita bersama keluarga.

Penggunaan gajet yang lebih canggih juga salah satu yang perlu di ambil kira. Mana taknya, kebanyakan urusan kita, menggunakan komputer riba dan telefon pintar untuk menyelesaikan tugas. Jadi, lebih tukar dan cari spesifikasi yang lebih besar memory nya, yang lebih tahan penggunaan bateri dan sebagainya.

“Jadi pengguna yang bijak”

Kita haruslah menjadi pengguna yang bijak dengan berbelanja ketika ada tawaran yang dijalankan. Jangan risau, di COURTS kini sedang menawarkan pelbagai tawaran hebat antaranya rebat segera sehingga RM340, ekstra diskaun 34% untuk unit ke-2 untuk barangan tertentu, tawaran percuma, percuma penghantaran dan banyak lagi sehingga 24 Mac 2021. Tertakluk terma dan syarat.

Dekorasi Ibunya Sangat Meriah Sehingga Sanggup Untuk Mengecat Basikal Lama Untuk Jadikan Hiasan. Mereka Mendapat Perhatian Warganet Di Laman Media Sosialnya.

Keadaan di halaman dan dalam kediaman itu yang menerima pujian ramai warganet. Aktivitimenghias rumah sememangnya sinonim dengan kaum hawa khususnya bagi yang bergelar sebagai suri rumah.

Terbaharu, tular di aplikasi TikTok beberapa video memaparkan dekorasi luar biasa sebuah rumah teres di Sungai Petani, Kedah. Selain halaman dan kawasan pagar yang meriah dengan bungan-bungaan, ia turut diserikan dengan pelbagai perabot serta props sehinggalah ke dalam rumah.

Menurut Wawa Zaini, video yang dikongsi merupakan kediaman keluarganya yang mana ia dihias sendiri seratus peratus oleh ibunya, Paridah Abdullah, 54, yang turut dikenali sebagai Mak Ndak dalam kalangan kenalan terdekat.

“Kami memang dah lama menetap di rumah tu, sejak saya kecil lagi dah 20 tahun rasanya. Dulu satu unit sahaja, kemudian beli satu lagi unit sebelah dan digabungkan, sebab tu nampak luas sikit. Mak pula memang minat dekorasi. Dari zaman dia anak dara lagi. Sekarang adik-adik saya pun dah besar, boleh fokus pada hiasan. Tapi memang dah lama dia minat,” ujarnya kepada mStar.

Kata Wawa, dekorasi ini dihasilkan 100 peratus oleh ibunya.

Menurut Wawa, dia yang menetap di Kuala Lumpur sekadar berkongsi video persekitaran rumah keluarganya di TikTok dan tidak menyangka ia akan meraih perhatian ramai. Mengakui terkejut dengan reaksi yang diterima, Wawa akui bersyukur apabila pujian-pujian yang ditinggalkan turut memberi kegembiraan buat ibunya yang juga suri rumah sepenuh masa.

Dekorasi tu memang 100 peratus dia buat. Saya tolong angkat-angkat barang je.

“Ada satu je komen yang cakap dekorasi tu nampak serabut. Yang lain kebanyakan cakap cantik. Ada juga yang tanya, kanak-kanak tak usik ke? Mak dah ada lima cucu. Tapi mereka pun dah terbiasa, setakat sentuh-sentuh je lah. Tapi tak pernah sepahkan.

Wawa (kanan) dan kedua ibu bapanya.

“Bila video halaman rumah tu viral, saya tunjuk pada mak komen-komen warganet. Dia pun gembira, seronok. Lepas tu kami buat video tunjuk kawasan dalam rumah dengan dapur pula. Saya sendiri pun dah terbiasa dengan dekorasi macam tu, tapi untuk saya sendiri, saya suka hiasan moden dan simple,” ujarnya. Imbas Wawa, ibunya cukup komited dalam usaha mencantikkan rumah dan sanggup melakukan pelbagai kerja sendirian.

Hiasan-hiasan yang dibuat oleh ibu Wawa di kediaman mereka.

“Macam hiasan basikal tu. Ia sebenarnya basikal buruk. Tapi mak cat semula dengan warna putih. Kerusi pun macam tu juga. Dekorasi tu memang 100 peratus dia buat. Saya tolong angkat-angkat barang je. Ayah pun support mak buat dekorasi,” ujarnya lagi. Sehingga kini, beberapa video dekorasi kediaman ibu Wawa yang dikongsi di TikTok menerima lebih 300,000 tontonan.

Seorang Lelaki Ini Guna Cara Unik Untuk Sembunyikan Sesuatu Dari Isterinya. Sekali Isterinya Buka Kotak Kasut Penuh Dengan Wang

Biasanya kalau dah berpasangan, dan tinggal serumah agak susah sebenarnya nak rahsiakan perkara daripada pasangan kita.Iyalah nama pun dah berkongsi ruangkan, jadi privasi tu kuranglah sikit. Jadi bagi memastikan barangan peribadi tidak dicer0bohi sesiapa, kena la kreatif sikit.

Kalau dulu orang simpan duit di bawah tilam dan celah-celah baju, kali ini si suami letak di tempat yang lebih terdedah. Simpan harta dalam kotak kasut!Menerusi perkongsian dibuat oleh akaun Instagram @dunia_kaumhawa, seorang lelaki menggunakan cara unik untuk menyorokkan wang miliknya dari diketahui si isteri.

Kalau nak mencari barangan rahsia, tempat pertama kita tuju mesti dekat tempat-tempat yang tersembunyikan.Tapi tindakan si suami yang mengambil wang dari kotak di rak kasut isterinya menimbulkan syak wasangka wanita itu. Manakan tidaknya, rak kasut itu dipenuhi dengan kasut wanita, mana datang duit pula?

Tak tunggu lama, si isteri segera membuka kotak kasut itu. Ternyata harta karun yang ditemuinya…Wahhh siapa sangka betul-betul si suami simpan duit dalam kotak kasut je, berkepok-kepok pula tu! Tapi, nasib baiklah isterinya baik, selamat la duit tu dekat dalam kotak tu je.Korang ada tak tempat pelik yang dijadikan tempat simpanan?

Warganet Hairan Lihat ATM Paparkan Skrin Di Bahagian Atas Mesin. Mesin Keluar Duit Di Sebuah Negara Ini Menarik Perhatian Ramai Setelah Satu Perkongsian Di Twitter Ini Mula Tular

Kebiasaanya bila tiba masanya untuk keluarkan duit di mesin keluar duit (ATM), ramai akan lebih selesa menggunakan mesin yang tidak digunakan oleh ramai orang.Bukan sahaja dapat jimatkan masa daripada beratur panjang, malah kurang la perasaan diperhatikan oleh orang-orang dibelakang nanti.

Ye lah, semua orang mahukan privacykan?Tapi jangan haraplah untuk dapatkan privasi kalau korang terpaksa gunakan mesin ATM ni.“Memang nak bagi orang tengok ke?”Menerusi perkongsian yang dibuat oleh satu akaun Twitter milik @wapres2024, mesin ATM yang disediakan di satu kawasan di Indonesia ini menarik perhatian ramai.

Manakan tidak, biasanya skrin paparan hanya dilihat oleh pengguna sahaja, tapi lain pula dengan ‘teknologi’ baru ini. Video ini menunjukkan skrin paparan bagi ATM mesin ini diletakkan di bahagian atas mesin, dan boleh dilihat oleh orang yang berada di sekitarnya. 

Ini bukan bohong ya, mesin ini memang betul-betul wujud.Bagaimanapun menerusi akaun Twitter Bank Central Asia (BCA), mereka menjelaskan bahawqa mesin ATM tersebut sudah diperbaiki dan boleh digunakan seperti biasa semula.Yang menarik perhatiannya, rata-rata warganet lebih mementingkan soal baki akaun yang dapat dilihat umum berbanding perihal keselamatan yang sepatutnya diutamakan.

Tular Lelaki Ini Sanggup Lamar Bakal Isteri Dengan Hantaran RM87k Rumah Mewah Serta Set Berlian. Menarik Sekali Status Pasangan Ini Meraih Perhatian Di Indonesia

Benarlah jika ada perumpamaan mengatakan bahawa cinta itu bvta. Kalau hati dan sayang dan berkenan, apa sahaja pasti sanggup dilakukan demi mendapatkan cinta. Malah, ada yang sanggup mmpertrhkan nyawa mereka dan sanggup habiskan wang ringgit. Setuju tak?Seperti perkongsian ini dimana seorang ahli perniagaan sanggup gunakan hartanya demi memiliki gadis idamannya. Bukan sikit jumlah hantaran namun semua dilakukan demi cinta.

Perkongsian tersebut menjadi tular di media sosial Indonesia selepas sepupu kepada pengantin perempuan memuat naik status mengucapkan tahniah. Difahamkan,seorang ahli perniagaan sanggup memberikan hantaran mewah berupa wang tunai sebanyak 300.78 juta rupiah (kira-kira RM87,000), rumah mewah dan set berlian bernilai tiga bilion rupiah (kira-kira RM87,000).

Lelaki berkenaan, Ajis Kalla yang lebih dikenali sebagai Haji Ambo merupakan seorang ahli perniagaan dari Makassar melamar kekasihnya, Nadia Margareza yang berusia 29 tahun pada Isnin lalu di Dusun Kambisa, Desa Baku-Baku, Luwu Utara.

Menurut saudara terdekat Haji Ambo, Hasan Basri Baso, pasangan berkenaan sudah lama menjalinkan hubungan dan membuat keputusan untuk melangsungkan perkahwinan selepas mendapat persetujuan ibu bapa Nadia.Mereka menjalin hubungan sejak setahun lalu. Namun, acara pernikahan hanya akan berlangsung pada 17 Disember nanti.

Berdasaran maklumat yang diperoleh, lelaki berkenaan adalah seorang usahawan yang memiliki beberapa kafe terkemuka di Kota Makassar. Malah, Nadia juga seorang usahawan yang memiliki butik di daerah sama.Sumber : Tribun News

Tular Kluster Kenduri Kahwin Di Indonesia. Pemergian Pengantin Perempuan Serta Ibu Bapanya Jadi Tumpuan Ramai Setelah Mengadakan Majlis Perkahwinan 24 Oktober Lalu

Malang tidak berbau. Itu yang boleh digambarkan mengenai kejadian yang menimpa seorang pengantin perempuan di Kabupaten Sragen, Jawa Tengah, apabila dia hembuskan nafas terakhirnya bersama ibu bapanya kerana dijangkiti Covid-19.Menurut laporan CNN Indonesia, kes tersebut berpunca gara-gara pihak keluarga mereka mengadakan majlis perkahwinan pada 24 Oktober lalu.

Kejadian tersebut berlaku ketika pengantin perempuan dikenali sebagai L (28), pulang dari Jakarta pada Khamis (22 Oktober), dua hari sebelum majlis perkahwinan berlangsung di kediamannya.Setelah selesai majlis, L dan suaminya berangkat ke Wonogiri untuk majlis menyambut menantu pada hari Isnin (26 Oktober).

Tetapi dalam perjalanan, L mengeluh bahawa dia merasa sakit dan dibawa ke Hospital Dr. Moewardi di Solo, dan disahkan positif Covid-19.Setelah beberapa hari dirawat, L kemudiannya hembuskan nafas terkhirnya pada hari Khamis (5 November).Lebih memilukan, sehari setelah dia pergi, ibunya (57), disahkan turut dijangkiti dan hembuskan nafas terakhir keesokkannya (6 November) sebelum disusuli ayahnya (60) pada hari Isnin (9 November).

Kes tersebut dikategorikan sebagai kluster baru berkaitan majlis perkahwinan di mana setakat ini seramai 113 kontak rapat telah dikesan.“Kluster baru di Sragen berkaitan majlis perkahwinan di mana tiga orang dalam satu keluarga pergi buat selamanya, dan setelah dikesan, 113 orang menjadi kontak rapat dan sedang menunggu hasil ujian,” kata Ketua Pejabat Kesihatan Kabupaten Sragen, Hargiyanto ketika dihubungi CNN Indonesia.

Tiga Beranak Termasuk Pengantin Perempuan Hembuskan Nafas Terakhir Setelah Dapati Mereka Positif Covid19. Berikut Kisah Tentang Kluster Kenduri Kahwin Yang Berlaku Di Indonesia

Seorang pengantin perempuan yang baru saja beberapa hari melangsungkan perkahwinannya dilapor sudah menghembuskan nafas terakhirnya setelah dijangkiti COVID-19.Lebih memilukan, jangkitan itu turut mengambil nyawa kedua orang tuanya — dalam satu kejadian yang berlaku di Kabupaten Sragen, Jawa Tengah, Indonesia.

CNN Indonesia melaporkan, pengantin perempuan didapati baru pulang dari Jakarta pada 22 Oktober lalu, iaitu dua hari sebelum majlis pernikahannya.Dia kemudiannya mengadu sakit pada 26 Oktober dan dimasukkan ke hospital selepas disahkan positif COVID-19.Setelah beberapa hari diletakkan dalam kuarantin, pengantin perempuan tersebut akhirnya hembuskan nafas terakhirnya pada 5 November.

Sehari kemudian, ibunya pula disahkan positif dan hembuskan nafas terkahirnya pada 6 Oktober. Ia turut disusuli bapanya yang hembuskan nafas terakhirnya pada 9 November.Kes tersebut turut diklasifikan sebagai kluster baru yang dikesan pada 24 Oktober lalu. Menurut laporan jabatan kesihatan tempatan, susulan itu seramai 113 kontak rapat dikesan dan diarah menjalani swab test secara berperingkat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *