Ebit Lew tampil untuk beri sesuatu ini pula untuk kegunaan pelajar. Ternyata ramai warganet menyokong tindakannya ini dan ini rupanya cara untuk memohon.

artis Dunia Kehidupan Keluarga Viral

Ustaz Ebit Lew sering membantu orang yang kurang berkemampuan dan termasuklah pelajar yang mempunyai masalah tersendiri untuk pelajaran mereka. Kini pendakwah bebas terkenal ini ingin menghadiahkan 1000 cermin mata buat pelajar – pelajar sekolah di Malaysia. Menerusi laman sosial Facebook, Ebit membuat pengumuman baik tersebut untuk tatapan umum.

“Saya nak hadiahkan 1000 cermin mata berjumlah RM200,000 untuk pelajar yang memerlukan dari seluruh Malaysia. Kita akan beri mengikut sekolah yang terpilih. Guru atau wakil sekolah boleh WhatsApp 0149255109. Semoga menjadi asbab kebaikan,” tulisnya menerusi satu hantaran. Meninjau ke ruangan komen, ramai yang memuji usaha Ebit dalam menyumbangkan cermin mata memandangkan ramai pelajar yang mengalami masalah rabun.

“Baik sungguh la ustaz ni macam-macam dia bg kat org yg betul-betul susah. Semoga keluarganya di lindung Allah selalu amin,” doa seorang wargamaya. “Alhamdulillah. Idea yang sangat hebat. Ramai kanak-kanak dan pelajar ada masalah rabun tetapi tidak melaporkan kepada ibu bapa atau guru. Kesannya mereka ketinggalan pelajaran di dalam kelas,” komen seorang wargamaya.

“Tiada kata yang dapat saya ucapkan. Syukur Alhamdulillah, dikurniakan insan semulia UEL. Semoga kebaikan yang dilakukan menjadi asbab untuk lebih ramai lagi yang mengikut jejak langkah beliau melakukan kebaikan,” luah seorang wargamaya. “Bagus inisiatif ni. Ramai sebenarnya murid-murid yang rabun. Kesian mereka duduk belakang tak dapat nak ikuti pelajaran. Terima kasih ustaz,” ucap seorang wargamaya lagi.

Sehingga kini, hantaran tersebut telah menerima hampir 4,000 perkongsian di laman Facebook.Terdahulu, Ebit telah memberikan 500 tablet hasil sumbangan wang Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim berjumlah RM200,000 untuk diagihkan kepada pelajar bagi memudahkan mereka mengikuti sesi Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR).

Ini Yang Berlaku Pada Kereta Ustaz Ebit Lew. UEL Tanpa Ragu Kongsi Kisah Hebat Kuasa Doa Yang Meraih Perhatian Ramai

Baru baru ini,Ustaz Ebit Lew berkongsi cerita bahawa kereta miliknya telah pancit secara tiba tiba pada Khamis petang melalui IGnya. Jelas UEL, dugaan yang menimpa dirinya turut membawa rezeki kepada seorang petugas towing yang sudah lama menyimpan hasrat untuk bertemu dengannya.

“Rezeki petang ni. Rahmat Allah. Tayar tiba-tiba pncit terus. Sekali adik towing turun kereta asyik bergambar je. Selalu doa nak jumpa ustaz.”Tersenyum saya. Kereta ni ramai peminat. Orang lalu je ambil gambar dengan kereta,” tulis Ebit di media sosial miliknya.

Ebit juga turut mengimbas kembali kejadian melibatkan seorang pemilik rumah tumpangan yang menangis bertemunya baru-baru ini. Jelas Ebit, dia terpaksa tinggal dia inapan milik wanita terbabit memandangkan misi yang dilakukannya tidak sempat disempurnakan pada hari sama.

“Begitu juga masa nak check in satu rumah baru ini dah lewat. Misi tak selesai kena check in.“Dah lewat masuk rumah. Sampai ,owner rumah tu wanita menangis sungguh-sungguh.”Ya Allah, ustaz saya hari-hari doa nak jumpa ustaz. Tak sangka ustaz yang sewa hari ini,” imbas Ebit akan kata-kata wanita itu.

Seterusnya, wanita itu turut memulangkan duit tempahan yang sudah dibayar Ebit secara dalam talian atas niat mahu bersedekah.”Saya memang penat sikit malam tu. Sibuk tak sempat makan dari semalam. Dan bila jumpa orang susah memang sedih. Kadang tengok anak tak sekolah. Bila nak sekolahkan ada masalah pula. Ya Allah. Tapi saya akan selesaikan juga bersama team yang lain.

“Tapi dengar akak tu kata doanya dimakbulkan. Saya tersenyum. Saya pun terus fikir ajaibnya doa. Berbaloi susah sedikit melihat ajaibnya doa orang. Melihat kekuasaan Allah,” ujar Ebit.Tambahnya, kuasa doa sememangnya tidak patut dipandang rendah.

Malah, dia sendiri sudah menyaksikan dan mendengar banyak kisah-kisah lain sebelum ini yang menunjukkan besarnya kuasa doa seseorang.”Begitulah selalunya melihat doa orang miskin dan anak yatim. Kadang dah lewat nak balik. Tiba ada dapat aduan tentang orang tinggal di tempat bangunan dijilat api dan ditinggalkan. Sekali sampai akak tiada kaki. Anak orang kelainan upaya (OKU).

“Tinggal disitu dah lama. Terus pindahkan akak tadi ke rumah baharu. Kita beri free pada akak tadi. Selepas seminggu akak tadi sudah hembuskan nnafas terakhir.”Anak yang OKU kata, mak dah solat dan bersyukur. Selama ini dah tak percaya tuhan. Selalu berdoa tapi Allah belum kabulkan. Bila ustaz sampai terus rasa bersyukur.

“Dalam hati saya ajaibnya doa akak ni. Begitulah doa orang yang memerlukan,” ujarnya.Dalam posting sama, Ebit turut membuat peringatan agar jangan sesekali kita memandang rendah kuasa doa dan dilrang juga meng4niayai orang susah dan anak yatim.

“Jangan pandang rendah doa mereka. Jangan aniaya orang miskin dan anak yatim. Jangan pandang rendah pada orang lain.”Doa boleh hentikan segala musibah dalam dunia ini. Tsunami, gempa bumi, puting beliung, Covid-19, dan lain-lain.”Siapa maha kuasa boleh tarik semua ini? Hanyalah Allah. Ya Allah selamatkanlah kami semua,” ujarnya lagi.

Tak Sangka Keluarga Ini Diduga Sampai Begini Sekali. Ebit Lew Sebak Dengan Keadaan 3 Beranak Ini Dan Terus Tampil Beri Hadiah Ini.

Siapa lagi yang tidak mengenali Ustaz Ebit Lew. Hampir seluruh negara, Ebit Lew datang tampil untuk memberi bantuan pada orang yang dalam kesusahan. Apabila lambat sahaja datang memberi bantuan pasti beliau akan meminta maaf. Usahawan dan pendakwah bebas yang sangat terkenal dengan sifat pemurahnya tanpa kira agama mahupun kaum. Pasti tidak mudah untuk kita mencontohi sifat itu.

Hari ini, beliau tampil lagi untuk meneruskan misi bantuannya dan berkongsi detik itu di laman media sosial instagram miliknya. Pada kali ini, dia telah meneruskan ke Rantau panjang, Kelantan untuk memberi bantuan kepada salah sebuah keluarga ini yang amat memerlukan.

Difahamkan lagi, keluarga itu hanya tinggal bertiga di rumah di mana si anak merupakan seorang Orang Kelainan Upaya , bapa pula mempunyai masalah penglihatan manakala ibu pula warga emas yang sudah uzur.

“Saya hadiahkan 2 katil hospital. Pagi ini ziarah Rantau Panjang. Terus pasang katil dan angkat adik ni OKU dan pimpin ayahnya buta. Ibu ini pula dah uzur. Bertiga di rumah ini. Dibantu saudara mara dan jiran terdekat walau mereka juga hidup susah,” tulis Ustaz Ebit Lew di ruangan kapsyen. Menurut Ebit Lew, setiap manusia diberi ujian yang berbeza. Dia meluahkan rasa sedih apabila melihat keadaan mereka yang tidur beralaskan sekeping tikar di atas lantai dan hanya mempunyai sebuah kipas kecil.

Ibu tua tak henti ucap terima kasih

Bagaimanapun, sepanjang kehadirannya di teratak mereka, mulut si ibu sentiasa dihiasi dan tidak henti mengucapkan terima kasih kepada Ebit Lew, meluahkan rasa syukur berulang kali.

“Beza ujian setiap orang. Melihat mereka tidur atas lantai selama ini terasa bersalah dan berdosa. Bagaimanalah ya. Tapi mereka dah biasa begitu. Ada 1 kipas kecil. Rumahnya tiada barang perabot lain. Senyum je makcik ni. Cakap terima kasih ustaz. Ulang kali cakap terima kasih ustaz. Menerusi video pendek yang dikongsi oleh Ebit Lew berkenaan, dapat dilihat dia tidak kekok memakaikan seluar serta mendukung anak OKU tersebut ke atas katil. Allahu.

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata warganet terharu dengan tindakan Ebit Lew dan mendoakan agar segala urusannya dipermudahkan oleh Allah SWT.Dalam pada itu, Ebit Lew atau nama sebenarnya Ebit Irawan Ibrahim Lew sempat mengucapkan terima kasih kepada pihak-pihak yang turut membantu menjayakan misi bantuannya terbabit. Hebatnya, syabas Ustaz Ebit Lew! Semoga segala usaha ustaz berbuah ganjaran pahala di akhirat kelak. Sumber: Ustaz Ebit Lew

Pemuda Ini Gembira Setelah Tular Berita Krew Ustaz Ebit Lew Terlibat Dalam Satu Kejadian Ini. Sekali Rupanya Ini Yang Dia Katakan Sehingga Dia Tak Suka Pada Penceramah Tersebut.

Kini diketahui tiga orang pasukan media penceramah bebas, Ustaz Ebit Lew terlibat dalam kejadian yang tak diingini di Tol Jalan Duta malam Disember lalu. Berita ini disahkan oleh Ebit sendiri menerusi hantaran yang dimuatnaik di laman Facebook kira-kira tujuh jam lalu. Ebit berkata, kejadian itu berlaku apabila kereta yang dinaiki pasukan media yang merakamkan program Jejak Ebit Lew Astro terkena bahu jalan untuk mengeIak daripada terkena sebuah kenderaan yang membuat pusingan U di ruang yang tidak dibenarkan.

“Tadi kami empat kereta ke Penang membantu abang sekeluarga yang lapan bulan tidur dalam kereta. Semasa sama-sama balik ke KL. Betul-betul lorong kanan Touch N Go lepas Tol Jalan Duta. Tiba-tiba ada kereta dari kiri u-turn ke kanan. Ada sign (petunjuk) tidak boleh u-turn. Estima mereka cuba elakk kereta u-turn menyebabkan mereka terkena divider tengah jalan,” katanya.

Ebit berkata, tiga orang pasukan medianya itu sehingga kini masih dirawat di Hospital Gleneagles, Kuala Lumpur. “Sekarang saya di Hospital Gleneagles menanti ketiga-tiga team buat lmbasan Tomografi Berkomputer (C.T Scan). Doakan semuanya baik dan selamat. Doakan Teyha, Azrin dan Ijad semuanya selamat dan baik-baik ajer. Sedih dengar mereka mengerang sakit,” tambah beliau.

LeIaki bernama Zul Hafiz Paday masih tidak berpuas hati dengan Ustaz Ebit Lew. Baru baru ini kecoh di media sosial di mana dia dengan lantang dan berani mengkritik Ebit Lew kerana dikatakan tidak ikhlas dan menunjuk-nunjuk ketika membantu orang susah

Sudah semestinya semua tidak menyokong apa lelaki ini cakap, beribu komen leIaki ini terima di laman Facebook sendiri tetapi dia tetap dengan pendirian bahawa Ebit Lew bukan seorang yang ikhlas. Selepas berita kejadian yang berlaku pada krew Ebit Lew semalam, dia memuat naik satu status yang agak biadab.

Menteri Wilayah Persekutuan Akui Rasa Malu Pada Ustaz Ebit Lew Kerana Sesuatu Ini. Sekali Ini Penjelasannya Buat Soal Isu Ini.

Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa meluahkan rasa malu dengan sikap pendakwah terkenal iaitu Ustaz Ebit Lew yang disifatkan bak ‘hero’ dalam membantu golongan memerlukan.

“Saya rasa malu sebab saya wakil rakyat, dan saya tidak dapat buat sebanyak yang dia buat,” katanya ketika mengulas tentang pendakwah tersebut yang lebih pantas melakukan segala kerja amal dan sumbangan.

Menerusi laporan Bernama, Annuar mengakui beliau mahu bertemu dengan Ebit untuk berkongsi perkara berkaitan kebajikan dan sumbangan kepada rakyat yang mungkin boleh dipelajari daripadanya.

“Mungkin saya berbeza pandangan sedikit, peranan NGO lain dan peranan kerajaan lain, tetapi dalam masa yang sama kita (pemimpin) harus ada perasaan malu, bukan malu dalam bentuk yang negatif, malu yang positif. Ini sebab orang yang tiada kuasa macam beliau sanggup berbuat lebih, bagaimana kita orang yang ada kuasa, kita tidak berbuat cukup,” jelasnya.

Walau bagaimanapun, Annuar juga berkata tanggungjawab kerajaan tidaklah seperti peranan NGO. Hal ini kerana kerajaan juga perlu menumpukan untuk merangka dasar yang baik. Selain itu, beliau juga mencadangkan agar kerajaan perlu mengadakan agenda dan program yang mungkin tidak dilihat oleh rakyat sekarang tetapi hasilnya dilihat dalam tempoh jangka masa lebih panjang.

“Kalau ada sesuatu masalah kita turun dan selesaikan, itu pun penting tapi sebagai kerajaan terutamanya kita harus memikir jauh daripada itu. Jadi kalau tidak nampak turun padang bukan bermakna kerajaan tidak berfumgsi, tetapi adalah lebih baik kalau kita menguruskan kerajaan dari segi pelaksanaan dasar yang baik …sementara kita juga terus menjadi sebuah kerajaan yang prtihatin dan cakna kepada permasalahan rakyat,” ujarnya.

Sumber: Bernama

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *