Lelaki nak buat isian penuh tapi bagi wang pendahuluan sebanyak RM50. Sekali ii yang terjadi sampai kakitangan tu alami kerugian

Viral

Sungguh tidak bertanggungjawab. Kasihan melihat nasib yang menmpa kakitangan stesen minyak yang diprdaya oleh seorang pelanggan lelaki dan menyebabkan kakitangan ini mengalami kerugian ratusan ringgit. Jelas kakitangan tersebut yang dikenali sebagai Suyyaya berkata, pada hari kejadian seorang lelaki berusia lingkungan 40-an ke atas datang ke kaunter memaklumkan dia mahu membuat isian penuh namun memberi wang pendahuluan sebanyak RM50.

“..pakcik datang dengan Hilux, bagi RM50 lepas tu minta isi penuh. Tengok muka pula boleh dipercayai, ingatkan dia isi kurang dari RM100. Lepas tu dia lari macam tu je,” kata Suyyaya dalam video perkongsiannya di TikT0k. HAsil perbuatan lelaki itu menyebabkan dia terpaksa menanggung kerugian dengan menggunakan wang gajinya sendiri.

Turut menimbulkan persoalan, tong apa yang digunakan oleh lelaki itu sehingga membuat pengisian minyak yang mencecah k0s RM360.“Woii gaji aku!! RM1-RM2 tu tak kisah, ini beratus-ratus. Kau pakai tong ape weh untuk isi minyk banyak tu? …dia isi.. Ya Allah.. banyaknya. (Saya) dengan muka bangganya tunggu untuk dibayar,” katanya.

MAnakala respon warganet, rata rata bersimp4ti dengan apa yang dilalui mngsa.Waragnet juga menasihatkan kakitangan itu untuk membuat lap0ran p0lis dan menyertakan video dari rakaman kamera litar tertutup premisnya untuk dijadikan sebagai bukti.Jadi dapat disimpulkan bahwa jujur adalah sebuah perilaku positif yang apabila kita berkata dan berbuat sesuatu, keduanya selalu berkesinambungan. .Ayat- Ayat tentang Kejujuran dan Tafsirnya
Qs. Al- Maidah: 8

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

“Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”

Diperintahkan kepada orang- orang beriman agar membiasakan diri untuk selalu menegakkan kebenaran dalam melakukan perkara dunia maupun akhirat (agama) dengan penuh rasa ikhlas. Yaitu jika beramal dilakukan dengan baik dan benar tanpa berbuat dzalim terhadap yang lain. Melakukan ‘amr ma’ruf dan nahyi munkar adalah salah satu bentuk menegakkan kebenaran untuk mengharap ridha Allah.

Dalam ayat ini diterangkan bahwa bentuk kejujuran adalah menyatakan kebenaran dalam persaksian secara adil, tanpa didasari unsur apapun, kepada siapapun sekalipun terhadap musuh. Karena apabila terjadi ketidak adilan maka akan timbul perpecahan di masyarakat karena telah hilangnya rasa percaya.

Keadilan adalah salah satu jalan untuk mendapat ridho Allah, dan menunjukkan bahwa kita adalah orang yang bertaqwa. Dengan berlaku adil, kita menghindarkan diri dari murka Allah. Setiap perbuatan tentu ada balasannya, termasuk berlaku adil. Jika seseorang meninggalkan keadilan makan balasan yang ia dapat di dunia adalah kehinaan dan kenistaan. Sedangkan balasan di akhirat adalah murka Allah.

Sanggup Habiskan RM50 K Semata Untuk Sambut Birthday Rakan. Wanita Ini Buat Perkongsian Sambutan Hari Jadi Yang Luar Biasa

Tidak dinafikan,untuk mencari kawan atau bos yang benar benar setia dengan kita dari susah ke senang tak mudah. Masa berduit erjuta juta ramai je yang dekat,tapi bila kita jatuh terduduk tak ada seorang pun nak hulurkan tangan bantu kita dan iilah realiti sebenar kehidupan

Semasa scroll-scroll media sosial terjumpa pula satu posting yang menyentuh jiwa ni. OMG! BFF merangkap boss macam ni satu dalam sejuta guys. Untung tuan badan dapat merasa rezeki Allah yang tak ternilai ni. Korang mesti ni tahu kan siapa yang kami maksudkan ni?

Baru baru jni, pengasas Masak-Masak CekYana yang pernah terkenal dengan ODEEN VIRAL CEKYANA tak kisah habiskan RM50K untuk sambut birthday BFF merangkap co-foundernya, CikZaza! MashaAllah, best nya kan?

Jelasnya CikZaza ni sangat baik dan loyal sehinggakan sanggup sama-sama bangunkan bisnes mereka ni. Memang menitis air mata CikZaza bila dapat surprise macam ni. Bukan setakat tu je, CikZaza siap dapat suprise rantai emas RM30k lagi weyy! OMG, bagusnya CikYana ni. Betul-betul bos idaman ni.

Difahamkan dalam masa yang sama CekYana tak sihat, tapi kesihatannya tak menghalang CekYana untuk jadi mastermind dalam agenda ni. Tapi kami kagum dengan sikap CekYana ni, sanggup habiskan puluhan ribu ringgit bagi menghargai usaha titik peluh pekerjanya selama ini.

Haa bila dapat boss macam CekYana ni terus rasa semangat jer nak buat kerja kan. Yalah siapa jer tak semangat bila dihargai, kiranya setiap usaha kita tu boss kita nampak. Memang sweet sangat cara CekYana ni.Memang patut di contohi. Kalau begini la sikap BFF atau Bos memang orang senang nak tolong kita. Mana tak nya setiap pertolongan tu dihargai, siapa tak nak kan?

Dapat Pula Komen Positif

Duduk Di Asrama Tapi Mampu Raih RM19000 Di Asrama. Anak Muda Ini Cerita Pengalaman Mereka Buat Bisnes

Bak kata orang di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Demikianlah yang dapat dilihat pada semangat dua sahabat ini. Difahamkan mereka berdua kekal berada di asrama ketika berlangsungnya PKP<siapa sangka mereka berdua mampu menjana pendapatan ribuan ringgit.

Pemuda berusia 19 tahun itu berkata, ia dilakukan di asrama ketika cuti pendek selama lima hari selepas tidak pulang ke rumah berikutan sekatan merentas negeri ketika PKP.”Kami pilih bisnes ni untuk kolej sebab para pelajar sukakan baju mengikut trend, dan pakai secara berkumpulan. Jadi, kami mudahkan mereka dengan membuat tempahan baju.

“Dalam masa lima hari tu, kami buat secara habis-habisan dari promosi hingga buka tempahan baju menerusi grup WhatsApp dan Facebook,” katanya. Lebih gemar disapa Amzar, katanya, pada hari kelima, dia bersama Aiman bergiat lebih aktif dengan pergi dari pintu ke pintu bilik salah satu blok asrama lelaki sebelum menutup tempahan.

“Lima hari kami buat all out, kami dapat 500 tempahan baju membabitkan pelajar kolej lelaki dan perempuan. Keseluruhan jualan kami peroleh sebanyak RM19,000.”Pada asalnya kami sasarkan hanya 300 tempahan. Tapi risau ada pelajar-pelajar yang terlepas pandang tentang baju ni, jadi kami gerak dari pintu ke pintu pula… tak sangka masuk hari kelima dapat cecah kira-kira 500 tempahan,” kata anak kelahiran Bachok, Kelantan itu.

Sejujurnya mereka baru mengenali sejak semester lalu bagi mengikuti jurusan yang sama iaitu perakaunan, kedua-dua anak muda ini sebenarnya mempunyai minat dalam perniagaan.Amzar berkata, dia sebelum ini mengusahakan bisnes minuman yogurt, manakala Aiman yang berasal dari Bangi, Selangor terlibat dalam perusahaan kek.

Menurut anak kedua daripada tiga beradik itu, mereka turut menerima tempahan daripada beberapa kolej matrikulasi seperti Kelantan, Perak, Negeri Sembilan dan Melaka.”Syukur, Alhamdulillah. Berkat usaha kami bertungkus-lumus untuk buka tempahan baju selama lima hari sampai tak cukup tidur kira order.

“Lepas Subuh baru nak tidur setakat tiga hingga empat jam sehari,” katanya sambil menambah mereka berurusan dengan sebuah kilang baju di Selangor.Dalam pada itu, Amzar turut berkongsi pengalaman mereka yang berdepan cabaran berniaga terutama pada hari terakhir tempahan baju dibuka kepada pelajar-pelajar kolej.

“Malam terakhir tu, kami tebalkan muka pergi ketuk pintu ke pintu bilik di satu blok asrama. Kami semua ada di asrama sebab cuti pendek dan PKP, jadi mereka ada kat bilik je.”Bila ketuk pintu beberapa bilik, ada yang tak sahut sedangkan banyak selipar kat luar pintu. Ada juga yang sekadar gelak-gelak dari dalam bilik tanpa buka pintu… tak apalah, lepas beri salam tiga kali, kami bergerak ke bilik lain pula.

“Ada antara mereka yang beria-ia nak beli, siap kasi nombor telefon. Bila kami hubungi untuk sahkan tempahan, terus block (sekat) nombor kami. Memang sakit hati kena tipu.”Dalam bisnes ada yang suka dan tak suka. Ada ramai-ramai gelak, block nombor telefon tu perkara biasa yang kami anggap sebagai dugaan berniaga,” katanya.

3 Beradik Ini Sanggup Berpanas Tepi Jalan Hanya Untuk Lakukan Bisnes Hariannya Sambil Tiktok. Rupanya Dia Juga Lakukan Kerja Ini Sebagai Sambilan.

Tiga beradik ini memulakan perniagaan sejak PKP pada Mac tahun lalu. Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan Mac tahun lalu, ramai yang mengambil peluang untuk membuka perniagaan berasaskan makanan. Begitu juga dengan tiga beradik ini apabila mereka memperkenalkan popia bergedil, ‘lari’ daripada kebiasaan ramai yang sering tampil dengan menu tauhu bergedil.

Menurut Afiera Riana Agoes Riauwaldy, 29, dia secara spontan tampil dengan idea itu sebelum dua adiknya, Afiefi Riani, 26, dan Ahmad Amin, 21, turut bersetuju untuk menjadi rakan perniagaan.

“Kami tiga beradik mula berniaga masa awal PKP. Bermula secara online, bila dah stabil kami buka pula gerai pada hujung tahun 2020. Masa tu saya terfikir, nak buat apa masa PKP? Biasa orang buat tauhu bergedil, tapi saya kata why not buat popia bergedil? Idea sendiri, tak sangka pula dapat sambutan. Gerai pertama kami di Prima Saujana, Kajang. Alhamdulillah sekarang kami buka gerai kedua di Ampang,” ujarnya yang mesra disapa Afiera.

Afiera tidak kisah jika ada yang pandang rendah terhadap dirinya.

Dia yang juga seorang pelakon secara sambilan mengakui tidak kisah jika ada yang memandang rendah apa yang sedang diusahakannya pada masa ini. Malah, dia percaya pada konsep rezeki dan tidak pernah berasa malu untuk bekerja dalam suasana panas di gerai tepi jalan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *