Hasilkan perkongsian mengenai khasiat tumbuh-tumbuhan menerusi aplikasi TikTok. Lelaki ini tanpa ragu kongsi pengetahuannya

Kehidupan

Untuk pengetahuan, Arasyi pernah mewakili Malaysia dalam sukan silat dalam sebuah kejohanan di Vietnam pada tahun 2013. Ujarnya,”SEKADAR berkongsi ilmu.”Itulah yang diungkapkan seorang jurulatih silat, Muhammad Nur Arasyi Zubaidillah, 26, yang menghasilkan video mengenai khasiat tumbuh-tumbuhan menerusi aplikasi TikTok.

Arasyi berkata kebun itu mula diusahakan sejak sebulan yang lalu dengan bantuan ibunya, Hairani Haris, 59, seorang pensyarah yang pernah membuat kajian mengenai tumbuh-tumbuhan suatu masa lalu.”Dulu umi pernah buat kajian mengenai tumbuh-tumbuhan. Umi juga ada buat buku, bila saya baca, saya rasa ia sangat berfaedah. Apa salahnya kongsi maklumat itu dekat TikTok?”Kami pula duduk di kawasan kampung. Kebun ini umi usahakan bersama Abi yang juga bapa tiri saya sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) baru-baru ini.

“Umi sekarang masih lagi bekerja sebagai pensyarah. Kebun ni juga dia buat standby untuk bersara nanti,” ujarnya kepada.Sejak mengusahakan tanaman itu, Arasyi berkata dia sekeluarga turut menerima kunjungan individu yang mahu mencari pokok untuk rawatan tradisional.”Saya belajar silat, jadi nak kena tahu juga mengenai perubatan. Macam pokok-pokok ni, ada yang umi beli, ada yang dia cari sendiri.

“Ada orang luar masuk sebab nak cari pokok, tapi kebun ni kami bukan usahakan untuk buat perniagaan pun,” ujarnya lagi.Menurut Arasyi lagi, dia seronok apabila perkongsian ilmu mengenai khasiat tumbuhan yang dibuat secara santai di TikTok menerima reaksi positif warganet

Sehingga kini sudah mengumpul lebih 230,000 pengikut di aplikasi video popular itu.”Saya rasa seronok berkongsi ilmu menerusi content yang dihasilkan. Dengan video-video itu, orang boleh tahu mengenai khasiat pokok.”Sebab kita generasi muda banyak tak tahu mengenai pokok-pokok ni. Ia sebenarnya ubat untuk orang dulu-dulu.

“Ada yang komen, mereka kata tumbuhan yang saya tunjuk dalam TikTok tu ada di sekitar rumah mereka. Tapi mereka tak tahu ia ada khasiat tersendiri.”Mungkin ada juga yang tak mampu nak buat rawatan moden, jadi boleh rawat guna cara tradisional,” ujarnya lagi.Bercerita mengenai dirinya, Arasyi yang sudah berumah tangga dan memiliki seorang cahaya mata merupakan lepasan Universiti Perguruan Sultan Idris (Upsi) dan Universiti Malaya (UM).

Malah, jika tiada aral melintang, dia juga bakal bergelar guru Pendidikan Jasmani tidak lama lagi.Menurut Arasyi, bapa kandungnya, Zubaidillah Sulaiman yang sudah tiadapada tahun 2019 merupakan Al-Fakir Guru Utama Sri Gayong Panglima Ulung Malaysia dalam perguruan silat.

Kini, dia mewarisi legasi dan turut bekerja secara sambilan sebagai jurulatih silat Majlis Sukan Negeri (MSN) Perak untuk persiapan bagi Sukan Malaysia di Johor yang dijangka berlangsung pada 2022.Untuk rekod, Arasyi juga pernah mewakili Malaysia dalam sukan silat ke sebuah kejohanan di Vietnam pada tahun 2013.

Duduk Di Asrama Tapi Mampu Raih RM19000 Di Asrama. Anak Muda Ini Cerita Pengalaman Mereka Buat Bisnes

Bak kata orang di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Demikianlah yang dapat dilihat pada semangat dua sahabat ini. Difahamkan mereka berdua kekal berada di asrama ketika berlangsungnya PKP<siapa sangka mereka berdua mampu menjana pendapatan ribuan ringgit.

Pemuda berusia 19 tahun itu berkata, ia dilakukan di asrama ketika cuti pendek selama lima hari selepas tidak pulang ke rumah berikutan sekatan merentas negeri ketika PKP.”Kami pilih bisnes ni untuk kolej sebab para pelajar sukakan baju mengikut trend, dan pakai secara berkumpulan. Jadi, kami mudahkan mereka dengan membuat tempahan baju.

“Dalam masa lima hari tu, kami buat secara habis-habisan dari promosi hingga buka tempahan baju menerusi grup WhatsApp dan Facebook,” katanya. Lebih gemar disapa Amzar, katanya, pada hari kelima, dia bersama Aiman bergiat lebih aktif dengan pergi dari pintu ke pintu bilik salah satu blok asrama lelaki sebelum menutup tempahan.

“Lima hari kami buat all out, kami dapat 500 tempahan baju membabitkan pelajar kolej lelaki dan perempuan. Keseluruhan jualan kami peroleh sebanyak RM19,000.”Pada asalnya kami sasarkan hanya 300 tempahan. Tapi risau ada pelajar-pelajar yang terlepas pandang tentang baju ni, jadi kami gerak dari pintu ke pintu pula… tak sangka masuk hari kelima dapat cecah kira-kira 500 tempahan,” kata anak kelahiran Bachok, Kelantan itu.

Sejujurnya mereka baru mengenali sejak semester lalu bagi mengikuti jurusan yang sama iaitu perakaunan, kedua-dua anak muda ini sebenarnya mempunyai minat dalam perniagaan.Amzar berkata, dia sebelum ini mengusahakan bisnes minuman yogurt, manakala Aiman yang berasal dari Bangi, Selangor terlibat dalam perusahaan kek.

Menurut anak kedua daripada tiga beradik itu, mereka turut menerima tempahan daripada beberapa kolej matrikulasi seperti Kelantan, Perak, Negeri Sembilan dan Melaka.”Syukur, Alhamdulillah. Berkat usaha kami bertungkus-lumus untuk buka tempahan baju selama lima hari sampai tak cukup tidur kira order.

“Lepas Subuh baru nak tidur setakat tiga hingga empat jam sehari,” katanya sambil menambah mereka berurusan dengan sebuah kilang baju di Selangor.Dalam pada itu, Amzar turut berkongsi pengalaman mereka yang berdepan cabaran berniaga terutama pada hari terakhir tempahan baju dibuka kepada pelajar-pelajar kolej.

“Malam terakhir tu, kami tebalkan muka pergi ketuk pintu ke pintu bilik di satu blok asrama. Kami semua ada di asrama sebab cuti pendek dan PKP, jadi mereka ada kat bilik je.”Bila ketuk pintu beberapa bilik, ada yang tak sahut sedangkan banyak selipar kat luar pintu. Ada juga yang sekadar gelak-gelak dari dalam bilik tanpa buka pintu… tak apalah, lepas beri salam tiga kali, kami bergerak ke bilik lain pula.

“Ada antara mereka yang beria-ia nak beli, siap kasi nombor telefon. Bila kami hubungi untuk sahkan tempahan, terus block (sekat) nombor kami. Memang sakit hati kena tipu.”Dalam bisnes ada yang suka dan tak suka. Ada ramai-ramai gelak, block nombor telefon tu perkara biasa yang kami anggap sebagai dugaan berniaga,” katanya.

3 Beradik Ini Sanggup Berpanas Tepi Jalan Hanya Untuk Lakukan Bisnes Hariannya Sambil Tiktok. Rupanya Dia Juga Lakukan Kerja Ini Sebagai Sambilan.

Tiga beradik ini memulakan perniagaan sejak PKP pada Mac tahun lalu. Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan Mac tahun lalu, ramai yang mengambil peluang untuk membuka perniagaan berasaskan makanan. Begitu juga dengan tiga beradik ini apabila mereka memperkenalkan popia bergedil, ‘lari’ daripada kebiasaan ramai yang sering tampil dengan menu tauhu bergedil.

Menurut Afiera Riana Agoes Riauwaldy, 29, dia secara spontan tampil dengan idea itu sebelum dua adiknya, Afiefi Riani, 26, dan Ahmad Amin, 21, turut bersetuju untuk menjadi rakan perniagaan.

“Kami tiga beradik mula berniaga masa awal PKP. Bermula secara online, bila dah stabil kami buka pula gerai pada hujung tahun 2020. Masa tu saya terfikir, nak buat apa masa PKP? Biasa orang buat tauhu bergedil, tapi saya kata why not buat popia bergedil? Idea sendiri, tak sangka pula dapat sambutan. Gerai pertama kami di Prima Saujana, Kajang. Alhamdulillah sekarang kami buka gerai kedua di Ampang,” ujarnya yang mesra disapa Afiera.

Afiera tidak kisah jika ada yang pandang rendah terhadap dirinya.

Dia yang juga seorang pelakon secara sambilan mengakui tidak kisah jika ada yang memandang rendah apa yang sedang diusahakannya pada masa ini. Malah, dia percaya pada konsep rezeki dan tidak pernah berasa malu untuk bekerja dalam suasana panas di gerai tepi jalan.

Kami tak kisah menari kat gerai, orang tepi jalan pandang, tak peduli.

“Saya minat berlakon, tapi saya tak jadikan ia sebagai kerjaya utama. Secara sambilan je. Last drama pun tahun lepas. Saya tak kisah orang pandang rendah kami berniaga tepi jalan. Nampak senang tapi susah sebenarnya. Kalau tauhu boleh sumbat, popia nak kena gulung. Tapi kadang-kadang orang pandang rendah, berniaga tepi jalan tak ada kelas… kami pun bukannya ada kedai, setakat gerai je. Saya teruskan atas sokongan mak ayah. Saya juga pernah nak putus asa sebab terlalu ramai yang jual makanan. Tapi Alhamdulillah, sekarang bisnes makin OK,” ujarnya lagi.

Popia bergedil yang menjadi sumber rezeki tiga beradik itu.

Dalam pada itu, Afiera mengakui majoriti pelanggannya merupakan pengikut di TikTok yang sering menonton video dia dan adik beradiknya.

“Saya rajin buat video kat gerai, ada yang komen negatif termasuk pertikai mengenai aurat. Saya tak kisah menari kat gerai, orang tepi jalan pandang, tak peduli, yang penting kami gembira buat kerja dan tak kacau orang.

Mereka kini memiliki dua gerai di Kajang dan Ampang.

“Biarlah apa orang nak cakap. Penangan TikTok memang power. Rezeki kami kebanyakannya dari TikTok. Bila datang gerai, mereka kata kenal dari TikTok. Sanggup datang jauh-jauh. Terima kasih kepada semua yang berikan sokongan,” ujarnya lagi. Kata Afiera, dia juga ada perancangan untuk kembangkan perniagaan itu sehingga ke Brunei dan Singapura selepas PKP berakhir kelak.

Satu Keluarga Menjual Nasi Kukus Perniagaan Turun Temurun Dari Bapanya. Sekali Tak Sangka Pula Dulu Bapa Pergi Sebab Ini Tapi Kali Ini Ibu Pula.

Bapa Bella yang pergi pada tahun 2015 bersama ibunya yang kini terlantar sakit, dipercayai akibat terkena buatan orang. “Jangan malu nak mengaku kita susah.”

Itulah kata-kata yang menjadi pegangan Nur Salshabila Muhammad Rufdi, 21, sejak kematian bapanya pada tahun 2015. Terbaharu, kisah gadis itu serta perniagaan nasi kukus keluarganya yang terjejas teruk sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada tahun lepas menjadi tular di laman Twitter.

Menurut gadis yang mesra disapa Bella itu, kedai nasi kukus mereka di Uptown Shah Alam, Selangor terpaksa dihentikan operasi dan ‘direhatkan’ sepanjang tahun lalu. Baru-baru ini, dia serta adik-beradik yang lain tampil dengan alternatif baharu dengan membuka gerai nasi kukus di Bandar Putera 2, Jalan Kebun Nenas, Shah Alam. Kata Bella yang juga anak kelima daripada enam beradik, dugaan itu cukup berat memandangkan dia dan adik beradiknya yang lain sama-sama mencari rezeki dengan perniagaan itu sejak sekian lama.

Bella bersyukur menerima sokongan ramai di Twitter.

“Kami berniaga di Uptown sejak tahun 2005. Jadi sekarang terpaksa cari alternatif lain, kami buka gerai. Kami bahagikan tugas, ada abang dan kakak uruskan gerai, saya dan kakak yang lain uruskan proses penyediaan di rumah. Masa awal PKP tahun lepas kami tak boleh berniaga langsung. Mama pun korek duit simpanan yang ada. Tahun lepas sangat sukar untuk kami. Tahun ni baru je bisnes nak elok, PKP lagi sekali,” ujarnya sewaktu dihubungi mStar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *