Tak sangka keluarga ini diduga sampai begini sekali. Ebit Lew sebak dengan keadaan 3 beranak ini dan terus tampil beri hadiah ini.

Amalan artis Kehidupan Keluarga KESIHATAN Viral

Siapa lagi yang tidak mengenali Ustaz Ebit Lew. Hampir seluruh negara, Ebit Lew datang tampil untuk memberi bantuan pada orang yang dalam kesusahan. Apabila lambat sahaja datang memberi bantuan pasti beliau akan meminta maaf. Usahawan dan pendakwah bebas yang sangat terkenal dengan sifat pemurahnya tanpa kira agama mahupun kaum. Pasti tidak mudah untuk kita mencontohi sifat itu.

Hari ini, beliau tampil lagi untuk meneruskan misi bantuannya dan berkongsi detik itu di laman media sosial instagram miliknya. Pada kali ini, dia telah meneruskan ke Rantau panjang, Kelantan untuk memberi bantuan kepada salah sebuah keluarga ini yang amat memerlukan.

Difahamkan lagi, keluarga itu hanya tinggal bertiga di rumah di mana si anak merupakan seorang Orang Kelainan Upaya , bapa pula mempunyai masalah penglihatan manakala ibu pula warga emas yang sudah uzur.

“Saya hadiahkan 2 katil hospital. Pagi ini ziarah Rantau Panjang. Terus pasang katil dan angkat adik ni OKU dan pimpin ayahnya buta. Ibu ini pula dah uzur. Bertiga di rumah ini. Dibantu saudara mara dan jiran terdekat walau mereka juga hidup susah,” tulis Ustaz Ebit Lew di ruangan kapsyen. Menurut Ebit Lew, setiap manusia diberi ujian yang berbeza. Dia meluahkan rasa sedih apabila melihat keadaan mereka yang tidur beralaskan sekeping tikar di atas lantai dan hanya mempunyai sebuah kipas kecil.

Ibu tua tak henti ucap terima kasih

Bagaimanapun, sepanjang kehadirannya di teratak mereka, mulut si ibu sentiasa dihiasi dan tidak henti mengucapkan terima kasih kepada Ebit Lew, meluahkan rasa syukur berulang kali.

“Beza ujian setiap orang. Melihat mereka tidur atas lantai selama ini terasa bersalah dan berdosa. Bagaimanalah ya. Tapi mereka dah biasa begitu. Ada 1 kipas kecil. Rumahnya tiada barang perabot lain. Senyum je makcik ni. Cakap terima kasih ustaz. Ulang kali cakap terima kasih ustaz. Menerusi video pendek yang dikongsi oleh Ebit Lew berkenaan, dapat dilihat dia tidak kekok memakaikan seluar serta mendukung anak OKU tersebut ke atas katil. Allahu.

Ujian untuk orang yang baik

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata warganet terharu dengan tindakan Ebit Lew dan mendoakan agar segala urusannya dipermudahkan oleh Allah SWT.

Sedihnya tengok

Semoga syurga buat keluarga tersebut

Nak jadi macam ustaz nanti

Dalam pada itu, Ebit Lew atau nama sebenarnya Ebit Irawan Ibrahim Lew sempat mengucapkan terima kasih kepada pihak-pihak yang turut membantu menjayakan misi bantuannya terbabit. Hebatnya, syabas Ustaz Ebit Lew! Semoga segala usaha ustaz berbuah ganjaran pahala di akhirat kelak. Sumber: Ustaz Ebit Lew

Pemuda Ini Gembira Setelah Tular Berita Krew Ustaz Ebit Lew Terlibat Dalam Satu Kejadian Ini. Sekali Rupanya Ini Yang Dia Katakan Sehingga Dia Tak Suka Pada Penceramah Tersebut.

Kini diketahui tiga orang pasukan media penceramah bebas, Ustaz Ebit Lew terlibat dalam kejadian yang tak diingini di Tol Jalan Duta malam Disember lalu. Berita ini disahkan oleh Ebit sendiri menerusi hantaran yang dimuatnaik di laman Facebook kira-kira tujuh jam lalu. Ebit berkata, kejadian itu berlaku apabila kereta yang dinaiki pasukan media yang merakamkan program Jejak Ebit Lew Astro terkena bahu jalan untuk mengeIak daripada terkena sebuah kenderaan yang membuat pusingan U di ruang yang tidak dibenarkan.

“Tadi kami empat kereta ke Penang membantu abang sekeluarga yang lapan bulan tidur dalam kereta. Semasa sama-sama balik ke KL. Betul-betul lorong kanan Touch N Go lepas Tol Jalan Duta. Tiba-tiba ada kereta dari kiri u-turn ke kanan. Ada sign (petunjuk) tidak boleh u-turn. Estima mereka cuba elakk kereta u-turn menyebabkan mereka terkena divider tengah jalan,” katanya.

Ebit berkata, tiga orang pasukan medianya itu sehingga kini masih dirawat di Hospital Gleneagles, Kuala Lumpur. “Sekarang saya di Hospital Gleneagles menanti ketiga-tiga team buat lmbasan Tomografi Berkomputer (C.T Scan). Doakan semuanya baik dan selamat. Doakan Teyha, Azrin dan Ijad semuanya selamat dan baik-baik ajer. Sedih dengar mereka mengerang sakit,” tambah beliau.

LeIaki bernama Zul Hafiz Paday masih tidak berpuas hati dengan Ustaz Ebit Lew. Baru baru ini kecoh di media sosial di mana dia dengan lantang dan berani mengkritik Ebit Lew kerana dikatakan tidak ikhlas dan menunjuk-nunjuk ketika membantu orang susah

Sudah semestinya semua tidak menyokong apa lelaki ini cakap, beribu komen leIaki ini terima di laman Facebook sendiri tetapi dia tetap dengan pendirian bahawa Ebit Lew bukan seorang yang ikhlas. Selepas berita kejadian yang berlaku pada krew Ebit Lew semalam, dia memuat naik satu status yang agak biadab.

Menteri Wilayah Persekutuan Akui Rasa Malu Pada Ustaz Ebit Lew Kerana Sesuatu Ini. Sekali Ini Penjelasannya Buat Soal Isu Ini.

Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa meluahkan rasa malu dengan sikap pendakwah terkenal iaitu Ustaz Ebit Lew yang disifatkan bak ‘hero’ dalam membantu golongan memerlukan.

“Saya rasa malu sebab saya wakil rakyat, dan saya tidak dapat buat sebanyak yang dia buat,” katanya ketika mengulas tentang pendakwah tersebut yang lebih pantas melakukan segala kerja amal dan sumbangan.

Menerusi laporan Bernama, Annuar mengakui beliau mahu bertemu dengan Ebit untuk berkongsi perkara berkaitan kebajikan dan sumbangan kepada rakyat yang mungkin boleh dipelajari daripadanya.

“Mungkin saya berbeza pandangan sedikit, peranan NGO lain dan peranan kerajaan lain, tetapi dalam masa yang sama kita (pemimpin) harus ada perasaan malu, bukan malu dalam bentuk yang negatif, malu yang positif. Ini sebab orang yang tiada kuasa macam beliau sanggup berbuat lebih, bagaimana kita orang yang ada kuasa, kita tidak berbuat cukup,” jelasnya.

Walau bagaimanapun, Annuar juga berkata tanggungjawab kerajaan tidaklah seperti peranan NGO. Hal ini kerana kerajaan juga perlu menumpukan untuk merangka dasar yang baik. Selain itu, beliau juga mencadangkan agar kerajaan perlu mengadakan agenda dan program yang mungkin tidak dilihat oleh rakyat sekarang tetapi hasilnya dilihat dalam tempoh jangka masa lebih panjang.

“Kalau ada sesuatu masalah kita turun dan selesaikan, itu pun penting tapi sebagai kerajaan terutamanya kita harus memikir jauh daripada itu. Jadi kalau tidak nampak turun padang bukan bermakna kerajaan tidak berfumgsi, tetapi adalah lebih baik kalau kita menguruskan kerajaan dari segi pelaksanaan dasar yang baik …sementara kita juga terus menjadi sebuah kerajaan yang prtihatin dan cakna kepada permasalahan rakyat,” ujarnya.

Sumber: Bernama

Ebit Lew Antara Nama Yang Dikenali Ramai. Sekali Wanita Ini Dedahkan Perangai Sebenar Ebit Lew Yang Tidak Diketahui Ramai.

Ebit Lew bukan lah suatu nama asing buat rakyat di Malaysia. Boleh dikatakan setiap orang di setiap negeri sudah pun menerima bantuan darinya. Di pelusuk mana pun sekiranya terdapat orang susah, pasti akan dibantu oleh dirinya sendiri. Dengan sumbangan yang diberikan olehnya pasti setiap orang akan terharu dan rasa seperti mustahil orang seperti kita akan dapat memberinya.

Siapa sangka ketika penduduk mempunyai masalah air, Ebit Lew jugalah yang tampil menghantar lori air. Dan ketika ibu bapa sedang runsing dengan gajet yang ingin diberikan oleh anak untuk pembelajaran online di sekolah, Ebit lew jugalah yang datang dan menghadiahkan tablet dan macam-macam lagi bantuan yang diberikan oleh Ebit Lew sendiri.

Tapi tahukah anda siapa sebenarnya Ebit Lew ? Pasti ramai belum tahu siapakah yang sebenarnya Ebit Lew sebelum beliau menjadi sesuatu nama yang dibanggaka di satu Malaysia. Cerita ini diambil dari laman Facebook salah seorang yang dikatakan sahabat Ebit Lew, Noor laila Aniza Binti Zakaria. Dia juga turut menceritakan siapa sebenarnya Ebit Lew sebelum dikenali ramai.

“Saya antara sahabat yg menyaksikan Ebit Lew, org yg betul2 susah miskin, dikritik, dikenakan, diketawakan.. Tiba-tiba Allah beri kekayaan padanya yg bukan sedikit. Ustaz Ebit ni antara sahabat baik saya. Waktu tu kisah 14 tahun dulu masing2 belum kahwin. Ustaz Ebit baru bertunang. Dulu kami kerja selang satu meja waktu di Company Dato Fadzilah Kamsah. Ustaz Ebit ni antara yg selalu dtg kumpul depan meja saya bercerita kisah Nabi dan Sahabat. Ada satu ketika, Ustaz Ebit bagi saya duit, minta hias pula kawasan meja dia bagi lawa. Sebab katanya buruk sgt. Saya beli barang2 hiasan, dan hias dengan bunga2 warna putih waktu Ustaz Ebit sedang cuti kerja”. Katanya.

“Ustaz Ebit ni takde satu hari tak sembang kisah Nabi. Kalau dgr Ebit bersembang, rasa macam wayang gambar depan mata kisah2 sahabat. Bila dia ada masalah, dia dtg cari sy dan terus cerita pung pang pung pang apa org kritik dia. Selepas 2 bulan kerja di ofis yang sama, Ustaz Ebit ni kahwin. Kemudian dia keluar jemaah tabligh, dia call sy kirimkan duit minta belikan bunga untuk isterinya. Saya pilih dan minta kedai gubahkan dgn sgt cantik. Tak lama sy terima whatspp gambar isteri Ebit pegang bunga tu dgn senyum manis. Ya tuhan, hati sy sgt2 berbunga. Saya juga belikan rantai emas untuk sang bidadari. Ebit transfer duit gaji dia untuk saya tolong belikan. Saya pergi kedai emas carikan. Waktu tu duit dia cukup2. Kata dia, “cukuplah Farah (nama isterinya) gembira, Ebit dah puas hati.

“Sebelum tu bila dia bagitahu dia nak keluar jemaah ke sekian2 tempat..saya tanya dia.. “Ebit.. Ebit nak keluar jemaah, asyik keluar duit..Nanti macam mana kalau duit habis?” ( soalan saya 14 tahun dlu waktu tak faham *hakikat memberi* )dan saya tahu dia memang tak ada duit. Ebit jawab.. “Takpe laila.. Keluar je jemaah dlu.. Nanti Allah ganti” Dulu keretanya buruk sgt2. Masih terbayang di mata saya kereta dia. Org ketawakan dia.. Kawan2 kata, “Ebit.. Ko pakai macam ni.. Cakap macam ni..lembik…Sapa nak dgr cakap ko.. Sapa nak dgr ko ceramah.. Tak laku”

” Memang org kenakan dia cukup2, ketawakan dia cukup2.. Sebelum buka Elews Mart tahun lepas, tengah tahun dia bagitahu saya yg dia nak buka 10 cwgn tahun lepas.Akhirnya Allah makbulkan dlm 2bulan. Bahkan lebih berganda banyak lagi cawangan Elews Mart, dan macam2 perancangan dia yg dia bagitahu saya, Allah bg semuanya jadi kenyataan. MashaAllah Tabarakallah! Sampai kes org sakit hati,kritik ke.. Tu perkara biasa Sampai dia kata, kdg Ebit rasa nak lari bawak family ke luar negara. Malas pikir. Dok je sana terus. Buat baik salah. Tak buat baik pun salah. Tp saya tahu, tu kata2 saja. Kata2 org yg letih sgt berjuang dgn karenah pelbagai pihak tp cintanya pada dakwah Nabi untuk tengok semua org peluk Islam dan dapat kalimah Lailaha illallah tu x pernah padam dalam dirinya.

“Amalan dia yg sy takkan lupa yg sy tengok di ofis selama 4 tahun tiap2 hari tanpa gagal. Rajin sgt2 usaha, Qailulah, Cara tidur ikut sunnah Nabi, Selalu belanja kami, Senyum setiap hari, Nangis bila berdoa, Dhuha 6 rakaat dan lebih, Solat jemaah & bersiap awal ke Masjid tanpa gagal, Berbuat baik dgn isteri tanpa gagal, Amalan memberi hadiah buat isteri, Berbuat baik dgn mak ayah, adik beradik, Keluar dakwah, Amalan doa khusus. Inilah antara yang Ebit lew amalkan. Nampak macam biasa2… Kita pun tahu amalan tu.. Tapi dia ada amalan memaafkan org dan meminta maaf serta amalan memberi walaupun dia sendiri tak cukup.. ” Kredit: Noor Laila Aniza Binti Zakaria

Kini Ebit Lew Hantar Ini Pula Terus Ke Sabah. Ramai Yang Luah Rasa Syukur Terhadap Bantuan Dari Ustaz Ebit Lew.

Figura pendakwah bebas Ustaz Ebit Lew, antara individu yang terawal tampil menghulurkan bantuan kepada individu yang memerlukan. Bahkan, bantuan yang disampaikan tidak terkecuali kepada mana-mana agama dan bangsa. Terbaru, beliau sekali lagi menghantar bantuan makanan dan beberapa keperluan asas yang lain kepada penduduk di Sabah.

Misi bantuan di Sabah

Menerusi perkongsian Ebit di Facebook, beliau menceritakan sebanyak 1000 set makanan, 100 kerusi roda, 75 ribu pelitup muka dan 200 tab jenama Samsung akan disalurkan kepada mereka yang memerlukan di Sabah. Terima kasih terharu sangat dengan My Jet dan Zen Aviation sponsor kapal untuk kami. Semoga Allah tambah rezeki buat MyJet. Terima kasih Klia Kargo Airport yang beri free caj. Baik sangat semua.

Pada masa yang sama, beliau juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada syarikat My Jet dan Zen Aviation yang menaja sebuah kapal bagi proses penghantaran bantuan tersebut. Saya hantar barang dulu. Flight saya dijadualkan lusa dengan MAS Airlines. Terima kasih tak terhingga juga Mas Airlines beri special rate buat team kami. Semoga menjadi asbab kebaikan.

Terima kasih UEL!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *