Hanya mengidam buah buahan. Wanita ini kongsi rasa sebaknya tentang dia dipertemukan dengan pakcik penjual buah

Kehidupan

Satu hal yang biasa sekiranya wanita hamil mengidamkan sesuatu. Tapi siapa sangka ,keinginan seorang wanita yang mengandung dan mahu menikmati buah buahan pot0ng mempertemukannya dengan seorang pakcik penjual buah di stesen minyak.

Perkongsian tersebut telah tular yang memaparkan pasangan suami isteri memborong semua buah p0tong yang dijual oleh pakcik itu. Wanita tersebut Nur Alina Farahin Mohd Shahrin memberitahu, kejadian berlaku pada petang Khamis, namun dia hanya berkongsi mengenai perkara itu di laman sosial sehari kemudian. Dia menjelaskan, ketika itu dia dan keluarganya baru bertolak dari rumah ibu mentuanya yang terletak di Masjid Tanah di Alor Gajah, Melaka ke rumah mereka di Kuala Lumpur.

Jelasnya “Saya hamil dah lapan bulan, insyaAllah dijangka bersalin pada 1 April depan. Anak pula nak makan ais krim, jadi kami singgah sebentar di stesen minyak.”Memang saya berharap sangat ada jual buah potong kat situ. Tak sangka pula ada seorang pakcik jual guna motosikal di stesen minyak,”

GEmar dipanggil Alina, dia bagaimanapun sebak melihat kegigihan lelaki warga emas yang berusia lingkungan 60-an itu berniaga, sekitar pukul 6 petang.”Hati saya ni jadi sebak. Saya ni tak boleh tengok orang-orang tua, akan terbayangkan ayah saya yang juga berusia 60-an kat rumah.

“Terharu pakcik tu masih ada tenaga untuk mencari rezeki yang halal. Tapi saya terfikir, pukul berapalah pakcik ni akan berniaga untuk habiskan kesemua buah potong tu.”Buah potong ni tak boleh simpan lama-lama. Saya dan suami buat keputusan untuk borong kesemua baki kira-kira 30 bungkusan plastik buah pot0ng yang pakcik tu ada,” tambahnya.

Difahamkan ibu kepada dua anak dan bakal menimang cahaya mata ketiga itu, bungkusan buah potong yang mengandungi lima jenis buah termasuk jambu air, tembikai dan jambu batu itu kemudian disedekahkan kepada orang ramai yang lalu di stesen minyak di Masjid Tanah.

Dia turut menyumbangkan sedikit wang tunai dan barang-barang keperluan untuk penjual berkenaan yang dipanggil Pakcik Zaini.”Secara kebetulan, memang barang-barang keperluan seperti beras, gula, minyak, sardin, tin sardin, telur dan teh selalu disimpan di but kereta kami.

“Kalau terjumpa anak yatim atau orang susah, saya akan bagi sumbangan berupa duit mahupun barang-barang keperluan. Rezeki pakcik tu sebab kesemua barang tu ada di but kereta,” katanya sambil menambah, difahamkan warga emas itu menetap bersama isterinya yang merupakan suri rumah di Lubok Cina, Alor Gajah dan mempunyai dua anak.

Berikutan perkongsian video tersebut menjadi tular, Alina yang bekerja sendiri mendapat permintaan daripada segelintir pihak yang mahu memberikan sumbangan kepada lelaki berkenaan.Tambah Alina, hasil sumbangan itu diserahkan kepada lelaki tersebut pada Sabtu melalui kakitangan di stesen minyak di lokasi pertemuan mereka pada Khamis lalu.

Manakala di ruangan komen posting Alina di Facebook, seorang individu yang dikenali sebagai Nurul Amiera Zaini dipercayai salah seorang anak kepada penjual buah potong itu tampil memberikan penjelasan bahawa mereka masih mengambil berat terhadap ibu dan bapa mereka.

“Kami adik beradik jauh. Saya di KL dan adik saya di Pulau Pinang, jadi sejak PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) ni dah lama tak balik Melaka. Kali terakhir jumpa tahun lepas masa kerajaan umum boleh rentas negeri.

“Dah berapa bulan tak jumpa ayah saya tapi saya selalu video call, telefon dan WhatsApp tanya khabar. Kami adik-beradik tak bagi ayah kerja sebab faktor usia dan kesihatan.”Tapi ayah masih berkeras nak berkerja sebab katanya bosan duduk rumah dengan meniaga walaupun tiap bulan bagi duit belanja tapi kehendak ayah untuk isi masa lapang.

“Kami anak-anak sentiasa ambil berat pasal ayah dan selalu nasihat supaya jangan kerja tapi kehendak dia sebab dari muda dah biasa kerja dan tak tahu duduk diam. Apa pun terima kasih atas doa kalian semua untuk kesihatan ayah saya dan didoakan kalian dipermudahkan urusan di dunia dan di akhirat,” katanya.

Jual Produk Susu Dan Berjaya Mengutip RM1 Juta Jualan. Pasangan Ini Mampu Beli Ford Mustang Walaupun Baru 2 Minggu Bisnes

Mengejutkan sekali dengan pencapaian anak muda ini yang berjaya menjalankan perniagaan sendiri. Demikianlah kisah seorang gadis 18 tahun ini apabila pengurus kewangan serta penasihat peribadinya memuat naik satu video di aplikasi Tiktok yang mengejutkan orang ramai.

“Tangisan seorang ibu! Tahniah Ayuni mampu beli cash kereta mustang pada hari perkahwinan dan buat sales pertama 1 juta dalam masa 15 hari di usia 18 tahun,” tulisnya di kapsyen TikTok.Perkongsian itu dirakam oleh pengurus kewangan iaitu Farhana Zahra, 30 yang merakamkan detik anak didiknya iaitu Anes Ayuni Osman, 18, dikejutkan dengan kereta Ford Mustang di hari perkahwinan pada Jumaat lalu di Pasir Mas, Kelantan.

“Ya Allah… Saya tak tahu nak cakap macam mana. Saya rasa macam insan terpilih sangat… Rezeki ini tak pernah saya impikan selama saya hidup.”Niat buat bisnes ini memang mulanya sebab saya dan suami nak cari duit lebih sikit untuk cukupkan duit kahwin dan cepat menghalalkan hubungan. Itu saja.

“Tetapi sambutan produk sendiri yang saya dan suami keluarkan ini memang langsung tak disangka. Lebih-lebih lagi kereta keluar secepat ini. Alhamdulillah… Saya memang bersyukur sangat.”Kalau fikir tak masuk akal baru dua minggu berniaga terus dapat beli cash kereta Ford Mustang tetapi itulah hakikatnya. Kuasa Yang Maha Esa,” ujarnya.

Kata Ayuni lagi, dia bersama suaminya iaitu Ahmad Weldan Zulkefli, 19 langsung tidak pernah imipikan kejayaan sebesar ini.Gadis yang berasal dari Pasir Mas, Kelantan itu memberitahu produk yang dijualnya itu mencecah 31,000 hanya dalam masa dua minggu dan berjaya mengutip RM1 juta jualan.”Memang tak ada fikir lain masa mula nak buat bisnes… disebabkan terlalu muda nak kahwin kami nak usaha sendiri cari duit kahwin.

“Rasa macam tak percaya hanya dengan menjual produk susu, saya berjaya mengutip RM1 juta jualan dan hampir 2,000 ahli di bawah saya.”Bukan saya seorang sahaja berjaya, semua anak buah pun sama. Ada juga yang nak beli kereta dan jualan mereka pun mencecah berpuluh ribu.

“Allah SWT permudahkan banyak urusan saya.. Mungkin rezeki nak kahwin dan berkat doa keluarga selama ini,” ujarnya lagi.Bercerita lanjut pengalamannya, gadis yang merupakan anak keempat daripada lima beradik itu berkata, dia bersama suami sememangnya telah merancang untuk membeli kereta tersebut seminggu yang lepas tetapi dia tidak sangka kereta itu dapat keluar secepat mungkin.

“Memang kami dah beli kereta tu seminggu lepas dan buat bayaran tunai tetapi saya tak sangka kereta boleh keluar secepat itu.”Suami ada cakap nak buat kejutan di hari perkahwinan nanti tetapi tak sangka dia nak bawa kereta itu depan keluarga dan orang ramai.

“Rezeki yang Allah SWT bagi ini pun ujian juga untuk tengok sejauh mana saya guna rezeki itu sebaik mungkin. Saya tak nak rasa bangga dalam diri, takut sangat,” katanya.Majlis perkahwinan mereka itu berlangsung di kediamannya iaitu Pasir Mas pada Jumaat lalu dan hanya dihadiri keluarga dan rakan terdekat sahaja yang sama-sama menjadi saksi menitisnya air mata ibunya kerana terlalu gembira akan pencapaian pasangan pengantin itu.Ayuni berharap dia boleh menjadi contoh terbaik kepada anak muda di luar sana yang ingin melakukan bisnes tetapi takut untuk memulakan.

Kahwin Tahun Lepas Dan Difahamkan Suami Sanggup Buat 3 Kerja Sejak Bujang. Perkongsian Yang Dibuat Oleh Pasangan Ini Secara Tak Langsung Raih Perhatian

Lumrah bagi pasangan yang sudah memasuki alam perkahwinan, sudah tentu mahu kan cahaya mata yang pastinya menjadi pelengkap dalam kehidupan mereka. Baru baru ini, satu perkongsian di Tiktok raih lebih setengah juta tontonan dan memaparkan pasangan suami isteri yang bakal menimang cahaya tidak lama lagi.

Dalam perkongsian itu, memaparkan Shahrul Amri Ibrahim sebak apabila isterinya, Nurul Akma Abd Rasid menunjukkan alat ujian kehamilan dengan tanda ‘positif’ yang diletakkan di dalam sebuah kotak.Tak kekok bercerita,dia yang mesra disapa Shahrul mengakui cukup bersyukur atas berita gembira itu yang dianggap sebagai hadiah paling manis selepas mendirikan rumah tangga pada 11 November tahun lalu.

“Isteri ada mengadu tak sedap badan. Jadi dia ajak pergi beli alat ujian kehamilan. Selepas dah balik rumah dan dia tunjuk yang test tu positif, automatik mengalir air mata saya.“Sebenarnya kami pun tak jangka. Tapi kami sangat bersyukur dengan rezeki ini. Bila Allah nak bagi zuriat, saya anggap ia nikmat terbesar dalam kehidupan.

“Bila dapat tahu isteri hamil, terus fikir nak kena bagi lebih perhatian selepas ini, sebab kandungannya juga masih di peringkat awal. Nak kena jaga betul-betul,” ujarnya. Difahamkan masing-masing berusia 25 tahun, Shahrul dan isterinya turut terkejut apabila video detik bersejarah mereka tular di TikTok.

Jelas Shahrul lagi, dia bersyukur apabila menerima banyak komen positif termasuklah doa dan kata-kata semangat untuk dia sekeluarga.“Saya kongsikan video itu sebagai tanda kenangan. Tak sangka akan tular. Saya cuma hasilkan video sebab teruja nak tengok result kehamilan isteri.

“Kebanyakannya bagi komen positif dan doa. Ada juga yang bagi nasihat. Saya terharu dengan semua komen.“Sangat bersyukur dikurniakan ramai insan yang baik-baik, Allah hadirkan mereka semua untuk bagi nasihat dan kata-kata semangat buat kami.“Pada masa sama, ada juga pasangan yang kongsi kisah mereka menanti zuriat. Saya doakan mereka semoga dikurniakan zuriat secepat mungkin, InsyaAllah,” ujar Shahrul.

JElas Juruteknik Perubatan di sebuah hospital itu, dia membatalkan segala rancangannya pada hari itu selepas menerima berita gembira kehamilan isteri.Shahrul yang menetap di Bangi, Selangor turut melakukan dua lagi kerja untuk menyara kehidupan.“Saya sebenarnya buat tiga kerja, sejak sebelum kahwin lagi. Dulu tujuannya untuk kumpul wang kahwin. Kemudian saya teruskan, sebab ada banyak komitmen. Isteri saya pula merupakan guru tadika.

“Pada hari dapat tahu isteri saya hamil, saya sebenarnya nak keluar buat GrabFood. Tapi saya batalkan niat dan duduk di rumah bersamanya,” ujar Shahrul berseloroh.Menceritakan mengenai perkenalan mereka pula, Shahrul mendedahkan dia dan isteri berkenalan pada tahun 2017 menerusi laman cari jodoh Muslim, Baituljannah.

“Saya kenal dia lebih kurang dua tahun sebelum kami kahwin, jumpa jodoh dekat laman web cari Baituljannah.“Selepas habis diploma dulu, saya memang hasrat nak cari kerja, pada masa sama saya fikir nak cari calon isteri. Jadi, kami berkenalan di situ sebelum mendirikan rumah tangga tahun lepas,” ujarnya lagi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *