Baru baru ini banyak cerita yang tular soal pihak berkuasa SJR. Kini pemuda ini tampil dedahkan perkara ini dan siap pertikaikan skop kerja pula.

Amalan Dunia Semasa Viral

Fahmi berkongsi pengalaman mengenai seorang anggota polis trafik membantu menolak sebuah van yang rosak di jalan raya ketika hujan lebat. Sejak akhir-akhir ini kecoh kisah anggota polis yang didakwa salah laku, sehingga menjadi perdebatan di media sosial. Namun menerusi video yang dimuat naik di laman Twitter, pemuda berkenaan menceritakan tentang anggota terbabit yang membantu mengatasi masalah sebuah van rosak di jalan raya sibuk.

“Akhir-akhir ni ramai kritik dan cerita terbuka pasal polis. Dengan polis ambil nombor telefon, polis tegur tak pakai bra, macam-macam lah.” tulisnya menerusi ciapan di Twitter.

Perkongsian mengenai kebaikan seorang anggota polis trafik.

Pemuda berkenaan, Mohd Fahmi Alwi berkata, kejadian berlaku pada minggu ini yang dirakamkan dari sebuah bilik hotel dekat Jalan Loke Yew di Kuala Lumpur. Berkongsi pengalaman itu, katanya, kira-kira pukul 6 petang itu dalam keadaan cuaca hujan lebat, sebuah van yang melalui jalan tersebut secara tiba-tiba berhenti.

“Bukan setakat hujan lebat, tapi kenderaan-kenderaan lain yang lalu di jalan itu juga laju sebab waktu petang, orang balik dari kerja. Sebenarnya, van tu dah lama sangkut di situ sebelum polis trafik tu sampai. Kira-kira 10 minit juga pemandu tu berada dalam van,” katanya yang berusia 30 tahun.

Lebih mesra disapa Fahmi, katanya, anggota polis yang tiba di lokasi kejadian dengan menunggang motosikal tampil membantu pemandu van untuk menolak kenderaan itu.

Keadaan jalan raya dekat lokasi kejadian.

“Saya percaya van tersebut mengalami masalah sehingga perlu ditolak jauh. Dalam keadaan hujan lebat tu, motosikal polis tu dibiarkan di tepi jalan. Lebih 200 meter jugalah polis tu tolong tolak van tu seorang diri di belakang. Lepas masalah pemandu van tu selesai dan dapat meneruskan perjalanan baru anggota polis tu berjalan ke tempat motosikal dia ditinggalkan,” ujarnya yang berasal dari Klang, Selangor.

Van tu nyaris dikenakan oleh sebuah lori besar. Mujur pemandu lori dapat kawal kenderaannya dan tukar laluan. Kalau tak, saya tak dapat bayangkan apa yang akan jadi

Menurut bekas pramugara itu, kehadiran polis dilihat seperti tepat pada masanya kerana dapat mengelakkan daripada kejadian buruk berlaku seperti kejadian yang tak diingini.

“Pemandu van tu tak keluar kereta mungkin sebab dia cuba atasi apa masalah kenderaan dia, selain kereta yang lalu di situ laju yang boleh membahayakan keselamatan. Sepanjang 10 minit sebelum polis tiba, pengguna-pengguna jalan raya lain hanya membunyikan hon dan tiada seorang pun yang berhentikan menghulurkan bantuan. Saya nampak van tu nyaris dikenakan oleh sebuah lori besar. Mujur pemandu lori dapat kawal kenderaannya dan tukar laluan. Kalau tak, saya tak dapat bayangkan apa yang akan jadi,” tambahnya.

Polis berkenaan berjalan kaki kembali mendapat motosikalnya.

Fahmi yang mengusahakan spa rawatan muka berkata, terdapat segelintir individu yang mempertikaikan tindakannya berkongsi mengenai kebaikan anggota polis itu di laman sosial.

“Mereka pertikaikan dengan kata dah itu memang skop kerja polis, jadi memanglah dia kena buat macam tu. Setahu saya, memang antara tugas polis untuk pastikan lalu lintas berjalan lancar dan selamat, tapi bukan bermakna mereka kena tolak kereta atau van orang awam. Sebenarnya, sesiapa saja pun boleh tolong kalau ada rasa tanggungjawab dan prihatin. Macam polis tu, dia datang untuk tolong sebab ada rasa tanggungjawab. Kalau orang suka viralkan perkara yang tak baik mengenai polis, kenapa kita tak boleh nak viralkan kebaikan mereka. Semuanya bergantung kepada kita untuk berkongsi kebaikan dan hentikan negativiti dalam kalangan masyarakat,” katanya.

Tular Anak M. Nasir Tarik Perhatian Ramai. Kini Bekerja Sebagai Ini Untuk Bantu Keluarga.

” Ayah tak pernah paksa tebar roti canai” . Itu kata-kata Nor Aishah Mohd Nasir yang mencuri perhatian ramai melihat kebolehannya menebar roti canai yang sinonim dengan dilakukan orang lelaki itu.

Nor Aishah, 30, berkata dia tidak pernah malu menjadi penebar roti canai di kedai makan diusahakannya di persisiran Jalan Sultan Iskandar Shah, berdekatan Taman Mayang Sari di sini. Menurutnya lagi, pekerjaan itu dilakukan untuk membantu suaminya, Radhi Ramli, 32, yang bekerja sebagai pemandu lori sampah bagi menyara keluarga.

Pemegang Diploma Sains Komputer dari Universiti Malaysia Pahang (UMP), Gambang, Pahang itu berkata, kemahiran menebar roti canai dipelajari secara pemerhatian daripada bapanya, Mohd Nasir Ein, 64, yang sudah sekian lama berkecimpung dalam perniagaan makanan itu. Katanya, minat menceburi bidang perniagaan bermula setahun selepas menamatkan diploma pada 2013 iaitu ketika dia bekerja sebagai pembantu gerai di warung yang diusahakan bapanya itu sementara menunggu peluang kerja.

“Bapa tidak pernah memaksa saya untuk meneruskan legasi perniagaan roti canai. Bahkan teknik menebar roti canai juga saya pelajari melalui pemerhatian sewaktu bekerja di kedai makan bapa. Memang pada mulanya saya ingin mencari kerja yang bersesuaian dengan diploma diperoleh namun ditakdirkan, agak sukar mendapatkan pekerjaan dalam bidang itu. Sementara menunggu peluang kerja di waktu itu, saya bekerja dengan ayah sebelum mendirikan rumah tangga pada 2016. Selepas berkahwin, saya ambil keputusan untuk teruskan legasi perniagaan bapa dengan membuka kedai makan sendiri,” katanya ditemui di warungnya.

Anak keenam daripada 10 beradik itu berkata, kemahiran menebar roti canai turut dimiliki seorang adik perempuannya berusia 25 tahun selain dua kakaknya, masing-masing berusia 33 dan 35 tahun. Katanya, adik serta seorang daripada kakaknya turut mengusahakan gerai roti canai di Kuala Kangsar.

Bapa mesra dipanggil M Nasir oleh penduduk

Menurutnya, bapa mereka lebih mesra disapa sebagai ‘M Nasir’ oleh kenalan dan penduduk setempat. “Justeru, penduduk setempat menggelar kami tiga beradik ini sebagai ‘trio anak perempuan M Nasir’,” katanya.

Menurut Nor Aishah, dia tidak lagi berharap untuk beralih bidang dengan bekerja makan gaji sebaliknya mahu fokus untuk mengembangkan lagi perniagaannya.

“Setiap hari, saya tidur jam 10 malam. Ia bagi membolehkan saya bangun awal dan bersiap bermula jam 3 pagi sebelum membuka gerai seawal jam 4.30 pagi. Roti canai biasanya habis dijual jam 10.30 pagi. Kebiasaannya, setiap hari, saya menjual tidak kurang daripada 350 roti canai. Alhamdulillah, selain dibantu empat pekerja, suami turut membantu mempersiapkan gerai sebelum dia memulakan tugasnya mengutip sampah jam 6.30 pagi,” katanya.

Menurut Nor Aishah, dia pernah disindir kerana melakukan pekerjaan itu walaupun memiliki diploma namun tidak kisah dengannya. Sumber:hmetr0

Renggo Pernah Tidak Jadi Nikah Dalam Hidupnya. Sekali Dia Pilih Pekerjaan Ini Untuk Tampung Keluarganya Dan Tak Sangka Mendapat Pulangan Lumayan.

Bukan membawa diri sebaliknya mencari peluang dan kehidupan baru luar dari kota metropolitan. Ada kisahnya penyanyi kumpulan Arrow, Renggo atau nama sebenarnya Mohd Zain Ramli, 51 tahun bertapak di Kampung Sungai Petai di Pasir Puteh, Kelantan sejak lebih sebulan lalu.

Renggo ketika ditemui Astro Awani menjelaskan, beliau sebenarnya ingin mencari tapak perniagaan baru luar Kuala Lumpur selepas menyedari perniagaan kedai makan dan roti canainya di Kepong terkesan kerana persaingan perniagaan. Dalam mengintai peluang perniagaan di Pantai Timur, Renggo pada mulanya memilih Terengganu untuk bertapak.

“Saya duda ketika itu … dapat seorang wanita yang sudi nak bersuamikan saya di Terengganu, katanya mahu duduk Terengganu bersama wanita itu, takdir Allah tak jadi nikah, batal nikah tak ada jodoh” katanya ketika ditemu bual di Astro Awani, baru-baru ini. Tak jadi nikah saya buat keputusan pindah ke sini Pasir Puteh, tengok kedai di Sungai Petai ini sesuai, selepas bincang dengan bapa saudara di sini, saya buat keputusan bertapak di sini” kata vokalis Arrow, kumpulan yang sinonim dengan lagu, Aku Tak Marah itu.

Selepas mengambil bahagian dalam program realiti Kilauan Emas 4 terbitan Astro tidak lama dahulu, Renggo mengambil keputusan membuka kedai makan dan roti canai di Puchong, namun kini perniagan kedai makan di Puchong diserahkan kepada kawannya juga seorang artis dari kumpulan CRK untuk diteruskan. Pilihannya bertapak di Sungai Petai dirasakan tepat, apatah lagi kehidupan di sini aman, tenang dan mempunyai ruang masa. Di Kelantan ini tanah dia sejuk, tak berapa bimbang dalam soal sosial anak anak, bahkan beliau menyasarkan untuk berada di kampung kerana bukan sasarannya untuk capai sesuatu yang luar kemampuannya” katanya.

TIDAK PERNAH PUTUS ASA

Namun, Renggo tidak menyangka jualan hasil air tangannya menebar roti canai lumayan bahkan roti canainya kini laris dijual sekitar 200-250 keping sehari. “Tak sangka buka kedai di kawasan kampung, sambutan dia luar jangka, orang datang tak putus putus dari serata Kelantan, saya bermula seratus keping sekarang dan nak cecah 300 keping roti canai” tambahnya.

KARIER MUZIK TIDAK DIABAIKAN

Bercakap mengenai bidang nyanyian, Renggo berkata, kerja sebagai penyanyi tidak terhenti sebaliknya beliau meneruskan minatnya itu.
Baru-baru ini, Renggo telah melancarkan single album terbaharu berjudul Kekasih Syurgawi yang sudah mula berkumandang di saluran YouTube.

“Lagu ini saya buat khas untuk semua wanita, tidak kira kategori apa, janda ke, ibu ke, dara ke, lagu ini sudah mula mula bermainndi corong radio” katanya. Beliau turut menerima undangan menyanyi namun disebabkan PKP, undangan nyanyian jarang diterima.

Ringgo (Arrow) Mahu Dikenali Sebagai Zain

Bekas vokalis kumpulan Arrow iaitu Ringgo tidak mahu dibayangi dengan kumpulan tersebut dan kini mahu dikenali sebagai Zain. Ringgo atau nama sebenarnya Mohd Zain Ramli, 45, berkata, sekiranya menggunakan nama komersial yang sama, dia akan masih lagi ‘tersekat’ ketika zaman kegemilangannya pada tahun 1990-an.

“Saya mahu membuat penjenamaan semula nama saya dalam industri muzik tempatan dan kalau boleh saya enggan menggunakan nama Ringgo lagi. Ia akan mengingatkan saya serta peminat dengan Arrow. Lebih baik saya menggunakan nama Zain, kemunculan baru saya selepas sekian lama menyepi,” katanya kepada mStar Online.

Dia pernah popular sekitar tahun 90-an dengan lagu-lagu jiwang antaranya Sendu Di Hatimu Rindu Di Jiwa Ku, Aku Tak Marah dan Niat Di Hati Tak Nak Berpisah. Tambahnya, dia juga bersyukur, peluang sehingga mendapat tempat kedua menerusi pertandingan program Kilauan Emas musim keempat pada Rabu lalu memberikan dia peluang lebih luas untuk memulakan tapak sebagai anak seni semula. “Selepas kejayaan di Kilauan Emas, takkan saya nak sia-siakan peluang yang ada, apatah lagi isteri saya banyak berkorban sepanjang tiga bulan penglibatan diri dengan program itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *