Hanya berbekalkan modal RM40 sahaja. Mengagumkan sekali wanita ini jual kain pasang dan mampu capai jualan sebanyak RM4 juta dalam masa setahun

Viral

Ya benar,tak semua manusia orang dilahirkan berharta. Ada yang sanggup berhempas pulas mencari rezeki dengan pelbagai pekerjaandemi menyara diri mahupun keluarga. Demikianlah kisah perjuangan Siti Zaharah Ismail atau lebih dikenali sebagai Zara, segala kesusahan hidupnya suatu ketika dahulu kini membuahkan hasil apabila dia berjaya meraih pendapatan yang lumayan hasil perniagaan kain pasangnya yang bermula dengan modal RM40 sahaja.

Dia yang berasal daripada keluarga penoreh getah, ada kalanya mereka sekeluarga hanya makan nasi dengan garam atau bubur kosong bersama gula. Bagi memperbaiki kehidupan, Zara tekad berniaga kerepek dan pes tomyam untuk menampung hidup. Bagaimanapun, nasib tidak menyebelahinya apabila perniagaan itu tidak membuahkan hasil. Pernah tidak cukup duit untuk makan, wanita ini terpaksa memecahkan tabung untuk membeli makanan. Dengan wang hanya RM1.20, dia menggunakan wang itu untuk membeli biskut Tiger.

Tanpa berputus asa, wanita ini memulakan bisnes kain dengan bermodalkan RM40 untuk mendapatkan sedikit demi sedikit kain pasang daripada pembekal pada tahun 2017. Bagi menjimatkan kos, Zara melakukan semuanya dari mengangkat kain, melayan pelanggan sehinggalah menguruskan pembungkusan.

Alhamdulillah berkat usahanya, semakin hari, produk jualannya semakin mendapat tempat di hati pelanggan. Setiap hari, ada sahaja tempahan dari pelanggannya. Mengambil kesempatan ini untuk memajukan lagi perniagaannya, Zara mula menyertai kelas bimbingan pemasaran dengan Najib Asaddok melalui kelas Roket Pemasaran Momentum (RPM).

Bak kata orang lumrah penuntut ilmu, makin belajar, makin sedar banyak yang belum diketahui. Dari situ, dia mula menyedari pelbagai teknik yang betul untuk menarik pelanggan.“People buy with their heart not their head.”

Ayat inilah yang membuatkan wanita ini tersentak dan sedar untuk menambah baik teknik pemasaran dalam perniagaannya. Dari tontonan ‘kosong’ ketika buat siaran di Facebook Live, kini Zara sudah boleh bersenang hati apabila berjaya meraih jualan RM40,000 selepas konsisten membuat live di platform tersebut.

Bukan itu sahaja, berpandukan Formula Online Rocket Marketing (ORM), jualannya daripada RM5,000 sebulan terus melonjak naik kepada RM500,000 sebulan. Malah, wanita ini berjaya meraih jualan sebanyak RM4 juta pada tahun 2020 manakala jualannya pada 11.11 yang lalu telah mencecah RM71,449 sehari. Hebat bukan?

Percaya atau tidak, Antara pencapaian dalam bidang perniagaan yang dikecapi oleh Zara termasuklah pembukaan butik FYZARA pada tahun 2018 yang lalu dan lebih membanggakan, pada 18 Disember 2020 dia berjaya menerima Anugerah Nona Superwoman bagi Nona Best Textile Entrepreneur Award.

Menurut Najib Asaddok, rahsia kejayaan Zara adalah dia bijak gunakan teknik dan formula tarik 10x ganda lebih ramai pelanggan.. Tidak hairan lah dia mampu raih jualan yang tinggi setiap bulan. Kalau Zara boleh, kenapa tidak anda?

Kejayaan tak akan datang bergolek kalau tak ada usaha dan tindakan untuk berjaya. Apa kata anda dapatkan E-Book 10 Strategi Tarik Pelanggan Online yang bernilai RM199 dan kelas Onlinekan Bisnes Anda (OBA) yang bernilai RM499 secara PERCUMA.

Bukan tu je, anda juga berpeluang untuk dapat Video Panduan Setup Facebook Page dan Like Marketing yang bernilai RM249. Kalau nak ikutkan, semua ni sepatutnya bernilai RM947, tapi anda boleh dapatkan secara PERCUMA je daripada Najib Asaddok di www.NakTarikPelanggan.com

Berjaya Menjadi Jutawan Muda Pada Usia 22 Tahun Dan Mempunyai Produk Berjenama Serta Syarikat Sendiri. Di Usia Muda Dia Mampu Bagi Hadiah Ini Kat Ibu Bapanya

Lazimlah setiap ibu bapa sentiasa mahukan yang terbaik buat anak anak. Pelbagai kerjaa dilakukan bagi memastikan anak anak cukup makan pakai dan membesar dengan sihat. Malahan,ada yang terpaksa terus bekerja biarpun umur sudah menjengah ke usia senja.

Bagi seorang wanita bernama Nur Atiqah (@deebulaneqa), perbualan ibu bapanya beberapa tahun lalu sentiasa segar di ingatan, membuatkan wanita ini cekal bekerja keras mencari wang untuk membantu si ayah menyara keluarga.

Sebagai anak nelayan, hidup mereka sekeluarga tidak mudah. Peristiwa yang menyentuh hati masih segar di ingatan Atiqah ketika si ayah membawa pulang wang RM30 selepas seharian turun ke laut.“Masa tu umur saya dalam 14-15 tahun, ayah keluar dari pagi sampai malam cari udang. Bila balik, saya tanya berapa hasil yang dia dapat sebab sehari suntuk kat laut. Saya ingat mesti la banyak.“Ayah dengan muka letih tu senyum je bagitahu, “Alhamdulillah dapat RM30.”

Kata Atiqah, kata-kata ayahnya itu membuatkan dia nekad bekerja keras untuk mencari wang dengan titik peluh sendiri bagi membantu keluarga.Bukan itu sahaja, kata-kata ibunya yang mengimpikan untuk menjejakkan kaki ke tanah suci juga sentiasa melekat di ingatannya.“Pagi-pagi lepas subuh arwah mak suka tengok TV, siaran langsung Mekah tu. Perbualan dia dengan ayah selalu, “Semoga kaki kita sampai kat tanah suci suatu hari nanti ye bang”.

“Benda tu la yang berulang-ulang kat telinga saya. Saya nekad, “Satu hari aku akan bawa mak ayah aku pergi umrah dengan duit hasil titik peluh aku sendiri,” ujar wanita itu.Bagi merealisasikan hajat terpendam ibu dan ayahnya, Atiqah mengambil keputusan untuk bekerja seawal usia 13 tahun sebagai dropship.“Umur saya 14-15 tahun macam tu saya dah mula cari duit sendiri. Saya jadi dropship orang. Dropship macam-macam benda. Minyak wangi, baju, kosmetik untuk kumpul modal buka kedai burger depan rumah.”

Selepas lebih kurang dua tahun mengumpul modal, anak gadis ini akhirnya berjaya membuka sebuah gerai burger diidamkannya.“Umur 16 tahun saya berjaya buka kedai burger depan rumah hasil kumpul duit dropship tu. Saya tak minta kat mak ayah, sebab mak ayah saya orang susah, kan. Dari meniaga burger tu saya kumpul duit juga sikit-sikit untuk jadi agen produk orang.”

Tak mudah mencari wang. Kongsi Atiqah, dia perlu menaiki bas untuk ke pusat kurier bersama bungkusan besar tempahan pelanggan dengan kudrat sendiri. Hasil kerja kerasnya, Atiqah akhirnya berjaya membeli sebuah kereta untuk memudahkan pergerakannya ke sana sini.

“Beli stok, hasil jadi agen produk orang dan meniaga burger tu, umur saya 17 tahun saya berjaya beli kereta Gen2 tunai, RM16k masa tu. Kereta tu la yang saya bawak sana sini pergi pos barang orang, beli stok barang burger,” ujarnya.Penat lelah mula menunjukkan hasil. Gadis itu kemudiannya mengambil keputusan untuk menjadi agen sepenuh masa dan berhenti meniaga burger kerana kekangan masa.

Pada usia 17 tahun, dia sudah menjadi agen sepenuh masa selama kira-kira setahun dan mula mengeluarkan produk sendiri pada usia 18 tahun.Berkat kerja kerasnya, Atiqah sudah mampu berjaya membawa ibu bapanya ke Mekah untuk menunaikan umrah ketika usianya masih 19 tahun menggunakan 80 peratus daripada simpanannya.

“Ayah saya dah tua, keluar pagi sampai malam dapat RM30 je. Walaupun usia saya baru 13-14 tahun, saya tertanya-tanya apa fungsi saya untuk bantu mereka.“Benda tu yang buat saya tersentak, sampai bila saya nak tengok mak ayah saya susah. Apa guna saya sebagai anak kalau saya tak mampu senangkan dan tolong mak ayah saya,” katanya menamatkan perbualan.

Kini, berkat kerja keras dan bakti kepada orang tua, Atiqah sudah berjaya menjadi jutawan muda pada usia 22 tahun dan mempunyai produk berjenama serta syarikat Sdn Bhdnya sendiri.“Tanpa impian dan pengorbanan tiadalah kejayaan. Kejayaan datang dengan usaha, dan jangan sesekali menyerah dalam kehidupan.” -Nur Atiqah, @deebulaneqa

Masa Dulu Tampal Tracking Number Di Bilik. Mengejutkan Sekali Pelajar U Ini Mampu Buka Usat Kurier Sendiri Hasil Buat 9 Bisnes

Bermula membuat penghantaran untuk barang pelanggan, Shafiq kini mengusahakan bisnes kurier sendiri. SIAPA sangka bermula dengan tampalan salinan rujukan tracking number untuk penghantaran barang-barang yang dibeli pelanggan di dinding, seorang pemuda kini melangkah ke hadapan dengan mengusahakan bisnes perkhidmatan kuriernya sendiri.

Peniaga dalam talian itu pada tahun lalu tular di media sosial, kerana memberi semangat kepada adik lelakinya dengan membuka ‘studio kasut’ di dalam bilik tidur.Awal tahun 2021 menyaksikan dia kembali tular apabila berjaya membuka francais perkhidmatan kurier J&T Express pada usia muda iaitu 24 tahun.

Pemuda berkenaan, Mohamad Alif Shafiq Abdul Hisham memberitahu, dia melihat terdapat prospek dalam servis penghantaran sejak berniaga secara dalam talian empat tahun lalu.Salinan ‘tracking number’ yang ditampal di dinding bilik tidur.Katanya, pandemik Covid-19 yang melanda negara tahun lalu membuatkan orang ramai lebih cenderung untuk membuat pembelian dalam talian, sekali gus merancakkan bisnesnya.

“Bila pelanggan beli dalam talian, saya kena guna khidmat kurier untuk penghantaran dan ia mempunyai kos. Bayangkan pernah sehari kos penghantaran sebanyak RM400.”Jadi, satu malam saya terfikir alangkah bagusnya kalau saya ada bisnes servis penghantaran sendiri, mudah-mudahan ramai yang menyokong,” katanya kepada mStar.

Antara bungkusan barang sebelum ini untuk penghantaran kepada pelanggan.Lebih mesra disapa Shafiq, anak muda itu berkongsi mengenai kebiasaannya yang suka mengambil gambar termasuk foto dirinya setiap kali menghantar barang-barang pelanggan.”Sama ada gambar bungkusan barang atau saya selfie di hadapan kedai (pusat kurier). Setiap kali saya buat postage, pasti saya akan kongsi di laman sosial saya.

“Ada sekeping gambar saya di hadapan kedai tu dimuat naik di Instagram story kerana terfikir nak buka servis kurier suatu hari nanti. Seorang kawan yang melihat foto berkenaan secara tiba-tiba turut memberi cadangan yang sama dalam fikiran saya,” katanya yang kemudian menimba pengalaman daripada tiga pengusaha servis kurier.

Shafiq suka bergambar di pusat kurier setiap kali menguruskan penghantaran barang untuk para pelanggannya.Pemuda yang berasal dari Ijok di Kuala Selangor, Selangor itu mengakui bukan mudah untuk mengusahakan bisnes berkenaan kerana banyak perkara dan proses yang perlu dipelajari.”Bagi saya, kalau saya hendak mencapai sesuatu, saya perlu lakukannya sampai dapat. Macam sekarang, saya berniaga sambil belajar.

“Macam-macam bisnes yang saya buat, dari jual gajet, aksesori telefon hingga jual telefon, kasut dan cermin. Sejak empat tahun berniaga, kira-kira sembilan bisnes yang saya telah usahakan secara dalam talian,” ujar pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda Seni Bina Landskap di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di Gombak, Selangor.

Hasil simpanan dalam pelbagai bisnes sejak empat tahun itu juga membolehkan anak ketiga daripada lima beradik itu mempunyai modal sendiri untuk mengusahakan servis kurier.Menurut Shafiq, francais servis kurier yang diusahakannya di Ampang, Selangor itu mula beroperasi pada Isnin, menggunakan modal sebanyak RM100,000.

“Ayah saya merupakan mutawif yang bertugas mengiringi jemaah umrah serta haji tetapi pendapatannya terjejas berikutan pandemik Covid-19, manakala ibu bekerja sebagai guru tadika.”Hanya 20 peratus simpanan keluarga menyumbang kepada modal bisnes kurier saya ini, selebihnya adalah hasil titik peluh saya buat sembilan bisnes.”Saya bukan dari keluarga yang senang. Tak perlu jadi orang senang untuk senang, tapi apa yang penting adalah kita berusaha untuk capai apa yang kita nak sampai berjaya,” katanya.

Bukan Setakat Rajin Berbisnes Malah Ada Bakat. Ramai Sebak Lihat Remaja Jual Fries Feeling Habis Sambil Nyanyi Lagu Yonnyboii

Peniaga kentang goreng ini meraih perhatian ramai dengan video nyanyiannya di TikTok.NYANYIAN penuh emosi seorang remaja berusia 19 tahun ternyata meraih perhatian warganet.Buktinya, beberapa video nyanyian Adam Nuqris Ahmad Kamarulzaman menerima ratusan ribu jumlah tontonan dalam masa singkat.

Paling popular tentunya apabila dia menyanyikan lagu Salahku dendangan asal Yonnyboii.Bercakap kepada mStar, dia yang mesra disapa Adam mendedahkan sukar untuk percaya bahawa namanya kini menjadi sebutan ramai menerusi aplikasi itu.

“Saya memang suka menyanyi dari dulu. Tapi tak pernah masuk pertandingan. Biasanya nyanyi dalam tandas atau dalam kelas.”Gitar pula saya belajar dengan kawan-kawan je. Tak pernah belajar secara profesional. Saya juga baru je berjinak-jinak dengan TikTok.

Adam mula aktif di TikTok pada Disember lalu.“Saya mula post cover lagu pada Disember lepas. Saya terkejut bila lagu cover Yonnyboii dapat perhatian ramai,” ujarnya.Dedah Adam, dia cukup terharu dengan sokongan yang diterima menerusi aplikasi itu dan menganggap ia sebagai satu rezeki buatnya.

Kebanyakan komen yang ditinggalkan memuji nyanyian penuh penghayatan dan emosi serta ada mengakui sebak mendengar suaranya.Menurut Adam lagi, dia tidak menolak seandainya diberi peluang mengembangkan kerjaya seni suatu masa nanti.

“Saya terharu dengan sokongan semua orang. Saya anggap mereka semua macam geng saya je. Terharu sebab saya bukan sesiapa pun.Kalau ada yang komen negatif tu, saya tak ambil hati. Saya ikut flow je. Jika ada tawaran untuk masuk industri muzik, saya juga terima.”Saya baru nak bermula, apa je peluang saya akan terima,” ujarnya yang meminati penyanyi Alif Satar.

Adam berniaga bersama sahabatnya sejak PKP.Tambah Adam, dia juga akan memulakan saluran YouTube tidak lama lagi untuk berkongsi video-video nyanyian yang sebelum ini hanya dimuat naik di Instagram dan TikTok.Bercerita mengenai dirinya, Adam merupakan seorang peniaga kentang goreng bersalut keju bakar di Kampung Baru, Kuala Lumpur.

Menurut remaja itu, perniagaan berkenaan dilakukan bersama rakannya sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan pada Mac tahun lalu.Nyanyian penuh emosi Adam menerima pujian ramai.Selain bakat nyanyian dan memasak, Adam juga berkebolehan dalam bidang dandanan dan pernah bekerja sebagai tukang gunting rambut sewaktu berusia 18 tahun.”Dulu masa kerja barber, kalau tak ada customer saya akan menyanyi. Sekarang saya buat perniagaan dengan kawan pula.”Jual fries tu mula-mula depan rumah je, kemudian kami buka kedai pula,” ujarnya lagi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *