Gambar seolah olah dia sedang tidur di atas tilam yang terapung di halaman rumahnya. Pelajar ini kongsi gambar menarik

Viral

Sangat kreatif dan luar biasa gambar gambar yang dihasilkan oleh pelajar tingkatan enam ini sehinggakan meraih perhatian orang ramai. Pada januari yang lepas,dia sanggup angkat meja,tilam dan selimut secara solo ke halaman rumahnya untuk sesi photosh00t.

Melihat hasilnya, gambar yang dirakam dan disunting oleh Muhammad Syahmi Dolmat, 20, memaparkan seolah-olah dia sedang tidur di atas tilam yang terapung di halaman rumahnya yang terletak di Muadzam Shah, Pahang. Dia yang mesra disapa Syahmi mengakui gambar-gambar dirakam secara suka-suka tanpa mengharapkan ia menjadi tular di media sosial.

Jelasnya”Proses rakaman ambil masa dalam 20 minit. Ia dirakam sebelum saya kembali ke asrama sekolah. Masa tu dalam pukul 3 petang.”Memang panas, tapi saya teruskan. Saya angkat sendiri meja, tilam dan selimut. Masa tu abang dengan mak pun ada tengok. Mungkin mereka fikir saya buang tabiat kot.

“Idea saya dapat secara spontan. Sebab sebelum ni pernah nampak ada orang buat foto terapung macam tu. Gambar tu pun saya sho0t sendiri, saya letakkan kamera pada tripod.”Lepas balik asrama baru saya edit. Tak jangka pula akan tular, saya rasa biasa-biasa je,” ujar anak bongsu daripada empat beradik itu.

Menurut pelajar itu lagi, dia sememangnya sudah lama meminati bidang fotografi, namun mula mempelajarinya secara mendalam sewaktu Perintah Kawlaan Pergerakan (PKP) dilaksanakan tahun lalu.Selain menimba ilmu dengan rakan, dia juga banyak mempelajari teknik kamera menggunakan YouTube.

Malah kata Syahmi, dia juga terfikir untuk membuat photosho0t dengan rakan-rakan asramanya.Selain gambar tilam terapung di halaman rumah, gambar bapa Syahmi, Dolmat Ibrahim, 59, yang dihasilkan dengan tema 70-an turut menjadi tular.Menurut Syahmi, gambar bapanya yang juga seorang pengawal keselamatan sekolah dirakam pada hari terakhir tahun 2020, pada 31 Disember lalu.Video di sebalik tabir penghasilan gambar bapanya itu menerima 916,000 tontonan selepas ia dikongsi di TikTok.

Kata Syahmi, dia bersyukur apabila penat lelah memujuk bapanya untuk menjadi model photosh00t itu berbaloi apabila video berkenaan meraih hampir satu juta tontonan.”Masa tu saya dah tak ada content. Tiba-tiba saya nampak baju lama ayah tergntung. Kebetulan ayah baru bangun tidur, terus saya ajak dia sh0ot.

“Ayah pemalu sebenarnya. Saya paksa dia. Dia kata tak payah dik, jangan bagi jiran nampak,” imbas Syahmi berseloroh.Menurut Syahmi lagi, dia juga ada perancangan untuk membuat sesi photosh00t dengan ibunya pula selepas ini.Ujarnya, segala gambar yang dirakam itu mahu dijadikan sebagai kenangan pada masa akan datang.

Tema Lain Daripada Yang Lain. Gadis Ini Kongsi Sanggup Berpeluh Demi Dapat Hasil Yang Memikat Orang Ramai

Sangat luat biasa apabila hasil photosho0t bertemakan Awek MAkanik mendapat sambutan di aplikasi Tiktok. Gadis ini yang tampil dengan hasil photosho0t yang menawan,bertemakan Awek Makanik yang menggunakan rakannya sendiri sebagai model

Tambhaan pula,hasil gambar yang dipersembahkan dalam bentuk kompilasi video menjadi tular sehingga meraih hampir 100,000 tontonan. Gadis yang bernama Aina Muhaimin Roslan,20, idea asal diutarakan oleh model photosho0t dan juga merupakan rakan baiknya,Noor Nadia

“Dia merupakan senior sekolah saya. Kami dah berkawan hampir empat tahun. Memang rapat, macam adik-beradik.”Mula-mula dia kata nak sho0t kereta Perodua Kancil miliknya. Kemudian saya kata, kita cuba buat ala-ala mekanik perempuan. Dia sendiri yang jadi model.

“Kami sh0ot pada Isnin lepas dalam pukul 12.30 tengah hari. Memang panas dan berpeluh. Nak tengok skrin kamera pun tak nampak masa tu,” ujarnya . Gemar disapa Aina, dia mendedahkan sesi photosh0ot di Sungkai, Perak itu dilaksanakan dalam tempoh singkat sahaja.

Namun begitu, dia berpuas hati dengan hasil yang diperolehi dan sedang merancang sesi photosho0t seterusnya dengan tema ‘Perempuan Melayu Terakhir’ dengan rakannya itu.”Kami sebenarnya dah biasa keluar seharian, cari tempat-tempat cantik untuk sh0ot. Saya puas hati bila tengok hasil gambar-gambar tu.

“Lepas ni kami rancang nak sh0ot di sungai, nak buat tema ‘Perempuan Melayu Terakhir’ tak lama lagi,” kata anak ketiga daripada lima beradik itu.Menurut penuntut bidang Foto Media Kreatif di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Puncak Alam, Selangor itu, dia juga bersyukur apabila perkongsian bakat di aplikasi TikTok membuka pintu rezeki buatnya.

“Saya minat main kamera sejak Tingkatan 6 lagi. Saya juga ada buat part time sebagai jurugambar, untuk tampung duit belanja pengajian.”Katanya, dari TikTok pun ada saya dapat pelanggan. Rasa lega juga bila ada pendapatan sendiri, kos pengajian saya banyak nak kena guna duit.

“Kita kena guna platform tu sebaik mungkin. Mungkin ada yang pandang negatif pada TikTok, pada saya ia bergantung kepada diri sendiri.”Kita perlu gunakan media sosial untuk memberi manfaat kepada diri sendiri dan juga orang lain,” ujarnya yang bercita-cita membuka studio foto suatu hari nanti.

Jelas Aina lagi, dia juga bersyukur apabila hasil karya yang dikongsi menerima maklum balas positif. Menarik sekali, warganet di TikTok turut memuji hasil karya Aina, tak kurang juga yang memuji kejelitaan rupa paras rakannya itu.Tambahnya, dia juga terbuka untuk berkongsi kemahiran jika ada mana-mana individu yang bertanyakan mengenai bidang fotografi menerusi media sosial miliknya.

“Ramai sebenarnya yang tanya. Saya pun terbuka untuk berkongsi apa yang saya tahu.”Pada saya, kalau minat, kita cuba je. Tak semestinya kena beli kamera mahal-mahal.”Boleh mulakan dengan telefon. Kita cari ilmu dulu, baru fikir untuk beli kamera,” ujarnya lagi.

Habis Lensa Kamera Berharga Ribuan Ringgit. 12 Individu Ini Sanggup Buat Macam Macam Semata Untuk Buat Adegan Yang Gempak

Difahamkan selama empat hari proses pengambaran berlangsung dan banyak menyimpan seribu satu kisah di sebaliknya. Itu kata Zarfan yang mewakili rakan rakannya yang lain. Dipercayai kewujudan sebuah trampolin yang bersaiz besar yang dipasang di sebuah kawasan lapang dalam hutan yang terletak di Gopeng,Perak sudah tentu menimbulkan persoalan orang ramai.

Sesetengah orang yang mungkin nampak macam ia satu kerja yang tak masuk akal,namun begitu ia merupakan sebahagian rakaman video promosi pelancongan di sekitar kawasan Gopeng,Perak yang dihasilkan oleh 12 individu, yang melibatkan kolaborasi dua pasukan content creator dari Ipoh dan Johor Bahru,Johor.

Kata Putra Zarfan Zalkaifali, 25, dia merupakan individu yang dirakam sedang melompat atas trampolin dalam video tular itu.Selain memperkenalkan lokasi pelancongan di sekitar Perak, video berkenaan turut dihasilkan bagi mempromosikan sebuah syarikat penyedia aktiviti ATV di negeri itu.

“Ia sebenarnya kolaborasi dua team, dari JB dan Ipoh. Saya bersama dua rakan dari JB dijemput ke Gopeng untuk menghasilkan video berkenaan pada November tahun lepas.”Memang mencabar. Kami 12 orang yang buat rakaman, kami juga yang jadi talent. Ia melibatkan tujuh kamera dan dua dron.

Zarfan melompat di atas rampolin yang dipasang di sebuah kawasan lapang dalam hutan di Gopeng pada tahun lalu.”Dalam video itu, saya merupakan talent yang sedang melompat atas trampolin. Ia dipasang di sebuah kawasan lapang, dalam hutan di tepi highway.

“Proses rakaman ambil masa empat hari. Trampolin itu pula milik kawan kami, dia bawa ke lokasi rakaman dengan menggunakan sebuah Hilux,” ujarnya yang mesra disapa Zarfan.Sepanjang tempoh penggambaran, Zarfan dan dua rakannya iaitu Meor Syarifuddin Meor Syazali, 22, dan Muhammad Izzuddin Muhammad Helmi Chin, 24, serta rakan-rakan dari team Ipoh turut berhadapan pelbagai cabaran sukar.

Tambahnya lagi, selain terpaksa mendaki bukit, mereka turut mengalami kejadian apabila lensa kamera berharga ribuan ringgit musnah gara-gara dilnggar ATV.”Paling epik kamera kena lenyk dengan ATV. Lens yang pech tu harga dalam RM5,000. Agak sedih, tapi kami gembira sebab footage rakaman berjaya diselamatkan.

“Ada juga peristiwa dron jatuh. Kemudian kami mendaki Bukit Putih, bila semua dah turun baru sedar tertinggal telefon kat atas.”Jadi dua orang je yang naik balik pada waktu Maghrib untuk dapatkan telefon itu. Bila sampai atas, baru sedar telefon tu dah disimpan dalam beg. Kawan kami yang seorang lagi dah bawa telefon tu sampai ke khemah.

“Masa daki siang nampak satu lorong jalan je, bila malam jadi keliru sebab nampak banyak lorong. Dengan suara burung hantu lagi, kami hanya guna lampu suluh telefon sambil pasang surah al-Quran,” ujarnya yang bekerja dalam bidang pemasaran.

Sejujurnya banyak cabaran dilalui mereka dalam menyiapkan karya itu.Dedah Zarfan lagi, dia dan dua rakannya dari JB turut diuji sebelum mereka ke Ipoh apabila tersilap membeli tiket kapal terbang.”Masa hari nak terbang tu, 10 jam sebelum waktu penerbangan baru perasan kami silap beli tiket tarikh minggu berikutnya.

“Tiket tu harga promosi, dalam RM50 untuk satu tiket. Tapi terpaksa beli yang baharu, RM200 untuk satu tiket.Dua kumpulan dari JB dan Ipoh yang bergabung dalam projek itu.”Memang banyak cabaran. Tapi seronok dapat buat content, layanan orang kat Ipoh pun best. Video promo tu pun dapat sambutan.

“Biasanya mungkin orang luar negara je sanggup buat pelik-pelik sampai pasang trampolin tengah hutan. Kami pun nak juga macam tu,” ujarnya lagi.Dalam pada itu, Zarfan turut menzahirkan rasa terima kasih terhadap rakan-rakannya dari Ipoh yang sudi mengajaknya berkolaborasi dalam penghasilan video itu.

Warganet Ini Tampil Berani Kritik Kepada Peniaga Yang Tak Pandai Masak Dan Masih Jual Makanan. Sekali Ini Respon Warganet Lain

Bak kata warganet,tak semua orang meiliki kebolehan untuk memasak dalam skala yang agak besar,khususnya dijadikan sebagai bahan jualan. Banyak ragam pelanggan yang menjadi cabaran utama buat setiap peniaga. Tak dinafikan ada pelanggan yang cerewet,mengada ngada dan ada pula yang baik hati dan cukup memahami kesusahan para peniaga.

Terkini,lain pula ceritanya apabila rungutan seorang pelanggan yang tular di laman FB dan Twitter.Kata individu yang tidak dikenali itu,dia memohon mereka yang tidak pandai memasak agar tidak menceburkan diri dalam perniagaan berasaskan makanan.

“Siapa yang tak pandai masak, tolonglah jangan berniaga. Stress betul la, beli-beli tak sedap.”Bukan tak bersyukur, tapi kalau dah tak reti masak tu, tak payah berniaga boleh tak?” soal individu itu.Rungutan seorang individu mengenai kualiti rasa makanan yang dibeli tular di media sosial.

Katanya lagi, dia berhak berkata demikian memandangkan makanan tersebut dibeli menggunakan wang miliknya sendiri.”Ingat orang beli guna daun ke? Kalau tak reti masak, belajarlah. Ni dah tahu tak sedap, masih nak jual.”Time awak masak, awak tak try ke benda tu sedap atau tak?” soalnya lagi.

Dikongsi di Facebook, paparan skrin kenyataan lelaki itu ditularkan pula ke laman Twitter sehingga menerima lebih 5,600 ulang kicau (Retweet).Jika disoroti ruangan komen, ramai warganet turut meluahkan pendapat dan bersetuju dengan kenyataan tersebut.

Tambah warganet lagi, tak semua individu memiliki kebolehan untuk memasak dalam skala besar, khususnya untuk dijadikan sebagai bahan jualan.Malah, ada dalam kalangan peniaga sendiri yang turut bersetuju degan kenyataan itu.”Betul tu! Dulu sebelum saya mula niaga pun saya test banyak kali sampai kena kat tekak baru jual. Kesianlah kat pembeli kan kalau dapat yang tak sedap.

“Betul. Tekak nak makan laksa, bila dapat rasa macam makan cuka je. Kurang sedap tak apa, jangan sampai hilang rasa makanan tu.”Yang paling sedih bulan puasa, mak ayah kumpul duit nak beli makanan kesukaan anak-anak, last-last dapat yang entah apa-apa.”Yang aku pelik tu, keluarga dia tak rasa dulu ke makanan tu sebelum jual?” soal beberapa wargamet di Twitter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *