Isteri sanggup bawa anak angkat ziarah rumah baru suami untuk lepaskan rindu. Turut akui gelagat anak angkatnya sangat lain.

Kehidupan Keluarga Viral

Ayang Rafeeca membawa kucing kesayangannya dan suami ke tempat persemadian lelaki itu untuk melepas rindu. Kisah keakraban antara si bulus dengan pemiliknya seringkali dikongsikan di media sosial, sehingga meruntun jiwa warganet. Antara perkongsian paling menyentuh hati yang pernah menjadi tular adalah kisah haiwan berkenaan yang kerap kali menziarahi pusara meskipun pemiliknya sudah pergi beberapa tahun lalu.

Begitulah juga dengan kisah yang dikongsikan oleh seorang pelayar ini di Facebook, yang mana dia membawa si bulus kesayangan menziarahi pusara suaminya yang telah pergi lima hari lalu.

“Kita dah empat hari tak tengok bapak. Kita rindu. Mama bawak kita jumpa bapak tapi bapak tak ada. Mama cakap, ni lah rumah bapak baru… jangan buat sepah,” demikian antara coretan pada posting yang dikongsikan pada 16 Februari. Posting yang dimuat naik oleh pelayar bernama Ayang Rafeeca di grup Facebook Kucing Sepahkan Apa Hari Ini ternyata mengundang rasa sebak warganet, di mana ketika ini ia sudah meraih hampir 1,000 shares dan ratusan komen.

Wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Ayang Rafeeca berkata, itulah pertama kali dia membawa kucing kesayangan, Mao Mao menziarahi pusara arwah suaminya, Muhammad Isa Ng yang meninggal dunia pada 13 Februari lalu.

“Genap empat hari suami telah pergi, pagi hari itu saya terlalu sedih dan menangis kerana terlalu rindukan suami. Namun ketika itu masih iddah, lalu saya bertanya pendapat kakak angkat sama ada boleh menziarahi pusara suami. Saya hanya mahu lepaskan rindu dan bawa sekali Mao Mao, kucing kesayangan kami berdua. Itulah kali pertama Mao Mao ziarah pusara ‘bapaknya’. Sebaik saja saya keluarkan daripada beg khas, dia terus bermain-main di pusara… cium haruman daun pandan. Mungkin dia juga rindu pada bapaknya. Saya kongsikan di media sosial namun benar-benar tak sangka ia viral. Niat saya cuma satu, moga yang melihat posting itu turut mendoakan suami saya… tiada langung niat lain. Terima kasih kerana ramai yang doakan dan sampaikan ucapan takziah,” ujarnya yang menetap di Samarahan, Sarawak. Menurut wanita berusia 35 tahun ini, Mao Mao yang dipelihara sejak 2015 terlalu istimewa buat dirinya dan arwah suami.

“Inilah kucing pertama yang kami pelihara untuk ubati kesedihan selepas saya kehilangan bayi semasa dalam kandungan . Kiranya seperti anak angkatlah. Mao Mao adalah kucing baka ‘British Long Hair’. Mao Mao sangat manja dengan kami berdua… tidur pun di tengah-tengah. Tidak lama kemudian, barulah kami beransur-ansur memelihara lima lagi kucing lain sebagai kawan Mao Mao,” ujarnya yang berasal dari Indonesia. Bercerita mengenai pemergian suami, Ayang Rafeeca berkata dia sehingga kini masih terkesan dan bersedih kerana suami pergi secara mengejut.

Selepas suami tiada, saya pulang sebentar ke rumah. Buka saja pintu, nampak Mao Mao duduk saja tak aktif… selalunya kalau saya pulang, dia akan datang meluru.

” suami memang ada masalah jantung. Malam hari kejadian, kami makan-makan dan menonton televisyen… keadaannya sihat sahaja. Setengah jam kemudian, suami mengadu sukar bernafas. Saya tanya, sakit jantung ke? Namun suami kata bukan.

“Lalu saya ajak ke hospital, namun suami menolak dan ajak ke farmasi saja sebab nak beli ubat asma… namun farmasi tutup. Kami pulang ke rumah semula dan keadaannya menjadi teruk selepas itu. Lalu saya berkeras supaya ke hospital… akhirnya suami akur. Namun sebaik tiba di pintu masuk, suami menghembuskan nafas terakhir. Suami sepatutnya jalani pembedahan Oktober nanti, namun ajalnya tiba lebih awal,” ceritanya.

Selain Mao Mao, Ayang Rafeeca turut memelihara lima ekor kucing lain.

Tambah wanita ini lagi, pada malam tersebut juga, Mao Mao juga menunjukkan kelakuan yang sangat aneh seolah-olah turut merasai kesedihan atas pemergian ‘bapak’ kesayangannya.

“Selepas suami tiada, saya pulang sebentar ke rumah. Buka saja pintu, nampak Mao Mao duduk saja tak aktif… selalunya kalau saya pulang, dia akan datang meluru. Saya pergi dan peluknya sambil menangis sambil berkata ‘Mao Mao, bapak dah tak ada. Jangan sedih ya. Sekarang tinggal kita saja’. Memang lain sangat gelagatnya malam itu,” ceritanya dalam nada sebak. Tidak menyangka perkongsiannya menjadi tular, Ayang Rafeeca berkata dia terlalu terharu dengan keprihatinan yang ditunjukkan oleh warganet.

Warganet turut meluahkan rasa sedih dengan kisah yang dikongsikan oleh Ayang Rafeeca.

“Saya bukan saja bersyukur dikurniakan suami dan keluarga mentua yang sangat baik, malah bersyukur apabila ramai warganet turut sama mendoakan suami. Malah, ramai yang hantar Direct Message (DM) sampaikan ucapan takziah, mahu jadi kawan dan ada juga yang nak berikan bekalan makanan kepada Mao Mao. Namun saya menolaknya kerana bukan niat saya mahu raih simpati. Saya berterima kasih kepada seluruh warganet yang tak henti-henti mendoakan suami dan berikan kata-kata semangat buat saya,” ujarnya lagi.

Tular Pelajar Ini Yang Sedang Khusyuk Menyanyi Di Tangga Hanya Kerana Rindukan Seseorang Ini. Sekali Tak Sangka Sampai Ada Yang Minta Untuk Dia Lakukan Sesuatu Ini.

Rakaman pada Sabtu itu menjadi tular di aplikasi TikTok. Video memaparkan seorang remaja sedang menyanyi di tangga sebuah kediaman tular sehingga menerima lebih 300,000 tontonan dalam masa kurang 24 jam.

Menurut individu yang berkongsi video itu, dia secara spontan membuat rakaman rakannya yang menyanyi sambil melayan perasaan kerana baru sahaja putus cinta. Empunya badan, Muhammad Ramadan Ramli, 18, mengakui apa yang diceritakan rakannya menerusi kapsyen pada video itu adalah benar dan bukan cerita rekaan.

Malah katanya, dia yang tak sedar dirinya sedang dirakam turut terkejut apabila video nyanyian lagu Bicara Rasa dendangan asal Arif Bahran dan Sarah Suhairi itu meraih perhatian ramai di TikTok.

Ramadan minat menyanyi sejak kecil lagi.

“Video itu dirakam di tangga rumah kawan saya pada hari Sabtu. Saya memang suka menyanyi dari zaman tadika lagi. Saya tak sedar dia rakam video. Lepas tu bila dia post di TikTok, saya ingat biasa-biasa je, tiba-tiba ramai yang tengok. Saya putus cinta pada November tahun lepas. Tak ada pengganti, masih tak boleh move on. “

Kalau ada rezeki jadi penyanyi, saya tak tolak.

“Di TikTok, ramai orang komen. Ada ramai perempuan cakap nak jadi pengganti bekas kekasih saya. Saya anggap mereka bergurau saja,” ujarnya yang mesra disapa Ramadan.

Namun katanya, dia enggan mendedahkan lanjut mengenai identiti gadis itu serta punca kepada perpisahan mereka. Menurut calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) itu, dia juga bersyukur apabila ramai yang mula mengenali dirinya serta bakat yang dimiliki selepas video berkenaan tular. Malah kata Ramadan, dia tidak menolak rezeki seandainya diberi peluang untuk menjadi penyanyi suatu masa nanti.

Antara komen mengenai nyanyian Ramadan di TikTok.

“Selain menyanyi, saya juga boleh main gitar. Saya belajar gitar sendiri sejak tahun lepas. Dulu pun pernah saya buat persembahan nyanyian di sekolah. Kalau ada rezeki jadi penyanyi, saya tak tolak. Mak ayah pun bagi sokongan, mereka kata janji buat kerja halal. Saya bersyukur orang mula kenal bakat saya. InsyaAllah lepas ni akan buat banyak video cover nyanyian. Kalau ada orang request lagu pun, InsyaAllah saya akan cuba penuhi,” ujarnya yang meminati Bruno Mars dan Zamani.

Dedah Ramadan, dia juga bakal menduduki SPM tidak lama lagi. (Gambar Hiasan)

Dalam pada itu, Ramadan yang akan menduduki SPM tidak lama lagi turut menyuarakan rasa risau. Ujarnya, situasi pandemik Covid-19 memberi cabaran buat dia dan rakan-rakan untuk memberi fokus penuh terhadap peperiksaan. Namun katanya, dia berdoa agar SPM akan berjalan dengan lancar dan dia mendapat keputusan yang cemerlang.

“Risau Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan Covid-19. Sekarang saya banyak study, tak nyanyi sangat. Pergi sekolah pun risau. Tapi kalau tak pergi, macam mana nak belajar,” ujarnya lagi.

Tak Sangka Akhirnya Bekas Kekasih Lamanya Juga Yang Jadi Bini. Ramai Warganet Memuji Cara Pemuda Itu Dan Ada Yang Mahu Menggunakan Taktiknya Yang Ini Juga.

Mesej antara pasangan ini pada 2018 menjadi tular di laman Twitter. Ramai sebenarnya yang masih buntu bagaimana untuk memulakan langkah menuju ke alam perkahwinan. Antara masalah utama, bagaimana untuk memulakan bicara dan menzahirkan lamaran kepada si dia. Di Twitter, tular satu paparan skrin perbualan WhatsApp memaparkan cara seorang lelaki melamar rakannya secara spontan dan bersahaja.

“Wei nak kahwin tak? Tapi ni jujur ni. kalau tuhan jodohkan aku dengan kau kan, kau nak kahwin tak?” soal lelaki itu. Bercerita kepada mStar, Saidatul Athirah Mohd Zafri mengaku mesej berkenaan dihantar oleh Muhammad Hafizuddin Bujang yang kini sah menjadi suaminya sejak 27 November lalu.

Saidatul Athirah berkata dia berkongsi paparan mesej itu kerana mendapat inspirasi daripada posting seorang rakan dan sama sekali tidak menyangka ia akan tular.

Pasangan ini mendirikan rumah tangga pada 27 November lalu.

“Saya nampak kawan saya buat posting macam tu. Jadi saya buat juga, tapi tak sangka dapat perhatian ramai. “Rata-rata warganet terhibur sebab cara dia mesej ajak saya kahwin. Ramai yang kata nak take note, nak cuba cara itu. Saya dan suami pun ada baca komen. Kami gelak-gelak sebab ia kelakar,” ujarnya,

Menurut wanita dari Melaka yang mesra disapa Athirah itu, perjalanan ke arah penyatuan dirinya dan suami bukanlah seringkas yang disangka, sebagaimana ringkasnya cara dia diajak berkahwin dalam mesej tersebut. Katanya, mereka yang sudah berkenalan sejak tamat sekolah pernah membawa haluan masing-masing sebelum kembali berkawan sekitar dua tahun lalu.

“Saya dan suami dah kenal masa lepas sekolah pada tahun 2013. Kenal melalui kawan-kawan, kami dalam satu geng sama. Kami bercinta sekejap dan putus pada tahun 2014. Sejak itu, kami bawa haluan masing-masing sehinggalah dia start contact balik pada tahun 2018.

Kawan-kawan semua terkejut. Mereka tak sangka kami akan bersama semula.

“Dalam tempoh senyap lama tu, dia ada orang lain… begitu juga saya. Memang tak pernah terfikir akan bersama semula,” imbasnya. Menurut Athirah lagi, dia dan suaminya, masing-masing berusia 26 tahun mengambil keputusan untuk berkahwin selepas mereka kembali bersahabat pada 2018.

“Saya terima balik sebab saya pun dah kenal dia. Masa tu kami pun tiada sesiapa. Dia pun nak settle down. Kalau dah betul-betul serius nak kahwin, InsyaAllah dua-dua pihak akan cuba untuk ke arah yang lebih baik,” ujarnya. Dedah Athirah lagi, rakan-rakan dia dan suaminya turut terkejut apabila mendapat tahu perhubungan yang ternoktah pada 2014 itu kembali terjalin semula pada 2018.

Athirah tidak sangka dia dan suami akan kembali berhubung selepas membawa haluan masing-masing pada 2014.

“Kawan-kawan semua terkejut. Mereka tak sangka kami akan bersama semula. Sebab selama ni dah bawa haluan sendiri. Kebanyakannya memang terkejutlah. Tapi saya percaya dengan ketentuan Allah,” ujarnya.

Tambahnya, dia kini turut bekerja sebumbung dengan suaminya di sebuah syarikat di Melaka. Sehingga kini, posting di Twitter wanita itu turut menerima lebih 2,200 ulang kicau dan dihujani pelbagai komen warganet.

“Kau nak kahwin tak? Seronok kalau betul mudah sebegini. “Simple and direct. Saya suka. “Senangnya dia ajak kahwin,” tulis beberapa warganet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *