Anak ini sanggup menangis dan merayu hanya kerana mahu ikut ayah. Rupanya ayah terpaksa pergi ke suatu tempat ini.

Covid 19 Kehidupan Keluarga Viral

Terpaksa berjauhan dan berpisah dengan insan tersayang terutamanya ahli keluarga akibat pandemik Covid-19 pastinya menyedihkan. Itulah momen perit yang dilalui oleh kanak-kanak ini apabila terpaksa berpisah dengan bapanya yang berkhidmat sebagai frontliner.

Berdasarkan video yang dikongsikan oleh seorang wanita yang dikenali dengan nama Cik Sue memaparkan anak lelakinya menangis teresak-esak sambil merayu kepada si ayah supaya tidak tinggalkannya. Difahamkan, suami wanita ini berkhidmat sebagai petugas barisan hadapan di Penjara Tapah. Oleh kerana kawasan tersebut dilaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD), si suami perlu menjalankan tugasnya di sana.

Tetapi anak lelaki pasangan ini seakan enggan melepaskan bapanya dan tidak mahu berjauhan. Walaupun begitu, lelaki ini terpaksa juga tinggalkan anak dan isteri kerana tanggungjawabnya sebagai frontliner. Dalam video lain, wanita yang bertugas sebagai jururawat ini mendakwa dia dan suami semakin kurang meluangkan masa bersama anaknya memandangkan komitmen mereka sebagai frontliner. Walaupun begitu, dia berharap anak lelakinya faham dan kuat menghadapi dugaan tersebut.

Mervntun h4ti ibu tengok’

Sumber: ciksue

Budak Perempuan Ini Disuruh Minta Sedekah Di Jalanan. Sekali Bila Cikgu Tanya Rupanya Individu Ini Yang Paksa Dirinya.

Marah dan geram..demikian perasaan penulis ketika membaca perkongsian Cikgu Mohd Fadli Salleh tentang kisah seorang anak kecil dipaksa meminta sedekah oleh ibu kandung sendiri. Berikut perkongsiannya;

MaIam ini aku mrah. Sangat mrah. Satu mesej masuk berbunyi, ” Cikgu. AIisa jual tisu dan kutip sedekah lagi depan KFC.” Baca ayat tu, berdesing telinga aku. Terus aku capai kunci motor, hidupkan motor dan pergi ke tempat yang dinyatakan.

Kawan aku dah ‘pegang’ dia. Bawa makan KFC sementara aku sampai. Sebaik duduk, aku tarik nafas panjang-panjang, bertenang dan mula bertanya.

” Kenapa AIisa jual tisu dan minta sedekah lagi? Cikgu dah pesan jangan jual tisu dan minta sedekah. Cikgu dah hantar barang dapur, cikgu suruh kawan cikgu bagi duit belanja setiap hari.” ” Mak suruh.”

Pendek dia jawab sambil merenung meja. Lama aku ‘basuh’ dia malam ini. Lebih banyak lagi aku ‘basuh’ kakaknya. Supaya menjaga adik baik-baik, supaya tidak lagi ke jalanan seperti ini. Nak apa, aku support semua. Tak perlu turun ke jalanan lagi.

AIisa (bukan nama sebenar) baru usia 10 tahun. Namun dia sering disuruh meminta sedekah, jual tisu dan gula-gula dijalanan oleh ibu dan boyfriend mak dan boyfriend kakak sulungnya. Dapat duit menjual dan minta sedekah, semua kena rembat. Yang tinggal duit syiling sahaja untuk dia.

Aku geram. Aku mrah. Aku bengang. Bukan kat AIisa, tapi kat orang dewasa yang patut menjaga dia. Ibunya, boyfriend ibu dan boyfriend kakaknya yang mengambil kesempatan ke atas anak polos ini. Dia tidak rela pun turun ke jalanan. Namun didesak. Namun dipaksa. Namun disuruh. Maka anak perempuan bongsu ini akhirnya terpaksa patuh.

Ikutkan hati mrah, aku cari je boyfriend ibu dan boyfriend kakak, hantuk kepala kat dinding. Apa punya perangai suruh budak kecik kutip sedekah jual tisu. Mak dia pun satu hal juga. Pergunakan anak sendiri. Padahal aku dah jumpa 4 mata duduk bersila depan mak dia. Aku dah pesan jangan lagi suruh anak ini menjual tisu dan meminta sedekah.

Aku dah kata cakap, setiap bulan aku hantar barang dapur. Aku akan support semua perbelanjaan sekolah. Dan dia berjanji masa tu dengan aku tak akan biarkan anak dia ini ke jalanan. Itu yang aku mrah sangat. Malam ni aku bagi dua pilihan pada AIisa.

” Okey AIisa. Dengar sini. AIisa nak duduk dengan JKM?” ” Tak nak. AIisa nak duduk dengan ibu.” ” Jika tak nak, AIisa janji dengan cikgu jangan kutip sedekah dan jangan menjual tisu lagi. Belanja sekolah semua, cikgu tanggung. Barang dapur cikgu hantar. Jika cikgu dapati AIisa kembali kutip sedekah dan menjual tisu, cikgu akan serahkan AIisa kepada JKM.” ” Baik cikgu.”

Sebenarnya banyak lagi aku berborak dan berbicara sebenarnya. Banyak motivasi dan kata nasihat aku bagi agar anak ini teruskan pelajaran dan belajar elok-elok. Nampak gaya aku kena hadap mak dia lagi sekali esok lusa ni. Kena bertegas dah ini. Aku tak nak hak anak ini sepatutnya berada di sekolah tapi dipergunakan oleh orang dewasa untuk mencari nafkah pula.

Sebenarnya banyak kisah tentang keluarga mereka yang tidak boleh aku tulis untuk menjaga maruah mereka. Banyak benda aku kena simpan sendiri untuk menjaga air muka dan keselamatan mereka. Usah tanya aku di mana kes ini. Kat mana sekolah mereka. Kat mana mereka tinggal. Aku takkan cakap melainkan kepada jabatan yang ada autoriti.

Semoga anak ini berjaya dalam kehidupan dan semoga semua masalah dan rintangan yang dilalui berjaya kami bantu untuk atasi. Aku akan cuba sedaya upaya untuk bantu AIisa mendapat balik hak dia sebagai kanak-kanak. Aku juga akan cuba bantu keluarga mereka agar kembali ke jalan yang benar dan tidak melalaikan lagi.

Mengagumkan Sekali Calon SPM Ini Dapat Markah Penuh Untuk Ujian Percubaan Matematik Tambahan. Pelajar Ini Tampil Dedahkan Rahsianya

Ternyata perkongsian mengenai keputusan Matematik Tambahan pelajar ini raih perhatian ramai serta mengagumkan. Jika disebut subjet Matematik Tambahan, Terlalu ramai peajar yang kurang gemar dengan mata pelajaran ini kerana menganggap ia sebuah subjek yang susah.

Demikianlah yang terjadi kepada pelajar ini yang turut mempunyai tanggapan sama mengenai subjek tersebut.Namun segala-galanya berubah selepas dia nekad untuk memperbaiki pencapaiannya demi mendapatkan keputusan yang cemerlang.

Difahamkan pelajar bernama Muhammad Izwan Azwar mula mendapat perhatian selepas dia memuat naik markah kertas peperiksaan percubaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) Oktober 2020 di mana dia memperoleh 100 peratus bagi subjek tersebut, di Twitter.”Alhamdulillah, another achievement unlocked (satu lagi pencapaian berjaya diraih),” tulisnya pada perkongsian yang sehingga kini meraih 6,292 retweet.

Jika lihat di ruangan komen pula, rata-rata warganet melahirkan kekaguman mereka dengan pencapaian yang dianggap luar biasa itu. Pelajar yang senang disapa sebagai Izwan berkata segala-galanya bermula sebaik sahaja dia menjejakkan kaki ke tingkatan empat, dua tahun lalu.

“Masa tingkatan empat, saya masuk kelas aliran Sains yang ada subjek-subjek Sains seperti Fizik, Kimia termasuklah Matematik Tambahan. Sebaik saja masuk menengah atas, saya memang nekad dan pasang niat untuk melakukan perubahan sebab Matematik asyik gagal masa tingkatan tiga.

Jelas anak bongsu daripada empat adik beradik ini lagi, keputusan subjek Matematik Tambahannya mula menunjukkan peningkatan ketika peperiksaan akhir tahun sewaktu tingkatan empat, di mana dia memperoleh A-.”Masuk tingkatan lima, mungkin sebab banyak topik, saya sekadar dapat C sahaja pada ujian penggal pertama. Saya lipatgandakan usaha tambahan pula masa tu dah mula Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Setiap hari saya akan sertai tuisyen secara online dengan cikgu yang sama. Setiap malam pula, selepas buat kerja sekolah, saya akan habiskan masa kira-kira empat jam untuk buat latihan Add Math.”Saya biasakan juga buat ulangkaji tentang sesuatu topik sebelum ada kelas Add Math keesokan harinya supaya tak blur bila cikgu mengajar.

“Bila ada kawan minta tolong, saya ajarkan juga… dengan cara ini akan buat kita lebih faham. Selain itu, banyakkan bertanya guru kalau tak faham,” ujarnya yang menuntut di sebuah sekolah menengah harian biasa di Kuala Lumpur.Berkat usaha kerasnya, Izwan berjaya memperoleh keputusan yang sangat cemerlang bagi subjek tersebut ketika peperiksaan percubaan SPM, Oktober tahun lalu.

“Kadang-kadang terlewat masuk kelas online… tapi saya akan ‘cover’ semula sesi yang ketinggalan tu.”Jadi untuk masa-masa yang ada sebelum peperiksaan ni, manfaatkanlah masa dan lebihkan usaha untuk sekurang-kurangnya lulus. Banyakkan buat latihan… saya kini hampir ‘cover’ kertas percubaan untuk setiap negeri.

“Saya nak ucapkan terima kasih terutama kepada cikgu subjek dan ckgu tuisyen, serta rakan-rakan yang banyak membantu. Tanpa mereka, takkan tercapai keputusan seperti sekarang. Buat calon SPM, moga kita semua diberikan kemudahan dan ketenangan untuk menjawab soalan kelak,” ujarnya yang berhasrat mahu menyambung pengajian dalam bidang kejuruteraan di kolej matrikulasi.

Memang Tak Bercakap Sampai Darjah Empat Pun Tak Boleh Baca. Ibu Ini Kongsi Kisah Anak Istimewa Dia Sehingga Menjadi Pelajar Istimewa Pertama Ikuti Ijazah Sarjana

Ternyata kebolehan dan bakat anak anak istimewa saban hari sungguh membanggakan dan mengagumkan. Tak dapat dinafikan,anak istimewa ini perlu diberilah lebih perhatian kerana terbukti keunikan mereka yang luar biasa mampu memperoleh kejayan sama seperti individu normal bahkan lebih baik.

Demikianlah yang dapat digambarkan mengenai kisah seorang ibu berusia 55 tahun sepanjang membesarkan anak autisme tanpa keluhan sehingga saat ini. Melalui perkongsiannya di FB Autisme Malaysia,wanita yang bernama Rokiah Abd Kadir berkongsi pengalamannya membesarkan anak syurga itu sekaligus kejayaan yang diperoleh anaknya.

Gemar dipanggil Makcik Kiah, dia menjelaskan perkongsian itu tercetus selepas terbaca beberapa keluhan ibu bapa yang ditakdirkan mempunya anak autisme. “Ini hanya suara hati saya sahaja. Sebelum ini saya banyak baca komen dalam grup Autisme Malaysia tetapi jarang berkongsi mengenai anak saya sehinggalah baru-baru ini sekadar nak beri semangat dan inspirasi.

“Memang saya faham bukan mudah nak jaga anak autisme, sebab mereka mempunyai perwatakan lain-lain. Cuma pada pandangan saya, pertama sekali kena reda, barulah semua akan dipermudahkan,” katanya yang mengimbas pengalaman dirinya hingga berjaya mendidik anak istimewanya yang baru sahaja menamatkan pengajian di peringkat ijazah.

Mereka sekeluarga menetap di Bukit Beruntung, Selangor, kata surirumah sepenuh masa itu, Khairi mempunyai simptom awal autisme sejak di sekolah rendah lagi tetapi mula diagnosis pada 2008.“Masa kecil dia memang tak bercakap sampai darjah empat, juga tak boleh baca.“Sejak itu saya terus berhenti kerja dan menjaga dia sepenuhnya.

“Dia tidak alami apa-apa tantrum cumanya suka bersendirian. Hidup dalam dunia dia sahaja.“Lama-kelamaan dia semakin pulih dan jalani kehidupan normal seperti orang lain tetapi ada masa juga dia macam menyorok nak tenangkan diri dan sebagainya, ” katanya.Dia bercerita panjang mengenai perjalanan hidup membersarkan anak syurganya itu, isteri kepada Mazlan Mohamad, 52 ini meluahkan rasa syukur sentiasa dipermudahkan biarpun proses itu nampaknya sukar.

Difahamkan Khairi adalah seorang pelajar autistik yang berjaya menamatkan pengajian di Kolej Matrikulasi Perak (KMP), seterusnya peringkat Diploma Kulinari Universiti Teknologi Mara (UiTM) Pulau Pinang dan kemudian baru-baru ini Ijazah Sarjana Muda dalam Pengurusan Perkhidmatan Makanan.

Sebelum ini Khairi pernah beberapa kali menarik diri ketika melanjutkan pengajian dalam bidang Sains di dua Institusi Pengajian Tinggi Awam.“Ya, memang sejujurnya banyak yang makcik lalui sepanjang Khairi melanjutkan pengajiannya.

“Dia perlukan sokongan berterusan dan ambil masa sangat lama untuk sesuaikan diri di sesuatu tempat belajar, antaranya, dia tak mahu kongsi bilik di asrama, masa exam nak bilik seorang untuk fokus, perlukan masa yang lebih untuk jawab exam dan banyak lagi lah.

“Berkat doa dan sabar Alhamdulillah… dia berjaya di mata saya. Tak terbalas juga jasa baik pensyarah, kawan-kawan semua kerana tanpa mereka dia tak akan berada di tahap ini, ” ujar wanita yang pernah bertugas sebagai jurukimia di sektor perkilangan ini.Tambah Makcik Kiah lagi, dia sentiasa berusaha sehabis baik untuk menunaikan apa sahaja permintaan anak istimewanya itu.

“Tahu sahajalah, bukan kata anak saya sempurna tak buat perangai langsung. Ada juga kadang itu datang perangai pelik dia.“Contohnya, masa belajar dalam bidang Sains dulu banyak juga dia buat hal macam sembunyi bawah tangga, tak mahu pergi kelas, tak jawab exam dan sebagainya.

“Hasil sabar dan tak putus asa, terbukti dia sekarang dah berjaya sama sahaja seperti orang normal, ” katanya sambil menambah dia dan suaminya yang pernah bergelar pengurus syarikat kenderaan dan kini menawarkan khidmat sebagai pemandu Grab akan berusaha memberikan yang terbaik buat kedua anak mereka.

Terkini, Khairi yang baru sahaja menamatkan pengajian Ijazah Sarjana Muda (Pengurusan Perkhidmatan Makanan) di UiTM kampus Puncak Alam bakal melanjutkan pengajian di peringkat Ijazah Sarjana dalam bidang dan tempat yang sama.Katanya, mengikut pengurusan UiTM, Khairi bakal menjadi pelajar autistik pertama yang akan melanjutkan pengajian ke peringkat berkenaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *