Sedih tidak dapat berinteraksi secara fizikal atau bertukar idea dengan rakan sekuliah. Pemuda ini kongsi pengalamannya dan sakit yang dia alami

Kehidupan

Walaupun mempunyai kekurangan diri namun ia tidak menjadi sebagai alasan untuk Zaim Iskandar capai kejayaan. Dia yang menghidap disleksia mampu mencapai cita cita dan aspirasinya untuk berdiri atas kaki sendiri sama seperti orang lain..

Dia yang disahkan menghidap disleksia pada usia sembilan tahun, Zaim mengakui ketika awal persekolahan di tadika dan sekolah rendah dia mengalami kesukaran sebelum keluarga menyedari masalah dihadapinya.”Sukar bagi saya untuk menyesuaikan diri. Saya masih ingat, kesukaran saya dan rakan sekelas yang terpaksa mencatat semasa guru menulis di papan hitam.

“Setiap perkataan itu seolah-olah melonjak ke papan hitam sementara beberapa huruf bahkan muncul ke belakang, terbalik atau berkumpul bersama,” katanya.Zaim, 23, memberitahu gurunya ketika itu juga tidak dilatih untuk mengenal pasti masalah pembelajaran yang dihadapi murid sekali gus menyukarkan dirinya mendapat pertolongan sewajarnya.

Namun begitu penilaian oleh pakar kanak-kanak ketika itu mengesahkan dia menghidapi disleksia sebelum keluarga mendaftarkan dirinya ke pusat disleksia bagi membolehkan dia belajar dengan teknik yang betul.Selepas menghabiskan beberapa bulan di pusat itu, Zaim memberitahu dia kemudian kembali ke sekolah rendah biasa yang tanpa disedari tetap mempunyai cabaran tertentu untuk insan sepertinya.

“Saya terpaksa menerima keadaan dibvli oleh rakan sekelas dan juga rakan sebaya. Ini merupakan pengalaman pahit bagi saya semasa bersekolah, ” ujarnya.Di sebalik setiap cabaran dan kesukaran, Zaim bagaimanapun memberitahu dia tetap mempunyai pelbagai memori indah ketika zaman persekolahannya.

Dan dia sentiasa mengingati dan berterima kasih terhadap rakan-rakan yang baik hati serta keluarga yang membantu membentuk siapa dirinya hari ini.“Ibu bapa adalah tulang belakang kejayaan saya. Mereka telah memberi saya sokongan dan kasih sayang yang tak terhingga, dan mereka terus mendorong saya untuk melalui sebarang kesulitan, ” katanya.

“Saya juga mempunyai adik beradik dan rakan-rakan yang luar biasa. Mereka yang tetap menjadi penyokong terbesar saya!” tambah pelajar yang bersemangat itu, yang kini mengikuti Diploma Pengurusan Hotel di INTI International College Subang (INTI).Dia yang ramah menceritakan pengalamannya sepanjang pandemik ini, Zaim berkata sukar baginya untuk menyesuaikan diri dengan kelas dalam talian sepenuhnya.

Dia ada juga memberitahu berasa sedih tidak dapat berinteraksi secara fizikal atau bertukar idea dengan rakan sekuliah dan pensyarahnya disebabkan pandemik.Meskipun begitu, dia berasa sangat beruntung kerana mendapat sokongan pensyarah di INTI yang komited untuk terus membantunya berjaya dalam akademik.

“Sejak saya memulakan pengajian di INTI, para pensyarah saya sangat membantu, sabar dan berdedikasi. Mereka tidak pernah putus asa, dan komitmen tanpa lelah mereka itu telah menjadi inspirasi kepada saya untuk terus belajar, ” katanya.Zaim turut menyatakan dia juga menghargai inisiatif pihak pengurusan yang telah memberikannya masa tambahan sewaktu peperiksaan berlangsung.

Sebagai pelajar tahun akhir diploma, Zaim berhasrat untuk melanjutkan pelajarannya atau mendapat pekerjaan setelah perintah kawalan pergerakan ini dilonggarkan. Katanya Impian utamanya adalah untuk menguruskan rangkaian hotel sendiri dan dia bertekad untuk merealisasikannya.”Terdapat ramai orang hebat yang terus berjaya melakukan kehebatannya di dunia ini, meskipun berhadapan dengan kesukaran dalam pembelajaran seperti disleksia.

“Antaranya adalah seperti Albert Einstein, Thomas Edison, Henry Ford, Muhammad Ali, Sir Richard Branson, dan Jamie Oliver. Manakala di Malaysia, kita mempunyai Kapten James Anthony Tan, rakyat Malaysia pertama yang terbang secara solo mengelilinggi dunia pada tahun 2013. Jika mereka boleh hadapi rintangan untuk mengejar impian mereka, saya pun boleh,” katanya.

Disebabkan Terlalu Obses Dengan Kurus. Pemuda Ini Sanggup Buat Research Dan Makan Sesuatu Ini Selama Lebih Setahun.

Transformasi Sapuwan yang berjaya menurunkan sehingga 45 kilogram begitu mengkagumkan ramai. Lelaki mana yang tidak mahu mempunyai bentuk badan menarik dan tegap? Selain memberi nilai tambah kepada penampilan serta keyakinan ketika berdepan dengan orang ramai, ia juga demi memelihara kesihatan diri untuk jangka panjang. Disebabkan itulah Sapuwan Patrim nekad untuk menurunkan berat badannya.

Memuat naik video dan gambar transformasi dirinya di Twitter, nyata perkongsian tersebut mengundang perhatian warganet sehingga ia meraih 3,500 retweet. Berkongsi cerita dengan mStar, pemuda berusia 22 tahun itu berkata dia serius untuk menurunkan berat badan bermula Oktober 2019, ketika berat badannya mencecah 130 kilogram (kg).

Sapuwan menyeimbangkan rutinnya dengan menjaga pemakanan dan juga melakukan senaman.

“Mula-mula fikir nak kurus sahaja, tapi bila dah start diet dan workout, saya fikir ia demi kesihatan kerana secara tak langsung, ia mendorong saya menjaga pemakanan,” kata pemuda yang berasal dari Kuala Selangor ini. Bercerita mengenai rutin yang diamalkannya, Sapuwan berkata dia menyeimbangkan antara kepentingan menjaga pemakanan dan senaman. Saya hanya buat research sendiri dan tak ikut mana-mana coach. Pada mulanya saya tak ambil nasi langsung dan hanya ambil lauk sahaja. Tapi badan saya rasa tak sedap dan tak sihat. Kemudian saya ubah dan tetap makan nasi cuma dalam kuantiti yang sedikit. Setiap pagi selepas bangun tidur, mesti workout sekejap… joging pula seminggu dalam dua atau tiga kali. Saya akan pastikan untuk mengambil sarapan setiap pagi. Gula memang kena cut (potong) dan saya ganti dengan makan banyak buah-buahan. Dan saya akan makan malam sebelum pukul 8.00 malam. Menu diet pula, boleh dikatakan setiap hari saya akan makan ikan bakar sebab saya dan keluarga peniaga ikan. Tapi setiap hari tukar-tukar ikan dan selang seli dengan ayam bakar juga,” ujar anak bongsu daripada empat adik beradik ini.

Jika dulu saya segan nak masuk kedai atau butik pakaian sebab segan nak minta saiz… takut baju yang berkenan tu tak ada saiz badan saya.

Hasil kerja kerasnya selama lebih setahun, Sapuwan berjaya menurunkan berat badannya daripada 130kg kepada 85kg. Walaupun mengambil masa yang agak lama namun ternyata hasilnya sangat berbaloi.

Sapuwan masih dalam proses menurunkan berat badan kerana mahu mencapai berat badan ideal.

“Saya masih lagi diet kerana mahu capai berat badan yang ideal iaitu sekitar 78kg mengikut indeks BMI. Tak dinafikan, cabaran tu memang ada terutama ketika keluar lepak dengan kawan-kawan. Memang order ais suam sajalah… makan pula kena jaga-jaga portion. Yang paling penting elakkan gula. Namun dalam sebulan sekali, saya ada juga ‘cheat day’,” katanya. Menurutnya lagi, selepas menurunkan berat badan, pelbagai perubahan dapat dirasai dan dia dapat melakukan perkara yang tidak dapat dilakukannya sebelum ini. Antaranya, pelanggan kedai ramai tegur… siapa tak seronok bila kena puji. Tapi lebih daripada itu, saya seronok kerana badan terasa lebih ringan dan sihat. Dulu kalau berjalan sikit dah tercungap-cungap, sekarang tak lagi. Begitu juga dari segi pakaian. Jika dulu saya segan nak masuk kedai atau butik pakaian sebab segan nak minta saiz… takut baju yang berkenan tu tak ada saiz badan saya. Memang terasa malu sendiri. Sekarang ni lebih yakin, nak bergaya lebih mudah sebab banyak pilihan, tak macam dulu,” katanya lagi.

Tidak menyangka perkongsiannya meraih perhatian ramai, Sapuwan dalam masa yang sama turut memberi nasihat kepada mana-mana individu yang mahu menurunkan berat badan. “Jangan putus asa… biar lambat asalkan dilakukan dengan cara yang sihat. InsyaAllah pasti akan dapat lihat hasilnya,” katanya lagi.

Suami Merupakan Ketua Kelas Sewaktu Zaman Sekolah Lapan Tahun Lalu. Menarik Sekali Hubungan Doktor Gigi Dan Juruaudit Bersanding Atas Pelamin

KALAU dah jodoh, pasti tak kemana.Begitulah kisahnya melibatkan pasangan Syafiqah Yusof dan Ahamd Hazieq Mohd Shuhaimi yang sah menjadi suami isteri pada tahun lepas.Mesra disapa Syafiqah, doktor gigi lulusan dari United Kingdom (UK) itu ada berkongsi kisahnya perkenalannya dengan suami menerusi Twitter sehingga ia menjadi tular.

“Tak pernah sangka individu yang mahu bergambar dengan saya pada hari terakhir persekolahan lapan tahun lalu kini bergelar suami saya,” ujarnya.Bercakap kepada mStar, Syafiqah berkata dia dan suami merupakan rakan sekelas sewaktu Tingkatan 4 dan 5, ketika itu kami sama-sama menuntut di sebuah sekolah di Terengganu.

“Kami rakan sekelas selama dua tahun. Suami dulu merupakan ketua kelas saya. Masa tu kami kawan biasa-biasa je.Suami Syafiqah merupakan ketua kelasnya sewaktu zaman sekolah lapan tahun lalu.“Masa hari terakhir sekolah, lepas hantar buku teks, dia datang minta nak bergambar. Kami berkawan je selepas habis sekolah.

“Namun, sejak dua tahun lepas, kami buat keputusan ke arah lebih serius sehinggalah membawa kepada pernikahan ini,” ujarnya.Menurut Syafiqah, dia dan suami, masing-masing berusia 25 tahun tidak menyangka perkongsian itu akan menarik perhatian ramai di Twitter.

Jelasnya, ia sekadar dikongsi untuk tatapan rakan-rakan, namun bersyukur dengan segala reaksi positif yang diterima.”Saya rasa macam nak tweet saja-saja, nak kongsi dengan kawan-kawan. Kami tak jangka, memang terkejut bila viral.”Sebenarnya bukan saya je yang sekelas dengan suami. Abang saya dan abang suami juga satu batch dan mereka berkawan baik.

Foto di hari bahagia pasangan itu.“Alhamdulillah semua komen positif dan doa baik-baik,” jelasnya lagi.Dalam masa sama, Syafiqah memberi nasihat kepada pelajar di luar sana agar fokus pelajaran dan tidak terlalu mengejar cinta sewaktu zaman persekolahan.Ujarnya, akademik sangat penting, manakala jodoh pasti akan menyusul kemudian sebagaimana suratan dan ketentuan Allah.

Pasangan ini tak sangka kisah mereka tular di Twitter.“Yang penting kat sekolah tak perlu bercinta sangat. Fokus akademik dulu. Tak perlu cinta-cinta,” ujarnya berseloroh.Menurut Syafiqah lagi, dia dan suaminya yang juga seorang juruaudit dinikahkan di Taman Tamadun Islam, Terengganu pada 24 Disember tahun lalu.

Ibu Pengantin Muda Akhirnya Beritahu Sebab Sebenar Kenapa Beri Anak Kahwin Awal. Dan Rupanya Tak Sangka Ini Cara Perkenalan Mereka Dan Bagaimana Ibu Bapa Mereka Terfikir Untuk Mengahwini Anak Mereka.

” Kami sendiri tak sangka akan bergelar suami isteri seawal usia remaja, namun menganggap Allah sudah tentukan jodoh kami tiba awal,”. Itu jawapan pengantin remaja, Nurin Irdina Mohd Muhizan dan Ahmad Faris Umar Alwi, masing-masing berusia 15 dan 17 tahun.

Ketika ditemui di rumah Ahmad Faris Umar di Taman Kenanga di sini, pasangan pengantin yang baharu melangsungkan perkahwinan 10 hari lalu kelihatan berseri dan masih malu-malu dengan inai masih merah di jari pengantin perempuan. Nurin Irdina berkata, dia dan suami berkenalan lapan bulan lalu dan saling berhubung menerusi telefon bimbit sebelum hubungan itu diketahui keluarga Ahmad Faris Umar.

Kata bekas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Dato’ Mahmud Paduka Raja (1) itu, keluarga Ahmad Faris Umar datang berjumpa keluarganya dan mencadangkan agar disatukan mereka berdua untuk menghalalkan hubungan. ” Ketika diberitahu mengenai perkara itu, saya agak terkejut dan langsung tidak menyangka bahawa keluarga akan mengambil keputusan sedemikian namun saya tidak membantah malah sedikit teruja. Segala persiapan dilakukan dalam tempoh dua bulan malah segalanya dipermudahkan sehinggalah pada 20 Disember lalu saya sah menjadi isteri,” katanya ketika ditemui di rumah mentuanya di sini, hari ini.

Nurin yang juga anak sulung daripada lima beradik berkata, dia sudah berhenti sekolah namun akan tetap menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dua tahun lagi di sekolah swasta. Perkahwinan kedua remaja itu mulai tular sejak semalam apabila video dan foto mereka yang mengenakan busana pengantin dipaparkan di laman sosial malah mengundang perdebatan dalam kalangan netizen mengenai perkahwinan mereka yang berlangsung dalam usia yang muda.

Dalam foto yang dikongsikan dalam laman sosial itu, kelihatan raja sehari itu mengenakan songket berwarna biru ketika majlis persandingan dan resepsi yang diadakan di sebuah restoran milik keluarga Ahmad Faris Umar di sini. Ahmad Faris Umar yang juga bekas Pelajar Sekolah Menengah Ugama (Arab) Rahmaniah Paloh, di sini berkata, perkenalannya dengan isteri adalah pada awalnya sebagai pembeli dan penjual dalam talian. Dia yang membeli kabel telefon daripada Nurin Irdina berjumpa buat kali pertama selepas barangan yang dipesannya itu dihantar ke rumah dan sejak itu mereka berhubung menerusi telefon bimbit.

” Sebaik mendengar cadangan daripada emak agar saya berkahwin, memang tidak percaya dan anggap ia satu gurauan namun apabila mengetahuinya adalah serius, saya terus bersetuju. Buat masa kini kami berulang-alik di rumah saya di sini manakala rumah Nurin di Kampung Chawas, tidak jauh dari sini. Saya sebelum ini bekerja dengan syarikat ayah yang mengusahakan perniagaan hartanah namun kini akan memberi fokus kepada perniagaan dalam talian bersama isteri,” kata anak bongsu daripada tujuh beradik itu.

Penjelasan ibu pengantin lelaki

Sementara itu, ibu Ahmad Faris Umar, Zalaha Hassan, 56 berkata, keputusan untuk mengahwinkan anak bongsunya itu disepakat bersama suami, Alwi Ismail, 63, yang ingin segera menghalalkan hubungan. Dia berkata, suaminya seorang yang tegas dan sebaik mengetahui dua remaja itu sedang berhubung walaupun hanya menerusi telefon, tanpa berfikir panjang mereka segera membuat keputusan untuk menghalalkan hubungan.

” Faktor usia muda bukan isu utama bagi kami dan apa yang lebih penting adalah menghalalkan mereka kerana di zaman sekarang, banyak isu sosial yang semakin membangkan dan sekurang-kurangnya ia jalan terbaik buat mereka berdua,” katanya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *