Habis lensa kamera berharga ribuan ringgit. 12 individu ini sanggup buat macam macam semata untuk buat adegan yang gempak

Kehidupan

Difahamkan selama empat hari proses pengambaran berlangsung dan banyak menyimpan seribu satu kisah di sebaliknya. Itu kata Zarfan yang mewakili rakan rakannya yang lain. Dipercayai kewujudan sebuah trampolin yang bersaiz besar yang dipasang di sebuah kawasan lapang dalam hutan yang terletak di Gopeng,Perak sudah tentu menimbulkan persoalan orang ramai.

Sesetengah orang yang mungkin nampak macam ia satu kerja yang tak masuk akal,namun begitu ia merupakan sebahagian rakaman video promosi pelancongan di sekitar kawasan Gopeng,Perak yang dihasilkan oleh 12 individu, yang melibatkan kolaborasi dua pasukan content creator dari Ipoh dan Johor Bahru,Johor.

Kata Putra Zarfan Zalkaifali, 25, dia merupakan individu yang dirakam sedang melompat atas trampolin dalam video tular itu.Selain memperkenalkan lokasi pelancongan di sekitar Perak, video berkenaan turut dihasilkan bagi mempromosikan sebuah syarikat penyedia aktiviti ATV di negeri itu.

“Ia sebenarnya kolaborasi dua team, dari JB dan Ipoh. Saya bersama dua rakan dari JB dijemput ke Gopeng untuk menghasilkan video berkenaan pada November tahun lepas.”Memang mencabar. Kami 12 orang yang buat rakaman, kami juga yang jadi talent. Ia melibatkan tujuh kamera dan dua dron.

Zarfan melompat di atas rampolin yang dipasang di sebuah kawasan lapang dalam hutan di Gopeng pada tahun lalu.”Dalam video itu, saya merupakan talent yang sedang melompat atas trampolin. Ia dipasang di sebuah kawasan lapang, dalam hutan di tepi highway.

“Proses rakaman ambil masa empat hari. Trampolin itu pula milik kawan kami, dia bawa ke lokasi rakaman dengan menggunakan sebuah Hilux,” ujarnya yang mesra disapa Zarfan.Sepanjang tempoh penggambaran, Zarfan dan dua rakannya iaitu Meor Syarifuddin Meor Syazali, 22, dan Muhammad Izzuddin Muhammad Helmi Chin, 24, serta rakan-rakan dari team Ipoh turut berhadapan pelbagai cabaran sukar.

Tambahnya lagi, selain terpaksa mendaki bukit, mereka turut mengalami kejadian apabila lensa kamera berharga ribuan ringgit musnah gara-gara dilnggar ATV.”Paling epik kamera kena lenyk dengan ATV. Lens yang pech tu harga dalam RM5,000. Agak sedih, tapi kami gembira sebab footage rakaman berjaya diselamatkan.

“Ada juga peristiwa dron jatuh. Kemudian kami mendaki Bukit Putih, bila semua dah turun baru sedar tertinggal telefon kat atas.”Jadi dua orang je yang naik balik pada waktu Maghrib untuk dapatkan telefon itu. Bila sampai atas, baru sedar telefon tu dah disimpan dalam beg. Kawan kami yang seorang lagi dah bawa telefon tu sampai ke khemah.

“Masa daki siang nampak satu lorong jalan je, bila malam jadi keliru sebab nampak banyak lorong. Dengan suara burung hantu lagi, kami hanya guna lampu suluh telefon sambil pasang surah al-Quran,” ujarnya yang bekerja dalam bidang pemasaran.

Sejujurnya banyak cabaran dilalui mereka dalam menyiapkan karya itu.Dedah Zarfan lagi, dia dan dua rakannya dari JB turut diuji sebelum mereka ke Ipoh apabila tersilap membeli tiket kapal terbang.”Masa hari nak terbang tu, 10 jam sebelum waktu penerbangan baru perasan kami silap beli tiket tarikh minggu berikutnya.

“Tiket tu harga promosi, dalam RM50 untuk satu tiket. Tapi terpaksa beli yang baharu, RM200 untuk satu tiket.Dua kumpulan dari JB dan Ipoh yang bergabung dalam projek itu.”Memang banyak cabaran. Tapi seronok dapat buat content, layanan orang kat Ipoh pun best. Video promo tu pun dapat sambutan.

“Biasanya mungkin orang luar negara je sanggup buat pelik-pelik sampai pasang trampolin tengah hutan. Kami pun nak juga macam tu,” ujarnya lagi.Dalam pada itu, Zarfan turut menzahirkan rasa terima kasih terhadap rakan-rakannya dari Ipoh yang sudi mengajaknya berkolaborasi dalam penghasilan video itu.

Warganet Ini Tampil Berani Kritik Kepada Peniaga Yang Tak Pandai Masak Dan Masih Jual Makanan. Sekali Ini Respon Warganet Lain

Bak kata warganet,tak semua orang meiliki kebolehan untuk memasak dalam skala yang agak besar,khususnya dijadikan sebagai bahan jualan. Banyak ragam pelanggan yang menjadi cabaran utama buat setiap peniaga. Tak dinafikan ada pelanggan yang cerewet,mengada ngada dan ada pula yang baik hati dan cukup memahami kesusahan para peniaga.

Terkini,lain pula ceritanya apabila rungutan seorang pelanggan yang tular di laman FB dan Twitter.Kata individu yang tidak dikenali itu,dia memohon mereka yang tidak pandai memasak agar tidak menceburkan diri dalam perniagaan berasaskan makanan.

“Siapa yang tak pandai masak, tolonglah jangan berniaga. Stress betul la, beli-beli tak sedap.”Bukan tak bersyukur, tapi kalau dah tak reti masak tu, tak payah berniaga boleh tak?” soal individu itu.Rungutan seorang individu mengenai kualiti rasa makanan yang dibeli tular di media sosial.

Katanya lagi, dia berhak berkata demikian memandangkan makanan tersebut dibeli menggunakan wang miliknya sendiri.”Ingat orang beli guna daun ke? Kalau tak reti masak, belajarlah. Ni dah tahu tak sedap, masih nak jual.”Time awak masak, awak tak try ke benda tu sedap atau tak?” soalnya lagi.

Dikongsi di Facebook, paparan skrin kenyataan lelaki itu ditularkan pula ke laman Twitter sehingga menerima lebih 5,600 ulang kicau (Retweet).Jika disoroti ruangan komen, ramai warganet turut meluahkan pendapat dan bersetuju dengan kenyataan tersebut.

Tambah warganet lagi, tak semua individu memiliki kebolehan untuk memasak dalam skala besar, khususnya untuk dijadikan sebagai bahan jualan.Malah, ada dalam kalangan peniaga sendiri yang turut bersetuju degan kenyataan itu.”Betul tu! Dulu sebelum saya mula niaga pun saya test banyak kali sampai kena kat tekak baru jual. Kesianlah kat pembeli kan kalau dapat yang tak sedap.

“Betul. Tekak nak makan laksa, bila dapat rasa macam makan cuka je. Kurang sedap tak apa, jangan sampai hilang rasa makanan tu.”Yang paling sedih bulan puasa, mak ayah kumpul duit nak beli makanan kesukaan anak-anak, last-last dapat yang entah apa-apa.”Yang aku pelik tu, keluarga dia tak rasa dulu ke makanan tu sebelum jual?” soal beberapa wargamet di Twitter.

Tak Sangka Ikan Ini Hanya Chef Ternama Yang Sering Masak. Warganet Terkejut Dengan Harga Ikan Yang Semahal Ini Dan Ini Respon Warganet.

Pastinya di pasar-pasar basah terdapat macam-macam jenis ikan yang tersediakan untuk dijual pada orang ramai. Harga-harganya juga mengikuti jenis ikan dan berat ikan itu sendiri. Malah, tahukah anda, ada juga ikan yang mencecah sehingga ribuan ringgit. Namun siapa sangka, walaupun harganya yang begitu mahal, permintaannya juga tetap tinggi dalam kalangan peminatnya sendiri. Seperti perkongsian seorang pengguna Twitter dikenali sebagai Humansicks, menceritakan mengenai spesis ikan yang dijual dengan harga yang mahal. Rata-rata warganet terkejut apabila mengetahui harga sebenar ikan tersebut, memang ikan kayangan ni!

Ikan kayangan

Mengikut gambar tersebut, Ikan sejenis Empurau ini kebiasaannya dijual dengan harga RM500 per kilo. Jadi jika dikirakan semua, ikan ini seberat 11 kilogram dan menjadikan harganya sebanyak RM5,700. Dengan harganya yang sebanyak ini dah mampu beli Iphone 12 Pro Max.

Hasil info yang diperoleh, ikan ini merupakan ikan air tawar yang berasal dari Sarawak dan ia merupakan ikan paling mahal pernah dijual di Malaysia. Malahan, ikan Empurau ini mempunyai beberapa nama lain iaitu Raja Ikan Sarawak, Ikan Kelar dan bagi di semenanjung ikan ini dikenali sebagai Ikan Tengas. Manakala, dari segi rasa pula, ikan ini dikatakan mempunyai rasa-rasa lemak-lemak manis.

Menerusi ruangan balas, rata-rata warganet turut bersetuju dan menyatakan ikan jenis Empurau ini dijual dengan harga mahal berikutan kesukaran untuk mendapatkan ikan jenis ini. Malahan, ikan-ikan ini lazimnya dimasak di hotel dan restoran-restoran mahal mengikut permintaan pelanggannya.

Tular Video Perkongsian Gadis Ini Menangis Lihat Penjual Kerepek Dapat Set Makanan Oleh Abang Askar. Gadis Itu Sedih Bila Ini Terjadi.

Tangkapan skrin video TikTok merakamkan dua anggota tentera menghulurkan bantuan kepada seorang lelaki.Tanpa mengira siang atau malam, panas atau hujan, pasti ada insan yang memerah keringat demi mencari rezeki untuk menyara kehidupan. Begitu juga dengan seorang lelaki sudah berusia yang dirakamkan sedang menjual makanan di tepi lorong pandu lalu (drive thru) di sebuah premis makanan segera.

Penjual kerepek (kanan) mengangkat tangan tanda menghargai pemberian air minuman.

Menerusi video di aplikasi TikTok @maslianadin, dapat dilihat dua lelaki berpakaian seragam tentera yang menunggang motosikal kemudian menghulurkan minuman dan makanan kepada peniaga jalanan berkenaan. Gadis yang merakamkan video tersebut, Nur Amylia Nastasha Mohd Hisham berkata, video tersebut dirakamkan di Bayan Baru, Pulau Pinang, kira-kira pukul 2 petang Selasa. Gadis berusia 18 tahun itu memberitahu, ketika itu dia menunggu ibunya melakukan urusan di sebuah stesen minyak bersebelahan dengan restoran makan segera tersebut.

“Sementara menunggu dalam kereta, kira-kira 100 meter dari restoran tu, saya nampak seorang pakcik berusia lewat 50an menjual kerepek dekat lorong pandu lalu. Masa tu ramai keluar untuk membungkus makanan untuk lunch, jadi pakcik tu nampak bersungguh-sungguh berdiri di tengah panas terik sambil pegang beg plastik berisi bungkusan kerepek,” katanya. Lebih mesra disapa Amylia, katanya, dua anggota tentera itu merupakan antara pelanggan restoran makanan segera yang lalu di lorong tersebut bagi membeli makanan.

“Lepas ambil pesanan di kaunter pandu lalu, abang-abang askar tu memberhentikan motosikal mereka dan menyerahkan secawan air minuman kepada pakcik tu sebelum beredar. Pakcik tu terus duduk kat tembok nampak lega sangat dapat minum, sebab cuaca panas terik kan. Kasihan pula saya tengok,” ujarnya yang berasal dari Bayan Lepas di Pulau Mutiara itu.

Dua anggota tentera berpatah balik menemui penjual tersebut.

Bagaimanapun pelajar yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada tahun ini berkata, dua anggota tentera itu datang semula berjumpa dengan lelaki tersebut beberapa minit kemudian.

“Kira-kira tujuh minit selepas tu, abang-abang askar datang semula dan kali ini menyerahkan makanan dari bungkusan yang dibeli mereka di restoran tu. Mereka macam berpatah balik dan bagi makanan yang dibeli mereka sebelum tu sebab tak nampak mereka beratur semula untuk beli makanan yang baharu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *