Tular di laman sosial guru ini alami gangguan sewaktu sedang buat sesi PDPR. Sekali ini respons guru tersebut.

Dunia Haiwan Uncategorized Viral

Video Cikgu Sohailawati yang mempunyai gangguan ketika sedang melakukan PDPR bersama anak muridnya menjadi tular di media sosial baru-baru ini. Dikala situasi pandemik kini yang belum dapat bayangannya untuk pulih telah mengubah cara sesi pengajaran dan pembelajaran yang terpaksa dilakukan dalam norma baharu. Pada waktu kini pelajar sekolah rendah dan sekolah menengah telah dilakukan mengikut kaedah pengajaran dan pembelajaran di rumah masing-masing.

Norma baharu ketika ini pastinya memberikan pelbagai dugaan malah bukan sahaja pada pelajar dan ibu bapa tetapi turut terkesan oleh guru-guru yang berusaha sehabis baik untuk memastikan ilmu dapat disampaikan walau apa jua keadaan. Baru-baru ini tular satu klip video menunjukkan seorang guru wanita berdepan ‘gangguan’ ketika sedang membuat rakaman pengajaran di rumahnya.

Menerusi video tersebut, kedengaran bunyi kokokan ayam yang nyaring sewaktu guru berkenaan sedang membuat rakaman, sehingga dia akhirnya tidak dapat menahan ketawa lantas secara spontan mengeluarkan perkataan lucu dalam dialek Kelantan. Sohailawati Ibrahim berkata, kejadian lucu itu berlaku pada hari pertama sesi PdPR iaitu pada 20 Januari.

https://www.instagram.com/p/CKuj6Efn0B7/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=embed_video_watch_again

“Ketika itu waktu pagi kira-kira pukul 9… sedang saya buat rakaman untuk sesi orientasi murid prasekolah, tiba-tiba terdengar bunyi kokokan nyaring. Entah dari mana datangnya ayam-ayam ni… sebelum itu saya dah dua kali ‘take’, tak ada pula bunyi ayam. Tiba-tiba masa tekan butang ‘on record’ kali ketiga, ayam pun berkokok. Masa itulah mereka buat hal… Itu yang terkeluar secara spontan perkataan ‘nate aye’ (binatang ayam) tu. Bunyi itu nyaring sebab ‘meja kerja’ saya tempatkan di ruang tamu,” katanya sambil ketawa kecil. Menurut guru berusia 41 tahun ini, rakaman berjalan lancar selepas dia menghalau ayam-ayam berkenaan.

“Ayam-ayam tu ayam hutan peliharaan kami. Memang nyaring sikit bunyinya. Lepas dah halau tu baru saya rakam semula. Sebenarnya saya tak tahu ia boleh jadi viral sebab saya tak muat naik di media sosial. Selepas buat rakaman, kami para guru prasekolah berkongsi video masing-masing di Group WhatsApp untuk kongsi pandangan dan sebagainya. Masa itu saya berseloroh jangan share di mana-mana, nanti viral. Pada mulanya dikongsi di group sekolah dan keluarga saja… entah macam mana viral baru-baru ini. Masa dapat tahu viral, terkejut campur takut… bimbang juga sebab saya cikgu, takut bagi kesan kepada imej sekolah dan pendidik. Tapi pihak sekolah okay saja. Malah dapat kata-kata positif yang hargai usaha para guru untuk sampaikan ilmu walaupun berdepan cabaran,” ujarnya yang menetap di Pengkalan Chepa, Kelantan.

Ayam-ayam tu ayam hutan peliharaan kami. Memang nyaring sikit bunyinya. Lepas dah halau tu baru saya rakam semula.

Bercerita lebih lanjut, Sohailawati yang merupakan guru di Prasekolah Pelangi, SK Pulau Kundor, Kota Bharu, berkata antara cabaran lain sesi PdPR adalah masalah liputan internet.

Untuk mengatasi masalah liputan internet, Sohailawati dan guru yang lain akan mengaturkan perjumpaan mingguan dengan ibu bapa bagi mengagihkan bahan pembelajaran kepada anak murid.

“Liputan internet di rumah saya okay tapi cabarannya adalah anak-anak murid saya sebab sekolah kami walaupun di Kota Bharu, lokasinya sedikit pedalaman. Jadi ada masalah dari segi liputan internet. Dalam pada itu, tak semua anak murid saya ada akses internet kerana sebahagian besarnya bukan orang senang… ibu bapa mereka adalah golongan nelayan dan pencanting batik. Jadi untuk atasi masalah ini, kami akan adakan perjumpaan mingguan dengan ibu bapa untuk menghantar dan mengambil bahan pembelajaran murid. Ia dilakukan mengikut masa yang ditetapkan guru untuk elakkan perkumpulan.Itulah inisiatif yang kami lakukan untuk pastikan ilmu sampai kepada murid. Yang penting, kami cuba lakukan sehabis baik untuk murid-murid,” ujarnya.

Sekolah Kebangsaan (SK) Pulau Kundor, tempat Cikgu Sohailawati mengajar murid prasekolah.

Tidak menyangka sama sekali videonya tular, Sohailawati bagaimanapun gembira kerana ramai yang terhibur malah turut menzahirkan pujian kerana kagum dengan kesungguhan golongan pendidik.

“Itulah…. kerana ayam, tak sangka pula tuannya viral. Saya okay saja jika ia menghiburkan ramai orang. Dalam pada itu, saya nak ucapkan tahniah kepada semua guru yang gigih untuk memastikan PdPR berjalan seperti biasa walaupun kini dalam norma baharu,” ujar anak jati Kelantan ini lagi.

Polis Sanggup Bina Sesuatu Untuk Memudahkan Pelajar Untuk Menghadiri PDPR Sekolah Mereka. Ketua IPD Ranau Akui Isyarat Internet Agak Kurang Baik.

RANAU: Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ranau mengambil inisiatif membersihkan kawasan dan membina khemah di atas bukit setinggi 100 meter di Kampung Paus, di sini, bagi membantu pelajar mendapatkan capaian Internet untuk mengikuti pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR).

Ketua Polis Daerah Ranau, Deputi Superintendan, Sammy Newton, berkata ketiadaan isyarat internet yang baik di kampung itu menyukarkan pelajar mengikuti sesi PdPR.

“Justeru pihak kami menyediakan khemah di atas bukit yang juga di dalam ladang kelapa sawit bagi memberi manfaat kepada lebih 30 pelajar di kampung itu. Semua peralatan khemah lengkap dengan meja dan kerusi adalah sumbangan daripada pegawai dan anggota IPD Ranau, selain menyumbangkan pelitup muka, cecair sanitasi tangan dan bakul makanan untuk pelajar di situ,” katanya kepada Bernama.

Sammy berkata, Kampung Paus terletak kira-kira 70 kilometer dari Pekan Ranau dan lebih 20 kilometer dari jalan utama. Sehubungan itu, katanya, bagi memastikan keselamatan pelajar di khemah berkenaan rondaan pemantauan polis dari IPD Ranau juga dijalankan.

Bersesuaian dengan tema ‘Polis dan Masyarakat Berpisah Tiada’, Sammy berkata khemah berkenaan dibina pada Jumaat lalu hasil gotong-royong petugas IPD Ranau bagi menyediakan keselesaan kepada pelajar dan secara tidak langsung memberi kelegaan kepada ibu bapa pelajar di kampung berkenaan. Sementara itu, Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Sabah, Datuk Dr Mistirine Radin memuji usaha IPD Ranau yang turut membantu melancarkan proses PdPR meskipun kekangan capaian kemudahan Internet. Beliau berkata, bantuan itu sangat diperlukan oleh pelajar yang sanggup ke lokasi bagi memudahkan mereka mendapat talian internet dan pesanan pembelajaran daripada guru sekolah.

“Dengan cara itu, pelajar dapat menerima dan menghantar semula latihan yang disemak oleh guru masing-masing melalui aplikasi WhatsApp yang paling popular digunakan pada masa kini,” katanya. – BERNAMA Sumber BHOnline

Polis Tak Puas Hati Dengan Rider Hanya Sebabkan Mi Goreng Ini. Rupanya Ini Yang Berlaku.

Pang bekerja sebagai runner penghantar makanan ‘mi bodo’ di kawasan berdekatan gerai makan tersebut. Kisah  rider sering kali menarik perhatian orang ramai lebih-lebih lagi ketika pelaksanaan tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Bermacam-macam gelagat dan pengalaman yang dikongsikan geng rider cepat sahaja dapat dihidu warganet sehinggakan ia tular di laman media sosial.

Begitulah yang terjadi kepada seorang pemuda berusia 34 tahun dari Pengkalan Rama Pantai, Melaka apabila dia berkongsi pengalamannya berdepan dengan pihak berkuasa dalam pemeriksaan sekatan jalan raya baru-baru ini.

Berkongsi kisah itu, Nazarrudin Abdullah berkata, kejadian berlaku pada pagi Jumaat lalu dalam sekatan jalan raya di Jalan Semabok, Melaka ketika dia dalam perjalanan menghantar pesanan makanan ke rumah pelanggan di kawasan berdekatan. Pemuda itu memberitahu, ketika dia berhenti di sekatan jalan raya itu, ada anggota polis bertanya apa ada di dalam tempat isi makanan yang dibawanya. Selepas dia selamba menjawab ‘mi bodo’, anggota terbabit mengulangi soalan sama dua kali dan dia tetap memberi jawapan sama.

Pang bersama isterinya Izwanie yang sedang hamil lapan bulan dan dua orang cahaya mata perempuan.

Ketika itulah, polis bertugas terbabit dengan muka menahan marah mengarahkan dia untuk ke tepi. “Dia suruh saya buka beg makanan tersebut. Spontan dia tanya nama mi ni bodo ka? Aku ingat kau bodohkan aku. Dah jalan! Bila saya dah jalan depan sikit baru saya terfikir, oh… dia ingat saya cakap bodoh dekat dia, ” ujarnya yang mengakui gemuruh ketika melalui detik itu.

Minta maaf sangat kepada pihak polis itu, saya pun blur, masa tu pagi lagi kan biasalah. Ingat dia tahu.

Nazarrudin atau lebih dikenali sebagai Pang berkata, mungkin anggota polis tersebut bukan berasal atau tinggal di Melaka kerana rata-rata orang di negeri Hang Tuah itu tahu kewujudan ‘mi bodo’ ini. “Sejak PKP ini memang saya buat runner untuk Mee Goreng Haji Hassan aka Mee Bodo Tengkera ini. Sebelum ini saya berniaga burger sepenuh masa.

“Saya tak buat Foodpanda atau GrabFood. Baru dua minggu saya buat runner dan ini kali pertama saya ditahan dan berdepan situasi macam ini. Minta maaf sangat kepada pihak polis itu, saya pun blur, masa tu pagi lagi kan biasalah. Ingat dia tahu, ” jelasnya.

Mee Goreng Haji Hassan aka Mee Bodo Tengkera yang popular di negeri Melaka.

Dalam pada itu, bapa kepada dua cahaya mata perempuan itu, Irdina Raisya dan Airish Raika yang masing-masing berusia enam dan lima tahun berkata sejak status yang dimuat naiknya itu tular, banyak pesanan ‘mi bodo’ diterima sehingga dia tidak menang tangan dan terpaksa menolak. Sehingga kini posting itu meraih 600 likes dan 100 share di laman Facebook. “Sejak tular gerai mi hadkan sehari 100 bungkus sahaja untuk saya buat penghantaran, sebab yang beratur kat gerai pun ramai.

Tular perkongsian yang dibuat Pang mengenai perbualannya bersama salah seorang anggota polis ketika membuat sekatan jalan raya.

“Sekarang mereka bayar saya mengikut kilometer penghantaran. Alhamdulillah.. cukuplah untuk makan anak bini, ” ujarnya. Bagaimanpun, kata Pang, buat masa ini kerja sebagai runner untuk mengumpul wang sampingan dan akan memulakan operasi gerai burger jika situasi kembali pulih kerana perlu membuat persiapan untuk menyambut ahli baharu dalam keluarganya kerana isterinya kini hamil lapan bulan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *