Tular kejadian kemarahan Nikita Mirzani pada salah seorang peguam suaminya ini. Rupa rupanya ini sebabnya kenapa dia jadi begitu.

artis Kehidupan Keluarga Uncategorized

Dalam kalangan warganet di Indonesia mungkin kejadian ini telah lama diketahui dan jadi bualan ramai. Tapi nampaknya video amukan Nikita Mirzani dalam sebuah rancangan TV baru sahaja tular dalam kalangan warganet Malaysia. 

Video yang baru sahaja tular di Twitter itu kelihatan Nikita sedang memarahi seorang peguam bernama Elza Syarief dalam sebuah rancangan TV, Hotman Paris. Pada awalnya mungkin sedikit kurang jelas tentang isu apa yang dimarahkan oleh Nikita. Namun, salah seorang pengguna media sosial menyatakan isu yang sedang mereka debatkan adalah isu tuntutan nafkah anak-anak Nikita daripada bekas suaminya, Sajad Ukra.

Dikatakan emosi Nikita tidak dapat ditahan lagi sehingga dia melepaskan segala kekecewaan dan kemarahannya kepada Elza, yang juga merupakan peguam kepada bekas suami Nikita. Walaupun ramai yang mengatakan bahawa tindakan Nikita itu sedikit tidak beradab, bagaimanapun dia mempunyai alasan tersendiri.

Sudah 3 Tahun Menanggung Derita…

Dalam rancangan tersebut, Nikita menyatakan bahawa peguam kepada bekas suaminya itu tidak berlaku jujur dan menipu Nikita sejak dari awal kes tuntutan nafkah lagi. Nikita kemudian mendedahkan bahawa Elza mengatakan kes yang berlaku antara dia dan bekas suaminya itu adalah kes pengabaian anak-anak yang dilakukan oleh Nikita. Disebabkan Elza membuat dakwaan yang tidak benar dalam rancangan itu, Nikita membidas dengan menunjukkan laporan polis yang dibuatnya. 

“Surat laporan polis ada di sini, dan dia masih boleh menipu. Bukti yang ada ini, tidak ada yang ditulis mengenai pengabaian anak-anak,” jelas Nikita.

Menurut Nikita, dia tidak menerima satu sen pun duit nafkah daripada bekas suaminya itu walaupun sudah diputuskan oleh Mahkamah untuk berbuat demikian. Bagaimanapun, Sajad menyatakan dia sudah kirimkan duit nafkah kepada Nikita, namun tidak diberi peluang untuk berjumpa dengan anaknya.

Dalam pada itu, Nikita turut menyatakan tidak terfikir akan ditemukan dengan Elza dalam rancangan Hotman Paris itu. Namun dia bersyukur dapat meluahkan segalanya dan berpeluang membuktikan dakwaan terhadap dia mengabaikan anak-anaknya adalah tidak benar. Emosi yang ditanggungnya selama 3 tahun benar-benar buat dia dan anak-anak tak tenang hidup.

Nikita turut menyatakan kepada Elza bahawa dia yang selama ini membesarkan anak-anak tanpa bantuan daripada bekas suaminya itu. Jadi tuntutannya kepada bekas suami adalah wajar. Bagi Nikita, seorang ibu kepada ibu sepatutnya memahami situasi yang Nikita alami. Namun menurut pandangan sesetengah warganet, peguam kepada bekas suaminya hanya menjalankan tugas seperti yang diminta oleh anak guamnya. Sumber daripada: Tribun News Wiki

Rakyat Korea Selatan Diberi Insentif Hingga RM300 Ribu Untuk Tambah Zuriat. Difahamkan Tiada Faedah Pinjaman Dikenakan Kepada Yang Melahirkan Seorang Anak

Kalau korang suka tengok K-drama, mesti perasan kan banyak watak keluarga dalam cerita Korea hanya ada seorang anak sahaja kan. Rupa-rupanya, di dunia nyata pun, rata-rata rakyat Korea Selatan sememangnya hanya mempunyai maksimum dua orang cahaya mata. Kos sara hidup yang tinggi terutamanya di Seoul membuatkan mereka menolak jumlah anak yang ramai. 

Disebabkan itu, populasi rakyat Korea Selatan juga semakin menurun sejak kebelakangan ini. Jadi, dalam usaha untuk meningkatkan lagi populasi penduduk, kerajaan negara itu telah mengeluarkan insentif terbaharu di mana bantuan kewangan akan diberikan kepada pasangan yang berkahwin, lapor UPI.Com.

Kerajaan Korea Selatan akan memberikan insentif sehingga RM369,279 iaitu 100 juta Won kepada pasangan suami isteri yang tinggal di bandar Changwon, Gyeongsang Selatan.Difahamkan, mana-mana pasangan yang tinggal di bandar tersebut berpeluang untuk menerima insentif kewangan tersebut dan tiada faedah pinjaman akan dikenakan kepada mereka jika mereka melahirkan seorang anak.

Manakala, pinjaman tersebut tidak perlu dibayar semula jika mereka berjaya mempunyai tiga orang anak sebab wang tersebut akan dianggap sebagai hadiah kepada keluarga berkenaan. Jadinya, kalau taknak bayar pinjaman, dorang kena ada tiga orang anak lah kan. Namun, jika mereka mempunyai dua orang zuriat, hanya 30 peratus daripada pinjaman tersebut sahaja yang tidak perlu dibayar.

Menurut Kim Jong Pil yang merupakan wakil Jabatan Perancangan bandar Changwon, polisi tersebut dibuat untuk menggalakkan pasangan untuk berkahwin dan memperolehi zuriat.Tahun lalu, Korea Selatan telah merekodkan lebih banyak kadar pemergian berbanding kadar kelahiran, lapor Kementerian Dalam Negeri dan Keselamatan negara itu.Apa pendapat korang kalau Malaysia pun tawarkan polisi yang sama? 

Tular Video Satu Pasangan Ini Apabila Isterinya Sampai Menangis Teresak Esak Di Restoran Makanan Korea Kerana Lagu Yang Dimainkan Itu Dianggap Sedih. Tak Sangka Reaksi Isterinya Yang Hamil Itu Benar Mengejutkan.

Zahin bersama isterinya yang hamil. Isterinya tiba-tiba menangis di kedai makan. Seorang suami sama sekali tidak menyangka isterinya secara tiba-tiba menangis di tempat awam.

“Punyalah power hormon masa hamil ni, isteri aku boleh nangis kat kedai makan sebab diorang (mereka) pasang lagu sedih,” tulisnya menerusi satu ciapan sehingga menjadi tular. Ketika kejadian, suami berkenaan, Amir Zahin Azham berkata, dia membawa isterinya menikmati makan tengah hari di sebuah restoran yang menyajikan makanan Korea. Sementara menunggu pesanan, pemuda berusia 27 tahun itu memberitahu, satu lagu nyanyian kumpulan dari Korea Selatan yang dimainkan di restoran itu menarik perhatian isterinya.

Perkongsian Zahin mengenai isteri di laman Twitter menjadi tular.

“Isteri kata lagu ‘Because I am A Girl’ oleh kumpulan Kiss adalah kesukaannya. Tapi video muzik lagu berkenaan membuatkan dia rasa sedih. Tiba-tiba isteri kata dia nak menangis sebab teringat jalan cerita video muzik tu. Bila separuh lagu tu dimainkan, isteri dah tak tahan dan terus menangis teresak-esak,” katanya kepada mStar. Lebih mesra disapa Zahin, katanya, reaksi isterinya yang hamil anak pertama yang memasuki usia tujuh bulan itu mengejutkannya kerana benar-benar tidak pernah isterinya menangis di tempat awam.

Isteri Zahin kembali bertenang sebelum pesanan tiba.

“Isteri saya memang hati tisu, sensitif orangnya. Tapi tak pernah pula dia menangis secara tiba-tiba macam tu. Begitu hebat impak video muzik tu pada diri dia. Sebenarnya, pernah terjadi sebelum ni isteri menangis kerana lagu yang sama. Tapi ini pertama kali dia menangis di tempat awam sebab lagu tu,” ujarnya yang berasal dari Sungai Petani, Kedah.

Mendirikan rumah tangga sejak 2018, dia menjelaskan bahawa video muzik itu membuatkan isterinya mengemukakan satu soalan yang tidak pernah difikirkannya selama ini. Menurut Zahin, video muzik itu mengisahkan seorang jurugambar yang meminati seorang gadis cantik dalam pertemuan yang tidak disengajakan ketika sesi fotografi.

Salah satu babak dalam video muzik lagu ‘Because I Am A Girl nyanyian kumpulan Kiss. sumber YouTube

“Mereka kemudian bercinta tetapi kejadian berlaku apabila mata gadis itu terkena bahan kimia yang digunakan untuk fotografi, sehingga merosakkan penglihatannya. Jurugambar itu kemudian mendermakan kedua-dua matanya bagi membolehkan kekasihnya itu melihat semula sebelum menjauhkan diri, sehingga sanggup meninggalkan kerjaya jurugambar dan minatnya dalam sukan permotoran.

Kami tak follow mana-mana cerita Korea pun, cuma lagu K-Pop yang satu tu je buat isteri saya terlebih emosi

“Jadi, isteri bertanya saya sekiranya perkara yang sama berlaku kepada kami seperti video muzik tu, adakah saya akan meninggalkan dia selepas mendermakan mata saya? Walaupun saya minta perkara yang berlaku di dalam video muzik itu dijauhkan dan semoga hubungan kami sentiasa diberi perlindungan, tapi jawapan saya mudah saja. Saya kata saya hanya mendermakan sebelah mata supaya kami sama-sama dapat melihat antara satu sama lain dan hidup bahagia,” katanya yang mula mengenali isterinya sejak berusia 10 tahun.

Zahin (kanan) mula mengenali isterinya sejak berusia 10 tahun.

Dalam pada itu, Zahin turut menegaskan bahawa kedua-dua mereka juga bukanlah pengikut drama, filem atau lagu dari Korea Selatan. “Kami tak follow mana-mana cerita Korea pun, cuma lagu K-Pop yang satu tu je buat isteri saya terlebih emosi. Memang tak sangka emosi dia terlebih masa mengandung ni. Tapi kami suka makan makanan Korea, kalau lagu tu dimainkan lagi bila datang ke restoran Korea, mungkin saya cepat-cepat beritahu pekerja untuk tukar lagu sebelum isteri menangis dan buat kejutan lagi,” ujarnya secara berseloroh.

Wanita Ini Mulai Takut Sejak Usia Kandungan Keduanya Masuk Minggu Ke 24 Atas Sebab Ini. Wanita Ini Berkongsi Cerita Peristiwa Hitam Kehamilannya Sebelum Ini.

Pengalaman melahirkan bayi pramatang membuatkan seorang ibu ini tr4uma dan bersungguh-sungguh menjaga kandungan seterusnya. Bagisetiap pasangan yang mendirikan rumah tangga, sudah pasti mereka menginginkan zuriat sebagai penyeri dan penyambung keturunan.

Namun rezeki setiap pasangan berbeza-beza. Ada yang tidak perlu menunggu lama untuk bergelar ibu dan bapa, ada pula yang dikurniakan cahaya mata selepas lebih 10 tahun berkahwin. Ada juga wanita yang diberikan rezeki untuk hamil namun mengalami pelbagai komplikasi ketika kehamilan, sebagaimana kisah yang dilalui oleh wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Ila Fyra ini. Meskipun sudah 14 tahun berlalu, apa yang dialaminya masih segar dalam ingatan dan pastinya tidak akan dilupakan sepanjang hayat.

“Semasa itu saya bekerja dan masih belajar separuh masa di UKM. Ada kes pendar4han dan saya dimasukkan ke hospital. Disebabkan ini kali pertama, saya juga tiada pengalaman. Saya keluar wad dan berehat. Kemudian ada pendarahan lagi, masuk wad lagi dan kemudian keluar wad lagi. Di hospital saya dah mula rasa sakit kontraksi tetapi doktor benarkan saya balik. Sudahnya malam tersebut sakit semakin kerap dan saya kembali ke hospital. Masa tu dah buka 4cm dan doktor cuba bagi ubat untuk elakkan kontraksi datang lagi.

Pengarang jantung Ila Fyra ketika mereka masih kecil.

“Hanya sehari saya dapat bertahan, esoknya saya melahirkan bayi tersebut ketika usia kandungan 24 minggu, 6 hari seberat 635gram. Bayi kemudiannya telah pergi dua hari kemudian,” katanya kepada mStar.

Menurut wanita ini, pengalaman mengalami komplikasi ketika kehamilan sehingga kehilangan bayi yang membuatkan dirinya trauma yang bukan kepalang sehingga dia mengambil masa selama empat tahun sebelum hamil untuk kali kedua. Untuk kehamilan yang baharu, Ila Fyra berkata dia mempersiapkan diri dengan menimba sebanyak mungkin ilmu mengenai kehamilan demi mengelakkan kandungannya mengalami komplikasi yang menyebabkannya melahirkan bayi pramatang sekali lagi.

“Saya memang tr4uma dengan kehilangan anak, jadi saya berjanji pada diri sendiri yang jika hamil lagi, saya akan cuba pastikan ia tidak berlaku lagi. Dalam masa empat tahun tersebut saya memang banyak membaca dan ada berjumpa beberapa doktor untuk mendapatkan pandangan. Jadi saya faham apa yang saya perlu sekiranya saya mengandung lagi,” ujar wanita berusia 41 tahun ini.

Kedua-dua putera Ila Fyra kini berusia 10 tahun dan tujuh tahun.

Terpaksa menjalani beberapa rutin yang agak ‘ketat’ antaranya pengambilan ubat, cerclarge (j4hitan pangkal rhim) serta berehat sepenuhnya daripada kerja-kerja rumah sepanjang kehamilan seterusnya, namun menurut wanita, semuanya dilakukan demi memastikan kandungannya bertahan dan sihat.

“Hanya satu sahaja yang menguatkan diri saya iaitu untuk memastikan bayi saya sihat dan kekal di dalam kandungan sehingga cukup bulan. Pada ketika itu, hanya saya satu-satunya harapan bayi untuk bertahan. Saya juga tidak sanggup sekiranya bayi dilahirkan pramatang lagi kerana cabaran membesarkan bayi pramatang sangat sukar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *