Tak sangka perkara ini terjadi ketika nak sambut hari jadi abang. Ibu cuak hanya kerana gelagat anak terunanya ini.

Kehidupan Keluarga Uncategorized Viral

Prank dibuat kononnya terjatuh. Aksi bapa Arif dan ibu ketika sambutan hari jadi abang sulung. Siapa yang tidak terkejut apabila berlaku kecelakaan ketika sambutan hari jadi kerana perkara yang ingin terjadi sememangnya tidak berbau. Hari jadi seorang abang digemparkan dengan insiden salah seorang ahli keluarganya yang membawa sekotak kek terjatuh selepas kakinya tersandung pada sebuah kerusi.

Menerusi sebuah video di aplikasi TikTok yang dimuat naik oleh seorang pemuda, kejadian itu rupa-rupanya adalah gurauan atau prank untuk menceriakan suasana. Pemuda tersebut, Ahmad Arif Abdullah Mohd Azad berkata, kejadian berlaku di rumah ketika keluarganya menyambut hari ulang tahun abang sulung yang berusia 19 tahun, pada Sabtu malam.

Abang sulung Arif menyambut hari ulang tahun ke-19.

Remaja berusia 16 tahun itu memberitahu, prank tersebut dirancang bersama bapa saudara termasuk seorang lagi abangnya, memainkan peranan sebagai ‘tukang bawa kek’.

Prank tu memang sudah dirancang lebih awal. Bila abang nombor dua terjatuh, semua orang terkejut terutama mak dan ayah. Bila kotak kek tu terjatuh, ia akan kemek dan membuatkan orang fikir kek tu dah hancur. Tapi abang bawa kotak kosong. Kek yang sebenar dibawa oleh saya dan pembantu rumah dari dapur,” katanya kepada mStar.

Lebih mesra disapa Arif, dia pada mulanya menyangka reaksi pertama ahli keluarganya adalah mengenai kotak berisi kek dibawa oleh abangnya berusia 18 tahun yang terjatuh ke lantai.

“Biasalah bila ada birthday mesti ada gurauan atau prank. Macam dua tahun lepas ada juga prank masa birthday antara kami, jadi ingatkan mak boleh agak itu adalah prank. Tapi mak betul-betul risau bila abang terjatuh. Ayah pun bimbangkan abang juga, siap kata biarlah kek jatuh pun, kalau hancur boleh beli lagi,” katanya mengenai ibu bapanya masing-masing berusia 46 dan 47 tahun.

Arif (belakang, dua dari kiri) bersama keluarga.

Arif yang berasal dari Ipoh, Perak berkata, kerisauan ibunya mungkin disebabkan oleh dia dan abangnya sebelum ini mempunyai pengalaman ditimpa kejadian yang tak diingini.

“Abang yang sulung pernah terbabit dalam kejadian jalan raya, dia jatuh dari motosikal menyebabkan kakinya patah, dan dimasukkan ke hospital. Abang yang kedua pula pernah terjatuh selepas lompat dari sofa, menyebabkan tangannya patah. Dia juga dimasukkan ke hospital untuk rawatan.

Macam dua tahun lepas ada juga prank masa birthday antara kami, jadi ingatkan mak boleh agak itu adalah prank

“Saya pula pernah mengalami perut melecur apabila tertumpah kuah mi segera dari periuk selepas masak. Jadi, mungkin sebab inilah mak cukup takut kalau ada apa-apa berlaku pada anak-anaknya,” ujar anak ketiga daripada lima beradik itu.

Arif (kanan) bersama ibunya.

Bagaimanapun, pelajar Tingkatan Empat itu berkata, tiada sebarang kecederaan yang dialami oleh abangnya dalam kejadian prank itu. “Nampak jatuh macam real, lebih-lebih lagi rakaman memang nak tunjuk seolah-olah abang terjatuh selepas terlanggar kerusi. Abang pun terkejut bila macam lancar je dia terjatuh walaupun dibuat-buat sebagai lakonan. Tapi dia tak ada apa-apa semua okay. Nasib baik mak tak marah, tapi abang yang sambut birthday tu kena calit cebisan kek dengan mak dan ayah,” ujarnya secara berseloroh.

Suami Sengaja Kononnya Lupa Birthday Isteri Sebab Nak Buat Prank. Sekali Tak Sangka Ini Reaksi Isteri.

Walaupun sibuk dengan tuntutan tugas sehingga tengah malam, tidak bermakna hari istimewa yang dinanti-nantikan seorang isteri dilupakan oleh suaminya. Begitulah yang dialami seorang lelaki yang sebenarnya telah merancang kejutan demi kejutan sempena hari ulang tahun isteri tersayang. Menerusi video yang dikongsi di laman sosial, lelaki berkenaan membuat kejutan dengan menghadiahkan telefon bimbit tetapi selepas kotak dibuka, ‘isi’ di dalamnya hanyalah fon telinga dan pengecas. Isteri yang begitu teruja membuka kotak tersebut kemudian menitiskan air mata, tanpa mengetahui hadiah sebenar telah disembunyikan di bawah katil di bilik tidur oleh suaminya.

Prank yang berupa kotak telefon yang mengandungi fon telinga dan pengecaj.

Muhammad Syahmi Azhari berkata, prank itu dirancang sempena hari ulang tahun isterinya ke-25 pada 18 Disember (Jumaat). Lebih dikenali sebagai Syahmi, katanya, menjelang sambutan hari jadi isterinya, dia berpura-pura lupa, seolah-olah tidak mengingati tarikh istimewa tersebut. “Sehari sebelum hari jadi isteri memang saya sibuk dengan kerja sampai lewat malam. Sepanjang minggu tu saya langsung tak sebut pasal rancangan untuk sambut hari jadi dia. Tapi kira-kira seminggu sebelum tu, saya terlebih dahulu belikan hadiah telefon bimbit untuk dia dan disembunyikan di bawah katil untuk buat kejutan,” katanya kepada mStar.

Hadiah sebenar yang diterima isteri.

Dalam kesibukan kerja, Syahmi yang berusia 25 tahun juga sempat membuat pesanan kek hari jadi menerusi khidmat penghantaran ke lokasi tempat dia bekerja. “Bila saya sampai rumah kira-kira pukul 12.30 tengah malam, saya buat surprise kek hari jadi. Isteri memang tak sangka ada kejutan untuk dia. Itulah kejutan yang pertama. Yang kedua pula prank… bila saya bagi kotak telefon tapi tiada telefon di dalamnya. Bila saya keluarkan hadiah yang sebenar dari bawah katil, dia lagi tak sangka betul-betul hadiah telefon sampai menangis,” ujarnya yang mendirikan rumah tangga pada awal tahun ini.

Makan malam bersama isteri.

Menurut pemuda berasal dari Alor Setar, Kedah itu, telefon bimbit isterinya mengalami masalah sehingga banyak fungsi tidak dapat digunakan. “Saya sendiri berkebolehan untuk membaiki telefon tapi telefon isteri ni memang tak boleh baiki kecuali tukar motherboard (papan induk) tapi kosnya mahal.

Isteri marah sebab telefon tu harganya mahal. Dia okay saja kalau saya beli telefon murah asalkan boleh guna macam biasa.

“Pasal hadiah, isteri sebenarnya tak marah terkena prank tapi dia marah sebab lain… isteri marah sebab telefon yang saya beli tu harganya mahal. Sedangkan dia okay saja kalau saya beli telefon murah asalkan boleh guna macam biasa,” katanya. Syahmi yang merupakan seorang jurugambar memberitahu, sambutan ulang tahun disusuli dengan makan malam bersama isteri pada hari yang sama.

Syahmi (kiri) dan isteri mendirikan rumah tangga awal tahun ini.

“Antara masalah telefon isteri sebelum ini adalah pengimbas cap jari dan kamera. Bila kamera bermasalah, isteri tak boleh scan (imbas) kod MySejahtera dan terpaksa mendaftar secara manual kalau nak masuk mana-mana premis. Sekarang ni isteri dah boleh scan kod MySejahtera,” katanya yang merujuk kepada prosedur operasi standard (SOP) untuk memasuki premis berikutan pandemik Covid-19.

Isteri Sebak Nampak Baju Putih Yang Dikibarkan Suami Dari Jauh. Satu Video Ini Memaparkan Selat Tebrau Sebagai Saksi Pertemuan Pasangan Ini Tatkala Usia Anak Baru 44 Hari

Aisya bersama anak ‘bertemu’ suaminya di tepi Selat Tebrau .BUKAN mudah menjalinkan hubungan jarak jauh, hanya orang yang kuat semangat sahaja yang mampu mengharungi dugaan itu.Sukarnya rasa apabila rindu mula menebal kerana berjauhan, terutama dengan penutupan pintu sempadan Malaysia-Singapura sejak pandemik Covid-19.

Menerusi satu video, dapat dilihat satu ‘pertemuan’ yang menyentuh emosi selepas Selat Terbrau sebelum ini menjadi pemisah kepada sepasang suami isteri.Si isteri melihat baju putih yang dikibarkan suaminya dari jauh di satu lokasi di Singapura, manakala panggilan video membolehkan suami menyaksikan isteri dan anaknya yang berusia lima bulan yang berada di Johor Bahru, Johor.

Aisya (kiri) dan suami berkahwin selama satu tahun empat bulan.Wanita berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Aisya Khayrul memberitahu, ‘pertemuan’ itu dibuat pada Selasa, selepas empat bulan suaminya kembali bertugas di Singapura.Wanita berusia 26 tahun itu berkata, suaminya, Shah Fardaus, 27, bekerja di negara Republik itu sejak lima tahun lalu dengan berulang-alik dari Johor Bahru setiap hari.

“Namun, pintu sempadan negara terutama Malaysia-Singapura ditutup sejak Mac lalu akibat pandemik Covid-19. Ketika itu saya sedang hamil anak pertama.”Jadi, suami ambil keputusan untuk mengambil cuti tanpa gaji menjaga dan berada di sisi saya sehingga bersalin kerana bimbang sukar untuk bertemu kerana tempoh dan kos kuarantin yang perlu ditanggung,” katanya kepada mStar.


Suami Aisya (kanan) ketika berangkat ke Singapura pada 18 Ogos 2020.Aisya yang berasal dari Johor Bahru berkata, dia bersalin pada awal Julai lalu sebelum suaminya diminta untuk kembali bertugas di Singapura pada Ogos.”Masa suami dapat panggilan yang memintanya masuk bekerja di Singapura, genap ulang tahun perkahwinan kami yang pertama dan bayi berusia 44 hari pada 17 Ogos lalu.

“Betul-betul genap 44 hari saya selesai berpantang. Esoknya suami ke Singapura untuk mula bekerja dan tempat tinggal disediakan oleh majikan,” katanya sambil menambah suaminya bekerja sebagai pemandu lori.Menurut wanita itu, pada awalnya suaminya tinggal di rumah sewa di Punggol di tengah Singapura sebelum berpindah ke lokasi baharu dekat Woodlands, baru-baru ini.

Suami membantu menjaga anak sepanjang tempoh Aisya berpantang.“Lokasi Woodlands menghadap Johor Bahru, sementara tempat kerja lama saya pula di Johor Bahru dekat Stulang yang menghadap Singapura.”Sejak suami berpindah ke Woodlands, dia akan ke tepi Selat Tebrau untuk buat panggilan video dengan saya dan anak. Sebab itulah kami merancang untuk ‘bertemu’ di tepi Selat Tebrau, saya di Johor Baharu dan suami di Woodlands,” tambahnya.

Pada mulanya, Aisya mengakui berasa amat teruja saat tiba di lokasi yang dirancang untuk membuat panggilan video bersama suaminya, kira-kira pukul 4 petang.”Hati saya berbunga-bunga macam first date dengan suami, cuma kali ini bersama anak. Saya nervous! Bila nampak baju putih yang dikibarkan suami dari jauh, saya sebak.

“Terbayangkan anak yang masih kecil tak ada ayah di sisi, dan fikirkan suami yang berjauhan tidak dapat melihat anak membesar depan mata,” katanya.Aisya berharap pandemik segera berakhir bagi menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa.

Tambah Aisya, selepas ‘pertemuan’ itu hujan mula turun membuatkannya bergegas masuk ke dalam kereta untuk berteduh.”Masa buat video call tu saya okay lagi, dah masuk kereta tu saya menangis. Anak pula kemudian meragam dan menangis. Memang tiga kali ‘hujan’ petang tu.

“Semoga pandemik Covid-19 ini berakhir dengan segera untuk mempertemukan semula saya, suami dan anak. Suami kata balik nanti nak saya masak kari kambing untuk dia,” katanya sambil menambah suaminya merancang untuk pulang bercuti pada April tahun depan.

Pengantin Perempuan Disahkan Positif COVID19. Pasangan Ini Sanggup Sarung PPE Dan Teruskan Perkahwinan Di Pusat Rawatan

Sebuah video dimuat naik di Twitter menunjukkan satu pasangan di India disatukan dalam suasana lain daripada yang lain telah mendapat perhatian ramai.Menurut India Times, video itu menunjukkan majlis perkahwinan satu pasangan yang diadakan di sebuah pusat rawatan Covid-19 Kelwara di Shahbad. Pasangan itu serta paderi yang menyatukan mereka dilihat memakai PPE selepas pengantin perempuan disahkan positif pada hari perkahwinan mereka.

Melalui video tersebut, mereka dilihat mengenakan persalinan lengkap PPE dan melafazkan ikrar perkahwinan. Selain mereka bertiga, terdapat seorang dua individu lain dipercayai ahli keluarga yang turut hadir dan memakai persalinan PPE.

Tidak melupakan adat dan budaya, meskipun menyarung PPE pengantin lelaki tetap memakai serban tradisional. Pengantin perempuan juga dilihat memakai pelindung muka dan kedua-duanya dilihat memakai sarung tangan sepanjang upacara itu berlangsung.

Majlis mereka itu dijalankan mengikut norma baharu Covid-19 dan protokol yang telah ditetapkan oleh kerajaan tempatan. Disebabkan kenaikan kes Covid-19 di Rajasthan, Ketua Menteri Ashok Gehlot memutuskan untuk melanjutkan perintah berkurung sehingga 31 Disember 2020.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *