Tular video Ustaz Ebit Lew bantu orang yang terlibat dengan banjir mndatangkan rasa sebak pada warganet. Ustaz Ebit Lew juga akui buatkan dia rasa rindu pada seseorang ini.

artis ISU SEMASA Kehidupan KESIHATAN Uncategorized

Susulan bencana banjir yang melanda beberapa negeri di Malaysia sejak awal Januari 2021, banyak kawasan terjejas dan dinaiki air sehingga memutvskan jalan utama. Pendakwah terkenal Ustaz Ebit Lew merupakan antara individu yang aktif menghulurkan bantuan kepada golongan yang memerlukan tanpa mengira latar belakang, kaum dan agama. Terbaharu, pendakwah berkenaan telah memuat naik satu video menerusi laman Instagram miliknya memaparkan beliau mengangkat seorang warga emas dengan tujuan membantunya.

“Sayu hati tadi masa dalam perjalanan ke Kampung Mambang Pahang ada bot tahan saya minta bantuan tanya bagaimana nak bawa keluarga ke hospital Kuantan. Sakit tua dan parkinson. Kena naik bot dan kereta. Sebab rumah air dah naik dan jalan semua dah berair,” tulisnya. Menurutnya, ramai yang berulang ke hospital dengan menaiki bot malah, kebanyakan klinik di sekitar Kampung Paloh Hinai Pahang turut ditenggelami air.

“Baik makcik ini. Sempat minta doa makcik ini buat saya. Macam dukung mak sendiri. Rindu mak,” Pada akhir kapsyen yang ditulis, Ustaz Ebit Lew turut sempat mendoakan agar semua dalam keadaan selamat. Tinjauan pada komen yang ditinggalkan, ramai turut ikut sedih dan seb4k sejurus menonton video berkenaan selain mendoakan kesejahteraan buat pendakwah itu.

Sumber: Instagram Ustaz Ebit Lew

Sudah 2 Hari Di Kuala Lipis Bersama 10 Biji Bot Dari KL. Ebit Lew Bawa Dan Beri Seribu Helai T Shirt Dan Telung Serta Duit Belanja Kepada Yang Memerlukan

Bila disebut nama Ebit Lew, ramai mengenali insan hebat ini yang tidak pernah kenal erti penat dalam menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan walau di mana ceruk sekalipun.Bantuan yang dikirimkan tidak mengira perbezaan agama, warna kulit mahu pun taraf kehidupan. Selagi terdaya, selagi itu ‘hero’ ini akan turun membantu.

Menerusi perkongsian terbaharu, kali ini Ebit Lew tampil meredah banjir untuk membantu kesemua mangsa di Kuala Lipis, Pahang.Ya Allah sayunya hati. Dah 2 hari di Kuala Lipis bersama 10 biji 4×4 dan bot kami dari KL. Sampai sini banyak jalan putus.Setiap kali sampai ada lori atau motor dah 24 jam tunggu sebab nak undur tak boleh ke depan tak boleh. Syukur Allah permudahkan perjalanan kami.

Bawa seribu t-shirt dan telekung 1000 t-shirt. 1000 telekung. Makanan dan setiap yang terlibat banjir saya beri sedikit duit belanja tunai.Paling sayu tengok sekolah, balai polis, surau, kuil, kereta, motor, TNB, dan rumah-rumah. Bila tengok semua tnggelam ada yang tinggal bumbung jer.Ya Allah berat ujian orang Pahang kali ini. Ada tempat tak pernah banjir puluh tahun kali ini banjir teruk. Syukur dapat beri bantuan di tiga Pusat Pemindahan Banjir. Bagi semangat dan doa.

Tadi sempat juga lihat orang yang terkena banjir ibu dan anak yang hilang. Tadi ibunya yang sudah tiada telah ditemui. Semoga Allah hadiahkan keampunan dan syurga Firdaus buatnya. Polis, JPAM,JKM, Bomba, Tentera semua bersama-sama menyelamatkan dan membantu orang yang terlibat banjir.Sedih tengok ada nenek tua dah terbaring sakit tua. Baring jer dah tak nampak. Tiada sesiapa dah dalam hidupnya. Orang kampung khidmat untuk nenek tadi.Semua berebut nak bergambar tadi. Semua kata tengok ustaz pun dah rasa tenang. Syukur semuanya dari Allah. Ya Allah selamatkanlah negeri Pahang, Johor, dan semua negeri yang banjir – ebitlew.

Ustaz Ebit Lew Sanggup Cari Dan Bayarkan Rumah Sewa. UEL Kongsi Serba Sedikit Kisah Lima Beranak Makan Tidur Dalam Kereta

Pendakwah dermawan, Ustaz Ebit Lew baru sahaja menziarahi seorang mgsa lnggar lari di Johor Bahru yang terpaksa dipotng tangannya semalam.Belum sempat ‘berehat’, pada hari cuti umum Krismas hari ini beliau terus ‘memecut’ dari Johor ke Pulau Pinang untuk menziarahi sebuah keluarga kaum India yang tinggal berhmpit di dalam kereta.

Katanya, kes sayu keluarga tersebut sampai ke pengetahuannya ketika berada di Johor semalam hingga membuatkan air matanya tertumpah.“Sedihnya lapan bulan makan tidur dalam kereta. Mandi di tandas awam. Kerja pengawal keselamatan (shift) malam bawa keluarga tidur dalam kereta.

“Rumah mereka dijilat api bulan empat. Semua musnh. Sedihnya rasa. Saya tidur lena makan sedap, ada orang sampai tinggal dekat bonet kereta,” jelasnya sayu menerusi satu hantaran di Faceboook hari ini.Akibat dihmpit kekangan, difahamkan Parameswari (isteri) pernah terpaksa menjalani tempoh berpantang selepas bersalin hanya di dalam kereta itu sahaja.

Dalam pada itu, walaupun sekadar sebuah ‘rumah’ kecil yang smpit, kedatangan Ustaz Ebit ke sana disambut meriah dengan gelak tawa si anak kecil.“Sampai saja tengok muka anak comel sangat. Ceria saja masa belikan kek, makan dengan mereka,” katanya.Difahamkan, kediaman asal mereka sebelum ini msnah dalam kebakaran dan sejak itu, sudah dua kali permohonan rumah baharu telah dibuat.

Bertindak atas rasa simpati, Ustaz Ebit menyediakan sebuah rumah sewa sebagai tempat tinggal mereka sekeluarga, manakala kosnya akan ditanggung buat sementara waktu.“Saya sewakan rumah cantik, selesa, ada tiga bilik. Saya akan bayar sewa rumah untuk sebulan sementara mereka dapat rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).

“Sudah dua kali mohon semenjak rumah dijilat api. Tapi jika mereka terus ingin terus (tinggal) di situ (rumah sewa) pun saya akan terus bayarkan dengan gembira,” tambahnya.Seperti biasa, bukan sahaja sebuah rumah yang selesa ‘dihadiahkan’ buat mereka, malah kelengkapannya juga turut sama diberikan.

“Saya hadiahkan peti ais, mesin basuh, televisyen, pemasak nasi, dapur, kipas, katil saiz Queen satu, katil bujang dua, barang dapur dan duit belanja.“Tak berhenti Ganesh dan isteri cakap terima kasih. Mereka menangis terharu. Katanya kenapa banyak sangat ustaz. Mereka suka sangat tengok rumah baru, cantik dan selesa.“Gembira dapat tengok senyuman anak-anak. Doakan perjalanan nak balik ke Kuala Lumpur. Sudah empat hari di luar,” katanya lagi.Sumber: Ustaz Ebit Lew

Tak Dapat Menahan Sebak Lepas Dihadiahkan Gerai Mudah Alih. Ebit Lew Kongsi Kisah Peniaga Istimewa Ini Dalam Mencari Rezeki

NAMA pendakwah terkenal, Ustaz Ebit Lew sudah tidak asing lagi dalam lapangan kerja kebajikan di negara ini.Terbaharu, perkongsian Ebit di Facebook mengenai bantuan yang dihulurkan kepada seorang peniaga Orang Kelainan Upaya (OKU) turut mendapat perhatian ramai.

Menurut Ebit, pertemuan dengan ibu tunggal kepada dua cahaya mata itu di Sri Rampai, Setapak, Kuala Lumpur menimbulkan rasa hiba dalam hatinya.”Tiada dua tangan dan tiada dua kaki. Kakak ini besarkan dua anak dengan berniaga kuih tepung pelita.

“Hantar ke sana sini. Tiada kedai. Sedap kuih pelita kakak ni buat. Kakak ini rajin sangat. Masa saya sampai kakak ni siapkan makanan nasi penyet ikan keli.”Sebak pula rasa bila dilayan begitu. Laju kakak ini ke sana sini,” ujarnya di Facebook.Dedah Ebit, wanita itu merupakan penerima bantuan duit bulanan zakat dan turut menerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Ebit turut sebak sewaktu bertemu wanita ini.Namun, atas inisiatif sendiri dia tetap mahu membantu dengan menghadiahkan gerai mudah alik untuk wanita itu.Sewaktu menyampaikan bantuan berkenaan, wanita itu juga gagal menahan air mata seolah-olah tidak percaya dengan apa yang dihadiahkan kepadanya.”Saya terus belikan awning stall bergerak. Cantik. Bila saya bawa pada kakak ni dia terus menangis. Kuat juga menangis.

Ya Allah, ustaz… mahal, cantik sangat. Tak mimpi dapat begini. Tak sampai sejam kami dapatkan stall ini,” imbas Ebit lagi.Ujarnya, wanita itu akan berniaga di hadapan tasik di Sri Rampai.Selain kuih tepung pelita sebagai menu utama, wanita itu juga akan menawarkan juadah ayam penyet untuk pelanggannya.

Selain tepung pelita, wanita itu juga akan menjual ayam penyet tidak lama lagi.“Doakan buat akak ni ya. Jika siapa berdekatan bolehlah membeli dengan kakak ini,” ujar Ebit lagi.Posting yang disertakan dengan beberapa foto itu sehingga kini menerima lebih 200,000 tanda suka dan dihujani lebih 6,000 komen.Rata-rata warganet turut meluahkan rasa gembira atas bantuan yang disampaikan dan mendoakan kesejahteraan wanita itu serta Ebit sendiri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *