Tular video geng berbasikal ini lalu di kawasan banjir sehinggakan ada warganet yang memberi komen negatif. Sekali rupanya mereka ini adalah seseorang ini.

Amalan Dunia Hiburan Uncategorized

Nasrul dan rakan atlet melalui di kawasan air banjir di Kuala Berang, Terengganu pada Disember lalu. Latihan berbasikal sekumpulan atlet di Terengganu berjalan dalam keadaan luar biasa apabila mereka terpaksa meredah banjir.

Video yang dikongsi menerusi aplikasi TikTok oleh Muhammad Nasrullah Zakaria itu sehingga kini meraih hampir 200,000 tontonan. Menurut atlet berbasikal berusia 21 tahun itu, video berkenaan sebenarnya dirakam sewaktu negeri itu dilanda banjir pada penghujung tahun 2020.

“Itu sebenarnya video ketika banjir di Terengganu pada bulan Disember tahun lepas. Kami sedang training di kawasan Kuala Berang. Tak tahu pula kampung tu sedang banjir. Kami kena redah dalam dua ke tiga kilometer (km) juga.

Video dirakam pada Disember lalu kini tular di TikTok.

“Ada yang kayuh dalam air, ada juga yang angkat basikal masing-masing. Ada bahagian paras lutut, ada juga sampai paras dada,” ujarnya kepada mStar. Mesra disapa Nasrul, dia berkata latihan itu disertai 14 atlet bersama pegawai pengiring dan beberapa individu lain yang turut sama berkayuh pada hari kejadian.

Tak risau nak redah banjir hari tu sebab kami pun dah terbiasa training masa musim banjir.

Ujarnya, mereka mengambil risiko untuk meredah air kerana enggan berpatah balik bagi mengelak perjalanan kayuhan lebih jauh. “Ada van yang iringi kami, tapi ia patah balik. Kami dengan basikal rentas je sebab dekat. Nak pusing balik, lagi jauh. Ambil masa dalam 15 minit meredah air tu. Kalau kayuh mungkin dalam enam minit je,” ujarnya. Dalam pada itu, Nasrul yang sudah hampir lapan tahun bergelar atlet mengakui kejadian itu langsung tidak mematahkan semangatnya.

Nasrul pernah menjalani latihan dan bertanding sehingga ke China, Thailand, Indonesia dan Perancis.

Malah kata Nasrul, dia juga sudah terbiasa menjalani latihan yang sukar dalam jarak perjalanan melibatkan ratusan kilometer. Paling teruk saya pernah berbasikal ke Cameron Highlands. Pernah juga dari Mersing sampai ke Port Dickson, dekat 300km. “Tak risau nak lalu di kawasan banjir hari tu sebab kami pun dah terbiasa training masa musim banjir sebelum ni. Nak tak nak kena training juga,” ujarnya.

Paparan skrin rakaman tular itu.

Menurut Nasrul, dia sebelum ini pernah menjalani latihan dan bertanding sehingga ke China, Thailand, Indonesia dan Perancis. Mengulas video tular di TikTok, Nasrul mengakui turut menerima komen negatif termasuklah yang mempersoalkan risiko mereka meredah banjir beramai-ramai. Namun katanya, dia enggan ambil pusing dan tidak berkecil hati dengan apa jua komen yang ditinggalkan di ruangan komen aplikasi itu.

Pemuda Ini Kantoi Dengan Isteri Beli Basikal Cecah Harga RM45k. Sekali Ini Respon Pengguna Twitter Untuk Backup Suaminya.

Memang tak dapat dinafikan, sejak kebelakangan ini, sukan berbasikal seakan sudah menjadi satu trend dalam kalangan rakyat Malaysia. Bukan itu sahaja, golongan ini juga sanggup berbelanja besar sehingga puluhan ribu ringgit semata-mata untuk memiliki basikal yang berkualiti. Tetapi kali ini lain pula yang jadinya apabila seorang wanita seakan ‘terkejvt’ dengan harga basikal yang telah dibeli oleh suaminya.

Suami tak bagi tahu harga basikal

Seorang wanita yang dikenali dengan nama Cik Nils ada memuat naik satu ‘screenshot’ di Twitternya yang memaparkan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia iaitu YB Khairy Jamaluddin bersama basikalnya yang berjenama Pinarello. Dalam kenyataan itu, pihak Pinarello telah menawarkan untuk membuat penggantian semula basikal KJ yang bernilai RM45,000. Difahamkan, penggantian itu dilakukan selepas KJ terjatvh dari basikal akibat melangg4r lub4ng.

Tetapi sebaliknya pula yang terjadi apabila Cik Nils seakan ‘terkejvt’ melihat basikal yang digunakan oleh KJ adalah sama seperti basikal yang dimiliki oleh suaminya. Apa yang lebih mengejvtkan lagi adalah harga basikal tersebut mencec4h RM45,000 sedangkan wanita ini memaklumkan bahawa sebelum ini suaminya itu tidak pernah memberitahunya mengenai harga basikal tersebut.

‘Copy ori tu’

Lebih menarik perhatian adalah respon yang ditinggalkan oleh golongan lelaki di ruangan komen tersebut. Mereka dilihat menggunakan hashtag #brocode dan #donebackup sebagai tanda ‘sokongan’ buat suami Cik Nils.

Malah mereka juga dengan nada bergurau kononnya memberitahu harga basikal itu tidaklah semahal harga basikal KJ kerana basikal suami Cik Nils adalah copy ori. Memang ‘brotherhood’ sungguh ye korang!

Beli dekat Shopee 12.12

Tidak terhenti di situ, ada juga yang berseloroh memberitahu suami Cik Nils telah membeli basikal itu semasa jualan 12.12 di Shopee jadi sudah pasti harganya sangat murah selepas diskaun. Perkongsian itu telah mendapat 16.6k Retweets dan 17.2 Likes

Suami Sengaja Kononnya Lupa Birthday Isteri Sebab Nak Buat Prank. Sekali Tak Sangka Ini Reaksi Isteri.

Walaupun sibuk dengan tuntutan tugas sehingga tengah malam, tidak bermakna hari istimewa yang dinanti-nantikan seorang isteri dilupakan oleh suaminya. Begitulah yang dialami seorang lelaki yang sebenarnya telah merancang kejutan demi kejutan sempena hari ulang tahun isteri tersayang. Menerusi video yang dikongsi di laman sosial, lelaki berkenaan membuat kejutan dengan menghadiahkan telefon bimbit tetapi selepas kotak dibuka, ‘isi’ di dalamnya hanyalah fon telinga dan pengecas. Isteri yang begitu teruja membuka kotak tersebut kemudian menitiskan air mata, tanpa mengetahui hadiah sebenar telah disembunyikan di bawah katil di bilik tidur oleh suaminya.

Prank yang berupa kotak telefon yang mengandungi fon telinga dan pengecaj.

Muhammad Syahmi Azhari berkata, prank itu dirancang sempena hari ulang tahun isterinya ke-25 pada 18 Disember (Jumaat). Lebih dikenali sebagai Syahmi, katanya, menjelang sambutan hari jadi isterinya, dia berpura-pura lupa, seolah-olah tidak mengingati tarikh istimewa tersebut. “Sehari sebelum hari jadi isteri memang saya sibuk dengan kerja sampai lewat malam. Sepanjang minggu tu saya langsung tak sebut pasal rancangan untuk sambut hari jadi dia. Tapi kira-kira seminggu sebelum tu, saya terlebih dahulu belikan hadiah telefon bimbit untuk dia dan disembunyikan di bawah katil untuk buat kejutan,” katanya kepada mStar.

Hadiah sebenar yang diterima isteri.

Dalam kesibukan kerja, Syahmi yang berusia 25 tahun juga sempat membuat pesanan kek hari jadi menerusi khidmat penghantaran ke lokasi tempat dia bekerja. “Bila saya sampai rumah kira-kira pukul 12.30 tengah malam, saya buat surprise kek hari jadi. Isteri memang tak sangka ada kejutan untuk dia. Itulah kejutan yang pertama. Yang kedua pula prank… bila saya bagi kotak telefon tapi tiada telefon di dalamnya. Bila saya keluarkan hadiah yang sebenar dari bawah katil, dia lagi tak sangka betul-betul hadiah telefon sampai menangis,” ujarnya yang mendirikan rumah tangga pada awal tahun ini.

Makan malam bersama isteri.

Menurut pemuda berasal dari Alor Setar, Kedah itu, telefon bimbit isterinya mengalami masalah sehingga banyak fungsi tidak dapat digunakan. “Saya sendiri berkebolehan untuk membaiki telefon tapi telefon isteri ni memang tak boleh baiki kecuali tukar motherboard (papan induk) tapi kosnya mahal.

Isteri marah sebab telefon tu harganya mahal. Dia okay saja kalau saya beli telefon murah asalkan boleh guna macam biasa.

“Pasal hadiah, isteri sebenarnya tak marah terkena prank tapi dia marah sebab lain… isteri marah sebab telefon yang saya beli tu harganya mahal. Sedangkan dia okay saja kalau saya beli telefon murah asalkan boleh guna macam biasa,” katanya. Syahmi yang merupakan seorang jurugambar memberitahu, sambutan ulang tahun disusuli dengan makan malam bersama isteri pada hari yang sama.

Syahmi (kiri) dan isteri mendirikan rumah tangga awal tahun ini.

“Antara masalah telefon isteri sebelum ini adalah pengimbas cap jari dan kamera. Bila kamera bermasalah, isteri tak boleh scan (imbas) kod MySejahtera dan terpaksa mendaftar secara manual kalau nak masuk mana-mana premis. Sekarang ni isteri dah boleh scan kod MySejahtera,” katanya yang merujuk kepada prosedur operasi standard (SOP) untuk memasuki premis berikutan pandemik Covid-19.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *