Tular di media sosial apabila pemuda ini dibayar gaji pokok hanya RM550. Gaji pengawal keselamatan ini menjadi persoalan pada warganet.

Amalan ISU SEMASA Kehidupan Keluarga Uncategorized

Tatkala dunia sedang berhadapan dengan pandemik ketika ini, mempunyai pekerjaan dan pendapatan untuk menampung kehidupan seharian boleh dikatakan sangat beruntung. Namun ada ketikanya  dan kelebihan yang tidak dapat dinikmati setiap orang ini terutamanya dengan ramai yang kehilangan sumber pendapatan ini adakalanya agak tidak setimpal dengan apa yang dikerjakan.

Seperti kisah seorang pengawal keselamatan dari utara tanah air ini yang v!ral di Facebook sebelum ini kerana bayaran gaji bulanan yang diterimanya menurut warganet dan rakannya sendiri yang berkongsikan perkara berkenaan adalah sangat rendah dan tidak berpatutan. Menerusi perkongsian yang dibuat di akaun Ahmad Fauzee Aziz, beliau menceritakan kisah rakannya (dengan izin) yang hanya menerima RM550 sahaja sebagai gaji pokok sebulan sebagai pengawal keselamatan.

“Bila saya tengok slip gaji dia, pertama sekali saya cakap dia dah jadi mngsa tipu. Saya pernah suruh berkali-kali sahabat saya berhenti dan cari kerja lain. Sebabnya tuan-tuan boleh tengok sendiri gambar. Gambar cukup menjelaskan kenapa,” jelasnya.

SLIP GAJI MENUNJUKKAN BAYARAN YANG DITERIMA RAKANNYA.

Menurut perk0ngsian berkenaan, rakannya itu bekerja selama enam hari seminggu dimana lima hari daripadanya beliau perlu bekerja selama 12 jam dan satu hari dalam seminggu diwajibkan untuk bekerja selama 24 jam sehari dan diberikan cuti sehari seminggu. Manakala untuk gaji yang diberikan pula adalah sebanyak RM550 sebagai gaji pokok dan pelbagai elaun sehingga RM575. Keseluruhan bayaran setiap bulan yang diterima rakannya itu adalah sebanyak RM1125.

“Kalau ada sesiapa yang mengenali kawan-kawan yang bekerja di pejabat buruh boleh mesej saya di Messenger bagi nombor telefon. Saya nak bertanya beberapa soalan. Adakah boleh diambil tindakan terhadap syarikat ini yang terang-terang menipu orang? Gaji basic yang ditetapkan di Malaysia sebanyak RM1200 bukannya RM 500+,” soalnya dalam perkongsian berkenaan.

Adakah gaji minimum termasuk elaun?

Perk0ngsian berkenaan seterusnya menerima pelbagai reaksi daripada warganet dengan rata-ratanya meluahkan rasa terkejut dan ada yang menganggap ianya tidak berpatutan dan tidak sesuai seperti peraturan yang ditetapkan.

“Boleh terus pergi pejabat buruh buat aduan. Majikan gagal patuhi undang-undang gaji minimum. Boleh minta pembayaran semula utk gaji-gaji lepas selepas akta gaji minimum dikuatkuasakan,” komen seorang warganet. Manakala seorang lagi warganet menambah kebanyakan syarikat keselamatan memang menggunakan sistem yang lebih kurang sama.

“Kebanyakan syarikat keselamatan memang macam ini sebab depa ambil tender murah,” jelasnya. Bagaimanapun ada juga yang berpendapat ianya bergantung kepada jenis kontrak yang dipersetujui pekerja.

“Kita dekat Malaysia ada dua jenis kontrak. Kalau jenis ikut jam atau kita panggil kontrak untuk perkhidmatan sebab itu tak boleh nak lawan,” tambah seorang lagi warganet. Mengikut Perintah Gaji Minimum 2020, kadar gaji minimum yang perlu dibayar kepada pekerja di mana-mana kawasan Majlis Bandaraya atau Majlis Perbandaran adalah sehingga RM1,200 setiap bulan dan mereka yang tidak mempunyai gaji pokok (dibayar berdasarkan upah ikut kerja, berat, tan, dsb) juga harus dibayar dengan amaun yang sama.

Selain itu, pekerja yang berada di kawasan selain kawasan Majlis Bandaraya atau Majlis Perbandaran sama ada yang dibayar dengan gaji pokok atau mengikut kadar kerja ditetapkan pula adalah sebanyak Rm1,100. Bagaimanapun tidak dapat dipastikan sama ada gaji minimum seperti yang diwartakan dalam Perintah Gaji Minimum 2020 ini adalah dimaksudkan dengan gaji pokok sahaja atau pun tidak.

Tetapi apa yang pasti, menurut Soalan-Soalan Lazim Berhubung Perintah Gaji Minimum 2016 yang dikeluarkan Urus Setia Majlis Perundangan Gaji Negara pada 17 Mei 2016 yang tersedia di laman sesawang Kementerian Sumber Manusia, gaji minimum merujuk kepada gaji pokok. Ianya tidak termasuk elaun, insentif atau apa-apa bayaran tambahan yang dibuat kepada pekerja. – Sumber dipetik dari The v0cket, Facebook

Hanya Bermodalkan RM370. Wanita Ini Yang Dahulunya Gaji RM1300. Terkini Dia Mampu Capai RM300 Ribu Sebulan Dalam Sekelip Mata

Benar kata orang, rezeki tak pernah salah alamat. Setiap orang dikurniakan rezeki yang berbeza. Ada yang diberi rezeki kesihatan tubuh badan, rezeki dalam kebahagian rumah tangga, rezeki wang dan harta serta rezeki bertemu dengan orang-orang yang baik.Tak pernah terfikir akan berada diposisi seperti sekarang, wanita dari Sabah ini bersyukur hidupnya berubah 360 darjah sebaik bertemu orang-orang yang baik dan hebat.

Gaji lepas tolak semua tinggal RM300.Bekerja di sebuah syarikat swasta sebagai seorang pembantu akaun, Quilin Madeyok dibayar RM1,300 untuk menyara hidup setiap bulan.Lebih parah, gaji itu setelah ditolak semua tanggungan, baki duitnya hanya tinggal RM300 sahaja.Mungkin bukan Quilin seorang yang menghadapi masalah yang sama, ada juga segelintir daripada kita berdepan situasi sama.Anak mana yang tak ingin bantu mak ayah? Keluarga? Apakan daya, gaji yang kecil membuatkan semuanya terbatas.

Kadang Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan hujan petir. Kita tertanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Dia nak hadiahkan kita pelangi.Siapa sangka perancangan Allah lebih hebat.Segalanya bermula apabila Quilin bertemu dengan orang dan produk yang betul. Bermula sebagai pengguna tegar kerana ingin mengatasi masalah rambut gugrnya, lama-kelamaan, manfaat itu dirasakan perlu dikongsi sekaligus menjana pendapatanya.Selepas tiga tahun Quilin bersama Faith Fleur, dia kini antara orang hebat dibawah jenama tersebut.

Berbekalkan RM370 sebagai modal memulakan jualan sampingan, Quilin kini mampu menghasilkan lebih RM300,000 sebulan berbeza dengan apa yang dirasainya tiga tahun lalu.Berkat mentor yang selalu membimbingnya tanpa putus asa, hasrat Quilin menjadi orang berjaya tercapai. Siapa sangka dulu hanya makan gaji RM1,300 sebulan, kini pendapatannya beratus kali ganda.

Sama seperti orang lain, Quilin juga bermula dengan skala yang kecil. Jadikan rumah sebagai stor, sehinggalah mampu membuka pejabat urusan sendiri di Kuching.Usaha serta tekad ingin mengubah nasib keluarga, mendapatkan apa yang diinginkan dan melangsaikan hutang menjadi antara asbab Quilin tidak putus asa dan yakin bersama Faith Fleur.

Keberkesanan rangkaian produk Faith Fleur diakui puluhan ribu penggunanya.Mahu melihat lebih ramai orang berjaya mengubah kehidupan masing-masing, Quilin ingin mengajak wanita di luar sana menyertai pasukannya untuk bersama-sama menjana pendapatan menjadi dropship Faith Fleur.Jika Quilin mampu mengubah kehidupannya dan kini bergelar jutawan, anda juga pasti boleh melakukannya.Untuk maklumat lanjut, hubungi atau WhatsApp 012-5144251 atau layari www.faithfleur.my. Ikuti juga Faith Fleur HQ di Facebook dan Instagram.

Berjaya Beli Gelang Tangan Berharga RM36 000 Dan Iphone12 Serta Dua Motorsikal Buat Ayah Serta Tunangnya. Gadis 19 Tahun Ini Sudah Mampu Reward Untuk Diri Sendiri

Nur Afiqah Adlina berkongsi kisah kejayaannya yang meraih keuntungan berganda hasil perniagaan produk pemutih kulit.BUKAN senang nak senang, bukan susah nak ubah.Ternyata ramai anak muda yang berjaya dengan hasil gigih menjalankan perniagaan sendiri.Begitulah kisah gadis 19 tahun ini apabila dia berkongsi kejayaannya yang sangat luar biasa menerusi video di aplikasi TikTok.

“Belajar tak tinggi tak semestinya tak berjaya. Umur bukan penghalang untuk kita cuba sesuatu perkara. Alhamdulillah dah dapat kejar impian ku. Syukur,” tulisnya pada kapsyen TikTok tersebut.Sehingga kini perkongsian video tersebut telah meraih 43,000 likes dan 600 komen di aplikasi TikTok.

Empunya diri bernama Nur Afiqah Adlina Rosli yang berasal dari Besut, Terengganu mendedahkan, bisnesnya hanya setahun jagung tetapi sudah banyak impiannya telah tercapai.Dia yang menjual barang kecantikan iaitu produk putih seluruh badan itu berjaya membeli gelang tangan berharga RM36,000 untuk dirinya, manakala Iphone yang terbaharu iaitu Iphone12, dan dua motorsikal buat ayah serta tunangnya.

Seutas rantai tangan emas sebagai hadiah kepada diri sendiri hasil keuntungan perniagaannya.“Alhamdulillah, saya bersyukur sangat.. Gelang yang saya beli itu hasil kumpul untung jual produk dalam masa sebulan sahaja iaitu pada November.

“Begitu juga motorsikal untuk ayah dan tunang, untung bulan September saya beli motor kepada ayah dan untung bulan Oktober pula buat tunang.”Hasil titik peluh saya ini semua berkat doa ibu dan ayah yang tak pernah henti,” bercerita kepada mStar.

Berkongsi rutin sehariannya, dia lebih mesra disapa Adlina berkata, dari pukul 8 pagi sehingga 5 petang dia akan membantu ibu dan ayahnya di kedai makan dan selepas itu barulah dia memberi tumpuan kepada bisnesnya itu.Dia juga menerima antara 1,000 hingga 2,000 WhatsApp sehari dari pelanggan untuk membeli produknya.

Adlina berkongsi foto testimoni hasil penggunaan produk pemutih kulit yang dijualnya.“Kalau pagi sampai petang saya memang ada di kedai makan ibu dan ayah, tolong mereka apa yang patut.”Balik dari kedai makan barulah saya beri tumpuan pada bisnes. Semua saya buat sendiri, ambik order, COD dan postage. Cuma kadang lepas dah ambik produk di kilang, adik beradik tolong buat packing.

“Dulu mula-mula saya jual produk ni, sehari dalam 100 ke 200 saja orang WhatsApp tapi sekarang dah sampai beribu. Kadang tu sampai pukul 4 atau 5 pagi saya masih balas mesej pelanggan.”Saya memang tak percaya orang luar sebab tu saya usaha buat semua sendiri biar saya rasa penat nak cari duit tu macam mana,” ujarnya.

Menurut bakal pengantin yang akan mendirikan rumah tangga Mac depan, dalam tempoh sehari hasil jualannya boleh mencecah hampir 50,000 ke 100,000 botol produk.”Sekarang saya tengah buat persiapan kahwin,” ujarnya.Dalam nada sebak, anak sulung daripada empat beradik itu berkata hidupnya kini bagai mimpi.

“Modal 4,000 yang saya keluarkan itu hasil daripada kerja dengan ibu dan ayah di kedai makan.”Sejujurnya, keluarga yang banyak bantu saya selama ini dan memang niat saya lepas kahwin nak hadiahkan ibu dan ayah menunaikan umrah.

Adlina bersama keluarga yang menjadi tulang belakangnya.“Macam-macam saya kena kritik, bukan kata warganet sahaja malah adik beradik pun ada yang kata macam-macam kononnya produk saya hakis kulit, produk t1pu dan sebagainya,” ujarnya.

Katanya lagi, produk yang dijualnya itu Shinyvit Skin lagi maju jika ramai warganet yang memberi kritikan.Kalau mereka tulis komen yang bukan-bukan, esok pasti WhatsApp masuk pesanan berlipat ganda jumlahnya.Kunci kejayaan Adlina adalah sentiasa berbakti kepada kedua ibu bapa kerana tanpa mereka siapalah dirinya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *