Wanita ini kena kritik teruk dengan warganet. Wanita ini langsung tak nak pakai pelitup muka walaupun dah berulang kali kena tegur dan ini yang kapten buat

Viral

Seorang wanita dipercayai dalam perjalanan dari Taiping ke Ipoh menaiki tren ETS telah dikritik oleh warganet apabila dia dilihat tidak memakai pelitup muka sewaktu berada dalam tren tersebut.Menerusi sebuah posting dikongsi seorang individu Claudia Lee di group Facebook baru-baru ini, difahamkan wanita tersebut masih degill walaupun beberapa kali diminta memakai pelitup muka.

Memetik laporan World of Buzz, pada mulanya penumpang yang duduk bertentangan telah perasan wanita itu tidak memakai pelitup muka, sambil memerhatikan gelagatnya selama 10 hingga 20 minit sebelum meminta memakai pelitup muka.Malah, dia turut menghulurkan pelitup mukanya kepada wanita berkenaan. Bagaimanapun, wanita itu memberitahu dia memiliki pelitup mukanya sendiri cuma dia tidak mahu memakainya.

Sejurus itu, rakan kepada individu tersebut mengadu kepada kakitangan ETS dan sebuah pengumuman dibuat untuk mengingatkan setiap penumpang supaya memakai pelitup muka.Meskipun begitu bagai mencurahkan air ke daun keladi, wanita terbabit tidak mengendahkan pengumuman tersebut.

Sehingga kapten ETS terpaksa ke tempat duduk wanita itu dan menyuruhnya memakai pelitup muka, namun dia hanya bersel0roh mengatakan ‘sudah memakainya selama empat jam’.Menurut individu yang melap0rkan kejadian tersebut, wanita itu turut memberitahu kapten berkenaan bahawa ‘saya adalah pelanggan, awak tidak boleh jerit pada saya,’ walhal, kapten yang berurusan dengannya tidak meninggikan suara.

Bagaimanapun sebaik sedar perbuatannya dirakam, dia memarahi perakam dengan mengeluarkan kata-kata kesatt seperti ‘tidak ada 0tak’ dan ‘jangan bersikap seperti bullsht’.Justeru dengan penlngkatan kess C0vid 19 ini, pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sedang bertungkus-lumus membendung penularan vlrus tersebut daripada menjadi lebih terukk apatah lagi bilangan kes ssudah mencecah empat angka.Oleh itu, orang ramai dinasihatkan supaya tidak mementingkan diri dan perlu bekerjasama dengan cara mematuhi peraturan yang telah ditetapkan.

Kredit : WOB/OMM

Normal baharu: Penumpang pengangkutan awam wajib pakai penutup hidung, mulut – Wee

Semua pengguna perkhidmatan pengangkutan awam di seluruh negara diwajibkan memakai penutup hidung dan mulut sebagai langkah pencegahan penularan COVID-19.Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, berkata biarpun tiada peruntukan undang-udang berkaitan pemakaian topeng muka itu, namun ia dianggap satu keperluan buat masa ini.“Walaupun dari aspek undang-undang, susah untuk mengatakan bahawa wajib untuk pakai topeng muka (penutup hidung dan mulut) tetapi untuk pengangkutan awam, semua pengguna diwajibkan memakainya.

“Ia cara yang terbaik (mencegah C0VID-19) dan kami sudang mendapatkan pandangan pakar berhubung pemakaian topeng muka apabila menaiki pengangkutan awam,” kata Dr Wee dalam sidang media di stesen Transit Aliran Massa (MRT) Bukit Bintang, Kuala Lumpur.Terdahulu beliau membuat tinjauan di beberapa stesen bas, MRT dan Transit Aliran Ringan (LRT) susulan perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) pada Isnin yang membenarkan sektor ekonomi dan pekerjaan untuk kembali beroperasi.

Turut hadir ialah Ketua Pegawai Eksekutif Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana), Muhammad Nizam Alias.Katanya lagi, pengguna pengangkutan awam yang dikesan mempunyai suhu badan yang tinggi tidak akan dibenarkan menggunakan perkhidmatan berkenaan.

“Bagi mereka yang tidak memakai topeng muka atau bersuhu tinggi, kami ada kuasa untuk tidak benarkan mereka masuk.“Kami minta kerjasama dan persefahaman daripada semua pihak berkaitan perkara ini. Ini terpaksa dilakukan demi menjaga kesihatan kita,” katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata kekerapan perjalanan tren LRT dan MRT dipertingkatkan bagi menampung keperluan semua penumpang.Beliau berkata kekerapan bagi operasi perkhidmatan LRT dan MRT adalah setiap tiga hingga empat minit pada waktu kemuncak.Katanya, kekerapan itu selaras langkah menghadkan separuh daripada kapasiti penumpang yang dibenarkan menaiki tren bagi tujuan pelaksanaan penjarakan sosial.

Ada Yang Alami Masalah Jerawat Kerana Memakai Pelitup Muka. Ini Dia Cara Mudah Untuk Anda Hilangkan Dengan Kadar Segera

Sejak 1 Ogos 2020, kita sudah diwajibkan oleh kerajaan untuk memakai pelitup muka apabila berada di tempat awam. Tiap kali keluar rumah wajib pakai pelitup muka, memandangkan pemakaian pelitup muka sangat penting untuk mengelak wabak Covid-19 daripada merebak.

Bukan semua orang selesa pakai pelitup muka. Lebih-lebih lagi perempuan, sebab keluar rumah rasa tak lengkap kalau tak solek kan? Tapi korang tahu tak, tak boleh tau pakai pelitup muka terlalu lama dengan solekan tu. Korang mungkin akan hadapi masalah maskne nanti!

Apa itu maskne? Ia merupakan singkatan daripada mask acne iaitu masalah kulit berjerawat yang berlaku disebabkan pemakaian pelitup muka dalam tempoh lama. Wajah akan mula ditumbuhi jerawat terutama di kawasan yang kerap tertutup seperti di pipi, hidung dan dagu.Kredit: www.usdermatologypartners.com

Maskne terjadi apabila terdapatnya geseran sewaktu anda memakai pelitup muka. Cuaca panas akan buat kita mudah berpeluh dan bakteria pasti membiak dengan pantas. Tambah pula dengan bakteria yang ada di persekitaran dan cuaca yang berubah-ubah, makin menjadi-jadi la maskne ni.

Sesetengah individu mungkin tidak mengalami masalah maskne yang begitu teruk. Tapi ada juga yang mengalami masalah kulit yang serius sehingga menyebabkan rasa gatal, bengkak, kemerahan dan lain-lain. Serius tak selesa.Siapa je yang suka kulit muka berjerawat kan? Tambah-tambah perempuan, mesti nak jaga penampilan, lepas tu kulit muka pula kenalah bersih dan cantik. Baru ada keyakinan diri. Risau jugak kalau dah mengalami masalah maskne ni. Bolehkah ia dirawat?

Hilangkan masalah kulit berjerawat dengan Cetaphil Gentle Skin Cleanser

Nak jaga kulit wajah ni, tak susah mana. Korang hanya perlu gunakan produk Cetaphil, tak perlu risau dah lepas tu. Cetaphil memang terkenal sebagai produk pencuci dan penjagaan kulit muka. Bukan setakat membersih tapi produk Cetaphil sangat membantu melembutkan kulit.

Sebagai rutin kecantikan harian, kami syorkan korang untuk gunakan Cetaphil Gentle Skin Cleanser. Tak kisah la kulit muka korang jenis normal, berminyak, kering malah sensitif sekali pun. Pencuci muka ni sangat sesuai untuk semua jenis kulit.

Cetaphil Gentle Skin Cleanser sangat dipercayai oleh pakar dermatologi untuk kulit yang sihat dan cantik. Satu kajian yang dilakukan oleh Home Tester Club (HTC), 99% wanita yang menggunakannya setuju produk ni membersih dan melembapkan kulit dengan lembut tanpa mengikis pelindung semula jadi kulit.

Bagi korang yang selalu mengenakan solekan ringan, boleh guna Cetaphil Gentle Skin Cleanser untuk cuci muka korang tu. Pencuci muka ni bersifat tak comedogenic jadi ia tak la menyumbat liang-liang roma yang menjadi punca jerawat pada kulit wajah.

Kandungan bahan di dalam Cetaphil Gentle Skin Cleanser dijamin selamat dan tiada kesan sampingan berbahaya. Pencuci muka ni takkan memedihkan mata. Paling penting, ia bebas dari wangian dan sabun. Nak guna pada badan pun boleh.Pendek kata, Cetaphil Gentle Skin Cleanser sangat sesuai digunakan seisi keluarga. Lepas ni boleh pakat dengan keluarga kat rumah tu untuk bertukar kepada produk Cetaphil!Kalau korang nak tahu lebih lanjut tentang kebaikan Cetaphil, korang boleh klik sini. Gunakan Cetaphil supaya kulit muka korang kembali bersih dan flawless. Semoga masalah maskne korang akan hilang dengan Cetaphil!

Ramai Masih Keliru Biru Atau Putih Di Luar. Akhirnya Doktor Ini Jelaskan Pemakaian Sebenar Pelitup Muka Yang Ramai Tak Tahu

Masih ramai yang keliru tentang penggunaan pelitup muka terutamanya yang mempunyai warna.PEMAKAIAN pelitup muka diwajibkan kerajaan Malaysia sejak 1 Ogos lalu dalam usaha membendung dan mengawal penularan virus Covid-19 terutamanya di tempat awam.

Pegawai Perubatan Klinik Ajwa Shah Alam, Dr. Arisman Abdul Rahman menjelaskan sebaik-baiknya pemakai pastikan bahagian mana patut di luar atau di dalam.Atas dasar itu juga kata Dr. Arisman, pemilihan pelitup muka sangat penting sebelum memakainya.

Bahagian berwarna perlu dipakai di bahagian luar.“Jika tidak tahu juga, jangan kecewa atau panik. Pakai sahaja… Masih ada cara lain untuk mengelakkan diri daripada jangkitan kuman Covid-19 seperti menjaga jarak lebih satu meter, kerap mencuci tangan atau jangan berada dalam ruangan tertutup dan ramai orang,” katanya.

Bagaimanapun, Dr. Arisman menyenaraikan lima tip membezakan pelitup muka dan cara pemakaiannya.1. Warna biru atau putih yang perlu menghadap ke luar?Jawapan: Warna biru.2. Kalau topeng muka warna hijau dan putih, mana satu di luar?Jawapan: Warna hijau

Sentiasa memastikan bahagian putih dipakai ke arah mulut.3. Kalau warna lain pula… misalnya merah? Ungu atau putih yang perlu menghadap luar?Jawapan: Umumnya topeng muka yang berwarna itu semua menghadap ke luar. Bahagian putih sentiasa di dalam.4. Kalau ada topeng muka dua-dua warna putih?Jawapan: Lihat pada tanda jenama dan sebagainya. Biasanya yang bertulis atau ada tanda itu dipakai menghadap keluar.5. Jika tiada tanda dan dua-dua belah berwarna putih?Jawapan: Tenang. Bernafaslah seperti biasa. Ianya masih boleh dipakai. Sebelum membeli buat pilihan yang tepat.

Isu Pemakaian Purdah Dan Niqab Bagi Elak Dijangkiti Koronavirus. Dr Noor Hisham Ulas Lebih Lanjut Kebenaran Berkenaan Pemakaian Pelitup Muka Bagi Berpurdah

Pemakaian purdah dan berniqab tidak mampu menghalang individu tersebut daripada dijangkiti koronavirus (Covid-19).Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, hanya dua jenis pelitup muka yang disaran digunakan untuk mengelak daripada dijangkiti virus berkenaan.

“Purdah satu lapisan tidak cukup (melindungi dari dijangkiti),” katanya pada sidang akhbar perkembangan terkini Covid-19 di kementeriannya di sini hari ini.Menurutnya, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesyorkan individu yang memakai purdah dan niqab turut memakai pelitup muka di bahagian dalam.

“Sama ada menggunakan pelitup muka perubatan ataupun fabrik tiga lapis di sebalik purdah,” katanya.Beliau berkata demikian mengulas mengenai keperluan pemakaian pelitup muka bagi wanita berpurdah.Ia sekali gus menoktahkan persoalan bagi wanita berkenaan.

Isu Kerajaan Cadang Kurangkan Denda Tak Pakai Pelitup Muka. DS Ismail Mula Menyuarakan Isu Yang Menjadi Perbualan Ramai

TANJUNG MALIM – Kerajaan tidak bercadang meminda hukuman denda RM1,000 bagi mereka yang tidak memakai pelitup muka di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342). Menteri Kanan Keselamatan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, sebarang pindaan akan memakan masa kerana perlu dibawa ke Parlimen sebelum diluluskan.

Menurutnya, kompaun RM1,000 itu merupakan maksimum namun masih boleh merayu untuk mendapatkan pengurangan di mahkamah. “Saya rasa tak perlu kita pinda akta tersebut kerana nak meminda akta memerlukan masa sedangkan kes sedang berlaku. Tindakan perlu dilakukan sekarang, jadi kalau nak pinda memakan masa dalam sesi Parlimen kali ni dah tak sempat. Kena tunggu sesi Parlimen yang akan datang.

“Berapa lama lagi nak tunggu? Jadi kita teruskan apa yang ada, tapi budi bicara boleh digunakan untuk mengurangkan kompaun yang dikenakan,” katanya kepada pemberita selepas hadir ke program Santai Melukis Mural di Pekan Slim River di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai desakan pembangkng agar kerajaan meminda Akta 342 untuk mengurangkan kompaun RM1,000 kepada RM250. Hadir sama program tersebut, Calon Barisan Nasional (BN), Mohd Zaidi Aziz.

Ismail Sabri berkata, dalam mahkamah, hakim mempunyai budi bicara untuk mengurangkan hukuman begitu juga dengan kompaun RM1,000. Katanya, walaupun dikenakan kompaun RM1,000 mereka masih boleh merayu untuk mengurangkan kompaun berkenaan.

Dalam perkembangan lain, Ismail Sabri mengulangi kenyataan Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah bahawa penularan virus koronavirus (Covid-19) di Kedah dan Perlis masih terkawal. Beliau berkata, dengan tindakan pantas kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) secara pentadbiran dilaksanakan di beberapa kampung, penyebaran virus tersebut dapat dikawal.

Menurutnya, keadaan itu tidak akan menjejaskan proses kempen dan perjalanan Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Slim. Namun begitu, beliau menasihatkan jentera yang terlibat mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.

“Saya faham kita nak bekerja pastikan calon kita menang bergaya tetapi dalam masa sama jaga kesihatan dan keselamatan diri. Kalau di tempat sesak pakai pelitup muka dan cuba penjarakan fizikal di tempat yang boleh dilakukan. Kalau gagal pakai pelitup muka boleh diambil tindakan,” katanya. Beliau turut mengharapkan tiada sebarang tindakan diambil ke atas petugas kempen PRK DUN Slim ini kerana gagal mematuhi SOP ditetapkan.-sinarharian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *