Kehilangan pertama pekerja Top Glove akibat Covid 19 dicatatkan pada hari ini. Ia melibatkan pengawal keselamatan.

berita Covid 19 Dunia Uncategorized

Syarikat Top Glove mengesahkan seorang pekerjanya telah tiada akibat Covid-19, sekaligus menjadikan ia kes kehilangan pertama dilaporkan membabitkan mereka setakat ini. Menurut FMT, pekerja yang telah tiada pengawal keselamatan warga Nepal. Mangsa yang disahkan sudah pergi pada Sabtu lepas di Hospital Sungai Buloh itu telah bekerja di kilang Top Glove F13 di Meru, Klang sejak 2 tahun lalu.

Top Glove bersimpati dan mengucapkan takziah kepada keluarga dan orang tersayang pada bekas pekerja tersebut dan sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa untuk urusan pengebumian Encik Tharu,” kata syarikat itu dalam satu kenyataan kepada pihak FMT.

Sumber: FMT

Selain itu, pampasan akan diberi kepada keluarga terdekat bagi meringankan beban kewangan mereka.” Top Glove berkata ia adalah kehilangan pertama disebabkan Covid-19 dalam kalangan pekerja mereka dan perkara itu telah pun dilaporkan kepada Jabatan Sumber Manusia.

Minggu lepas, pengerusi Top Glove Lim Wee Chai mendedahkan lebih 5,000 orang pekerja mereka disahkan positif namun telah discaj dan sihat untuk kembali bekerja. Terdahulu, kerajaan telah mengarahkan Top Glove menutup sementara 28 kilangnya di Meru disebabkan peningkatan jangkitan dalam kalangan pekerja mereka.

Bagaimanapun, terdapat pendedahan di mana beberapa kilang tidak ditutup dan masih beroperasi dengan kapasiti yang lebih rendah. Setakat ini, terdapat 5,450 kes berkait kluster Teratai dan kebanyakannya membabitkan pekerja kilang Top Glove di Meru, Klang yang menjadi pusat kluster itu di Selangor.

Ada Yang Khuatir Sekiranya Muncul Kluster I Sinar. Terbaru Tular Notis I Sinar Boleh Dipohon 15 Disember Ini Sehinggakan Menjadi Bualan Orang Ramai

Baru-baru ini, tular di media sosial kononnya notis daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang mengatakan bahawa orang awam kini boleh membuat permohonan i-Sinar bermula 15 Disember 2020. Notis yang dipercayai ditampal di salah sebuah pejabat cawangan KWSP tersebut telah menimbulkan kejutan kepada orang ramai sehinggakan ramai yang menyerbu cawangan KWSP di tempat masing-masing tanpa memastikan kesahihan berita terbabit.

RAMAINYERR ORANG BERATUR KAT KWSP….Sumber Orang Awam (Cawangan KWSP)Tular satu nota ditampal bila i-sinar KWSP…KWSP yang mengumumkan baru membuka cawangan mereka di seluruh negara bermula hari ini walau bagaimanapun belum mengeluarkan kenyataan mengenai pengeluaran i-Sinar pada tarikh yang digembar-gemburkan itu. 

Menurut Harian Metro, orang ramai menyerbu premis KWSP berkenaan seawal 8 pagi itu juga mula merungut kerana ada yang sudah menunggu hampir 40 minit namun masih tidak dapat masuk ke dalam premis kerana terlalu ramai yang menunggu giliran masing-masing.

“Saya sudah berbaris 40 minit namun belum dapat masuk untuk berurusan. Ketika saya tiba, ramai orang yang sudah beratur menunggu giliran.“Saya hanya mahu mengeluarkan penyata sahaja. Pengurusan KWSP perlu pertimbangkan untuk menambah kaunter atau alternatif lain agar mengelak orang menunggu dan berkumpul di sini,” kata Noraini Sahid, 37.

Dalam pada itu, dia juga menambah kemudahan dalam talian walau bagaimanapun tidak menjadi pilihan kerana bukan semua pencarum berkemahiran menggunakan sistem itu atau mempunyai i-Akaun.Seorang pelanggan bernama Nur Ishak Abd Rahim, 26 memberitahu yang dia terpaksa menunggu hampir sejam sebelum dapat berurusan kerana jumlah ahli yang menunggu terlalu ramai.

Dia juga bimbang risiko penularan Covid-19 disebabkan orang yang ramai dan cenderung mengabaikan penjarakan fizikal ketika beratur menunggu giliran.Pihak KWSP perlu ambil langkah elak orang ramai beratur panjang begini. Bukan hanya untuk memudahkan urusan kami tapi secara tidak langsung membantu mencegah penularan Covid-19. Kita tidak tahu siapa pembawa,” katanya.Uish harap ramai-ramai tu jagalah penjarakkan sosial. Kita tak mahu benda lain pulak yang jadi nanti. 

Ada Ahli Yang Beratur Di Luar Premis Seawal 8 Pagi Untuk Berurusan. Berikut Perincian Dan Kriteria Kelayakan Ahli Terbaru Pengeluaran I Sinar KWSP

Kluang: Pengumuman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mengenai pengoperasian semula cawangannya semalam, menyebabkan ada ahli yang beratur di luar premis itu seawal 8 pagi, hari ini untuk berurusan.Noraini Sahid, 37, berkata, dia menyangka dengan hadir sebelum waktu operasi akan memudahkannya urusan, sebaliknya lain yang berlaku.

“Saya sudah berbaris 40 minit namun belum dapat masuk untuk berurusan. Ketika saya tiba, ramai orang yang sudah beratur menunggu giliran.“Saya hanya mahu mengeluarkan penyata sahaja. Pengurusan KWSP perlu pertimbangkan untuk menambah kaunter atau alternatif lain agar mengelak orang menunggu dan berkumpul di sini,” katanya ketika ditemui di cawangan KWSP di sini.

Maklum mengenai kemudahan dalam talian namun, katanya, bukan semua pencarum berkemahiran menggunakan sistem itu atau mempunyai i-Akaun.Turut menunggu, Nur Ishak Abd Rahim, 26, yang memberitahu beratur hampir sejam sebelum dapat berurusan disebabkan jumlah ahli menunggu yang ramai.

Katanya, dia bimbang risiko penularan Covid-19 disebabkan orang yang ramai dan cenderung mengabaikan penjarakan fizikal ketika beratur menunggu giliran.“Pihak KWSP perlu ambil langkah el4k orang ramai beratur panjang begini. Bukan hanya untuk memudahkan urusan kami tapi secara tidak langsung membantu menc3gah penu-laran C0vid-19. Kita tidak tahu siapa pemb4wa,” katanya.

Dalam pada itu, pengurusan KWSP Cawangan Kluang belum dapat dihubungi untuk sebarang kenyataan.Berikut pula perincian terbaru i-sinar KWSP yang boleh di mohon dalam talian bermula 21 Disember 2020.Najib Razak juga turut berkongsi maklumat tersebut di laman media sosial beliau dan meminta pendapat dari semua. “Okay atau tidak?” soal Najib.

Berikut reaksi dari warganet.“Tak ok lnsg.. Sbb bukan one off. Dan bulan januari baru nk proses. Tetap kena buat permohonan. Kenapa x ikut je data i-lestari???? Kesian lah kt pkcik mkcik yg perlukan duit. Tp xde yg tlg apply kan.. Nk mnyusahkn manusia2 yg ada dalam malaysia ni mmg number 1 ke eh? Dan buka jap minda tu kalau dah tepu sgt.. Siapa yg mohon i-lestari dah sah2 deme mmg golongan yg tjejas. Kenapa x auto kreditkan je? Susah sgt ke?”

“saya ni kerja gaji bulanan basic je 1.2k..memang takde elaun takde ot..so slip gaji memanh takkan berubah..selain tu saya buat side job yang mana upah dapat tu cash, takde rekod bank bagai..side job dah tak banyak macam sebelum ni..simpanan pun takde..Sekarang camne nak buktikan yang pendapatan memang terjejas?”

“Sangat² mengecewakan.. sy buat 2 kerja tapi 1 dah tutup.. hanya 1 saja sumber mana cukup untuk tampung.. sepatutnya beri kepada semua ahli walaupun tiada pengurangan caruman.. kereta cari makan sy dah jual sebab tak mampu nak bayar bulanan..masih BERSYARAT.. apa salahnya bagi je tanpa syarat tanpa apa dokumen.. lantak laa orang tu nak beli iPhone ke nk gi joli ke ape ke.. itu duit dorang.. apa lah susah sangat nak luluskn duit kami tuu.. tolong kami Najib Razak kasi lawann balikkk dgn kwsp.. ckp ngn kwsp luluskn semua orang tanpa syarat..dan dokumen.. dan ter pulang pada individu nak keluar atau tidak hak masing2″

“Ini smua ta okay, Rakyat mahu 10k one off … berserta tanpan syarat. sesiapa yg berminat bole bwk kluar tanpa syarat. itu duit kami, hasil titik peluh kami, rakyat memerlukan pda masa ini, tlong hapuskan syarat2 tu. hmm”

Permohonan i-Sinar bermula pertengahan Disember 2020: KWSP.Sebelum ini Ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang memenuhi kriteria kelayakan boleh memohon program i-Sinar bermula pertengahan Disember ini.KWSP dalam satu kenyataan hari ini berkata pembayaran pertama akan bermula sebulan selepas permohonan diluluskan.

“KWSP akan mengumumkan perincian i-Sinar pada awal minggu hadapan, berikutan pengumuman Menteri Kewangan, Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz pada sesi ucapan penggulungan Belanjawan 2021 hari ini.“Perincian ini merangkumi kriteria kelayakan ahli yang pendapatannya terkesan, termasuk mereka yang kehilangan pekerjaan atau mengalami pengurangan gaji,” katanya.Apa pula kata anda? Kongsikan bersama kami

Tular Notis Tarikh Permohonan I Sinar. Dimaklumkan Tiada Khabar Tentang Perihal Tersebut Dan Ini Komen KWSP Susulan Perkara Tersebut Tular

PETALING JAYA – Satu notis makluman berhubung tarikh permohonan skim i-Sinar Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bermula 15 Disember 2020 tular di media sosial hari ini.Notis itu dipercayai ditampal di salah sebuah pejabat cawangan KWSP, namun tiada sebarang makluman rasmi dikeluarkan KWSP berhubung perkara tersebut setakat pagi ini.

KWSP dalam satu kenyataan baru-baru ini memaklumkan, ahli KWSP yang memenuhi kriteria kelayakan boleh memohon program i-Sinar bermula pertengahan Disember ini.Perincian itu merangkumi kriteria kelayakan ahli yang pendapatannya terkesan, termasuk mereka yang kehilangan pekerjaan atau mengalami pengurangan gaji. – K! ONLINE

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *