Ada yang mengatakan bahawa mulai hari ini Seluruh Selangor akan bermula PKPD pada hari ini. Kini Polis tampil menjelaskannya.

berita Covid 19 Dunia Uncategorized

Polis Selangor menafikan bahawa Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) akan dilaksanakan di seluruh Selangor mulai hari ini seperti yang ditularkan di media sosial.

Ketua Polis Selangor Datuk Noor Azam Jamaludin berkata kenyataan berkenaan tidak benar dan menasihati orang ramai untuk bertenang dan tidak mudah mempercayai serta terpengaruh dengan berita yang disebarkan oleh pihak tidak bertanggungjawab.

“Polis Kontinjen Selangor telah mengesan berita palsu yang ditularkan melalui media sosial, berita yang berlatarbelakangkan siaran berita televisyen tempatan itu tertulis “PKPD di Selangor serta-merta, mulai 12 Dis 2020 dan semua pintu masuk dan keluar Selangor,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Noor Azam berkata orang ramai dinasihatkan agar tidak membuat sebarang perkongsian atau menyebarkan berita dari sumber yang tidak sahih. Perbuatan penyebaran berkenaan boleh menyebabkan kegusaran dalam kalangan masyarakat dan mengugat ketenteraman awam,” katanya.

Sumber: BERNAMA

Dimaklumkan PKPB Empat Daerah Di Sebuah Negeri Ini Telah Ditamatkan. DS Ismail Sabri Dedahkan Empat Daerah Tersebut Punca PKPB Sudah Ditamatkan

PETALING – Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Kota Bharu, Machang, Tanah Merah dan Pasir Mas di Kelantan ditamatkan semalam kecuali bagi dua mukim (Daerah Penggawa).Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, mukim terbabit adalah Mukim (Daerah Penggawa) Kubang Kerian, Kota Bharu dan Mukim (Daerah Penggawa) Kusial, Tanah Merah.

“Kes positif Covid-19 di keempat-empat daerah ini menunjukkan trend penurunan mendadak dan terkawal sementara kes aktif yang masih ada hanya tertumpu di beberapa mukim (Daerah Penggawa).“PKPB di kedua-dua mukim ini diteruskan sehingga 20 Disember 2020. Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Madrasah Ad-Diniah Al-Falahiah, Kampung Dalam Huma, Bukit Awang, Pasir Puteh turut diteruskan,” katanya dalam satu kenyataan akhbar hari ini.Kerajaan sebelum ini mengumumkan pelaksanaan PKPB di Kota Bharu, Machang, Tanah Merah dan Pasir Mas bermula 7 sehingga 20 Disember 2020. K! ONLINE

Isu Kerajaan Yang Kini Membenarkan Mereka Di Kawasan PKPB Dan PKPP Untuk Merentas Negeri. Public Health Malaysia Sarankan Langkah Langkah Ini Kepada Yang Mahu Pulang Ke Kampung

Susulan kerajaan yang kini membenarkan mereka di kawasan PKPB dan PKPP untuk merentas negeri selepas pintu sempadan antara daerah dan negeri telah dibuka sepenuhnya pada 7 Disember lepas, orang ramai juga disarankan untuk menangguhkan dahulu rancangan untuk pulang ke kampung. 

Menerusi perkongsian Public Health Malaysia, perancangan tersebut disarankan untuk ditangguhkan sehingga kes COVID 19 reda ke angka yang lebih rendah.Semalam sahaja, negara kita telah mencatatkan sebanyak 1,600 kes baharu dengan Negeri Sembilan mencatatkan angka kes paling tinggi iaitu 541 kes.

Dalam pada itu, Public Health Malaysia (PHM) juga mencadangkan, jika orang ramai ingin pulang ke kampung, individu disarankan untuk mengambil langkah-langkah seperti berikut.Ambil giliran dengan adik beradik untuk pulang ke kampung.Jika ada sesiapa yang tidak sihat, batalkan perjalanan pulang ke kampung.Jika anda ada berhubung dengan kes positif, pertimbangkan untuk tidak pulang ke kampung sehingga 2 minggu.

Walaupun kebenaran merentas negeri dan daerah sudah dibenarkan, elakkan sebarang kenduri-kendara, perjumpaan besar bersama keluarga, majlis hari jadi, tahlil, majlis sosial dan sebagainya. “Sebolehnya bincang tarikh yang sesuai,” kata hantaran di Faceboook itu.Dah ada yang nak plan balik kampung? Min rasa ada betul juga kata PHM ni… 

Dilaporkan Boleh Makan Ikut Saiz Meja Di Restoran Kecuali Di Satu Negeri Ini. DS Ismail Sabri Jelaskan Lebih Lanjut Tentang Isu Tersebut

Menerusi SOP terkini daripada Majliis Keselamatan Negara hari ini, mereka yang tinggal di kawasan PKPB boleh makan di restoran dengan kapasiti bergntung pada keluasan meja.Walaubagaimanapun, penjarakkan sosial dan SOP haruslah dijaga. Sebelum ini, hanya terhad kepada 4 orang satu meja sahaja.SOP PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN BERSYARAT (PKPB)

Namun berbeza di Sabah. Mereka yang berada di kawasan tersebut,  kapasiti bagi setiap meja di restoran boleh diduduki hanya setengah daripada jumlah muatan asal.Misalnya meja yang boleh muat 4 orang hanya terhad untuk 2 orang, meja untuk 6 orang terhad untuk 3 orang dan meja untuk 8 orang terhad untuk 4 orang.SOP PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN BERSYARAT (PKPB) BAGI SELURUH NEGERI SABAH

Ada Yang Alami Masalah Jerawat Kerana Memakai Pelitup Muka. Ini Dia Cara Mudah Untuk Anda Hilangkan Dengan Kadar Segera

Sejak 1 Ogos 2020, kita sudah diwajibkan oleh kerajaan untuk memakai pelitup muka apabila berada di tempat awam. Tiap kali keluar rumah wajib pakai pelitup muka, memandangkan pemakaian pelitup muka sangat penting untuk mengelak wabak Covid-19 daripada merebak.

Bukan semua orang selesa pakai pelitup muka. Lebih-lebih lagi perempuan, sebab keluar rumah rasa tak lengkap kalau tak solek kan? Tapi korang tahu tak, tak boleh tau pakai pelitup muka terlalu lama dengan solekan tu. Korang mungkin akan hadapi masalah maskne nanti!

Apa itu maskne? Ia merupakan singkatan daripada mask acne iaitu masalah kulit berjerawat yang berlaku disebabkan pemakaian pelitup muka dalam tempoh lama. Wajah akan mula ditumbuhi jerawat terutama di kawasan yang kerap tertutup seperti di pipi, hidung dan dagu.Kredit: www.usdermatologypartners.com

Maskne terjadi apabila terdapatnya geseran sewaktu anda memakai pelitup muka. Cuaca panas akan buat kita mudah berpeluh dan bakteria pasti membiak dengan pantas. Tambah pula dengan bakteria yang ada di persekitaran dan cuaca yang berubah-ubah, makin menjadi-jadi la maskne ni.

Sesetengah individu mungkin tidak mengalami masalah maskne yang begitu teruk. Tapi ada juga yang mengalami masalah kulit yang serius sehingga menyebabkan rasa gatal, bengkak, kemerahan dan lain-lain. Serius tak selesa.Siapa je yang suka kulit muka berjerawat kan? Tambah-tambah perempuan, mesti nak jaga penampilan, lepas tu kulit muka pula kenalah bersih dan cantik. Baru ada keyakinan diri. Risau jugak kalau dah mengalami masalah maskne ni. Bolehkah ia dirawat?

Hilangkan masalah kulit berjerawat dengan Cetaphil Gentle Skin Cleanser

Nak jaga kulit wajah ni, tak susah mana. Korang hanya perlu gunakan produk Cetaphil, tak perlu risau dah lepas tu. Cetaphil memang terkenal sebagai produk pencuci dan penjagaan kulit muka. Bukan setakat membersih tapi produk Cetaphil sangat membantu melembutkan kulit.

Sebagai rutin kecantikan harian, kami syorkan korang untuk gunakan Cetaphil Gentle Skin Cleanser. Tak kisah la kulit muka korang jenis normal, berminyak, kering malah sensitif sekali pun. Pencuci muka ni sangat sesuai untuk semua jenis kulit.

Cetaphil Gentle Skin Cleanser sangat dipercayai oleh pakar dermatologi untuk kulit yang sihat dan cantik. Satu kajian yang dilakukan oleh Home Tester Club (HTC), 99% wanita yang menggunakannya setuju produk ni membersih dan melembapkan kulit dengan lembut tanpa mengikis pelindung semula jadi kulit.

Bagi korang yang selalu mengenakan solekan ringan, boleh guna Cetaphil Gentle Skin Cleanser untuk cuci muka korang tu. Pencuci muka ni bersifat tak comedogenic jadi ia tak la menyumbat liang-liang roma yang menjadi punca jerawat pada kulit wajah.

Kandungan bahan di dalam Cetaphil Gentle Skin Cleanser dijamin selamat dan tiada kesan sampingan berbahaya. Pencuci muka ni takkan memedihkan mata. Paling penting, ia bebas dari wangian dan sabun. Nak guna pada badan pun boleh.Pendek kata, Cetaphil Gentle Skin Cleanser sangat sesuai digunakan seisi keluarga. Lepas ni boleh pakat dengan keluarga kat rumah tu untuk bertukar kepada produk Cetaphil!Kalau korang nak tahu lebih lanjut tentang kebaikan Cetaphil, korang boleh klik sini. Gunakan Cetaphil supaya kulit muka korang kembali bersih dan flawless. Semoga masalah maskne korang akan hilang dengan Cetaphil!

Ramai Masih Keliru Biru Atau Putih Di Luar. Akhirnya Doktor Ini Jelaskan Pemakaian Sebenar Pelitup Muka Yang Ramai Tak Tahu

Masih ramai yang keliru tentang penggunaan pelitup muka terutamanya yang mempunyai warna.PEMAKAIAN pelitup muka diwajibkan kerajaan Malaysia sejak 1 Ogos lalu dalam usaha membendung dan mengawal penularan virus Covid-19 terutamanya di tempat awam.

Pegawai Perubatan Klinik Ajwa Shah Alam, Dr. Arisman Abdul Rahman menjelaskan sebaik-baiknya pemakai pastikan bahagian mana patut di luar atau di dalam.Atas dasar itu juga kata Dr. Arisman, pemilihan pelitup muka sangat penting sebelum memakainya.

Bahagian berwarna perlu dipakai di bahagian luar.“Jika tidak tahu juga, jangan kecewa atau panik. Pakai sahaja… Masih ada cara lain untuk mengelakkan diri daripada jangkitan kuman Covid-19 seperti menjaga jarak lebih satu meter, kerap mencuci tangan atau jangan berada dalam ruangan tertutup dan ramai orang,” katanya.

Bagaimanapun, Dr. Arisman menyenaraikan lima tip membezakan pelitup muka dan cara pemakaiannya.1. Warna biru atau putih yang perlu menghadap ke luar?Jawapan: Warna biru.2. Kalau topeng muka warna hijau dan putih, mana satu di luar?Jawapan: Warna hijau

Sentiasa memastikan bahagian putih dipakai ke arah mulut.3. Kalau warna lain pula… misalnya merah? Ungu atau putih yang perlu menghadap luar?Jawapan: Umumnya topeng muka yang berwarna itu semua menghadap ke luar. Bahagian putih sentiasa di dalam.4. Kalau ada topeng muka dua-dua warna putih?Jawapan: Lihat pada tanda jenama dan sebagainya. Biasanya yang bertulis atau ada tanda itu dipakai menghadap keluar.5. Jika tiada tanda dan dua-dua belah berwarna putih?Jawapan: Tenang. Bernafaslah seperti biasa. Ianya masih boleh dipakai. Sebelum membeli buat pilihan yang tepat.

Isu Pemakaian Purdah Dan Niqab Bagi Elak Dijangkiti Koronavirus. Dr Noor Hisham Ulas Lebih Lanjut Kebenaran Berkenaan Pemakaian Pelitup Muka Bagi Berpurdah

Pemakaian purdah dan berniqab tidak mampu menghalang individu tersebut daripada dijangkiti koronavirus (Covid-19).Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, hanya dua jenis pelitup muka yang disaran digunakan untuk mengelak daripada dijangkiti virus berkenaan.

“Purdah satu lapisan tidak cukup (melindungi dari dijangkiti),” katanya pada sidang akhbar perkembangan terkini Covid-19 di kementeriannya di sini hari ini.Menurutnya, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesyorkan individu yang memakai purdah dan niqab turut memakai pelitup muka di bahagian dalam.

“Sama ada menggunakan pelitup muka perubatan ataupun fabrik tiga lapis di sebalik purdah,” katanya.Beliau berkata demikian mengulas mengenai keperluan pemakaian pelitup muka bagi wanita berpurdah.Ia sekali gus menoktahkan persoalan bagi wanita berkenaan.

Isu Kerajaan Cadang Kurangkan Denda Tak Pakai Pelitup Muka. DS Ismail Mula Menyuarakan Isu Yang Menjadi Perbualan Ramai

TANJUNG MALIM – Kerajaan tidak bercadang meminda hukuman denda RM1,000 bagi mereka yang tidak memakai pelitup muka di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342). Menteri Kanan Keselamatan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, sebarang pindaan akan memakan masa kerana perlu dibawa ke Parlimen sebelum diluluskan.

Menurutnya, kompaun RM1,000 itu merupakan maksimum namun masih boleh merayu untuk mendapatkan pengurangan di mahkamah. “Saya rasa tak perlu kita pinda akta tersebut kerana nak meminda akta memerlukan masa sedangkan kes sedang berlaku. Tindakan perlu dilakukan sekarang, jadi kalau nak pinda memakan masa dalam sesi Parlimen kali ni dah tak sempat. Kena tunggu sesi Parlimen yang akan datang.

“Berapa lama lagi nak tunggu? Jadi kita teruskan apa yang ada, tapi budi bicara boleh digunakan untuk mengurangkan kompaun yang dikenakan,” katanya kepada pemberita selepas hadir ke program Santai Melukis Mural di Pekan Slim River di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai desakan pembangkng agar kerajaan meminda Akta 342 untuk mengurangkan kompaun RM1,000 kepada RM250. Hadir sama program tersebut, Calon Barisan Nasional (BN), Mohd Zaidi Aziz.

Ismail Sabri berkata, dalam mahkamah, hakim mempunyai budi bicara untuk mengurangkan hukuman begitu juga dengan kompaun RM1,000. Katanya, walaupun dikenakan kompaun RM1,000 mereka masih boleh merayu untuk mengurangkan kompaun berkenaan.

Dalam perkembangan lain, Ismail Sabri mengulangi kenyataan Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah bahawa penularan virus koronavirus (Covid-19) di Kedah dan Perlis masih terkawal. Beliau berkata, dengan tindakan pantas kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) secara pentadbiran dilaksanakan di beberapa kampung, penyebaran virus tersebut dapat dikawal.

Menurutnya, keadaan itu tidak akan menjejaskan proses kempen dan perjalanan Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Slim. Namun begitu, beliau menasihatkan jentera yang terlibat mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.

“Saya faham kita nak bekerja pastikan calon kita menang bergaya tetapi dalam masa sama jaga kesihatan dan keselamatan diri. Kalau di tempat sesak pakai pelitup muka dan cuba penjarakan fizikal di tempat yang boleh dilakukan. Kalau gagal pakai pelitup muka boleh diambil tindakan,” katanya. Beliau turut mengharapkan tiada sebarang tindakan diambil ke atas petugas kempen PRK DUN Slim ini kerana gagal mematuhi SOP ditetapkan.-sinarharian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *