Dr Noor Hisham risau akan peningkatan kes akibat perhimpunan sosial. sehinggakan dia muat naik status pada jam 4 pagi dan berkata begini.

Amalan Covid 19 ISU SEMASA

Seperti tiada tanda-tanda untuk reda, kes COVID 19 di negara ini masih kekal empat angka setiap hari dan sudah pun mencecah lebih 10,000 kes terkumpul sehingga setakat ini. Segala usaha telah dilakukan oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), namun dengan pengumuman Majlis Keselamatan Negara (MKN) baru-baru ini yang membenarkan aktiviti rentas daerah dan negeri serta menukar status beberapa negeri di Malaysia ini dari PKPB ke PKPP, nampaknya SOP yang ditetapkan makin longgar.

Sumber: Facebook

Hal tersebut membuatkan Ketua Pengarah Kesihatan kita, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdulllah semakin bimbang dan tidak mampu tidur malam memikirkan kes yang semakin meningkat. Menerusi perkongsiannya di jam 4 pagi di Facebook, Dr Noor Hisham menyatakan kebimbangannya atas peningkatan kes dari kluster-kluster yang terbentuk daripada perhimpunan sosial.  Antara kluster yang terbentuk kerana perhimpunan sosial adalah seperti berikut:

  • Kluster Enggor, Perak & Kluster Indah Mas, WP Kuala Lumpur – bermula akibat perhimpunan keluarga dan seterusnya merebak ke komuniti.
  • Kluster Inai dan Jambul di Sabah – terjadi kerana majlis keraian.
  • Kluster Mentari libatkan Selangor, Negeri Sembilan dan WP Kuala Lumpur – upacara keagamaan membabitkan ahli keluarga dan kenalan dalam satu upacara kematian di Nilai

Menurut Dr Noor Hisham, penjarakan sosial memang sukar diamalkan di dalam tempat yang sesak dan sempit tapi kita perlulah mengambil iktibar daripada kes-kes yang berlaku supaya akur dengan nasihat yang diberikan. Ia bagi mengurangkan risiko jangkitan di dalam komuniti.

“Orang ramai diminta supaya mematuhi SOP dalam semua keadaan dan di semua tempat memandangkan aktiviti perhimpunan yang dianjurkan tanpa pematuhan akan meningkatkan risiko penularan Covid-19 kepada orang ramai. Adalah amat penting bagi kita sentiasa berwaspada dan berusaha melindungi diri sendiri, keluarga dan juga masyarakat di sekeliling kita daripada mendapat jangkitan Covid-19,” katanya lagi. Rasanya dah berkali-kali Dr Noor Hisham cakap pasal hal ni kan… Tapi sikit je yang faham dan ambil nasihat DG kita ni. 

Dilaporkan 6 Kluster Baharu Untuk Hari Ini. Dr Noor Hisham Dedahkan 6 Kluster Tersebut Dan Punca Kluster Berikut Dikesan

PUTRAJAYA: Enam kluster baharu dikesan hari ini membabitkan dua kluster di Sabah dan masing-masing satu kluster di Johor, Kuala Lumpur, Kelantan dan Pulau Pinang.Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata kluster pertama di Sabah dikesan di daerah Tawau yang dinamakan sebagai Kluster Bot Biru hasil saringan individu bergejala yang kini sudah menjangkiti 17 individu.

Katanya, bagi kluster kedua, turut dikesan di Tawau yang dinamakan sebagai Kluster Blok31 hasil saringan individu bergejala dan sudah menjangkiti 13 kes.”Kluster ketiga, dikesan di Johor Bahru membabitkan syarikat logistik yang dinamakan sebagai Kluster Gemilang hasil saringan dalam kalangan pesakit Jangkitan Pernafasan Akut Teruk (SARI) dan kini sudah menjangkiti 26 individu.

“Kluster seterusnya dinamakan sebagai Kluster Tapak Bina Sungai Udang yang dikesan di sebuah tapak pembinaan dalam daerah Kepong, Kuala Lumpur hasil saringan di tempat kerja dan kini sudah menjangkiti 11 individu,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.Dr Noor Hisham berkata, kluster kelima, dikesan di Kota Bharu dan Machang di Kelantan yang dikenali sebagai Kluster Chengal hasil saringan pesakit SARI dan sudah menjangkiti 15 individu.

“Kluster keenam dikenali sebagai Kluster Damar Laut di daerah Timur Laut dan Barat Daya di Pulau Pinang serta daerah Padang Terap di Kedah.”Lima kes positif pertama dalam kluster ini dikesan positif hasil saringan individu bergejala. Sehingga kini ia sudah menjangkiti 13 individu,” katanya.Sementara itu, Dr Noor Hisham berkata dengan pertambahan enam kluster baharu itu ia menjadikan jumlah keseluruhan kluster di negara ini sebanyak 345 kluster.

Daripada jumlah itu, terdapat sebanyak 172 kluster diisytiharkan tamat termasuk dua kluster hari ini iaitu Kluster Tugison dan Kluster Seri Gaya.”Ini menjadikan jumlah kluster aktif yang dipantau adalah sebanyak 173 kluster.Daripada jumlah berkenaan, sebanyak 44 kluster melaporkan pertambahan kes.”Kluster yang melaporkan pertambahan kes baharu tertinggi pada hari ini adalah Kluster Bakti (95 kes), Kluster Cergas (48 kes) dan Kluster Enggor (43 kes),” katanya.

Tular Di India. Suami Ini Sanggup Bohong Isteri Kononnya Terkena Virus COVID19. Lebih Mengejutkan Apabila Terbongkar Rahsia Sebenar Di Sebalik Kata Kata Suaminya Itu

Covid-19 memang menaktkan. Tak ada siapa siapa dalam dunia ni (yang waras) nak diri mereka dijangkiti virus Covid-19. Tapi, lain pula cerita dekat India di mana seorang suami menggunakan Covid-19 sebagai alasan untuk tinggalkan isterinya.Menurut Khaleej Times, lelaki berusia 28 tahun itu berasal dari Navi, Mumbai dan telah menghilangkan diri pada 24 Julai lepas. Selepas keluar dari rumah, lelaki itu telah hubungi isterinya dan maklumkan yang dia telah dijangkiti Covid-19 dan ‘tak ada harapan’ untuk hidup lagi.

Belum sempat isterinya bertanya lebih lanjut, lelaki itu terus tutupkan panggilan telefon tersebut. Siapa tak risau kalau orang yang kita sayang tiba-tiba macam itu kan? Apatah lagi dia dijangkiti virus yang membawa ke arah pemergian. Itulah perasan isteri lelaki terbabit yang terus hubungi abangnya untuk meminta bantuan kerana risaukan suami. Mereka kemudian hubungi pihak polis dan buat laporan tentang orang hilang.

Pihak polis menjadi buntu apabila mereka menemukan motor, helmet, beg dan kunci di sebatang jalan dekat Sektor 17, Vashi namun suaminya tidak berjaya ditemui.Menurut polis yang mengendalikan kes kehilangan itu, satu kertas siasatan telah dibuka dan pihak polis tetap terus cuba menjejaki lelaki berkenaan. Lokasi telefon bimbit dan rakaman CCTV di kawasan motornya dijumpai telah diperiksa namun polis tetap tidak berjaya menemuinya.

Selepas siasatan lebih mendalam dijalankan, polis mendapat maklumat bahawa lelaki itu telah cuba hubungi nombor helpline polis sebanyak dua kali pada malam dia menghilangkan diri. Pihak berkuasa kemudian mengesyaki lelaki tersebut menjadi sasaran jnyh.

Tapi, semuanya terbongkar apabila polis mendapat maklumat bahawa lelaki berkenaan mempunyai teman wanita dan berjaya menjumpainya. Selama sebulan cuba menjejakinya, polis akhirnya menjumpai lelaki tersebut di rumah teman wanitanya di Indore, kira-kira 582 kilometer dari rumah isterinya.Dia kemudian dibawa pulang ke Mumbai pada 15 September lepas. Tidak dinyatakan apa yang berlaku antara dia dan isterinya selepas kejadian tersebut namun kisah lelaki itu menjadi tular di media tempatan.-ctto

Ibunya Tak Berjaya Tapi Dia Berjaya. Ternyata Ramai Kagum Lelaki Terberat Guinness World Records 2017 Sembuh Selepas Dijangkiti COVID19 Dan Ini Perkembangan Terbarunya

Juan Pedro Franco kembali sembuh selepas dijangkiti Covid-19.BEKAS manusia terberat dunia Guinness World Records 2017, Juan Pedro Franco dilaporkan sembuh daripada virus Covid-19.Juan percaya dia sembuh daripada wabak itu susulan program diet kett yang dilakukannya selama beberapa tahun kebelakangan ini selain bersenam serta melakukan operasi bariatrik bagi mengecilkan saiz perutnya.

Sebelum ini, Juan memiliki berat 595 kg namun selepas berusaha mengamalkan gaya hidup sihat, beratnya kini hanya 208 kg.Ketika berita Juan terkena Covid-19 disebarkan, ramai skeptikal dia akan terselamat kerana selain masalah obesiti, dia jga mempunyai sakit diabetes, tekanan darh tinggi dan sakit paru-paru.

Umum mengetahui pesakit Covid-19 yang mempunyai sejarah sakit teruk kebanyakannya tidak mampu melwan virus itu dan sudah tiada lagi. Perbezaan berat badan Juan yang sebelum ini mencecah 500 kg.“Ini sakit yang sangat agrsif. Saya mengalami sakit kepala, sakit sendi, sesak nafas dan demam. Saya adalah orang yang sangat berisiko tinggi,” katanya kepada AFP.

Mexico adalah negara yang mencatatkan angka pmergian Covid-19 keempat tertinggi di dunia.Satu perempat daripada 74,000 rakyat Mexico yang hembuskan nafas terakhir akibat Covid-19 mempunyai masalah obesiti.Kajian dilakukan Universiti North Carolina mendapati individu dengan masalah obesiti memiliki risiko 46 peratus lebih tinggi terkena Covid-19.

Golongan ini juga 74 peratus lebih tinggi mengalami komplikasi dan memerlukan bantuan alat pernafasan akibat Covid-19.Sementara itu, Juan yang kehilangan ibunya akibat Covid-19 memberitahu proses penurunan berat badan serta mengamalkan gaya hidup sihat telah menyelamatkannya daripada Covid-19.-mstar

10 Cubaan Rekod Dunia Guinness Yang Berakhir Dengan Hembuskan nafas terakhir

Mencipta rekod dunia bukanlah suatu perkara mudah. Mempunyai bakat semulajadi sahaja tidak cukup. Mana tidaknya, ada yang sanggup melakukan perkara pelik dan tak masuk akal sehingga membhayakan nyawa. Iluminasi.com membawa anda 10 percubaan rekod dunia yang berakhir dengan kisah yang menyedihkan

10. Aksi flying-fox terpanjang menggunakan rambut.Pelakon dari India, Sailendra Nath Roy merupakan pemegang 2 rekod dunia Guinness yang berkaitan dengan rambut. Pada 2011, menerusi aksi flying-fox, dia berjalan sejauh 82.5 meter di atas wayar yang diikat dengan rambut ekor kudanya. Pada 2012, dia menarik pula sebuah enjin dan empat gerabak kereta api warisan Darjeeling Himalayan Railway sepanjang 2.5 meter dengan rambutnya.

Tidak puas dengan pencapaiannya itu, Roy mahu memperbaiki rekod sulungnya. Aksi kali ini lebih berbhaya, iaitu menyeberangi Sungai Teesta sejauh 180 meter. Pada Ogos 2013, rambut Roy tersangkut pada wayar ketika separuh perjalanan. Dia berjaya dibawa turun oleh penduduk tempatan 45 minit kemudian. Tetapi, dia disahkan sudah tiada akibat sakit jantung.Sumber: AFP, Kosmo, Telegraph, India TV News, Independent

9. Terjnan bebas.Semasa p3rang dingin, Nick Piantanida dari Amerika Syarikat mahu mengatasi rekod dunia oleh angkasawan dari Rusia, untuk terjunn bebas berketinggian 24,500 meter dari permukaan laut. Pada Mei 1966, Piantanida terbang sehingga ketinggian 36,000 meter dan memulakan lompatan dari pesawatnya.

Malang tidak berbau, selepas 17,000 meter, suit khasnya mengalami gngguan tekanan udara. Menyedari bahaya yang sedang menanti, bilik kawalan Amerika melepaskan payung terjunnya lebih awal. Sebaik sampai ke tanah, kekurangan oksigen menyebabkan Piantanida mengalami kerosakan otak kekal dan k0ma. Dia sudah tiada empat bulan kemudian.Sumber: Wikipedia, The New York Times, Smithsonian Institution, Air and Space Museum

8. Manusia terpantas dalam sejarah.Asalnya seorang jurutera lombong, Lowell Bayles meraih populariti pada lewat 1920-an sebagai juruterbang . Dia selalu membuat persembahan di seluruh Amerika Syarikat. Ketika acara National Air Races pada 1931, Bayles cuba memecahkan rekod rasmi bagi “World Landplane Speed Record”.

Kelajuan Bayles ketika itu menghampiri 482 km/j, sewaktu bncana melanda. Penutup bahan api pesawatnya tiba-tiba longgar, terbang melalui cermin depan dan terkena pada Bayles sehingga dia pngsan. Pesawat itu kemudiannya terhmpas dan dijilat api. Badan Bayles tercmpak hampir 100 meter dari kokpit.Sumber: Consim World, Springfield Evening Union, Springfield Daily News

7. Rekod kelajuan di air. Pada 1964, warga Inggeris, Donald Campbell satu-satunya individu yang memegang rekod kelajuan di darat dan air. Pada 1967, dia cuba untuk mengatasi rekod kelajuan di air miliknya sendiri. Ketika bot berkuasa jet itu hampir memecah rekod 480 km/j, perkara yang tidak diingini tiba-tiba berlaku.

Bot itu terangkat seketika ke udara, kemudian membanting Campbell ke dalam air dengan daya yang kuat. Dia serta-merta disahkan tidak bernyawa. Lebih menyyat hati, badannya hanya dijumpai 34 tahun kemudian. Orang ramai merasakan nhas itu dapat dielakkan. Ia dikatakan berpunca dari bot itu yang terlalu ringan, akibat kekurangan bahan api.Sumber: The Telegraph, BBC, English Heritage

6. Ditanm hidup-hidup. Tiada rekod rasmi bagi tempoh paling lama manusia ditanm hidup-hidup. Maka, Janaka Basnayake, seorang ahli silap mata berusia 24 tahun dari Sri Lanka, buat julung kalinya mahu menetapkan rekod itu. Pada 2012, dia menyuruh beberapa rakan untuk menanamnya dalam sebuah lubang sedalam 3 meter. Selepas 7 jam setengah, Basnayake digali semula. Apa yang mengejutkan, dia didapati tidak lagi bernafas akibat lmas. Basnayake diberikan bantuan CPR, sebelum dibawa ke hospital. Beberapa jam kemudian, dia disahkan sudah tiada. Sumber: BBC, The Guardian, Live Leak

5. Terjnan udara berkumpulan terbesar. Pada 2014, seramai 222 orang terjn dari ketinggian 6,000 meter untuk menyertai pembentukan terjun udara terbesar di dunia. Percubaan itu bercita-cita mengatasi rekod terdahulu, iaitu seramai 110 orang. Namun, malpetaka berlaku apabila payung terjn salah seorang dari mereka, Diana Paris gagal untuk dibuka.

Payung sokongan hanya berfungsi apabila dia sudah terlalu dekat dengan tanah. Paris yang berusia 46 tahun, merupakan penerjun udara berpengalaman, dengan pencapaian sebanyak 1,500 terjunan. Setelah diberi bantuan kecemasan, dia disahkan sudah tiada di tempat kejadian.Sumber: Euro News, International Business Times, New York Daily News-ctto

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *