Disebabkan penduduk rasa terancam dengan bunyi ketukan pintu. Kini ini yang AJK masjid nak lakukan.

Amalan Cerita Seram ISU SEMASA

KLANG: Susulan kejadian bunyi ketukan dan orang berlari atas bumbung yang menghantui penduduk di Pandamaran Jaya, ahli jawatankuasa masjid dan penduduk kampung berhasrat untuk mengadakan solat hajat meminta agar kejadian itu tidak berlaku lagi. Ketua Kampung Pandamaran Jaya, Mohamad Zahiruddin Mohamad berkata, jika sebelum ini kejadian berlaku di Jalan 4, Jalan 12, Jalan 78, namun kini merebak ke Jalan 10, 77 dan 12.

“Kita juga bercadang untuk menggunakan khidmat pengamal perubatan Islam sebagai langkah menghentikan gangguan berkenaan yang sehingga kini sukar dikesan sama ada dilakukan individu tertentu atau dikaitkan dengan perbuatan mistik,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mohamad Zahiruddin berkata, pihaknya masih dalam proses perbincangan untuk menghantar surat kepada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) untuk meminta kebenaran mengadakan solat berkenaan dan akan dilakukan dalam masa terdekat. “Permohonan ini perlu mendapat kelulusan JAIS ekoran Selangor masih dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) hingga 20 Disember depan,” katanya. – UTUSAN ONLINE

Sangat Misteri Rakaman Suara makhluk halus Ketuk Pintu Di Sabak Bernam-Viral Malaysia Terkini 2020 (dengar boleh,jangan taksub percaya bulat)

Apa korang akan buat kalau malam-malam dengar ada orang ketuk pintu lepas tu dia mintak susu, katanya untuk anak dia?Haa, ni lah kisah Hantu Susu yang selalu diceritakan oleh masyarakat Melayu dulu, sampai katanya orang takut nak keluar malam-malam. Seorang ustazah yang sedang mengandung.

Kisah ni dikatakan terjadi di sekitar Taiping. Ada seorang uztazah yang diceritakan rajin mengaji setiap malam. Uztazah tu pun dah berkahwin dan sedang mengandungkan anak sulungnya. Tapi, malangnya, suami ustazah tu adalah seorang kaki judi. Sebab nombor ekor.

Lebih menyayat hati, uztazah tu dikatakan meninggal dunia bersama bayi yang dikandung semasa hamil.Disebabkan suaminya terlampau taksub dengan perjudian, semata-mata nak dapatkan nombor ekor, dia sanggup menggali semula kubur arwah isterinya dan membelah perut isterinya itu untuk menggeluarkan bayi mereka untuk dijadikan pemujaan.

Bukan ‘anak’ Jadi, mungkin disebabkan itu, roh ustazah tersebut tak tenang dan selalu berkeliaran bersama bayi yang dikendongnya sambil mengetuk pintu dan meminta susu untuk anaknya. Namun, ada yang kata yang dikendong tu bukan bayi tapi adalah batu nisan. Tinggalkan ‘hadiah’

Hantu Susu ni bukanlah jenis hantu yang merasuk dan mengganas, cumanya memang akan datang dan ketuk pintu tengah-tengah malam mintak susu. Katanya kalau bukak pintu, Hantu Susu ni terus hilang tapi akan tinggalkan buah tangan kepada pemilik rumah tu, contohnya macam bunga-bungaan daripada kubur ataupun batu nisan.  Takut kucing cara nak elak daripada kena kacau Hantu Susu ni adalah dengan menggantungkan buluh runcing ataupun buluh kuning depan pintu.

Ada juga yang cakap bela kucing pun boleh sebab hantu ni takut kucing. Hantu Susu ni punya femes time dulu sampai beberapa negeri dekat Malaysia kecoh pasal cerita ni.Apa-apa pun, rasanya Hantu Susu ni dah tak ada la kot zaman sekarang tapi kalau dengar pintu kena ketuk tengah-tengah malam, tambah pulak time tu duduk sorang, buat-buat pekak je la.

Sekali Lagi Kisah Ketukan Pintu. Kali Ni Ibu Serta 2 Anaknya Mengalami Lebih Teruk Sehingga Bergegar Pintu Dapur.

“Gangguan itu ‘menggnas’ selama 30 saat dan menggoncang jeriji pintu dapur sehingga terbuka,” kata Salmiah Abdul Rahman, 45, di rumahnya di Taman Air Manis, di sini, semalam. Salmiah berkata, ketika kejadian pada jam 11.20 malam kelmarin hanya dia dan dua anak berusia 10 dan lima tahun berada di rumah manakala suaminya, Hairol Rizam Musa, 45, keluar menyertai Rondaan Sukarela Cegah Jnayah (RSCJ) anjuran taman perumahan itu.

“Kami bertiga duduk di ruang tengah sambil menonton televisyen. Ketika itu, semua anak belum tidur lagi. Tiba-tiba kami mendengar bunyi seakan-akan goncangan pada jeriji pintu dapur sampaikan anak tanya pada saya bunyi apa itu? Saya memberanikan diri pergi ke dapur melihat apa yang berlaku. Apabila intai di tingkap, saya tidak nampak sesiapa di luar.Apa yang menyeramkan, jeriji yang ditutup suami sebelum keluar meronda terbuka luas seperti ada seseorang membukanya,” katanya yang menetap di taman perumahan itu sejak lima tahun lalu.

BUNYI SEPERTI DIBALING KAYU

Bagi penduduk, Rohayu Asmawi, 53, pula dia dan anak perempuannya berusia 23 tahun mendakwa terdengar bunyi seperti seseorang membaling kayu ke arah dinding berhampiran cermin bilik hadapan rumahnya pada jam 10.45 malam kelmarin. Katanya, anak perempuannya yang duduk di bilik berasingan turut mendengar bunyi balingan itu dengan jelas.

“Bunyi balingan itu berlaku dua kali. Ia (bunyi) begitu menggervnkan menyebabkan saya panik dan ketakutan. Sebelum ini saya sekeluarga pernah diganggu dengan bunyi ketukan mIsteri. Tak sangka kali ini saya dan anak perempuan pula menjadi mangsa gangguan bunyi (baling objek seakan-akan kayu) itu,” katanya.

Setiausaha Taman Air Manis, Zulkifli Ijoh berkata, tiga aduan berkenaan gangguan ketukan pintu berlaku di taman perumahan terbabit sejak semalam. Beliau berkata, selain dua aduan, ada juga satu aduan berhubung bunyi ketukan misteri di sebuah rumah kosong tidak berpenghuni di taman perumahan itu.

“Gangguan ketukan pintu yang berlaku di taman perumahan ini berlaku sejak 19 November lalu. Aduan yang diterima ketika itu sebanyak enam (aduan) dan ia menjadi jumlah keseluruhan sebanyak sembilan aduan.Untuk itu, kami kerap melakukan rondaan untuk memastikan keamanan dan keselamatan penduduk taman perumahan ini terjamin.Surau taman perumahan ini akan mengadakan bacaan Yasin dan solat hajat dalam tempoh terdekat. Sama-sama kita berdoa kepada Allah semoga gangguan ini segera berakhir,” katanya

Tak Habis Lagi Kisah Ketukan Pintu. Penduduk Sabak Bernam Dedahkan Alami Gangguan Lain Sampaikan Menarik Perhatian Umum

BUNYI ketukan pintu yang kuat hingga mengejutkan penghuni rumah di beberapa kampung sekitar Sabak Bernam sejak beberapa hari lalu masih menjadi teka-teki.Gangguan misteri itu turut menjadi perbualan hangat warganet di Facebook sehingga menarik perhatian seorang wanita untuk berkongsi pengalaman s3ram yang pernah dilaluinya.

Menurut Nur Rabitahani Basroh yang sudah menetap di Kampung Kemboja, Sepintas juga di daerah sama sejak enam tahun lalu, dia sering diganggu dengan bunyi pintu rumah diketvk tanpa salam sejak tiga bulan lalu.

Bukan Perkara Baru, bunyi suara menangis minta t0long.“Sebenarnya gangguan mist3ri ni bukan perkara baru bagi saya. Pintu rumah saya sering diketuk tiga kali tanpa salam sejak tiga bulan lalu.“Waktu tu pukul 10 malam. Saya hanya tinggal dengan anak-anak. Bukan saja pintu rumah diketuk, gril rumah pula digegar macam nak r0boh bunyinya.

Nur Rabitahani berkongsi pengalaman s3ram pernah dilaluinya sejak tiga bulan lalu.“Sekarang tak sangka benda tu gaanggu satu Sabak Bernam. G4ngguan tu bermula pukul 10 malam sampai 4 pagi, kiranya benda tu kuat lepas Maghrib, nak Subuh jadi lemah,” katanya.Kata ibu kepada lima orang cahaya mata ini, dia turut terdengar bunyi suara men4ngis merintih seolah-olah meminta pert0longan.

“Selang beberapa minit pintu rumah diketuk, saya dengar bunyi suara men4ngis mendayu-dayu seolah-olah meminta tolong dekat tepi tingkap di ruang tamu.Anak saya berumur tiga tahun selalu sebut p0cong. Dia juga selalu cakap mama… kat luar ada orang datang. Masa tu malam, mahu tak mer3mang bulu roma saya.

“Masa tu saya memang dah meng-gigil, tak berani buat apa-apa. Cermin tingkap masa tu memang tak pasang langsir tapi saya tak nampak apa-apa kelibat lalu,” katanya.Tidak lama kemudian, Nur Rabitahani berkata, dia membuka pintu rumahnya kerana tidak meng3syaki sesuatu yang p3lik ketika itu.

“Selepas tu saya buka pintu tapi tak ada siapa-siapa kat luar rumah. Kesan tapak kaki pun tak ada. Saya jadi s3ram sejuk.Antara penampakan p0cong yang berjaya dirakam seorang penduduk di kawasan tersebut.“Lepas tu saya pun tertanya-tanya siapa yang ketuk pintu tadi tu. Kalau manusia pasti ada kesan tapak kaki sebab masa tu hujan baru berhenti.

“Saya pun cerita dengan seorang jiran. Dia siap pesan jangan keluar rumah malam-malam sebab ada orang di Sepintas tengah uji ilmu seru p0cong,” katanya.Sejak insid3n yang tular itu, wanita berusia 30 tahun itu bersama anak-anaknya kini bermalam di rumah ibunya dekat Batu 2 Sepintas.

“Sekarang saya masih t4kut dan ambil keputusan untuk tidur di rumah mak yang tidak berapa jauh dari rumah saya sejak Jumaat.“Walaupun saya ni jenis kasar tapi pen4kut juga sebab saya sendiri pernah dig4nggu sebelum ini,” katanya.Nur Rabitahani yang berniaga bunga secara kecil-kecilan juga percaya gangguan mist3ri itu bukan perbuatan manusia.

Tangkap layar video bunyi ketukan tanpa salam yang tular di media sosial.“Ramai kata h4ntu raya sebab mencari tuan rumah baru tapi yang arif bab ilmu gh4ib kata p0ntianak.“Anak saya berumur tiga tahun selalu sebut p0cong. Dia juga selalu cakap mama… kat luar ada orang datang. Masa tu malam, mahu tak m3remang bulu roma saya.

“Saya pula rasakan benda ni kerja p0ntianak. Saya kerap dengar bu-nyi ramai orang berseret atas bumbung setiap malam. Ramai kata kalau dari bumbung ke pintu ni kerja p0ntianak,” katanya.Dalam pada itu, Nur Rabitahani turut berharap agar misteri tersebut dapat dirungkai segera supaya penduduk kampung dapat menjalani kehidupan dengan t3nteram.

“Saya harap masalah ini dapat diselesaikan secepat mungkin. Sekarang anak-anak saya semua jadi t4kut walaupun di dalam rumah sendiri.“Saya juga merancang untuk pindah ke rumah baharu bulan depan kerana tidak tahan dig4nggu. Orang yang berubatkan saya dulu pernah kata rumah saya tu laluan ji-n,” katanya mengakhiri perbualan.

‘Siapa ketuk pintu, jadi mist3ri penduduk kampung di Sabak Bernam’.Bunyi ketukan pintu yang ku4t hingga meng3jutkan penghuni rumah, mencetuskan tanda tanya dan menjadi mist3ri dalam kalangan penduduk beberapa kampung sekitar daerah ini sejak kelmarin.

Ketukan itu menimbulkan persoalan dengan pelbagai ulasan daripada netizen, antaranya mendakwa ada individu tidak bertanggungjawab sengaja melakukan perbuatan itu hingga tular menerusi aplikasi WhatsApp dan laman sosial Facebook.

Difahamkan, g4ngguan ketukan itu berlaku pada waktu malam hingga awal pagi itu dan membabitkan beberapa kampung lain, antaranya Batu 38, Kampung Tengah dan Kampung Banting.Penduduk Kampung Batu 37, Mhd Khairol Anuar Mhd Zaini, 38, mendakwa ketika berada di dapur rumahnya kira-kira 10.45 malam, dia terdengar bunyi ketukan yang datang dari pintu dapurnya.

“Bunyi ketukan itu kuat seolah seseorang mahu masuk ke dalam rumah dengan cepat.“Apabila saya intai menerusi tingkap, tidak nampak siapa yang ketuk. Beberapa minit kemudian, bunyi ketukan itu kembali dan ia datang dari bilik air di dalam rumah.“Kebetulan bilik air itu sudah lama tidak digunakan, jadi seluruh tubuh saya mengg-igil dan bulu roma mer3mang sebaik dengar ketukan itu,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Mhd Khairol menunjukkan pintu yang diketuk susulan g4ngguan mi-steri di rumahnya di Kampung Batu 37, Sabak Bernam. – Foto Mhd Khairol Anuar Mhd Zaini.Penduduk Kampung Tengah, Nor Zaihana Yaakob, 38, mendakwa turut mengalami pengalaman sama ketika berada dua anak dan ibunya ketika berada di rumah.

“Mulanya saya ingatkan dua anak saudara pulang dari kerja. Namun, sangkaan itu meleset apabila tiada siapa di luar rumah sewaktu saya menjenguk menerusi tingkap.“Seram jugalah dengan peristiwa ini. Tambahan pula, suami tiada di rumah kerana bekerja malam,” katanya.

Pengerusi Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) Kampung Batu 37 Darat, Muhammad Nazri Saiman, memaklumkan pihaknya menerima aduan berhubung perkara itu.Muhammad Nazri berkata, g4ngguan itu turut berlaku kepada dirinya ketika berada di rumah kira-kira 11 malam kelmarin.

“Difahamkan, hampir separuh penduduk kampung ini mengadu berkenaan kej4dian (ketukan pintu) itu.“Saya menasihatkan mereka agar berhati-hati dan tidak membuka pintu sekiranya terdengar bunyi mencurig4kan,” katanya.Beliau berkata, penduduk dinasihatkan menghubungi polis atau pihaknya, selain jiran terdekat sekiranya ternampak individu mencu-rigakan.“Kami kini mengambil tindakan dengan melakukan rondaan membabitkan sukarelawan MPKK bermula 10 malam hingga 3 pagi di sekitar kampung ini,” katanya.

Ketukan Pintu Terus Menghantui Penduduk Sabak Bernam. Yang Peliknya Penghuni Rumah Tak Dengar Bunyi Tersebut Malah Jiran Lain Dengar. Sekali 10 Anggota RSCJ Datang Periksa Ini Rupanya Yang Berlaku

Berlaku di Sabak Bernam,Misteri bunyi ketukan pintu rumah terus menghantui penduduk di Sabak Bernam semalam.Seorang suri rumah, Noraidayawati Mohd Tahar, 47, berkata, gangguan bunyi ketukan pintu didengarinya terlalu k-uat di belakang rumah berhampirannya kira-kira jam 9 malam tadi.

Menurutnya, dia bersama suaminya, Rahim Amat, 53, dan tiga anaknya mendengar dengan jelas bunyi ketukan yang berterusan dianggarkan selama 10 minit.“Kami sekeluarga seram hendak mengintai di tingkap, lebih-lebih lagi kejadian ini tular sejak kelmarin,” katanya kepada Sinar Harian di sini hari ini.

Noraidayawati berkata, dia pada mulanya menyangka hanya mereka sekeluarga yang mendengar bunyi mist3ri itu, sebelum jirannya menghantar WhatsApp memaklumkan perkara sama.“Jiran beritahu dia juga ada terdengar bunyi k3tukan pintu rumah sangat kuat di rumah jiran dan bertanya dengan pemilik rumah terbabit tentang gangguan tersebut.

“Bagaimanapun, pemilik rumah memaklumkan dia tidak mendengar apa-apa bunyi p-elik.“Sehingga kini, kami masih hairan dengan punca mist3ri bunyi ketukan kuat tersebut,” katanya.10 Anggota RSCJ Datang, Gang4uan H1lang.Sementara itu, Setiausaha Taman Air Manis, Zulkifli Ijoh berkata, pihaknya yang membuat pemantauan menerusi Rondaan Sukarela Cegah J3nayah (RSCJ) di taman itu mengakui menerima aduan terbabit.

Beliau berkata, seramai 10 anggotanya yang tiba di rumah terbabit mendapati bunyi g4ngguan itu sudah tidak kedengaran.“Apabila ditanya penghuni rumah terbabit mereka mendakwa tidak mendengar apa-apa bunyi ketukan, sebaliknya hanya penduduk sekeliling yang mendakwa terdengar bunyi ketukan kuat itu.

“Sehingga kini kami telah menerima lima aduan penduduk berhubung gangguan bunyi misteri itu sejak kelmarin dan antara langkah yang telah diambil ialah dengan meningkatkan rondaan cegah jnyh pada setiap malam sehingga awal pagi,” katanya.

Dalam pada itu, Pengerusi Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) Batu 37 Darat, Muhammad Nazri Saiman berkata, tiada lagi aduan penduduk di kampung itu yang mengadu terdengar bunyi ketukan pintu tanpa salam.Bagaimanapun katanya, pihaknya akan meneruskan rondaan malam berikutan masih terdapat beberapa kampung berhampiran masih dig4nggu bunyi misteri itu.“Saya difahamkan bunyi gangguan di kampung lain masih ada, tetapi tidaklah set3ruk semasa kejadian hari pertama dan kedua kelmarin,” katanya.Sejurus kejadian tersebut, dia memuatnaik satu status di ruangan Whatsapp story. Lebih memeranjatkan lagi, beberapa penduduk kampung yang mengenalinya turut menceritakan perkara yang sama.

BERJAYA RAKAM VIDEO POCONG.Seorang individu berjaya merakamakan kelibat entiti yang dipercayai sebagai pocong di Sabak Bernam, Selangor.Pocong berjaya dirakam di tepi tingkap rumah sabak bernamKetika kejadian ini penduduk Sabak Bernam telah dihantui dengan ketukan misteri. Rata rata percaya pocong yang ketuk pintu rumah mereka.

Adik Beradik Juga Diganggu

Seorang penduduk, Nor Azuwa Shaaban, 31, berkata, bunyi misteri sama turut dialami dua adiknya, Nur Farzana, 22, dan Nurul Farisya, 17, yang menetap di Kampung Batu 38.Katanya, kejadian kira-kira jam 10 malam kelmarin itu dialami selepas Nur Farzana menyelesaikan tugasan kerja di beranda sebelum masuk ke dalam rumah.

“Nur Farzana yang masuk ke rumah terdengar bunyi pintu depan diketuk dan kebetulan seorang lagi adik saya (Nurul Farisya) yang sedang duduk di sofa turut mendengar bunyi sama.“Semasa kejadian mereka berdua tidak berani membuka pintu dan pada keesokannya kecoh di dalam WhatsApp dan Facebook mengenai penduduk diganggu dengan bunyi ketukan tanpa salam itu,” katanya.

Bagi Nor Zaihana Yaakob, 38, pula mengakui kejadian seram itu turut dialami ketika dia bersama dua anak dan ibunya berada di rumah mereka di Kampung Tengah.Nor Zaihana memberitahu, kejadian kira-kira jam 11.40 malam itu berlaku semasa dia sedang menidurkan bayinya berusia empat bulan.“Mulanya saya ingatkan dua anak saudara pulang dari kerja, namun sangkaan meleset apabila saya menjenguk di tingkap mendapati tiada sesiapa di luar rumah.

“Seram jugalah dengan peristiwa ini, lebih-lebih lagi suami tiada di rumah kerana bekerja malam,” katanya.Sementara itu, Pengerusi Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) Batu 37 Darat, Muhammad Nazri Saiman berkata, pihaknya ada menerima banyak aduan berhubung perkara itu.

Malah, katanya, dia sendiri turut diganggu bunyi ketukan pintu itu semasa berada di rumahnya pada jam 11 malam kelmarin.“Boleh dikatakan hampir separuh penduduk kampung ini mengadu kejadian sama dan saya menasihatkan mereka supaya berhati-hati dan tidak membuka pintu jika terdengar bunyi meragukan,” katanya.

Beliau berkata, penduduk dinasihatkan menghubungi polis atau pihaknya selain jiran terdekat sekiranya ternampak sesiapa yang mencurigakan.“Kami telah mengambil tindakan antaranya melakukan rondaan membabitkan sukarelawan MPKK bermula jam 10 malam hingga 3 pagi di sekitar kampung ini,” katanya.Sumber : Siakap Keli / Sinar Harian

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *