Peralatan rumah bernilai hampir RM10k. Dua beradik ini rela duduk dalam banjir dan selamatkan 32 ekor kucing kesayangan berbanding peralatan rumah

kucing

“Yang penting mereka selamat.”Pencinta haiwan acap kali menyebut ayat ini jika sesuatu berlaku yang memberi kesan kepada haiwan peliharaan mereka tak kiralah situasi sakit kerana sakit mahupun bncana alam .Namun, sebagaimana sanggupkah korang mengrbankan sesuatu demi mereka?

32 ekor kucing ATAU peralatan rumah bernilai hampir RM10K?32 ekor kucinglah jawapannya!Rumah dua beradik ini ditakdirkan menjadi antara 30 rumah di Bukit Kecil yang dilanda banjir kilat buat kali pertama dalam tempoh 20 tahun ekoran hujan lebat luar biasa dan fenomena air pasang.

Dalam kejadian pada pukul 10 malam semalam, Azila Omar, 45, dan adiknya, Azmi, 38, bergegas pulang sebaik mengetahui rumah mereka dilanda banjir kerana terlampau risau dengan keselamatan 32 ekor kucing mereka.Katanya waktu itu, mereka sedang dalam perjalanan pulang dari pasaraya. Syukurlah kesemuanya ditemui selamat.

Comelnya kucing-kucing dia, banyak oyen! Setelah tiba, dua beradik berkenaan mencari di sekeliling rumah mengalihkan haiwan comel ini ke atas tempat yang lebih tinggi. Kosmo melaporkan semasa mereka tiba ada beberapa kucingnya yang berada dalam air.

Macam main kapal-kapal min tengok.95 peratus perkakasan rumah rosak.Kata Azila kepada sumber, disebabkan busy sangat tolong kucing, dorang sampai tak sempat nak selamatkan perabot dan perkakas elektrik dalam rumah.Nilai kerugian keseluruhannya lebih kurang RM10,000 tapi tak mengapa ujarnya.

Barang-barang itu boleh diganti jika ada rezeki lebih nanti, yang penting nyawa kucing-kucing kesayangan kami.”Mereka juga membuat keputusan untuk tidak berpindah ke pusat pemindahan sementara (PPS) kerana jika pindah ke sana mereka tak boleh bawa kesemua kucingnya itu.Oleh kerana itu, mereka rela tinggal di rumah yang dinaiki air. Mereka juga meyakini air akan surut tak lama lagi.Ya Allah comel-comel kucingnyaaaaaaaa. Apa pun min harap semuanya selamat.

Kucing Sering Kejutkan Pasangan Suami Isteri Ini Setiap Subuh Dan Siap Nak Berjemaah. Telatah Kucing Ini Terus Dapat Perhatian Ramai

Siapa saja yang tak cair bila melihat haiwan yang comel dan menghiburkan hati ini. Ada sahaja telatah mereka setiap hari yang membuatkan pemiliknya jatuh hati.Baru-baru ini, seekor kucing bernama Kiki menarik perhatian orang ramai apabila dirakam menarik sejadah mendekati tuannya yang ingin solat.

Bersama sehelai sejadah yang dibawa sendiri menggunakan mulutnya, Kiki melintasi sejadah tuannya seakan-akan ‘mahu berjemaah.’Video yang pada asalnya dikongsikan di dalam group Kucing Sepahkan Apa Hari Ni itu telah mendapat ratusan ribu tontonan dan tanda suka sejak dikongsi semula di pelbagai platform termasuk TikTok dan Twitter. Kiki juga telah membuatkan orang ramai terhibur melihat gelagat ‘kucing soleh’ itu.

Kongsi pemiliknya, .Khairuddin, Kiki sering mengejutkan dia dan isterinya untuk bangun subuh setiap hari di samping mahu ‘berjemaah’ ketika waktu solat Maghrib dan Isyak.“Maghrib dengan Isyak je selalunya. Sebab masa tu je kami selalu solat bersama. Siang kerja. Mungkin dia tengok apa kita buat, tu dia ikut. Haha..“Dia hari-hari  kejut kami subuh. Sebelum azan subuh dah masuk bilik kejut suruh bangun. Saya pun tak tahu macam mana dia boleh dapat hidayah,” ujarnya dengan nada berseloroh.

Aplikasi Meowtalk Dikhabarkan Boleh Menterjemah Bunyi Kucing. Ini Penjelasan Dari Pengeluar Aplikasi Tersebut Tentang Kenyataan Yang Dinyatakan Oleh Beliau

Aplikasi itu tersedia untuk dimuat turun di Google Play Store dan Apple’s App Store.KITA pastinya sering tertanya-tanya apakah maksud di sebalik setiap bunyi ‘meow’ oleh kucing kesayangan kita.Adakah mereka lapar, mahu bermanja ataupun membnci pemiliknya?

Terbaharu, pengeluar aplikasi Meowtalk mendakwa ia mampu menterjemah bunyi kucing.Menurut wakil syarikat pengeluar, aplikasi itu bakal membolehkan pemilik berkomunikasi dengan lebih mendalam dengan kucing mereka.Dalam aplikasi itu, ia memberi terjemahan kepada beberapa kenginan asas kucing dengan 13 ayat yang telah disediakan.Antaranya beri saya makan, saya marah dan biarkan saya berseorangan.Aplikasi itu tersedia untuk dimuat turun di Google Play Store dan Apple’s App Store. –

Dengan Berbekalkan Kotak TV Samsung. Rekaan Terbaru Ini Menarik Minat Buat Penggemar Kucing Dan Boleh Dijadikan Sumber Inspirasi Untuk Buat Rumah Kucing

Pencemaran alam berpunca daripada banyak faktor, salah satunya adalah sikap manusia yang tidak mengamalkan konsep kitar semula. Kebiasaannya, selepas membeli sesuatu barangan, kita akan buang kotak atau plastik balutan ke dalam tong sampah.Melihatkan isu ini, syarikat elektronik ternama Korea Selatan, Samsung tampil dengan rekaan terbaru kotak televisyen yang mesra alam dan mesra pengguna.

Dengan rekaan baru ini, pembeli boleh mengitar semula kotak televisyen dengan mengubahnya menjadi perabot seperti rumah kucing, rak buku dan meja kecil. Menarik dan unik!Untuk memudahkan pelanggan, kotak televisyen tersebut akan dicetak dengan garisan putus-putus untuk memudahkan proses pemotongan.

Malah, setiap kotak juga akan disertakan dengan arahan manual berkenaan cara untuk membina perabot DIY. Pengguna hanya perlu imbas kod QR pada kotak untuk mengakses arahan manual yang telah diberikan.

Menurut sumber, Samsung juga telah bekerjasama dengan Dezeen, sebuah majalah gaya hidup, dan akan memberi hadiah lumayan kepada pelanggan yang kreatif dalam mereka perabot menggunakan kotak mesra alam itu.Lebih mengujakan, pemenang berpeluang memenangi hadiah sejumlah $20,000 dan rekaan yang dipilih akan diletakkan dalam arahan manual pelanggan untuk tatapan pengguna lain.Idea ini dilihat sebagai sesuatu yang menarik dan merupakan satu langkah bijak untuk memelihara alam sekitar. Syabas Samsung!

Sanggup Sorok Kucing Peliharaan Dalam Laci Meja Kelas Ketika Belajar. Ini Cerita Di Sebalik Rakaman Klip Yang Tular Baru Baru Ini

Detik mulucukan apabila seekor kucing berusaha sedaya upaya agar tidak tertngkap setelah pemiliknya menyelinap dan membawanya bersama ke kelas di China.Rakaman klip tular itu menunjukkan seekor kucing Munchkin yang berusia satu tahun, jenis baka yang terkenal dengan kaki pendeknya, ‘diam-diam’ berbaring di dalam meja dan melihat sekeliling, nampaknya seperti cuba bersembunyi dari pensyarah.

“Ba Dun terus memeluk kaki saya dan kelihatan sangat sedih kerana dia mahu saya tinggal bersamanya,” kata Wen kepada MailOnline.
“Tetapi saya dah terlambat untuk ke kelas. Saya tidak mahu mengecewakannya sehingga saya terpaksa membawanya ke kelas,” tambahnya.

Berkat keterampilan rahsia Ba Dun, pensyarah tidak menyedari sesuatu yang aneh pada masa itu dan hanya mendapat tahu setelah rakaman klip tersebut menjadi tular.Momen melucukan itu telah mengumpulkan lebih dari 300 juta tontonan setelah Wen berkongsi video tersebut di Douyin, TikTok China pada hari Ahad.Seorang penonton berkata: “Ya Tuhan, adakah dia menyedari betapa comelnya dia?”Pengguna lain menjawab: ‘Lihatlah mata besar yang ingin tahu itu! Dia juga belajar dengan bersungguh-sungguh. ‘Sumber : Dailymail.com

Wanita Berusia 51 Tahun Ini Rela Membelanjakan Kira-Kira RM32,000 Pada Setiap Bulan Sebagai Kos Untuk Haiwan Peliharaan. Dia Juga Dedahkan Ada 480 Kucing Dan 12 Anjing Yang Dia Jaga Di Dalam Rumah

Bagi pencinta haiwan, sudah tentu tidak tergamak untuk membiarkan haiwan-haiwan peliharaan seperti kucing, anjing dan sebagainya hidup ‘merempat’ dan terbiar di jalanan.Ada yang dibawa pulang untuk dibela sebagai haiwan peliharaan di rumah. Namun, jumlahnya yang banyak menyebabkan agak sukar bagi pencinta haiwan ini untuk membela kesemuanya sekali disebabkan ketiadaan ruang yang sesuai dan juga kos untuk memeliharanya yang agak tinggi.

Namun, tidak bagi wanita dari Muscat, Oman ini apabila dia sanggup memelihara sebanyak 492 ekor haiwan peliharaan di dalam rumahnya!Fuh banyak tu! Pencinta haiwan next level ni.Bela 480 ekor kucing, 12 ekor anjing.Antara haiwan yang dibelanya termasuklah 480 ekor kucing dan 12 ekor anjing di kediamannya sejak 12 tahun yang lalu.

Apa yang lebih mengharukan, antara beratus ekor haiwan peliharaannya itu, 17 daripadanya adalah buta.Allahu, murninya hati dia bela haiwan buta.Setiap hari, lebih daripada sedozen kucing dan anjing peliharaannya itu akan ‘berentap’ semata-mata untuk mendapatkan perhatiannya.

Lebih ‘setia’ daripada manusia.Menurut Harian Metro, wanita itu yang dikenali sebagai Maryam yang berusia 51 tahun menggambarkan haiwan peliharaannya itu sebagai ‘penenang’ hidup. Bukan itu sahaja, dia turut menganggap mereka sebagai ‘sahabat’ yang lebih baik berbanding sesama manusia.Saya dapati haiwan terutama kucing dan anjing, lebih setia daripada manusia. 

Belanja RM32,000 setiap bulan.Maryam telah membelanjakan kira-kira RM32,000 pada setiap bulan sebagai kos untuk menguruskan kucing dan anjing peliharaannya itu! Selain untuk tujuan membeli makanan dan membersihkan haiwan peliharaannya, wang perbelanjaan itu juga digunakan untuk berjumpa doktor haiwan serta mendapatkan rawatan veterinar.

Rumahnya kini dipenuhi dengan kandang haiwan yang dibina dan Maryam dikatakan akan membawa kesemua haiwannya untuk bermain secara bergilir-gilir.Pada awalnya tak suka haiwan.Semuanya bermula pada 2008 ketika anak lelaki saya membeli seekor anak kucing Parsi kecil.

Menurut wanita itu, dia pada awalnya sama seperti kebanyakan ibu-ibu yang lain yang tidak gemar dan enggan membenarkan anaknya itu untuk membela haiwan peliharaan.Namun, pendiriannya itu ternyata berubah dua tahun kemudian apabila dia mula menjaga kucing peliharaan anaknya itu.

Saya mendapati diri saya benar-benar lain. Saya menjaga kucing itu, memberi makan, memandikannya dan menghabiskan banyak masa dengannya.Letak haiwan depan pintu rumah.Cinta Maryam terhadap haiwan mula tersebar dan ramai ekspatriat yang tidak lagi menetap di bandar itu akan meninggalkan haiwan peliharaan mereka di depan pintu rumahnya untuk dibela sementara pengurusan tempat perlindungan haiwan akan berurusan dengannya untuk proses pemeliharaan.

Tambah Maryam, kucing dan anjing peliharaannya itu banyak membantunya untuk mengatasi masalah kemrungan.Saya di tempat ‘gelap’ dan haiwan inilah penyelamat dan menyelamatkan saya. Untuk pengetahuan korang, Oman sejak kebelakangan ini menunjukkan peningkatan haiwan terbiar meskipun undang-undang telah ditetapkan untuk mendenda individu yang membuang haiwan peliharaan sebanyak RM102.Murah rezeki wanita ni sanggup bela haiwan. Kucing kan pembawa rezeki.

Sanggup Pakaikan Kostum Dan Baju Comel Comel Belaka. Kedai Atas Talian Jual Hijab Dan Muslimah Khas Untuk Kucing Raih Perhatian Ramai

Kucing, haiwan manja dan berbulu yang tak semua orang suka. Tapi kalau dah sayang, beribu ringgit keluar dari poket untuk dia pun takpa. Ada tu, sampai sanggup dipakaikan kostum dan baju yang comel-comel belaka — habis dilayannya bak manusia juga.

Kalau korang suka pakaikan kostum pada si bulus, mungkin boleh kali ni boleh cuba sedikit kelainan yang ditawarkan sebuah online shop dari seberang ni. Pernah dengar orang jual hijab untuk kucing?Menurut Liputan 6, perkara ini pada mulanya dikongsikan oleh pengguna Twitter @txtdarionlshop yang seringkali memuat naik produk-produk lucu yang dijual dalam talian — sebelum ia mula mendapat perhatian warganet lain.

Lain daripada yang lain kan? Belum pernah lagi rasanya orang jual pakaian patuh syariah khusus untuk kucing. Tapi kelainan yang ditawarkan itulah yang membuatkan pengguna media sosial tertarik dan terhibur.Mesti ada yang dah masukkan item dalam cart nak beli untuk bulus masing-masing kan? Harap diorang istiqomah la ye.

Tular Kisah Oyen Jadi Pengawal Sambilan Di Maybank Gombak. Sehinggakan Warganet Syorkan Beri Oyen Staff ID Sebagai Pekerja Tetap Di Bank Tersebut

Bila disebut sahaja kucing bernama ‘Oyen’ pasti ramai yang sudah mengetahui sifatnya yang nakal dan perangainya yang sering membuat ‘hal’ di luar jangkaan manusia.Gelagatnya itu selalu meraih tumpuan terutamanya dalam kalangan warganet yang berkongsi gambar atau video si Oyen yang boleh membuatkan ramai pencinta kucing merasa geram dan terhibur.

Namun, menerusi perkongsian oleh Idiaj Dhom di Kelab Pencinta Kucing Malaysia ( Group ), Oyen kali ini memainkan peranan sebagai pengawal keselamatan sambilan di  Maybank, Taman Sri Gombak.Menurutnya, Oyen itu sememangnya dikenali oleh pelanggan bank tersebut kerana sering menghabiskan masanya dengan tidur di dalam aircond. Amboi, curi tulang betul!

Siapa yang biasa pergi Maybank Taman Sri Gombak akan biasa tengok Oyen ni.

Dia security sambilan, tapi biasa tidur je, nak tidur dalam aircond je. Tapi tak pernah berak dalam bilik atm/cdm. Semua orang sayang dengan Oyen ni.Sebilangan warganet yang membanjiri ruangan komen turut menyarankan kepada pihak Maybank untuk memberikan Oyen ‘staff ID’ sebagai pekerja tetap di bank tersebut.Malah, ada yang menyifatkan Oyen sebagai pengganti kepada maskot harimau di Maybank. Nampaknya, Oyen kesayangan ramai ini memang serba boleh ye. Kelakar!

Siap Letak Bedak Sebelum Dipakaikan Pampers. Ternyata Ini Kisah Di Sebalik Perkongsian Video Puan Hidayah Memakaikan Lampin Pakai Buang Untuk Oyen Yang Meraih Perhatian Ramai

Untuk makluman, artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal. Menjaga haiwan yang sakit memerlukan perhatian yang penuh agar keselamatan dan kesihatannya terjamin, apatah lagi jika mengalami masalah lmpuh.Seperti kucing misalnya, ada saja tuan yang sanggup menghabiskan wang berpuluh ringgit semata-mata untuk kos perubatan agar kucingnya sihat seperti sediakala.

Baru-baru ini, Siti Nur Hidayah ada berkongsi satu rakaman video dia memakaikan lampin pakai buang untuk kucingnya yang bernama Oyen.Jika dilihati betul-betul video ini, boleh dikatakan mata si Oyen sentiasa memandang tepat ke arah Puan Hidayah sepanjang dia dikemaskan.Seolah-olah tersimpan 1001 luahan yang terbungkam dalam hati dan tidak mampu dilafaz – betapa terima kasihnya dia pada tuannya itu atas kasih sayang yang diberikan sepenuh hati.

Detik pertemuan dengan Oyen

Jelas Puan Hidayah, dia ditakdirkan bertemu dengan Oyen ketika awal bulan lalu di sebuah kedai makan dalam keadaan yang menyedihkan.“Saya dengar suara kucing terjerit-jerit. Saya pun cari-cari rupanya di bawah sinki tempat cuci tangan. Lepas tu saya tanya dengan akak gerai tu, ‘kenapa dengan kucing ni?’

“Akak tu kata, tak tahu dari semalam dia kat situ tak boleh jalan. Saya pun call suami kata saya jumpa kucing lumpuh kat gerai bawah rumah ni, boleh ke saya ambil bawa balik. Mujur suami saya izinkan,” katanya ketika dihubungi Siakap Keli, baru-baru ini.

Pada waktu, Puan Hidayah meluahkan pada suaminya bahawa dia betul-betul berasa kasihan dengan kucing itu.Mana tidaknya, penat sudah Si Oyen tu menjerit-jerit bersendirian, dalam masa sama tiada seorang pun yang sudi menjenguknya, apatah lagi bertindak.

“Kalau nak diikutkan suami saya tak bagi kutip kucing masa tu, sebab saya tengah dalam rawatan chemotherapy.“Tapi saya kesian tengok mata Oyen tu sebab dia berharap sangat ada orang tolong,” luahnya, bernada emosi.Difahamkan pada waktu itu, Oyen berada dalam keadaan yang sangat tidak stabil kesihatannya.Selain lumph di kedua-dua kaki belakangnya, punggungnya juga didakwa kotor dan dijangkiti kuman.

Kencing berdarh, luka dalam badan

Oyen dibawa ke sebuah klinik veterinar di Batu Caves bagi mendapatkan rawatan lanjut.Menurutnya doktor, Oyen mengalami luka di dalam badan kerana pada waktu itu, air kncingnya bercampur darh pekat.“Doktor kata dia patah (tulang) dari paras pinggang ke bawah. Saraf dia pun tak berfungsi. Jadi kalau buat operasi pun tak guna,” jelasnya.

Pada waktu itu, Puan Hidayah diberi dua pilihan untuk nasib si Oyen tersebut.Agak menyentuh hati, kedua-dua pilihan itu akan memberi gambaran masa depan yang belum tentu untuk Oyen, melainkan jika dihadapi dengan hati yang penuh tekad.“Jadi doktor bagi saya pilihan; kalau boleh jaga dia sebab kucing lmpuh ni kencing berak dia kita kena tekan, kalau tak boleh jaga boleh tamatkankan nyawa dia (suntik /pts).

“Takpa doktor, saya boleh jaga. Lagipun saya suri rumah je. Bolehlah saya jaga dia,” jawabnya penuh tekad di hati.Maka doktor pun bersetuju untuk ‘memulangkan’ semula Oyen ke pangkuan Puan Hidayah.Maka bermula pada itu, kehidupan Oyen yang dulunya sakit kini sedikit-sedikit sudah bertukar ceria.

Keadaan kesihatannya juga agak bertambah baik walaupun terpaksa menerima hakikat bahawa dia lumph untuk selama-lamanya.“Itu yang saya jaga Oyen sampai sekarang. Alhamdulillah..banyak kemajuan.“Daripada tak boleh duduk tak boleh kencing berak sendiri, sekarang semu dia boleh (sendiri) dah,” jelasnya lagi.

Kelihatan dalam gambar di atas, keluarga besar Si Bulus yang dibela dalam jagaan Puan Hidayah di rumahnya.Boleh nampak Oyen turut makan bersama-sama dengan ahli keluargnya yang lain.Mesti dalam hati Oyen, dia nak saja ucap terima kasih dan syukur banyak-banyak sebab kerana kesudian Puan Hidayah, dia kini menjalani kehidupan yang lebih baik.

Lihatlah saja matanya ketika dia dimandikan, dikemaskan dan dipakaikan lampin dalam video tadi, kita boleh tahu itu pandangan yang penuh rasa terharu kepada tuannya.Terima kasih Puan Hidayah kerana menyelamatkan nyawa Oyen. Semoga dimurahkan rezeki dan diberi kesihatan yang baik daripada-Nya. Ameen.Sumber: Siti Nur Hidayah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *