Duduk berdiam di sejadah sambil dengar suara dari masjid. Kisah Guru Muallaf ini membuatkan warganet terkesan.

Amalan Kehidupan Keluarga Uncategorized

Kisah ini diambil dari perkongsian FB Maisarah Hannan yang merupakan seorang guru, seorang muallaf dan juga seorang aktivis masyarakat yang hebat menjalankan kerja-kerja kebajikan di pedalaman Sabah.

Menerusi hantaran terbaru di FB itu, Maisarah berkongsi kisah bagaimana dia mula memelvk lsIam yang pastinya akan menjentik perasaan orang ramai. Berikut perkongsian cikgu Maisarah;

Melalui apa yang mereka rasai pastinya pernah. Cuma episod kisah pahit manis masinnya mungkin sedikit berbeza. Semua penerima hari ini adalah muallaf. Mungkin ada antara mereka ini dalam kategori yang mampu, tapi tidak mengapa. Kita raikan saja mereka sebagai saudara baru. Terima kasih JHEAINS sandakan atas kolaborasi ini.

Semua persediaan dilakukan sendiri. Pembelajaran juga sendiri. Itu yang saya lalui masa mula menjadi muallaf. Dengan ilmu yang “zero” saya beranikan diri untuk mencari buku panduan solat wanita, membeli sejadah dan telekung untuk kegunaan sendiri.

Semangat berkobar-kobar tapi lucunya kain sembahyang yang dibeli pula singkat dan keras hahaha… Maklum saja, tak reti nak ukur paras mana yang sepatutnya. Semua kelengkapan yang paling murah saja.

Habis belajar saya hanya bekerja biasa. Hanya receptionist di De Choice Hotel, Tawau. Gaji tak besar. Lagi pula masa tu hanya keseronokkan yang difikirkan. Net Alive, RnB ibarat rumah kedua. Yaaa benar, begitula saya yang dulu. Saya bukan orang yang baik. Saya budak yang nakal.

Bangun dan berwuduk setiap kali dengar azan Subuh

Dulu, rumah saya paling dekat dengan masjid. Bila dengar azan subuh, saya akan bangun. Berwuduk ikut panduan dalam buku yang dibeli, dapat hafal niat yang bahasa melayu saja. Dalam keadaan bergelap saya hanya duduk atas sejadah. Sengaja saya tak hidupkan lampu sebab takmau orang dalam rumah tahu.

Hanya duduk berdiam di atas sejadah. Sesekali air mata jatuh. Sebab tak tahu apa yang perlu dibaca, apa yang patut saya buat. Saya tak tahu. Betul-betul tak tahu. Duduk saja saya di situ sampailah suara dari speaker masjid senyap. Maksudnya orang dah habis solat agaknya.Dia permudahkan. Tak sampai sebulan saya muallaf, datang surat tawaran program perguruan dari KPM bidang counselling and guidance di UIA.

Meremang juga bulu roma masa tu. Sebab saya langsung tak mohon course itu, Universiti itu. Kenapa diberi ini…?? Sebab Tuhan nak permudahkan urusan saya sebagai saudara baru. UIA dunia pertama saya, persekitaran pertama saya selepas bergelar muslim. Satu-satunya Universiti yang mewajibkan semua pelajarnya bertudung.

Pertolongan Nya tak habis di situ. Takdir Tuhan mempertemukan saya dengan sahabat-sahabat rumah sewa dari course pendidikan islam. Bakal Ustazah. Maka di sinilah saya bebas untuk belajar segalanya tentang Islam. Betapa dipermudahkan urusan hijrah ini. Indah aturan Nya.

Dan sekarang alhamdulillah. Ilmu tidaklah banyak. Tapi asas itu In shaa Allah sedikit sebanyak membantu membentuk Maisarah yang sekarang. Yang masih punya banyak kekurangan, aib, kekhilafan. Brothers & Sisters, tidak kira siapa kita dipermulaan kerana yang lebih penting adalah pengakhiran kita.
Hidayah itu nyata.

Sumber:FB Maisarah Hannan

Sudi Jaga Walaupun Berlainan Agama. Warganet Kagum Melihat Keluarga India Sanggup Menjaga Mak Dan Ayah Melayu Dan Berikut Cerita Di Sebalik Semua Ini Berlaku

Baru-baru ini tular di media sosial mengenai kisah sebuah keluarga beragama Hindu yang bakal menyambut perayaan Deepavali dengan kehadiran ’ayah dan ibu baharu’ yang berbeza bangsa dan agama.Individu tersebut, L. Linda Kasturi dan R. Karthik tahun kini menetap bersama Mohamad Fakhrulzaman Abdul Malik, 57, dan Rohayati Salleh, 46, yang mesra dipanggil ayah dan ibu sejak enam bulan lalu.Hakikatnya, mereka tidak pernah saling mengenali sebelum ini.

Menerusi laporan Bernama sebelum ini, Linda berkata Fakhrulzaman dan Rohayati hanya dikenali ketika dia dan suami yang menjalankan perniagaan perabot terpakai, ingin membeli sebuah peti ais yang dijual pasangan itu ekoran kesempitan hidup.Kehidupan mereka terjejas teruk selepas Fakhrulzaman yang bekerja sebagai tukang masak diberhentikan kerja berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Mac lalu.

“Niat saya ketika itu hanya untuk membeli peti ais, namun terbit rasa simpati terhadap nasib ‘ayah’ kehilangan kerja di sebuah restoran sejak PKP dan keadaan itu memaksa mereka menjual barangan dan perabot untuk menyara hidup dan membayar sewa rumah.“Saya kemudian mengajak ayah dan ibu tinggal bersama kerana rumah mempunyai ruang yang cukup luas dan selesa baginya,” katanya.

Selain itu, Linda turut menjelaskan kehidupan mereka penuh dengan toleransi dalam pelbagai aspek termasuk dalam soal keagamaan dan makanan meskipun berbeza agama dan bangsa.“Soal makan minum tiada masalah kerana penyediaan makanan di rumah adalah halal dan bersih.

“Saya dan keluarga juga menghormati kepercayaan dan agama dianuti oleh ibu dan ayah dengan menyediakan ruang khas solat kepada mereka,” katanya yang turut menjaga ibunya, S.Kamala Devi, 60.Kisah berkenaan kemudian mendapat perhatian warganet apabila masih ada insan yang sanggup membantu individu lain biarpun berlainan agama dan bangsa.

“Ini baru 1Malaysia, patut dijadikan contoh. Kami kat kampung pun memang rapat tak kira bangsa,” kata seorang warganet.“Terima kasih puan Linda sebab sudi jaga walaupun berlainan agama,” kata seorang lagi warganet.“Inilah yang kita mahukan, mungkin bertelagh di media sosial tapi bila depan-depan kita 1Malaysia,” kata seorang pengguna Facebook.Sumber: Bernama, Twitter

Jururawat Perak Ini Baru Sahaja Ditugaskan Untuk Berbakti Di Sabah. Namun Tak Sangka Dia Diuji Positif COVID19 Dan Ini Perkembangan Tentang Jururawat Tersebut.

Dikhabarkan seorang jururawat yang sebelum ini bertugas di Klinik Kesihatan (KK) Perak dengan secara sukarela telah dihantar untuk bertugas di KK Lahad Datu,Sabah demi membantu pasukan kesihatan di sana. Demi tuntutan tugas,wanita yang diberi nama Siti Nurjannnah Abu Bakr,36,ini sanggup tinggal berjauhan dari suami dan 5 orang anak mereka yang berusia dari 5 hingga 10 tahun di Seri Manjung,Perak.

Walau bagaimanapun, kecekalan wanita ini telah diuji apabila dia disahkan positif COVID 19 pada Ahad lalu selepas menjalani ujian calitan pada 13 Oktober lepas. Tiada apa saya fikirkan selepas disahkan positif Covid-19, melainkan pergi buat selamanya,” luah jururawat, Siti Nurjannah. Disebabkan hal tersebut, Siti Nurjannah tidak boleh lagi berbakti dan dia terpaksa menjalani kuarantin di wad Hospital Lahad Datu bersama pesakit lain yang ditempatkan di situ.

Berkongsi pengalamannya, jururawat ini berkata, dia mula bertugas di Lahad Datu pada 2 Oktober, iaitu sehari lepas tiba di Sabah.Terkejut disahkan positif COVID 19 tetapi reda dengan ujian Allah .Skop kerja Siti Nurjannah ialah membantu doktor dan pembantu melakukan saringan kesihatan menerusi ujian calitan kepada penduduk setempat terutama kawasan yang ada kes positif.

“Dalam sehari, saya bersama pasukan perubatan melakukan saringan terhadap kira-kira 1,000 penduduk.“Seperti petugas lain, saya tidak terkecuali daripada mengikut prosedur operasi standard (SOP) iaitu memakai pakaian perlindungan diri (PPE) lengkap.

“Saya sudah mengambil semua langkah untuk melindungi diri termasuk kerap mencuci tangan, tetapi mungkin sudah ketentuan apabila dijangkiti Covid-19,” katanya. Namun dia terkejut apabila disahkan positif COVID 19 tetapi reda dan menganggap ia adalah ujian daripadaNYA. Malah Siti Nurjannah juga tak salahkan sesiapa kerana dia juga sudah bersedia dengan kemungkinan dijangkiti sakit tersebut kerana tugasannya yang memang saban hari terdedah dengan individu dijangkiti wabak itu.

“Suami  menangis sebaik mengetahui keadaan saya” Tambah Siti Nurjannah lagi, orang pertama yang dia beritahu sebaik mengetahui keputusan ujian COVID 19 ialah suaminya.“Orang pertama saya hubungi selepas disahkan positif Covid-19 adalah suami dan dia menangis sebaik mengetahui keadaan saya.

“Namun, dia kembali tenang selepas saya jelaskan kepadanya keadaan saya dan setiap hari menghubunginya menerusi WhatsApp dan panggilan video untuk bertanya khabar satu sama lain.“Saya tidak pasti sama ada anak tahu atau tidak mengenai keadaan saya kerana mereka masih kecil, cuma saya bersyukur dapat tahu dijangkiti sakit di sini, bukan selepas pulang ke sana. Sekurang-kurangnya, saya tidak mendedahkan suami dan anak dengan risiko sakit ini,” katanya.

Walau bagaimanapun, Siti Nurjannah bersyukur kerana dia telah mendapat banyak sokongan rakan serta kata-kata semangat warganet selepas kisahnya tular di Facebook.Marilah kita mendoakan semoga jururawat ini sembuh seperti sediakala. Semoga dia dapat berbakti semula untuk negara kita. 

“Hendak memancing dan hantar kucing – Antara Alasan Orang Awam Berikan Nak Rentas Negeri Masa PKPB

Dimaklumkan Sejak PKPB di Kuala Lumpur, Selangor dan Putrajaya dikuatkasakan minggu lepas, bermacam-macam alasan yang orang awam berikan untuk membuat permohonan rentas negeri, antaranya hendak memancing dan hantar kucing. Ketua Polis Daerah Putrajaya, Asisten Komisioner Mohd Fadzil Ali, berkata sejak 5 Oktober lalu pihaknya menerima 990 permohonan untuk rentas negeri.

7 daripadanya terpaksa ditolak kerana memberi alasan tidak munasabah. Ada juga memberikan alasan yang tidak masuk akal untuk keluar dan masuk daerah zon merah.Selain itu ada juga di antara mereka yang memohon untuk rentas daerah kerana mahu berjumpa rakan dan bersukan di kawasan yang dikategorikan sebagai zon merah.” 

Dalam pada itu, sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Putrajaya yang bermula 14 Oktober lalu, sebanyak 21 tngkapan telah dilakukan 22 kompaun atas pelbagai kesalahan.“Antara kesalahan yang dilakukan ialah tidak memakai pelitup muka, tiada penjarakkan fizikal, membawa lebih penumpang, tidak mendaftar sebelum memasuki premis dan tidak menyediakan alat pengimbas suhu di premis.”

Tambahnya lagi selepas perlaksanaan PKPB di Putrajaya, pihaknya sudah ambil tempoh 2 hari untuk memberi nasihat kepada masyarakat.Kini individu yang didapati melanggar prosedur operasi standard (SOP) akan terus dikenakan tindakan.

Pergi Balai Polis Sebab Dit1pu Peniaga Online, Tak Pasal-pasal Lelaki Kena Tahan Sebab Buat ‘Report’ Masa Pakai Gelang KKM

Adalah hak kita sebagai pembeli untuk melaporkan kepada pihak berkuasa jika rasa tert1pu, namuan begitu kena lah bepada-pada, silap hari bulan, lain pula yang jadi macam kes pemuda umur 21 tahun ini.Semalam (20 Oktober 2020), kira-kira jam 3.20 petang, dia datang ke Balai Polis Damansara untuk membuat laporan kerana dirinya tert1pu oleh peniaga online dimana telefon bimbit yang baru sahaja dibeli itu tidak sama sepertimana yang dilihat dalam iklan.

Sengaja cari pasal kena tngkap

Menurut Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, ACP Nik Ezanee Mohd Faisal, ketika membuat laporan, dia mengaku yang dia masih lagi menjalani tempoh kuarantin KKM dan menyembunyikan gelang kuarantin di bahagian atas lengan kirinya.

Walaubagaimanapun, pemuda tersebut telah ditahan dan diberi jaminan polis. Kes Disiasat di bawah Seksyen 269 Kanun Kesksaan kerana perbuatan cuai yang telah menyebabkan merebaknya jangkitan sakit berbahaya kepada nyawa.Malah dia juga disiasat dibawah Seksyen 22(b) Akta Pencegahan dan Pengawalan Pnyakit Berjangkit 1999 kerana tidak mematuhi arahan Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia supaya menjalani kuarantin.

Sekiranya disabitkan kesalahan, boleh dihkum pnjara selama tempoh hampir 2 tahun atau dikenakan denda atau kedua-duanya sekali. Disebabkan itu, Polis Daerah Petaling Jaya memberi amaran kepada mereka yang dikenakan perintah kuarantin agar patuh kepada arahan KKM

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *