Wawa Zainal dan semua kakitangannya buat ujian saringan Covid-19. Dan ini komen Wawa perasaan yang dialaminya.

artis ISU SEMASA Kehidupan

Pelakon dan usahawan Wawa Zainal mewajibkan semua kakitangan di bawah seliannya untuk melakukan ujian saringan COVID-19.  Menerusi laman sosial Instagram, Wawa berkongsi sebuah video sesi pengambilan ujian tersebut untuk tatapan umum. 

“Done swab test untuk semua staff Wawa. Alhamdulillah tak sakit pun. Korang bila lagi? Rasa dia umpama korek hidung je, serius,” tulisnya sebagai kapsyen.  Wawa turut mengambil kesempatan memberikan penghargaan kepada klinik tersebut kerana memberikan keputusan ujian saringan pada hari yang sama.  “TQSM @kumpulan_megaklinik_zahran hari yang sama dapat result,” katanya lagi. 

Menerusi video berdurasi kurang satu minit itu, menunjukkan giliran Wawa mengambil ujian dan proses itu berjalan dengan lancar.  Walaupun sampai berair mata, kelihatan Wawa tersenyum selepas sampel tersebut diambil daripada hidungnya.  Di ruangan komen, ramai wargamaya yang turut berkongsi pengalaman mengambil ujian saringan. Malah, ada yang turut memuji kecantikan Wawa biarpun dalam keadaan sedang menahan nafas ketika alat khusus dimasukkan ke dalam lubang hidungnya. 

“Betul, tak sakit pun. Kita dah dua kali ambil swab test, alhamdulillah okay je, rasa nak terbersin sikit je,” tulis seorang wargamaya. “Tak sakit pun kalau masuk ikut lubang hidung. Tapi masa dia swab dalam mulut tu tak tahan. Meleleh terus air mata,” komen seorang wargamaya. “Tak faham betul, kena jolok hidung pun masih maintain cantik ye,” puji seorang wargamaya.  “Goob job Wawa dan team! Steady je Wawa kena jolok dekat hidung,” kata seorang wargamaya lagi.  Sehingga kini, video tersebut telah menerima hampir 400,000 tontonan daripada warga Instagram.

Wawa Zainal Membuka Satu Perniagaan Kosmetik. Dan Tiba Tiba Kantoi Di Kangar Atas Sesuatu Ini. Wawa Akui Dia Sangat Kecewa Atas Apa Yang Terjadi Ini.

Pasangan pelakon Wawa Zainal dan Aeril Zafrel menyertai serbuan di di sebuah premis di Taman Putra Utama, di Kangar, yang dipercayai mengedarkan produk kosmetik tiruan jenama miliknya. Wawa dan suaminya, Aeril Zafrel bersama sepasukan penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Perlis, memasuki premis berkenaan jam 12,15 tengah hari.

Selain kecewa dengan pihak yang dipercayai mengedarkan produk kosmetik tiruan jenama Wawa Cosmetics by Wawa Zainal, aktres tersebut mendakwa syarikat terbabit menggunakan cap dagangan tidak berdaftar yang seakan-akan menyamai cap dagangan berdaftar miliknya.

“Apa yang dikesalkan adalah ia seolah-olah mengelirukan pengguna. Cap dagangan ini bukan senang untuk didaftarkan malah ia memakan masa hampir dua tahun untuk diluluskan oleh pihak KPDNHEP selepas melalui prosedur tertentu. Justeru sekiranya pihak terbabit berterusan menggunakan cap dagangan ini, ia adalah satu tindakan tidak bertanggungjawab,” dakwanya.

Sementara itu Pengarah KPDNHEP Perlis, Norazah Jaapar, berkata dalam serbuan berkenaan, pihaknya merampas lebih 5,542 unit peralatan kosmetik dianggarkan bernilai RM210,596. Beliau berkata, pihaknya turut menahan 16 individu berusia antara 20 hingga 31 tahun termasuk seorang lelaki yang juga pemilik perniagaan berkenaan untuk membantu siasatan.

Menurut Norazah, serbuan itu dilakukan selepas pihaknya mendapat aduan daripada pasangan selebriti terbabit mengenai pengeluaran produk kosmetik menggunakan logo dan jenama yang boleh mengelirukan pengguna dan peminat mereka.

“Hasil siasatan mendapati premis terbabit telah beroperasi lebih dari tiga tahun dan turut menjalankan perniagaan menggunakan sistem ejen selain dijual di dalam talian. KPDNHEP juga telah melihat iklan mengelirukan yang telah dikeluarkan oleh syarikat milik ahli perniagaan terbabit. Tindakan itu boleh memanipulasi persepsi pengguna kerana telah menggunakan logo pemilik asal,” katanya dalam sidang media yang turut disertai Wawa dan Aeril pada petang Rabu.

Norazah berkata, syarikat terbabit dipercayai memiliki sebuah gudang di Kedah dan menjadikan premis di Taman Putra Utama sebagai pusat pengedaran. Katanya, kes disiasat mengikut Akta Cap Dagangan 2019 yang memperuntukkan hukuman denda dan penjara jika sabit kesalahan.

Sumber: Astro Awani

Didikan Aeril Zafrel Terhadap Anak Anaknya Dalam Tempoh PKPB Terus Meraih Perhatian Orang Ramai. Rupanya Ini Yang Aeril Zafrel Buat Untuk Pendidikan Anak Anaknya.

Walaupun terpaksa berada di rumah menjalani Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), pelakon, Aeril Zafrel tetap memastikan anak-anaknya terus mencari ilmu. Kerana tidak dapat menjalani pembelajaran di sekolah seperti biasa, Aeril mengambil inisiatif sendiri dengan menjemput guru bagi mengajar anak-anaknya di rumah.

“Untuk anak-anak, tempoh PKPB ini mungkin tak menjadi masalah kerana mereka pun masih kecil dan akur apabila saya dah isteri jelaskan mengenai apa yang berlaku. Disebabkan tak dapat ke sekolah, jadi, saya jemput guru untuk mengajar di rumah. Sekurang-kurangnya, dalam tempoh ini mereka dapat teruskan pembelajaran,” katanya.

Dia sendiri juga banyak memberi kefahaman kepada anak-anak dan membuatkan mereka selesa walaupun terpaksa ‘berkurvng’ di dalam rumah. “Saya bekerja seperti biasa, cumanya ada masanya saya luangkan masa bersama mereka. Jadi, mereka penuhi dengan beberapa aktiviti di rumah contohnya bermain dengan haiwan peliharaan,” katanya.

Aeril juga tidak menafikan, krisis pandemik Covid-19 ini sedikit sebanyak memberi impak negatif kepada ekonomi. “Walaupun saya masih lagi bekerja, tapi saya sedar bahawa krisis ini mengganggu ekonomi ramai orang. Secara tak langsung, ini juga memberi kesan kepada emosi seseorang. Kalau ada salah atau silap sedikit pun dah boleh membuatkan seseorang marah,” katanya.

Aeril menyeru supaya seluruh masyarakat memberi penekanan kepada kesihatan emosi masing-masing. “Jaga diri dan kesihatan emosi kita. Baru-baru ini, saya ada terbaca mengenai individu yang membunvh diri kerana terlalu rindukan keluarga.

“Ada juga yang dibuang kerja sekali gus mengganggu emosi. Jadi, saya harap kita semua dapat pastikan emosi kita berada dalam keadaan stabil,” katanya. Terbaru, Aeril kini sedang menjalani penggambaran drama 20 episod berjudul Tercipta Satu Ikatan dan selepas ini, akan meneruskan lakonan untuk drama Cukup Derita Itu.- HMETRO

Sebelum ini tular isu Aeril Zafrel dan Wawa Zainal berjaya bina masjid untuk masyarakat. Terbaru pasangan serasi ini menyatakan perancangan mereka untuk tubuhkan sesuatu baru pada hujung bulan ini.

Kuala Lumpur: Pasangan pelakon popular, Aeril Zafrel dan Wawa Zainal kini dalam perancangan untuk membuka pusat tahfiz. Wawa, 29, berkata, ia satu daripada impiannya dengan suami selepas perancangan membina masjid sebelum ini tercapai. “Kerja kuat dan cari duit bukan sebab nak mewah di dunia semata-mata, tapi sebab nak bantu orang lain. Nak sedekah dan tolong orang. Kita bukan bantu orang itu saja, tapi dalam masa sama bantu diri kita sendiri untuk kehidupan yang abadi di sana.

“Semoga sebab perniagaan kecil-kecilan kita mampu membawa kita ke syurga. Alhamdulillah, impian nak bina masjid Allah permudahkan. Insya-Allah, selepas ini nak tubuhkan pusat tahfiz. Lokasi belum ada lagi,” katanya. Berkongsi mengenai pembinaan masjid yang dirancang di kampung halaman Aeril iaitu di Kampung Rengit, Batu Pahat, Johor, Wawa berkata, ia bakal dimulakan Disember ini.

“Pelan pembangunan, rekaan, kawasan dan sebagainya sudah ada. Insya Allah, proses pembinaan bakal dimulakan dalam bulan Disember ini. Terima kasih kepada semua yang sentiasa mendoakan kejayaan kami. Apa yang dicapai ini bukan untuk kami saja, tapi Insya-Allah bermanfaat untuk semua yang sudah menyokong perniagaan kami selama ini,” katanya yang bakal muncul dengan produk baru di bawah jenama Wawa Cosmetics.- HMETRO

Aeril Zafrel, Wawa Zainal hulur dana RM1.2 juta bina masjid di kampung- “Ini saham akhirat, bukan riyak atau menunjuk-nunjuk”

PASANGAN pelakon Aeril Zafrel dan Wawa Zainal merancang untuk membina sebuah masjid yang mampu memuatkan 700 orang jemaah di kampung halaman aktor itu di Johor. Aeril atau nama sebenar Suhairil Sunari, 33, berkata perbincangan mengenainya sudah selesai dan proses pembinaan dijangka akan bermula awal tahun depan. “Idea ini datang daripada Wawa yang mendengar ceramah ustaz Abdul Somad tentang andai ingin menempa nama di syurga, jika mempunyai wang lebih maka binalah masjid.

Memang bukan berniat nak riyak atau menunjuk-nunjuk.

“Jadi, saya sudah berbincang dengan ketua kampung di Rengit, Johor dan bersetuju untuk menghulur dana sekitar RM1.2 juta hasil semua keuntungan produk terbaharu kami, Muslim Bukhari. “Proses pembinaan dijangka bermula tahun depan… doakan semoga urusan kami ini dipermudahkan,” katanya kepada mStar. Aeril dan Wawa ditemui semasa majlis pelancaran Muslim Bukhari di Pusat Konvensyen Shah Alam Convention Center (SACC), Shah Alam, pada Sabtu.

Sementara itu, pelakon drama Cari Aku Di Syurga ini berkata perkongsiannya itu bukan bertujuan untuk menunjuk-nunjuk atau bersikap riyak. “Memang bukan berniat nak riyak atau menunjuk-nunjuk… tapi ini adalah saham akhirat bersama pelanggan kami. “Mereka yang membeli turut menjadi penyumbang kepada dana masjid ini dan bukan hanya pada nama saya atau Wawa sahaja.

“Kami juga tidak bercadang menukar nama masjid… apa yang kami harap sumbangan ini memberi manfaat kepada penduduk kampung,” ujarnya. Wawa dan Aeril berkahwin pada 2013 dan dikurniakan dua cahaya mata iaitu Ahmad Fakhruddin Attar, 7, Hayla Maghfiratul Adzkiyaa, 5 dan Aya Soffya kini berusia 7 bulan.-MSTAR

Ramai penduduk Sabah yang terjejas disebabkan peningkatan kes Covid 19 di kawasan zon merah. Kini Aeril Zafrel tekad untuk buat sesuatu bagi penduduk disana sehingga meraih perhatian orang ramai.

PRIHATIN dengan kesusahan yang dialami rakyat Sabah akibat peningkatan kes Covid-19 yang mendadak, pelakon Aeril Zafrel mengambil inisiatif untuk memberikan bantuan. Suami kepada pelakon Wawa Zainal, 29, meminta mana-mana individu yang terkesan agar menghubunginya segera menerusi mesej peribadi Instagram.

“Orang Sabah terkesan dengan Covid-19, terutamanya di zon merah yang perlukan bantuan sila DM (mesej) saya sekarang”. “Siap-siap bagi nombor akaun sekali ya” tulisnya. Aeril minta individu yang terkesan hubunginya di IG. Dalam pada itu, rata-rata warganet termasuk beberapa selebriti memuji dan menyokong tindakan yang dilakukan pelakon drama Seindah 7 Warna Pelangi itu dalam membantu meringankan beban masyarakat Sabah.

Mereka turut berdoa agar keluarga Aeril dimurahkan rezeki dan sentiasa mendapat perlindungan Allah. “Semoga Allah rahmati kamu dan keluarga” ujar Faizal Tahir. “Alhamdulillah, bagus Aeril dan Wawa. Semoga Allah murahkan rezeki kalian sekeluarga. Bangga jadi orang Malaysia” tulis Nadia Anuar.

Selepas Wawa Zainal membuat keputusan untuk mengubah sikapnya ternyata ini yang terjadi dengan rumah tangganya itu. Tak sangka sampai macam itu berubah selepas berkahwin dengan Aeril Zafril. Ini yang didedahkannya.

PELAKON Wawa Zainal mengakui rezekinya sekeluarga lebih terbuka luas selepas dia mengubah sikap dan menjaga hubungan dengan suami iaitu Aeril Zafrel. Dalam hal ini, Wawa atau nama sebenar Nur Hawa Zainal Abidin, 29, berkata, dia percaya mengutamakan pasangan dan keluarga merupakan kunci kebahagiaan. “Saya selalu kongsi dalam seminar bahawa rezeki saya berubah 360 darjah selepas saya mengubah sikap saya… sebelum ini saya suka bertelingkah, sakitkan hati Aeril dan suka cari fasal.

“Kadang-kadang benda kecil pun nak diperbesarkan! Selepas saya ubah sikap, rezeki kami pun semakin baik. “Apabila saya nilai semula, sekarang saya percaya kalau kita jaga hubungan dengan suami dan utamakan keluarga, InsyaAllah rezeki murah!” katanya kepada mStar. Pasangan selebriti ini sering menerima pujian masyarakat apabila masing-masing dilihat menjalani kehidupan rumah tangga dengan harmoni dan bahagia. Malah mereka juga dijadikan contoh oleh segelintir pasangan yang baru memasuki alam perkahwinan.

Rasanya semua orang tahu diawal perkahwinan kami diuji dengan macam-macam ujian.

Sementara itu, Aeril pula mengakui hubungan mereka juga pernah diuji, namun dia sentiasa bersabar dan berpegang kepada prinsip sesebuah ikatan perkahwinan. “Ramai tanya rahsia kekalkan keharmonian rumah tangga… tipulah kalau kita kahwin tak ada masalah! “Rasanya semua orang tahu diawal perkahwinan kami diuji dengan macam-macam ujian tapi paling penting kami menyokong satu sama lain dan saling memaafkan.

“Masa mula-mula kahwin tu memang ada gaduh tapi apabila dah jadi suami isteri baru kita tahu 100 peratus tentang perangai pasangan dan dalam tempoh itulah ujian sebenarnya, ” ujarnya. Wawa dan suami yang juga pelakon Aeril Zafrel berkahwin pada 2013. Pasangan ini dikurniakan tiga cahaya mata iaitu Ahmad Fakhruddin Attar, 7, Hayla Maghfiratul Adzkiyaa, 5 dan Aya Soffya kini berusia 7 bulan. Tiada rumah tangga yang bebas daripada ujian. Namun setiap ujian pasti ada jalan penyelesaiannya. Rumah tangga bahagia adalah yang mampu menghadapi ujian bersama-sama tetapi masih berpegang teguh pada syariat-Nya. Kita perlu belajar bahawa ujian dalam rumah tangga akan datang dari segala arah, bersedialah menghadapinya.

SUMBER: MSTAR

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *